تب سنج دیجیتالی چیست؟

تب سنج دیجیتالی وسیله ای ضروری است که برای سنجش دمای بدن مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع مختلف تماسی و غیر تماسی وجود دارد. نمونه های ابتدایی آن، ساختمانی جیوه ای داشتند، به مرور زمان دستخوش تغییر قرار گرفتند و امروزه تب سنج های دیجیتالی که کاربری آسانی دارند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

تب سنج های دیجیتالی نسبت به تب سنج های قدیمی، بسیار دقیق تر هستند و با سرعت بالایی دمای بدن را بر حسب درجه سانتی گراد (سلسیوس) و فارنهایت اندازه گیری می کنند. معمولا با مراجعه به پزشک، علائم حیاتی بیمار از جمله درجه حرارت بدن، اندازه گیری می شود. اندام های بدن همواره می کوشند تا در میزان حرارت دریافتی و از دست داده، تعادل برقرار سازند و دمای بدن را در اندازه طبیعی حدود 37 درجه سانتی گراد نگه دارند. گاهی به دلایلی مانند عوارض جانبی بعضی دارو ها، استرس و اضطراب، وجود بیماری هایی مثل دیابت و تیروئید پر کار، یائسگی و غیره دمای بدن فرد بالا می رود و اصطلاحا به آن، تب گفته می شود. در واقع تب به معنای وجود عفونت یا نشانه ای از بیماری های شایعی چون کرونا در بدن است، در این حالت فرد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد و بی توجهی نسبت به بالا رفتن دمای بدن، عوارض خطرناکی چون تشنج را به همراه دارد، از این رو لازم است حداقل یک مدل از تب سنج ها در هر مرکز درمانی و منزل وجود داشته باشد تا سلامت دمای بدن در هر زمان، قابل کنترل باشد.

در حال حاضر با گسترش ابتلا به بیماری کرونا، هنگام ورود به مکان هایی که خطر ابتلا به این ویروس را افزایش می دهند مانند مطب ها، ادارات و مراکز خرید، فردی با تب سنج دیجیتال غیر تماسی، دمای بدن افراد را اندازه گیری می کند و در صورت بالا بودن دمای بدن، از ورود آنها جلوگیری کرده تا سایر مراجعه کنندگان را از وجود خطر احتمالی ویروس کرونا حفظ نماید.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع تب سنج دیجیتال

تب سنج های دیجیتال به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم می شوند.

تب سنج دیجیتال تماسی

تب سنج دیجیتال تماسی در مراکز درمانی و منزل مورد استفاده قرار می گیرند و پیش از استفاده از این تب سنج ها، لازم است ضد عفونی شوند، سپس برای اندازه گیری دمای بدن، بسته به نوع مورد نظر، کافی است زیر زبان، داخل گوش، زیر بغل، روی پیشانی و داخل مقعد قرار داده شوند.

تب سنج دیجیتال تماسی

تب سنج دیجیتال غیر تماسی

این تب سنج ها به طور گسترده در مراکز درمانی، منزل، باشگاه ها و مراکز پر رفت و آمد مورد استفاده قرار می گیرند و با قرار گرفتن در مقابل پیشانی، قابلیت سنجش دمای بدن، بدون تماس با فرد را دارند. بنا به این ویژگی، استفاده از آن، بسیار ایمن و بهداشتی است و باعث جلوگیری از انتشار بیماری بر اثر تماس با فرد می شود. تب سنج غیر تماسی دارای دقت و سرعت خوبی در اندازه گیری دمای بدن هستند.

تب سنج دیجیتال غیر تماسی

در انتخاب تب سنج دیجیتال مناسب، به چه نکاتی باید توجه شود؟

استفاده از آن راحت باشد و زمان سنجش و پاسخ دهی سریعی داشته باشد، معمولا تب سنج های دیجیتال تماسی در 10 تا 90 ثانیه و تب سنج های دیجیتال غیر تماسی در کمتر از 5 ثانیه، دمای اندازه گیری شده را بر روی صفحه نمایشگر، نمایش می دهند.

توجه شود تب سنج از دقت مناسبی برخوردار باشد، تب سنج های دیجیتالی معمولا دقت بالایی دارند و نمونه های لیزری و تماسی مقعدی به دارا بودن دقت بالا، معروف هستند.

در انتخاب تب سنج های دیجیتال، مدلی که دارای صفحه نمایشگری باشد که اعداد را واضح نمایش بدهد و با دارا بودن نور پس زمینه مناسب، در شب و روز قابل استفاده باشد، انتخاب خوبی است.

معمولا همه تب سنج های دیجیتال، هشداردهنده ای جهت اعلام وجود تب، دارند. در بعضی از مدل ها از نمودار رنگی (معمولا رنگ های سبز، زرد یا نارنجی و قرمز)، در صفحه نمایشگر خود جهت نمایش وضعیت دمای بدن استفاده می کنند، به این صورت که رنگ سبز به معنای سلامتی و دمای طبیعی، زرد یا نارنجی به معنای اخطار و نیاز به کنترل و قرمز به معنای وجود خطر است. به هر حال بهتر است برای دریافت نتیجه ای دقیق، تب سنج، ثابت و بدون حرکت، در محل مورد نظر قرار داده شود.

تب سنج های دیجیتال که می توانند بازه دمایی 22 الی 44 درجه سانتی گراد را اندازه گیری کنند، مناسب هستند.

در تب سنج های دیجیتال غیر تماسی، نسبت فاصله به نقطه به صورت D:S نوشته می شود برای مثال اگر بر روی تب سنج، 1:11 نوشته شده باشد، یعنی تب سنج می تواند از فاصله 11 متری، میزان دمای محدوده ای دایره ای با قطر یک متر اطراف فرد را اندازه گیری کند. در هنگام خرید و استفاده به این اعداد توجه شود.

بعضی از تب سنج های دیجیتال دارای سیستم خاموشی خودکار در هنگام عدم استفاده از آن هستند که ویژگی مناسبی است. توجه به باتری و دوام آن و وجود حافظه داخلی جهت ذخیره دمای اندازه گیری شده در زمان های مختلف نیز توصیه می شود، با وجود این قابلیت، افراد دارای شرایط خاص، می توانند نظارت دقیقی نسبت به دمای بدن خود داشته باشند.

به شرکت سازنده تب سنج برای کسب اطمینان از کیفیت و وجود خدمات پس از فروش آن توجه شود.

نحوه استفاده از تب سنج دیجیتالی

  • قبل و بعد از استفاده از تب سنج، دستگاه ضد عفونی شود.
  • دمای مکانی که اندازه گیری در آن صورت می گیرد، در حد متعادل باشد، فرد نزدیک به منبع گرمایش یا سرمایش نباشد، پیش از سنجش دما، نوشیدنی ها و غذا های گرم یا سرد مصرف نکرده باشد و سیگار هم نکشیده باشد چون امکان دارد دمای مواد غذایی بر روی دمای اندازه گیری شده تاثیر داشته باشد.
  • برای نوزادان زیر 1 ماه هرگز در منزل، تب سنجی انجام نشود و اندازه گیری دمای بدن حتما توسط پزشک صورت گیرد.
  • اگر فرد در ناحیه مقعد جراحی کرده باشد یا اسهال داشته باشد، نباید از تب سنج دیجیتال مقعدی استفاده شود.
  • تب سنج دیجیتال، در معرض میدان مغناطیسی مثل آهن ربا قرار نگیرد زیرا در عملکرد آن اختلال ایجاد خواهد شد.

میزان خطای تب سنج های دیجیتال

تب سنج های دیجیتال تماسی و غیر تماسی دارای دقت مناسبی هستند اما مواردی همچون گرد و خاک در میزان حساسیت دستگاه موثر است، از این رو لازم است دستگاه همیشه تمیز باشد. در صورت به کارگیری تب سنج های غیر تماسی بهتر است برای اطمینان از صحیح بودن مقدار اندازه گیری شده، دو بار اندازه گیری صورت گیرد. 

در شرایط استفاده از تب سنج های تماسی، از تمیز بودن ناحیه مورد نظر اطمینان حاصل کنید، زیرا مواردی مانند وجود جرم گوش در تب سنج دیجیتال تماسی گوشی یا مواد آرایشی در پیشانی در تب سنج های تماسی پیشانی تا حدودی در مقدار اندازه گیری شده، خطا ایجاد می کنند. تب سنج های دیجیتالی ارائه شده در شرکت فامکو از بهترین و دقیق ترین تب سنج ها هستند و میزان خطا در آنها بسیار کم است.

تبدیل واحد دمای اندازه گیری شده توسط تب سنج از درجه سانتی گراد به فارنهایت

واحد اندازه گیری میزان دمای بدن، درجه سانتی گراد یا سلسیوس می باشد، اما واحد فارنهایت هم از واحد های اندازه گیری متداول دمای بدن بوده و بهتر است تبدیل درجه سلسیوس به فارنهایت را بدانید.

(C * 1.8) + F = 32

C: دمای اندازه گیری شده بر حسب درجه سانتی گراد

F: دمای اندازه گیری شده بر حسب فارنهایت

برای مثال:

اگر دمای بدن بر حسب درجه سلسیوس، 37 باشد، میزان دما بر حسب فارنهایت عبارت است از:

(37 *1.8) + 32 = 98.6

نکات مربوط به نگهداری و تعمیر تب سنج های دیجیتال

  • از تب سنج های دیجیتال در محیط مناسب و بدون وجود گرد و خاک استفاده شود تا دقت دماسنج به خوبی حفظ شود.
  • از خیس شدن، ضربه دیدن و هرگونه آسیب وارد شدن به سنسور ها و لنز جلوگیری شود زیرا باعث اختلال در عملکرد خواهد شد.
  • برای تمیز کردن سنسور ها از پارچه بدون پرز و مرطوب شده با الکل 70 درصد ایزوپروپیل استفاده شود و از وارد شدن الکل به داخل دستگاه و قطعات داخلی خودداری شود.
  • در صورتی که دستگاه در سنجش دچار مشکل شده باشد، ممکن است پروب ها و لنز کثیف شده باشد، اگر با تمیز کردن، مشکل رفع نشد، ممکن است بر اثر ضربه، تنظیمات دستگاه به هم خورده باشد یا برد آن دچار مشکل شده باشد.
  • کالیبراسیون اصولی و به موقع تب سنج ها باعث بهبود کیفیت و عملکرد تب سنج ها می شود، بهتر است سالی یک بار کالیبراسیون در آزمایشگاه های کالیبراسیون صورت گیرد. کالیبراسیون تب سنج های غیر تماسی به وسیله کالیبراتور هایی که دمای سطح یکنواخت دارند و از طریق مولد و کنترل کننده دما، پایدار و ثابت می شوند، انجام می شود. در کالیبراسیون، دقت تب سنج و تکرار پذیری آن مورد سنجش قرار می گیرد و در صورت وجود خطا، تنظیم دما صورت می گیرد.

کاربرد تب سنج دیجیتال
  • سنجش دمای بدن در منزل، مراکز درمانی و غیره
  • کنترل دمای بدن در افراد با شرایط خاص همچون بیماران ریوی، زنان باردار، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و غیره جهت حفظ سلامتی و مدیریت بیماری

دمای طبیعی بدن

دمای بدن به صورت طبیعی حدود 37 درجه سانتی گراد یا 98.6 درجه فارنهایت می باشد و معمولا در 24 ساعت شبانه روز کمی متغیر است. این مقدار متغیر در حدود 0.5 تا 1 درجه سانتی گراد یا 1 تا 2 درجه فارنهایت می باشد. دمای بدن در ساعات اولیه صبح، کمترین مقدار و عصر به بیشترین مقدار خود می رسد. مقدار دمای سنجیده شده بر اساس روش اندازه گیری دما، کمی تغییر می کند، می توان گفت دمای اندازه گیری شده دهانی کمتر از دمای اندازه گیری شده مقعدی و بیشتر از دمای اندازه گیری شده زیر بغل است. جدول دمای طبیعی بدن، بازه دمایی مناسب برای افراد بالای 18 سال را نمایش می دهد اما این مقادیر نسبی هستند و بر اساس فعالیت فرد، زمان اندازه گیری دما، نوشیدنی های مصرفی و غیره ممکن است کمی متغیر باشد. به طور کلی دمای 38 تا 38.5 درجه سانتی گراد به عنوان تب، دمای بالای 39 درجه سانتی گراد تب بالا و دمای بالاتر از 41 درجه سانتی گراد تب شدید خواهد بود و بهتر است در صورت وجود تب به پزشک مراجعه شود.

دمای طبیعی بدن
روش اندازه گیری دما بازه دمایی مناسب
دهان 36.2 تا 37.5
گوش 35.8 تا 37.6
پیشانی 36 تا 37.5
زیر بغل  35 تا 36.9
مقعدی 37 تا 38.1

برندهای معتبر تب سنج دیجیتال

شرکت هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع تب سنج دیجیتال تماسی و غیر تماسی از برند های معتبر دنیا برای استفاده در مراکز عمومی و خصوصی، بیمارستان ها، منزل و غیره می باشد و دستگاه های خود را با وجود گارانتی و تضمین کیفیت به فروش می رساند. تعدادی از برند های مطرح تب سنج دیجیتال عبارت اند از:

  • تب سنج دیجیتال امرن (Omron) ژاپن
  • تب سنج دیجیتال بیورر (Beurer) آلمان
  • تب سنج دیجیتال رزمکس (Rossmax) سوئیس
  • تب سنج دیجیتال وکتو (Vekto) چین
  • تب سنج دیجیتال اکیومد (Accumed) چین
  • تب سنج دیجیتال ریشتر (Riester) آلمان
  • تب سنج دیجیتال زنیت مد (Zenithmed) چین
  • تب سنج دیجیتال امسیگ (Emsig) آلمان
  • تب سنج دیجیتال جامپر (Jumper) چین

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ناصر حق دوست
ارسال شده در : جمعه 01 دی 1402

سلام، ممنون از راهنمایی جامع. لطفا راهنمایی بفرمایید کجا باید تب سنج کالیبره بشه؟ آیا مکان خاصی رو می تونید معرفی کنید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 دی 1402

سلام جناب حق دوست عزیز، نمایندگی هر برند به صورت جدا دستگاه های خود را کالیبره می کند که در کارت گارانتی محصول درج شده است.

نرگس کاظمی
ارسال شده در : جمعه 04 آذر 1401

سلام، بسیار عالی بود. ممکن است راهنمایی کنید خرید دماسنج دیجیتال تماسی بهتره یا لیزری؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 آذر 1401

سلام دوست عزیز‌، بستگی به نیاز شخصی و کاربری شما دارد. اگر برای استفاده در منزل خریداری می کنید هر دو مدل مناسب است اما برای استفاده در محیط های عمومی بهتر است تب سنج غیرتماسی خریداری کنید.

تردلان
ارسال شده در : شنبه 19 شهریور 1401

سلام، با توجه به مقاله ای که در رابطه با تب سنج در اینترنت خوندم، قبل از اندازه گیری تب، ابتدا دفترچه راهنما تب سنج دیجیتالی را مطالعه و سپس آن را مورد استفاده قرار دهید.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 20 شهریور 1401

سلام دوست عزیز، بله، همین طور است. لازم است قبل از استفاده از محصول فوق دفترچه راهنمای آن را به صورت کامل مطالعه نمایید.