سیلندر ماردون دستگاه تزریق پلاستیک

سیلندر ماردون چیست؟

یکی از حساس ترین قطعات دستگاه تزریق و اکسترودر، مارپیچ (ماردون) و سیلندر است که وظیفه مارپیچ، مخلوط کردن و جلو بردن مواد پلاستیکی موجود در سیلندر از زیر قیف به سوی قالب تزریق می باشد. در این مرحله مواد به صورت یکنواخت گرم شده و در نهایت ذوب می شوند سپس در مرحله آخر با گردش مارپیچ به طرف جلو رانده شده و با فشار به دورن قالب تزریق می شوند.

هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان تجهیزات و لوازم جانبی تزریق پلاستیک، انواع سیلندر و ماردون را به شما مشتریان عزیز ارائه می نماید.

  • سیلندر ماردون دستگاه تزریق پلاستیک
  • سیلندر ماردون اکسترودر

لیست قمیت سیلندر ماردون دستگاه تزریق پلاستیک

مشخصات فنی

مشخصات فنی سیلندر ماردون تزریق پلاستیک

سیلندر ماردون تزریق پلاستیک یکی از لوازم جانبی دستگاه تزریق پلاستیک می باشد و بر اساس تناژ دستگاه در سایز های مختلف ساخته می شود و جنس سیلندر و ماردون ها بر اساس مواد اولیه انتخاب شده و از فولاد با آبکاری های مختلف تشکیل شده است. همچنین مرغوب ترین جنس سیلندر و ماردون بایمتال می باشد که موجب جلوگیری از خوردگی و ساییدگی می شود.

مارپیچ (ماردون) سیلندر تزریق

سیلندر و ماردون اکسترودر

سیلندر و ماردون اکسترودر کاربری متفاوتی نسبت به تزریق پلاستیک دارد و بر اساس مواد استفاده شده طراحی می شود. از سیلندر و ماردون های اکسترودر برای تولید خطوط پلی اتیلن، پی وی سی، مستربچ، تولید نایلون و تولید محصولات بادی استفاده می شود. همچنین مارپیچ اکسترودر در مدل های مختلف به صورت تک مارپیچ، دو مارپیج موازی و دو مارپیچ کونیکال ساخته می شود.

سیلندر و ماردون اکسترودر

انواع سیلندر ماردون

سیلندر ماردون بر اساس کاربری دستگاه متفاوت می باشد. برای هر کدام از دستگاه های تزریق و اکسترودر بر اساس ویژگی های خاص خود ساخته می شوند. اندازه شیار، گام و قطر مارپیچ در قسمت های مختلف مارپیچ مخصوصا برای دستگاه اکسترودر متفاوت است و در ادامه انواع سرپیچ مارپیچ (ماردون) را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • سر مارپیچ ساده برای انوع مواد ترموپلاستیک

سر مارپیچ با بریدگی کوچک نوک آن برای تمیز کردن و خارج نمودن باقیمانده مواد از جلوی سر سیلندر قابل استفاده می باشد.

سر مارپیچ ساده برای انوع مواد ترموپلاستیک

  • سر مارپیچ دندانه دار

مناسب برای مصرف پی وی سی سخت می باشد. این ماده حساسیت زیادی در مقابل حرارت دارد و بلافاصله می سوزد و نباید چیزی از آن در جلو سر سیلندر باقی بماند. بنابراین تمام مواد توسط دنده ها تخلیه می گردد.

سر مارپیچ دندانه دار

  • سر مارپیچ رینگ دار

دارای دنده اضافی برای تمیز کردن مواد از جلو سر سیلندر بوده که این سرمارپیچ برای مواد حساس استفاده می شود و کیفیت جنس آن نسبت به مدل های دیگر بهتر می باشد.

سر مارپیچ رینگ دار

اجزای مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

قسمت های مختلف مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک از سه بخش اصلی تشکیل شده است که شامل قسمت تغذیه، قسمت تغییر و ذوب مواد و قسمت تخلیه می باشد که در ادامه همه بخش ها را بررسی می کنیم.

قسمت تغذیه

در این قسمت عمل بارگیری مواد و انتقال آن به جلو صورت می گیرد. همچنین در بخش تغذیه، مواد ضمن جلو آمدن به تدریج گرم می شوند. اصولا درجه حرارت دراین ناحیه بیشتر است و مهم ترین بخش مارپیچ می باشد. در نظر داشته باشید که قطر مارپیچ در این قسمت کمتر است.

قسمت تغییر و ذوب مواد

در این بخش به تدریج از عمق و حجم دنده های مارپیچ کاسته شده و مواد فشرده تر می شوند که این امر موجب می شود رطوبت و گازهای موجود از طریق بازگشت به قیف، تبخیر و متصاعد شوند و مواد باقیمانده با گرم شدن به تدریج به حالت ترموپلاستیک یا مذاب در می آیند.

قسمت تخلیه

در این بخش مواد مذاب و فشرده، آماده تخلیه هستند و از اینجا به داخل قالب تزریق می شوند. قسمت تخلیه معمولا حدود 4 الی 7 برابر قطر مارپیچ می باشد و زاویه دنده مارپیچ برای مواد دانه ای (گرانول) حدود 15 الی 20 درجه بوده و برای مواد پودری تا حدود 30 درجه نیز می رسد. بدین ترتیب مسافت یک دور کامل دنده (t) با احتساب اختلاف زاویه برای پودر و دانه تقریبا مساوی قطر است. قطر مارپیچ با توجه به اندازه و حجم ماشین نسبت به قطر سیلندر تزریق در حدود 21 میلیمتر کوچکتر است. بنابراین مارپیچ ها از نظر فرم و ساختمان، بسیار متفاوت بوده و هر یک برای ماشین و مواد خاصی مناسب می باشند.

قسمت تخلیه

در نظر داشته باشید زمانی که سیلندر مارپیچ کثیف شود باید مواد سخت دیگری داخل سیلندر ریخته شود تا سیلندر را به خوبی تمیز گرداند و اگر احیانا تمیز کردن سیلندر با این وسیله میسر نباشد می توان مارپیچ را از سیلندر خارج نموده و با فرچه مسی یا برنجی داخل شیارهای آن را تمیز کرد. پارچه آغشته به گازوئیل یا نفت نیز برای نظافت مارپیچ در صورت گرم بودن آن قابل استفاده می باشد. اصولا مارپیچ را باید درحالت گرم تمیز نمود و در صورتی که سیلندر و مارپیچ هر دو کثیف باشند با ریختن مواد سخت تر و پایین آوردن درجه حرارت سیلندر و با باز کردن سر سوپاپ پاک کردن آن ها امکان پذیر می باشد و در نظر داشته باشید که با هر بار در آوردن و تمیز کردن مارپیچ بر استهلاک ماشین افزوده خواهد شد.

نیروی محرکه سیلندر و مارپیچ دستگاه تزریق پلاستیک

نیروی محرکه مارپیچ برای گردش و مواد گیری می تواند به دو صورت تامین شود. در حالت اول به صورت مکانیکی با حرکت الکتروموتور و در حالت دوم به صورت هیدرولیکی تامین می گردد که اخیرا بیشتر از سیستم هیدرولیکی استفاده می شود. حرکت مارپیچ به صورت مکانیکی با نصب یک الکتروموتور در بالای سیلندر تزریق، امکان پذیر است. الکترو موتور به وسیله نیروی برق به حرکت در آمده و توسط چرخ دنده های تبدیل به مارپیچ منتقل شده و سبب گردش آن می شود.

انتقال نیرو از پمپ هیدرولیک به مارپیچ

تفاوت روش مکانیکی و هیدرولیکی برای به گردش درآوردن مارپیچ، تنظیم سرعت مارپیچ می باشد. در روش مکانیکی سرعت مارپیج از روی دور الکتروموتور و قطر چرخ دنده قابل تغییر نخواهد بود. ولی به روش هیدرولیکی این تغییر به آسانی انجام می شود و کافی است که فشار روغن وارد به پمپ را کمتر یا بیشتر کنیم تا از سرعت مارپیچ کاسته و یا بالعکس بر آن بیفزاید، برای اینکار به متوقف کردن ماشین یا عملیات دیگر نیاز نیست.

نیروی محرکه مارپیچ هیدرولیکی

سیلندر تزریق دستگاه تزریق پلاستیک

در واقع مهم ترین قسمت تزریق، سیلندر تزریق می باشد که مارپیچ یا ماردون در داخل آن قرار می گیرد زیرا تمام فعل و انفعالات مواد پلاستیک در داخل آن صورت می گیرد. جنس سیلندر تزریق از فولاد ضد زنگ و بسیار سخت می باشد و حتی سخت تر از فولاد مارپیچ انتخاب می شود تا در صورت بروز خطر، ماشین با آسیب دیدن مارپیچ متوقف گردد و به سیلندر صدمه ای وارد نشود. همچنین ساختن سیلندر تزریق به مراتب سخت تر از ساختن مارپیچ است. مثلا اگر اشتباها همراه با مواد پلاستیک، قطعه ای از فلز داخل سیلندر شود و مانند برنج یا مس نرم باشد، این قطعه یا خرد شده و از سر سوپاپ سیلندر خارج می شود یا داخل سیلندر گیر می کند و در نتیجه به مارپیچ آسیب می رساند.

سیلندر تزریق دستگاه تزریق پلاستیک

همچنین به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که قطعه از فلز سخت یا فولاد باشد، سیلندر تزریق هم آسیب خواهد دید. معمولا فولاد سیلندر تزریق در مقابل حرارت مداوم تا حدود 500 درجه سانتیگراد مقاومت دارد. لذا با توجه به مشکلات ساخت و گران بودن فولاد از گران ترین واحد های ماشین تزریق پلاستیک به شمار می رود. روی سیلندر پوشیده از گرمکن های متعددی است که برای ذوب مواد داخل آن به وسیله برق، حرارت لازم را تامین کرده و به سیلندر منتقل می کند.

اسامی استاندارد بخش های مختلف مارپیچ

در کشورهای اروپایی قسمت های مختلف مارپیچ با نام ها و مشخصات استاندارد نام گذاری شده است و هر بخش با یک حروف انگلیسی مشخص شده است.

قسمت های مختلف مارپیچ

اسامی استاندارد قسمت های مختلف مارپیچ
حروف خارجی واحد مقیاس قسمت مشخص شده
L سانتیمتر طول مارپیچ
L1 قسمت تغذیه
L2 تغییر و ذوب
L3 تخلیه
D قطر مارپیچ
e پهنای دنده
h گودی دنده
h1 گودی دنده در قسمت تغذیه
h2 گودی دنده در قسمت تغییر و ذوب
h3 گودی دنده در قسمت تخلیه
b فاصله بین دو دنده عمود بر عمق دنده
s فاصله بین دو دنده عمود بر مغز مارپیچ
T مسافت یک دور کامل دنده
Q درجه  زاویه دنده
n دور در ثانیه سرعت چرخش مارپیچ

نحوه انتخاب سیلندر و ماردون
  • بر اساس تناژ دستگاه: 130، 170، 250، 320، 420 تن و سایر دستگاه های بزرگتر
  • براساس ظرفیت و قدرت تزریق: سیلندر نوع C , B , A
  • بر اساس جنس: فولاد معمولی (VCN, EMO40)، فولاد بایمتال (SPK)
  • سیلندر ماردون ایرانی و چینی
  • سیلندر ماردون اکسترودر کونیکال CM 45، CM 51، CM 55، CM 65،CM 80

مارپیچ سیلندر تزریق دستگاه تزریق پلاستیک

لیست قیمت سیلندر و ماردون دستگاه تزریق پلاستیک

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروز رسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت سیلندر و ماردون
ردیف شرح قیمت به تومان
1 قیمت سیلندر و ماردون تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: