کابل نسوز چیست؟

کابل نسوز به کابلی گفته می شود که می تواند مقدار دمای مشخصی را در برخورد با شعله های آتش در یک مدت زمان خاص تحمل نماید. از این نوع کابل در سیستم های اعلام حریق، روشنایی های اضطراری یا پمپ های آتش نشانی استفاده می کنند. کابل نسوز در واقع کابل مقاوم در برابر حریق و آتش می باشد.

انواع کابل نسوز

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده کابل های نسوز در انواع زیر است:

  • کابل ضد حریق
  • کابل مقاوم در برابر حرارت
  • کابل مقاوم در برابر آتش

کابل نسوز (کابل مقاوم در برابر حرارت و آتش)

مشخصات فنی کابل نسوز

کابل نسوز یکی از انواع کابل فشار ضعیف می باشد که بر خلاف برخی تصورات غلط، نسوز (ضد آتش) نیست بلکه غیر قابل اشتعال است. از وظایف اصلی کابل نسوز می توان به جلوگیری از انتشار شعله در زمان آتش سوزی و عملکرد صحیح در شرایط آتش سوزی اشاره کرد. عایق این کابل ها از جنس لاستیک سیلیکون می باشد. سیلیکون نوعی پلیمر با خواص بسیار زیادی همچون انعطاف پذیری و خاصیت عایقی بالا می باشد. آمیزه های سیلیکونی در برابر شعله حالت سرامیکی پیدا کرده و از هادی درون کابل محافظت می کنند. نوع هادی این کابل ها به صورت افشان و معمولا از جنس مس قلع اندود می باشد زیرا می تواند در دما بالا تا حدود 150 درجه عملکرد مناسب را انجام دهد و در برابر رطوبت و گازهای خورنده، کشش، کرنش و حتی برودت مقاوم هستند.

کابل های نسوز با داشتن ویژگی هایی مثل مقاومت در برابر حریق، داشتن شیلد یا محافظ، مقاومت زیاد در برابر جریان های شدید ناشی از ولتاژهای بالا در جریان الکتریسیته، ایجاد دود کم در هنگام آتش سوزی و غیره به یکی از پرکاربردترین کابل هایی تبدیل شده اند که می توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. در گذشته از کابل هایی با روکش PVC استفاده می کردند. این کابل ها به دلیل ایجاد مخاطرات و حوادث زیادی که در آتش سوزی داشتند امروزه منسوخ شده اند و جایگزین مناسب آنها کابل های نسوز سیلیکونی می باشند.

از دیگر ویژگی های مهم کابل نسوز سیلیکونی عدم تولید گاز های سمی از خانواده هالوژن در هنگام آتش سوزی می باشد. گازهای سمی حاصل از احتراق مواد سلولزی یکی از اصلی ترین دلایل تلفات جانی در حوادث آتش سوزی می باشد. LSZH یکی از مشخصه هایی است که روکش های کابل نسوز را با آن توصیف می کنند که به معنای کم دود بودن و فاقد هالوژن می باشد.

ویژگی های انواع کابل نسوز

کابل های نسوز در انواع ضد حریق و مقاوم در برابر حرارت تولید می شود که در ادامه درباره هر یک توضیح می دهیم.

کابل ضد حریق

کابل ضد حریق یا کابل نسوز اعلام حریق از انواع کابل هایی است که در برابر حریق یا آتش مقاومت بالایی دارند. از آنجایی که این کابل های با پوششی ضد آتش، مقاومت خوبی در برابر دود و گازهای سمی دارند، این تضمین را می دهند که در مواجهه با حریق و آتش سوزی، آتش نتواند به سایر قسمت های شبکه گسترش پیدا کند. این ویژگی باعث می شود تا از آسیب به کاربران و خسارت های مالی جلوگیری شود. با توجه به ویژگی هایی که ذکر شد این کابل ها را در بیشتر مکان هایی همانند: فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، هتل ها، ساختمان های مسکونی بلند، پمپ بنزین ها، مراکز داده و غیره استفاده می کنند.

کابل های نسوز شلید دار از انواع کابل های ضد حریق می باشند که هدف از تولید آنها جهت حفاظت اطلاعات کابل ها در برابر انواع تداخل های الکتریکی است همچنین در صورت نیاز به جلوگیری از ایجاد اختلال توسط نویز می توان از کابل نسوز شیلد دار استفاده کرد. شیلدها می توانند به صورت لایه های مسی و یا آلومینیومی بافته شده و یا ورقه های فویل می باشند که در اتصال به زمین نویز را تخلیه کنند.

کابل ضد حریق

کابل مقاوم در برابر حرارت

کابل های مقاوم در برابر حرارت از جمله کابل های نسوز است که از یک یا چند رشته تشکیل شده که مقاومت بالایی دارند. این کابل ها می توانند حداقل دمای 200 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. این کابل را بر خلاف کابل های ضد حریق زمانی که دچار آتش سوزی می شوند، آتش در شبکه گسترش یافته و باعث آتش سوزی و حریق می شود.

مهمترین ویژگی کابل مقاوم در برابر حرارت، مقاومت آن در برابر انتشار آتش است. این کابل‌ ها از مواد شیمیایی مانند XLPE و LSZH تهیه می‌ شوند که این مواد دارای خاصیت نیمه‌ فوق العاده مقاومت در برابر آتش هستند. همچنین روکش بیرونی کابل ممکن است از مواد مینرالی فوم شده، فایبرگلاس و آلومینیوم استفاده شود تا حرارت را از هسته کابل دور کنند.

کابل مقاوم در برابر حرارت

در مورد کابل مقاوم در برابر حریق و حرارت باید توجه داشت که این کابل‌ ها دارای شاخص هایی مانند مقدار آتش سوزی (کلاس آتش سوزی) و قدرت هدایت الکتریکی برق (روند مقاومت لاک‌ پشتی) هستند که باید با استانداردهای بین‌ المللی مانند IEC 60332 و IEC 60754 تطابق داشته باشند.

ویژگی‌ های کابل مقاوم در برابر حریق و حرارت

  • مقاومت در برابر آتش: کابل‌ های مقاوم در برابر حریق توانایی مقاومت در برابر آتش را دارند. این کابل‌ ها می‌ توانند در معرض دمای بسیار بالا قرار بگیرند و آتش را متوقف کنند تا زمانی که اطفای آتش صورت بگیرد.
  • حفاظت از تاسیسات: استفاده از کابل‌ های مقاوم در برابر حریق به تاسیسات، تجهیزات و خطوط ارتباطی حفاظت می‌ کند. زمان بالقوه قطعی برق یا خرابی دیگر را در صورت بروز حریق کاهش می‌ دهد.
  • کمترین انتشار دود: معمولا کابل‌ های مقاوم در برابر حریق همچنین دارای ویژگی‌ های کاهش انتشار دود هستند. این ویژگی می‌تواند در صورت بروز حریق کمک کند تا شیوع دود و گازهای سمی کاهش یابد و امکان خروج افراد را تسهیل کند.
  • عمر طولانی: کابل‌ های مقاوم در برابر حریق معمولا دارای عمر طولانی هستند. آنها تحت شرایط سخت و زمان طولانی قابل استفاده و عملکرد هستند.

اصولا، کابل‌ های مقاوم در برابر حریق از طریق استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت، عوامل قابل اشتعال را کاهش می‌ دهند و پاسخگوی الزامات استانداردهای حریق مربوطه هستند.

تفاوت کابل مقاوم در برابر حریق و کابل مقاوم در برابر حرارت

  • کابل مقاوم در برابر حریق نوعی کابل است که بر خلاف کابل‌ های معمولی، در مقابل آتش و حرارت بالا مقاومت بیشتری دارد و در صورت بروز حریق، از گسترش آن جلوگیری می‌ کند. این کابل‌ ها اغلب در محیط‌ های صنعتی، ساختمان‌ های با اهمیت بالا و تاسیسات حساس به آتش مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
  • کابل مقاوم در برابر آتش مناسب برای شرایط آتش سوزی می باشد و از گسترش آتش جلوگیری می کند اما کابل مقاوم در برابر حرارت مناسب برای مکان هایی با دمای بالا هستند و در آن شرایط نرمال عمل خواهند کرد و در برابر آتش مقاومت ندارند که برای دماهای بیشتر از 125 درجه سانتیگراد از کابل های مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود.
  • کابل مقاوم در برابر حریق و کابل مقاوم در برابر حرارت دو نوع کابل هستند که برای مقاومت در مقابل آتش و حرارت بالا طراحی شده‌ اند. تفاوت اصلی به دو دلیل است؛ استفاده از مواد مختلف و عملکرد متفاوت.
  • کابل مقاوم در برابر حریق برای محافظت در مقابل گسترش آتش و اینکه حرارت را به حداقل برساند طراحی شده است. این کابل‌ها از مواد مقاوم در برابر آتش و حرارت با قابلیت سوختن و گسترش آتش کمتر استفاده می‌ کنند، به طوری که در صورت بروز حریق، کابل نسوز یا نسوز شدن قسمتی از آن متوقف می‌ شود. این کابل‌ ها جهت انتقال اطلاعات در بسترهای فشاری قوی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 
  • کابل‌ های مقاوم در برابر حرارت طراحی شده‌ اند تا در معرض دماهای بسیار بالا قرار گیرند، بدون اینکه آسیب ببینند یا کاهش عملکرد داشته باشند. این کابل‌ ها از مواد مقاوم در برابر حرارت با قابلیت نگهداری استحکام ساختاری در دماهای بالا استفاده می‌ کنند و می‌ توانند در برابر حرارت‌ های شعله‌ ور و تابش حرارتی مقاوم باشند. این نوع کابل‌ ها معمولا در محیط‌ های صنعتی استفاده می‌ شوند که ممکن است در دماهای بالا، مانند قرار گرفتن در نزدیکی اجسام داغ یا در معرض اشعه حرارتی باشند.
  • در نتیجه، هر دو نوع کابل، با استفاده از مواد مناسب و طراحی مناسب، هدف اصلی خود یعنی مقاومت در برابر حریق یا حرارت را دارا می‌ باشند. تفاوت اصلی بین آنها در استفاده از مواد مقاوم به علاوه راهکارهایی است که برای کاهش آتش‌ سوزی یا کاهش اثر حرارت مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

تست کابل های کابل مقاوم در برابر حریق و کابل مقاوم در برابر حرارت

در کابل های مقاوم در برابر حرارت و آتش ملاک تست، عدم تغییر شکل در هنگام قرار گیری در معرض آتش نیست. بلکه باید توجه نمود که کابل مورد نظر اگر در معرض آتش یا حرارت قرار گیرد تا چه زمانی می تواند بدون قطع جریان و یا نوسان ولتاژ به کار خود ادامه دهد.


قیمت کابل نسوز

قیمت کابل های نسوز به عواملی مثل جنس عایق، سطح مقطع، برند، جنس هادی، نوع هادی و غیره بستگی دارد. بنابراین برای اطلاع از قیمت دقیق می توانید با مشاوران هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: