متعلقات پنوماتیک

متعلقات پنوماتیک چیست؟

در صنایع امروزی و با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های پنوماتیکی نقش مهمی را در زمینه انتقال نیرو و ایجاد حرکت ایجاد می کنند. ارزان بودن، ایمنی، سرعت انتقال نیرو، سهولت در استفاده و پاکیزگی از ویژگی های بارز سیستم های پنوماتیکی است که این امر سبب علاقه مندی بسیاری از صنایع به استفاده از این تکنولوژی شده است. در مجموعه هایی که با قدرت هوای فشرده و یا گازهای بی اثر متراکم کار می کنند، اجزائ گوناگونی وجود دارد. عملگرها، شیرها، واحد های مراقبت و غیره. اما دسته ای از اجزائ سیستم وجود دارند که معمولا نمی توان آنها را قسمتی از این دسته بندی های کلی دانست. ما این اجزائ را متعلقات پنوماتیک  می نامیم. در ادامه نگاهی اجمالی به برخی از این متعلقات خواهیم داشت.

متعلقات پنوماتیک

فروش متعلقات و لوازم جانبی پنوماتیک

گیج کنترل فشار

گیج های کنترل فشار که به نام مانومتر هم شناخته می شوند، ابزاری برای مانیتورینگ و فشار کاری در یک سیستم پنوماتیکی می باشد. گیج های پنوماتیک قابلیت نصب به صورت درون مداری و یا روی اجزائ پنوماتیکی را دارند و در انواع عقربه ای و دیجیتالی وجود دارند. این ابزار کنترلی معمولا فشار هوا را بر حسب bar/psi برای ما به نمایش در می آورند. اما اگر تحت شرایطی تنها یکی از این کمپت ها قابل خواندن بود می توانیم به سادگی آنها را تبدیل واحد کنیم.

1bar = 14.5psi = 0.1 mpa 

شاید بعضی اوقات صدا های ایجاد شده در سیستم های پنوماتیکی مورد انتقاد قرار گیرند. از آن روی که در پایان سیکل یک عمل پنوماتیکی، هوای فشرده ای که وظیفه خود را انجام داده در هوای آزاد محیط تخلیه می شود، این اتفاق عاملی بر ایجاد آلودگی صوتی می گردد. اما هیچ مشکلی بدون راه حل نیست! 

گیج کنترل فشار

سایلنسر

برای رفع این صداهای اضافی ما می توانیم از قطعاتی به نام سایلنسر "silencer" استفاده کنیم. سایلنسرها که با نام هایی مثل صدا خفه کن، اگزوز، مافل و غیره نیز شناخته میشوند، وظیفه کم کردن و از بین بردن صدای ایجاد شده از رها شدن حجم هوای فشرده به داخل محیط در پایان عملیات پنوماتیکی را بر عهده دارد.

سایلنسر

مفاصل و اتصالات سر شفت سیلندر

همیشه سیلندر ها یا به عبارتی جک های پنوماتیکی علاوه بر حرکت خطی شکل و رفت و برگشتی خود، وظیفه ای دیگر بر عهده دارند. به طور معمول حرکت این عملگر باید منجر به پویایی مکانیزمی که در طراحی در نظر گرفته شده بشود. برای این اتصال ما امکانی در اختیار داریم که آن استفاده از مفاصل یا جوینت ها “joint”  می باشد. استفاده از این مفصلی ها که با نام هایی مثل سیبک یا قرقری یا چشمی نیز معروفند، باعث انعطاف بخشیدن به عملکرد سیلندر پنوماتیکی می شود و بکارگیری از این عملگرها را برای اهداف مختلف امکان پذیر می سازد.

مفاصل و اتصالات سر شفت سیلندر

پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ تجهیزی است که در سیستم های پنوماتیکی جزء متعلقات پرکاربرد و مهم تلقی می شود. اصلی ترین وظیفه سوئیچ های فشار، کنترل فشار سیستم و قطع و وصل آن در زمان لازم است. تامین ایمنی سیستم های پنوماتیک و فراهم آوردن سلامت کارکرد تجهیزات بر عهده این متعلقات پنوماتیکی است.

گاها شرایطی وجود دارد که باید فشار هوای خط و یا برقراری جریان سیال در طی مسیر به طور مستمر کنترل شود. برای راحتی کار اپراتور و یا برای سرعت بخشیدن به روند کنترل وضعیت متعلقات پنوماتیکی در دسترس هستند؛ مانند گیج های درون خطی و یا چراغ های سیگنال وجود جریان. استفاده از این تجهیزات تجربه خوبی در استفاده از سیستم پنوماتیک در اختیار بهره بردار فراهم می سازد.

پرشر سوئیچ

هایپر صنعت فامکو، بزرگترین تامین کننده متعلقات پنوماتیکی مفتخر است که تمام نیازهای صنعت به انواع تجهیزات هوای فشرده را مرتفع نماید و گامی بلند در رفع نیاز تمام صنایع به تجهیزات پنوماتیکی بر دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: