سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به مجموعه ای از تجهیزات الکترونیکی اطلاق می شود که ضمن اعلام حریق، محل دقیق وقوع حریق را نیز مشخص می کنند. این سیستم ها در انواع معمولی و هوشمند موجود هستند.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می باشد. از دیگر خدمات قابل ارائه توسط هایپر صنعت فامکو در کنار فروش تجهیزات اعلام حریق، طراحی انواع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و همچنین نصب و اجرای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می باشد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هر کدام از ادوات با کد گذاری و آدرس دهی دقیق قابل ردیابی هستند.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر دقیقا مانند سیستم اعلام حریق متعارف است با این تفاوت که علاوه بر زون بندی، قطعات (دتکتور و سایر تجهیزات) دارای آدرس مشخص هستند که هر دو این عوامل باعث تشخیص دقیق جایگاه حادثه می شوند. به عبارتی دیگر، پس از زون بندی و نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در محیط، سیستم در حالت آماده باش قرار می گیرد و پس از وقوع حریق و آشکارسازی آن، توسط آدرس دقیقی که به دتکتور و شستی ها داده شده است محل دقیق آتش سوزی مشخص می شود. به عبارتی در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، هر قطعه دارای کد اختصاصی است که در کنترل پنل، مکان مخصوص خود را دارد. زمانی که یک دتکتور دچار حریق یا خطا شود مشخصات کامل آن از قبیل کد و نوع قطعه، زون و محل نصب بر روی صفحه نمایش کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر، نمایش داده می شود.

نحوه عملکرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

به طور مثال تصویر فوق یک پنل اعلام حریق آدرس پذیر را نشان می دهد که آبدارخانه اول در زون 2 و لوپ 1 با کد قطعه 061 دچار مشکل (حریق) شده است.

اجزاء سیستم اعلام حریق آدرس پذیر
  1. کنترل پنل آدرس پذیر
  2. دتکتور دودی آدرس پذیر
  3. دتکتور گازی آدرس پذیر
  4. دتکتور حرارتی آدرس پذیر
  5. دتکتور شعله ای آدرس پذیر
  6. بیم دتکتور آدرس پذیر
  7. شستی و آژیر آدرس پذیر

تمام این تجهیزات قابل آدرس دهی هستند. همچنین این سیستم دارای تجهیزات جانبی نیز می باشد.

مرکز کنترل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در اینجا مختصری به مرکز کنترل اعلام حریق به عنوان مهم ترین تجهیز سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می پردازیم. مرکز کنترل اعلام حریق آدرس پذیر به صورتی طراحی شده است که در صورت وقوع حریق محل دقیق دیوایسی که دچار مشکل شده است را مشخص می کند. همچنین هایپر صنعت فامکو تامین کننده ورایه دهنده پنل اعلام حریق آدرس پذیر در مدل های زیر می باشد:

  • پنل اعلام حریق آدرس پذیر تک لوپ
  • پنل اعلام حریق آدرس پذیر دو لوپ
  • پنل اعلام حریق آدرس پذیر سه لوپ
  • پنل اعلام حریق آدرس پذیر چهار لوپ

قیمت پنل آدرس پذیر بر اساس تعداد لوپ از یک به چهار افزایش پیدا می کند.

کابل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم و کابل مورد استفاده در سیستم اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر یکسان می باشد و باید از نوع کابل نسوز و سیلیکونی باشد و در صورتی که امواج الکترو مغناطیسی زیاد باشد باید از کابل شیلددار استفاده گردد. به دلیل حساسیت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باید از کابل های اعلام حریق تاییدیه دار استفاده شود کابل هایی که بر مبنای استانداردهای خاصی تولید شده و و دارای تاییدیه LPCB هستند.

انواع روش های آدرس دهی تجهیزات سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

آدرس دهی تجهیزات آدرس پذیر از 3 روش صورت می گیرد:

  • آدرس دهی دستی: برخی دستگاه ها شامل این نوع تنظیمات هستند. در واقع با استفاده از یک پراب اعداد مورد نظر را وارد می کنند. این نوع تجهیزات قابلیت جابجایی بین برند های مختلف را ندارند در نتیجه کاربرد کمتری دارند.
  • آدرس دهی فیزیکی: این نوع آدرس دهی از دو طریق دیپ سوییچ و کلید های گردان صورت می گیرد. آدرس دهی از طریق دیپ سوییچ موجود روی تجهیزات، پیچیده و سخت است. اما آدرس دهی از طریق کلید های گردان آسان است و به همین دلیل کاربرد زیادی دارد.
  • آدرس دهی خودکار: در این روش پنل به صورت خودکار آدرس دهی می کند. این نوع تجهیزات نیز امکان جابجایی بین برند های مختلف را ندارند و به همین دلیل کاربرد کمی دارند.

کاربرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به دلیل ویژگی خاصی که دارد بیشتر مناسب پروژه های بزرگ، مکان های پر تردد و پر خطر، همچنین ساختمان های مسکونی بسیار بزرگ و شلوغ می باشد. همچنین در مکان هایی مثل بیمارستان ها، هتل ها، مراکز خرید بزرگ و غیره استفاده می شود.

نصب و نقشه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نقشه خوانی اعلام حریق اصلی ترین مبحث آموزش نصب سیستم های اعلام حریق است. اگر این مبحث را فرا نگیریم حتما در اجرای سیستم اعلام حریق به مشکل بر می خوریم. ما در زیر علائم اختصاری مورد نیاز را ذکر کرده ایم.

نصب و نقشه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

نصب و نقشه سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به صورت حلقوی است به این صورت که تمام تجهیزات روی یک سیم یا به اصطلاح لوپ قرار می گیرند. هر لوپ ممکن است به 1 یا چند زون اختصاص داده شود. روی هر لوپ حداکثر 128 قطعه قرار می گیرد. همچنین حداکثر مساحت تحت پوشش یک لوپ 10000 متر مربع است. حداکثر طول لوپ نیز بسته به شرکت سازنده بین 1500 تا 3000 متر است. ورودی و خروجی سیستم جدا نیست و هر دو آن کنترل پنل است. در واقع اطلاعات و جریان از طریق یک جفت سیم خارج می شود و سپس وارد تجهیزات می شود و سپس باز به کنترل پنل باز می گردد.

لازم به ذکر است طراحی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر مانند سیستم متعارف بر اساس استاندارد های بین المللی از جمله EN54 ،BS و NFPA می باشد.

استاندارد سیستم اعلام حریق

در علم ایمنی در تمام دنیا استانداردهای متفاوتی وجود دارد که هنگام اجرای سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر این استانداردها باید لحاظ گردد. استانداردهای سیستم اعلام حریق موجب افزایش ایمنی و حفاظت محیط و افراد می شوند.

استانداردهای سیستم اعلام حریق در کشورهای مختلف از قبیل EN-54 ،UL ،BS5839 ،EVPU ،NFPA72 و LPCB می باشند که در هر کشور یک استاندارد خاص لحاظ می گردد. همچنین در ایران هم استاندارد مورد تایید سازمان آتش نشانی لحاظ می گردد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند (آنالوگ)

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند یا آنالوگ سیستمی است که به طور مداوم فعال است و برخلاف سیستم های آدرس پذیر معمولی در حالت استند بای نیست و به صورت مداوم شرایط و محیط را می سنجد. این سیستم ها بر خلاف سیستم های آدرس پذیر معمولی 0 و 1 نیستند و پایش مداوم دارند. عمکرد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر معمولی بر پایه رله است اما عملکرد سیستم اعلام حریق هوشمند بر اساس ریز پردازنده ها و نرم افزار برنامه ریزی شده است.

سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر ایرانی و اروپایی

همانطور که می دانید سیستم اعلام حریق در ایران با برندهای متفاوتی موجود است از جمله سیستم اعلام حریق سایان، ویستا، آریاک، سنس و زیتکس اما تنها برندی که دارای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می باشد برند زیتکس می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان هایپر صنعت فامکو در واحد تجهیزات آتش نشانی تماس بگیرید. همچنین سیستم اعلام حریق آدرس پذیر اروپایی می توان به برند زیمنس، فایرگارد، آپولو، زتا و غیره اشاره کرد.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر زیمنس

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر زیمنس دارای استانداردهای vds ،LPCB می باشد و از جمله ویژگی های آن می توان به سازگاری الکترو مغناطیسی و نور پالس کوتاه اشاره کرد.

نقاط ضعف سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به دلیل ماهیتی که دارد در پروژه های کوچک مقرون به صرفه نیست و بسیار هزینه بر است. همچنین گاهی نحوه استفاده از آن برای افراد عمومی که اطلاعات کافی ندارند مشکل است. مورد سوم اینکه برخی اوقات بین اجزای برندهای مختلف سازگاری وجود ندارد.

مزایای سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

مزیت اصلی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر که آن را از سایر سیستم ها متمایز می کند همانطور که از اسمش پیداست این است که آدرس دقیق محل آتش سوزی را مشخص می کند و در نتیجه سرعت بیشتری به عملیات شناسایی محل آتش و اطفا حریق می بخشد. مزیت بعدی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر نحوه سیم کشی راحت آن است. سهولت در سیم کشی موجب کاهش هزینه نصب می شود. از آنجایی که تمام دتکتورها و شستی ها روی یک لوپ هستند در نتیجه می توان به سیستم تجهیزات اضافه کرد.

قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در برند های مختلف از نظر تعداد لوپ و تعداد اجزا در هر لوپ متفاوت هستند. قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تحت تاثیر تعداد لوپ و حداکثر قطعه ای است که می تواند روی هر لوپ قرار گیرد. قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر هوشمند بیشتر از قیمت سیستم اعلام حریق معمولی است. همچنین شایان ذکر است به طور کلی قیمت سیستم اعلام حریق آدرس پذیر حداقل 2 برابر سیستم اعلام حریق متعارف است. جهت استعلام قیمت به روز انواع برند های ایرانی و خارجی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر با با شماره 48000049-021 تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سیدمحمد فرید
ارسال شده در : چهارشنبه 06 دی 1402

سلام، T.f.z در سیستم های آدرس پذیر به چه معنیه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 24 دی 1402

سلام جناب فرید عزیز، به درستی متوجه منظور شما نشدیم. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سیدپرویز موسوی
ارسال شده در : دوشنبه 15 آبان 1402

سلام، درخواست مشاوره دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 آبان 1402

سلام جناب موسوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

احمد رجبی
ارسال شده در : پنجشنبه 04 آبان 1402

سلام، رجبی از اراک بابت تهيه آدرس پذیر زیتکس تماس گرفته شود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 06 آبان 1402

سلام جناب رجبی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امیر اسماعیل پرتوی
ارسال شده در : پنجشنبه 01 دی 1401

سلام، با سپاس بابت توضیح داده شده. می خواستم بدانم که در یک برج، آیا امکان دارد قسمت مشاع کابل کشی شود و سپس آپارتمان ها بعدا یکی یکی به شبکه متصل شوند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 08 دی 1401

سلام جناب پرتوی عزیز، در صورت انجام کابل کشی کامل مجموعه قبل از تکمیل ساختمان امکان اضافه کردن بخش های مختلف به مرور می باشد. در غیر این صورت باید کابل کشی رو کار انجام شود.