رله صنعتی چیست؟

رله در واقع یک سوئیچ با عملکرد الکتریکال است. بسیاری از رله های معمولی جهت عملکرد سوئیچ، از یک کویل الکترومغناطیسی استفاده می کنند اما روش های عملکردی دیگری نیز وجود دارد مانند رله های Solid State که اصول عملکردی متفاوتی دارند.

رله صنعتی

مشخصات فنی رله صنعتی

رله های صنعتی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که جهت کنترل یک مدار، باید از یک سیگنال جداگانه توان پایین استفاده شود و یا جایی که لازم است چندین مدار با یک سیگنال کنترل شوند.

از اولین رله های تولید شده، در مدارهایی با مسافت طولانی به عنوان تقویت کننده استفاده می شد. این رله ها سیگنال دریافتی از مدار قبلی را دریافت، تقویت و به مدار بعدی منتقل می کردند. همچنین از رله ها بطور گسترده در سیستم های تلفن و کامپیوترهای ابتدایی جهت اجرای عملکردهای لاجیک استفاده می شد.

کنتاکتورها نیز در واقع به نوعی رله هایی هستند که در مدارات با قدرت بالا جهت قطع و وصل مستقیم مدار مورد استفاده قرار می گیرند مانند قطع و وصل مدار موتورهای الکتریکی و یا بارهای دیگر. رله های Solid-State نیز جهت قطع و وصل مدارات با قدرت بالا مورد استفاده قرار می گیرند با این تفاوت که قطعه متحرکی درون خود ندارند و به جای آن از یک قطعه نیمه هادی جهت عملیات سوئیچینگ استفاده می کنند.

بعضی از انواع رله ها که چندین کویل جهت عملکرد در درون خود دارند، جهت حفاظت مدارهای الکتریکی از اضافه بار و خطاهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در سیستم های الکتریکی مدرن این کار توسط تجهیزات دیجیتالی صورت می گیرد که "رله های حفاظتی" نام دارند.

رله های لچینگ مغناطیسی، جهت حرکت کنتاکت هایشان نیاز به یک پالس کویل و جهت برگشت کنتاکت ها نیاز به یک پالس برگشتی از یک کویل دیگر دارند. رله های لچینگ مغناطیسی، در مواردی کاربرد دارند که قطع و وصل برق نباید منجر به وصل کنتاکت ها شود.

رله های لچینگ مغناطیسی، می توانند دارای یک کویل و یا دو کویل باشند. در رله ایی که دارای یک کویل هستند، زمانیکه که برق با یک پلاریته وصل می شود، رله در یک جهت عمل خواهد کرد و زمانیکه پلاریته برعکس شد ریست می شود. در رله ای که دارای دو کویل هستند، زمانیکه ولتاژ به کویل ریست (کویل دوم)، اعمال شود، کنتاکت ها حرکت خواهند کرد.

رله های لچینگ مغناطیسی AC Controlled، تنها دارای یک کویل هستند و دیود های هادی در آن تعبیه شده که تفارت بین دستور عملکرد و ریست را تشخیص می دهد.

قیمت رله صنعتی

برای اطلاع از قیمت رله صنعتی به صفحه برند مورد نظر مراجعه نموده یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: