فروش شیر پروپرشنال کنترل جهت چیست؟

شیر پروپرشنال یکی از انواع شیرهای کنترلی است که در پاسخ به تغییر ورودی الکتریکی قادر به تغییر خروجی است. این شیرها همچنین به عنوان شیرهای الکترو هیدرولیک نیز شناخته می شوند و مانند شیرهای سرو هیدرولیک هر دوی آنها از نظر الکتریکی کنترل می شوند.

در شیرهای پروپرشنال، اسپول شیر با کمک یک سولنوئید کنترل می شود. تفاوت عمده بین شیرهای سروو و یک شیر پروپرشنال در نوع استفاده آنها است که از شیرهای سرو در سیستم های حلقه بسته استفاده می شود، در حالی که از شیرهای پروپرشنال در سیستم های حلقه باز و بسته استفاده می شود. از شیرهای پروپرشنال می توان به عنوان شیر کنترل جهت یا کنترل فشار استفاده کرد اما بیشتر این شیرها به عنوان شیرهای کنترل جهت استفاده می شوند. این عمل با کمک سیگنال الکتریکی انجام می شود. جهت جریان و سرعت جریان شیر تحت تأثیر سیگنال الکتریکی کنترل است.

مشخصات فنی شیر پروپرشنال کنترل جهت

شیرهای پروپرشنال کنترل جهت در سایزهای مختلف و از ⅜ به بالا ساخته می شوند. این شیرها نیز مانند سایر شیرهای هیدرولیکی با فشار کاری 250 بار تا 380 بار در صنعت مورد استفاده می گیرند. دبی خروجی شیرهای پروپرشنال کنترل جهت معمولا تا 300 لیتر بر دقیقه و نماد مداری آنها به شکل زیر می باشد:
 شیرهای پروپشنال کنترل جهت

مشخصات فنی شیرهای پروپرشنال کنترل جهت
سیال روغن هیدرولیک DIN51524
فشار کاری 210 تا 380 بار
دما محیط کاری 30- تا 60+ درجه سلسیوس
جنس آببندها NBR (لاستیک نیتریل) - FPM
فشار سیگنال فرمان دهنده 1.5 تا 7 بار
نوع فرمان بوبین پروپرشنال
تعداد فرمان تک یا دو بوبین
سایز دهانه ورودی و خروجی  ⅜ - ½1

این شیرها دارای یک سیستم کنترل حلقه بسته هستند، بنابراین پورت های ورودی و خروجی با کمک ورودی های الکتریکی از سنسور کنترل می شوند. به دلیل این ویژگی، از شیرهای پروپرشنال برای بسیاری از کاربردها استفاده می شود. این نوع شیرها همچنین دارای ویژگی های ایمنی خاصی هستند که در صورت قطع برق یا اگر ورودی الکتریکی قطع شود، اسپول بلافاصله بسته می شود. شیرهای پروپرشنال علاوه بر عمر طولانی به نگهداری کمتری نیاز دارند.

اجزا شیر پروپرشنال کنترل جهت هیدرولیک

در یک شیر پروپرشنال هیدرولیک، اسپول از فولاد سخت شده و بدنه از فولاد ریخته گری هیدرولیک درجه بالا ساخته شده است. بوبین ها از روکش روی هستند و محفظه واحد کنترل الکترونیکی از جنس آلومینیوم می باشد. اسپول شیرهای پروپرشنال کنترل جهت متناسب مانند اسپول شیرهای کنترل جهت معمولی می باشد. این شیرها از ظرفیت دبی عبوری بالایی برخوردار هستند و کارکردی اقتصادی دارند. اندازه و هندسه پورت ها ظرفیت جریان یک مسیر معین را تعیین می کند. در تصویر زیر اجزای یک شیر پروپرشنال کنترل جهت نشان داده شده است.

اجزا شیر پروپشنال کنترل جهت هیدرولیک

  1. بدنه شیر
  2. اسپول
  3. بوبین
  4. ترانسفورماتور دیفرانسیل متغیر خطی
  5. واحد کنترل الکترونیک
  6. سوکت اتصال
  7. سوکت اتصال

نحوه کارکرد شیر پروپرشنال کنترل جهت هیدرولیک

شیر پروپرشنال کنترل جهت را می توان ترکیبی از یک شیر هیدرولیک با کنترل الکترونیکی پیشرفته در نظر گرفت. زمانی که از شیر پروپرشنال استفاده می شود تعداد اجزای یک سیستم کاهش یافته اما دقت و کارایی سیستم افزایش می یابد. یک شیر پروپرشنال کنترل جهت، جهت حرکت سیال را با توجه به سیگنال الکتریکی ورودی تغییر می دهد. این شیرها خروجی متناسب با ورودی کنترل شده الکترونیکی تولید می کنند. بوبین های در شیرها بیشتر به صورت DC کار می کنند و می تواند با ولتاژهای متفاوت باشد. این یک نیروی متغیر ایجاد می کند و این نیرو برای جابجایی اسپول استفاده می شود. شیرهای پروپرشنال کنترل جهت قابلیت کنترل سیلندرها یا سایر موتورهای هیدرولیک را دارند.

عملکرد شیرهای پروپرشنال کنترل جهت توسط سیگنالی انجام می شود که از یک واحد کنترل دریافت می شود که واحد کنترل می تواند PLC، کامپیوتر یا پتانسیومتر باشد. واحد کنترل سیگنال های الکتریکی را به واحد کنترل شیر می فرستد و پس از پردازش در واحد کنترل سیگنال بوبین شیر برقی ارسال می شود. در واقع از یک مبدل برای بررسی حرکت اسپول استفاده می شود. اسپول شیر پروپرشنال متناسب با نیرویی که به آن وارد می شود جابه جا می شود و یک مسیر جریان بین پورت ورودی و پورت خروجی ایجاد می شود.

نحوه انتخاب شیرهای پروپرشنال کنترل چهت

در هنگام انتخاب شیرهای پروپرشنال کنترل جهت باید به مواردی مانند سایز، تعداد و ولتاژ بوبینها، دبی خروجی، فشار کاری و نوع وضعیت های شیر دقت کرد. اما آنچه از همه موارد فوق مهمتر می باشد آمپلی فایر یا واحد کنترل روی شیر است، با توجه به تناسبی بودن شیرها و تحلیل سیگنال الکتریکی ورودی، در هنگام جایگزینی باید دقیقا کارت و آمپلی فای و کلیه مشخصات الکترونیکی مانند هم باشند تا اختلالی در روند کارکرد دستگاه ها بوجود نیاد. بر این اساس جایگزینی شیرهای پروپرشنال امری دشوار و دقیق به حساب می آید که حتی هیدرولیک کاران مجرب نیز با وسواس و عدم علاقه به آن می نگرند. از مهمترین برندهای شیرهای پروپرشنال کنترل جهت می توان به دوپلوماتیک، رکسروت، پارکر، ایتون ویکرز، آتوس، موگ و بسیاری برندهای معتبر جهانی دیگر اشاره نمود.

کاربرد شیر پروپرشنال کنترل جهت
  • سیستم های هیدرولیک
  • ماشین آلات خاک برداری
  • رباتیک
  • ماشین ابزار و تولید کاغذ
  • صنایع ریخته گری و قالب گیری

مزایا شیر پروپرشنال کنترل جهت هیدرولیک
  •  کارایی و دقت بالا
  • امکان فعالسازی از راه دور
  • کنترل ورودی و خروجی و نظارت بر سیستم
  • کارایی بسیار عالی (راندمان بالا)
  • قابلیت اطمینان بالا
  • مقرون به صرفه

faq

شیر پروپشنال کنترل جهت نوعی شیر جهت دار است. این شیرها جهت حرکت و سرعت مصرف کننده های هیدرولیک فردی یا چندگانه را که به طور همزمان فعال می شوند، متناسب با سیگنال الکتریکی دریافتی کنترل می کنند. این کنترل مستقل از بار و پیوسته است.

از این شیرها به دلیل دقت عملکرد، راندمان بالا، پاسخ دهی سریع و متناسب با درخواست و موارد متعدد دیگر در سیستم های هیدرولیکی استفاده می شود.

شیرهای پروپرشنال کنترل جهت با ولتاژ 12 یا 24 ولت DC (بسته به سازنده شیر) کار می کنند. در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی معمولا از ولتاژ 24 ولت DC استفاده می شود. البته با توجه به سایز بزرگتر شیرهای پروپرشنال، ولتاژ فوق برای تغذیه و تحریک شیر پایلوت به کار می رود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: