کابل مخابراتی

کابل مخابراتی چیست؟

کابل مخابراتی از مهم ترین اجزا در برقراری ارتباطات به شمار می آید که با گذشت زمان ساختار آنها با پیشرفت های زیادی همراه بوده است به گونه ای که امروزه شاهد استفاده از طیف وسیعی از کابل های مخابراتی می باشیم. کابل مخابراتی در گروه کابل های ارتباطی قرار می گیرد و وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد.

هایپر صنعت فامکو آماده ارائه انواع کابل مخابراتی به شرح زیر می باشد.

  • کابل مخابراتی نوری
  • کابل مخابراتی مسی

انواع کابل مخابراتی

همانطور که می دانید کابل های مخابراتی این امکان را به ما می دهند تا بتوانیم از آنها در انتقال انواع داده، صدا، سیگنال، تصویر و رسانه استفاده کنیم کابل های مخابراتی برای انجام وظایف خود به دو دسته کلی کابل مخابراتی مسی و نوری تقسیم می شود و می توان آنها را به دو روش زمینی و هوایی استفاده کرد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

کابل مخابراتی مسی

کابل مخابراتی مسی داری مغزی از جنس مس بوده و به دو نوع هوایی و زمینی تقسیم می شود. با توجه به این موضوع که کابل های مسی هوایی بیشتر در معرض نور خورشید و بارندگی قرار دارند، در جهت افزایش مقاومت بر روی آن یک روکش قرار گرفته است تا این امکان وجود داشته باشد که برای سال های متوالی مورد استفاده قرار گیرد. البته همین روکش که باعث افزایش مقاومت کابل می شود می تواند باعث کاهش انعطاف پذیری کابل شود، از این رو بیشتر برای محیط های بیرونی ساختمان ها از آنها استفاده می شود. کابل های زمینی با توجه به خصوصیاتی که دارند قابلیت خمش بیشتری داشته و از آنها می توان برای محیط های داخلی ساختمان استفاده نمود. در ادامه به بررسی برخی از کابل های مخابراتی با هادی مسی می پردازیم.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

کابل مسی ژله فیلد خاکی در شبکه های مخابراتی برای کابل مشترکین و به صورت دفن مستقیم در زیر خاک مورد استفاده قرار می گیرد. کابل BFC در سایزهای 10 زوج تا 1800 زوج تولید می گردد. ساختمان این کابل به گونه ای طراحی شده است که می تواند در برابر صدمات مکانیکی که در هنگام دفن کابل به بدنه آن وارد می شود، مقاومت نماید.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)

کابل ژله فیلد کانالی در شبکه های مخابراتی به عنوان کابل مشترکین معمولا بین مراکز مخابرات تا کافو مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل مخابراتی کابل ژله فیلد کانالی (CFC)

کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC)

کابل ایرکور کانالی بین مراکز مخابراتی و هم چنین از مراکز مخابراتی تا کافو مورد استفاده قرار می گیرد. هسته کابل CUC فاقد ژله بوده و پس از نصب در شبکه با هوای فشرده خشک هواگذاری می شود.

کابل ایرکور کانالی (CUC)

کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

این نوع کابل ها در شبکه های محلی و روستایی به صورت نصب بر روی تیرهای نگهدارنده استفاده می گردد. قدرت هدایت بالا، مقاومت و حفاظت در برابر رطوبت از ویژگی های کابل مهاردار به شمار می آید.

کابل مهاردار هوایی (SSC)

کابل مسی مخابراتی هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

این نوع کابل ها جهت اتصال نقاط توزیع (پست) به مشترکین بکار می رود. در ساختار کابل مخابراتی هوایی ساده هادی ها از سیم نرم تشکیل شده که با لایه هایی از پلی اتیلن پوشش داده شده اند. هادی های عایق شده به صورت زوج به هم تابیده و زوج ها هسته کابل را تشکیل می دهند.

کابل هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)

کابل MDF جهت استفاده بین اتاق کابل تا اتاق MDF مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان کابل مشابه کابل مخابراتی هوایی ساده می باشد با این تفاوت که عایق و روکش آن از جنس PVC می باشد.

کابل توزیع (MDF)

کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار (کابل مخابراتی جنگی)

کابل مخابراتی دوبل هوایی مهاردار (DW)، که با نام کابل مخابراتی جنگی نیز شناخته می شود، یک مشترک را به پست متصل می نماید. این کابل جهت ارتباط پست تلفن به مشترکان نهایی مورد استفاده قرار گرفته و می تواند جهت توسعه کابلی از پست های تلفن و یا ترمینال های تلفن به ساختمان های مشترکان استفاده گردد.

کابل دوبل هوایی مهاردار

کابل مخابراتی فیبر نوری

کابل مخابراتی نوری از رشته های بلند و باریک از جنس یک ماده شفاف همچون شیشه و یا پلاستیک ساخته می شود و می تواند با سرعت بالاتر اطلاعات را منتقل نماید. فيبر نوري داراي پهناي باند بسيار بالاتر از کابل های معمولي می باشد و با توجه به نوع کاربرد در انواع مختلف سینگل مود (OS2، OS1) و مالتی مود (OM5، OM4، OM3، OM2، OM1) برای استفاده در داخل و یا خارج از ساختمان تولید می شوند. همانطور که در ابتدای متن عنوان شد کابل فیبر نوری یکی از انواع کابل مخابراتی می باشد که برخی از کابل های موجود در بازار در این دسته قرار می گیرند که در ادامه به بررسی انواع کابل مخابراتی فیبر نوری می پردازیم.

کابل فیبر نوری

کابل مخابراتی فیبر نوری بیرونی (Outdoor)

کابل های فیبر نوری مخابراتی که در بیرون از محیط ساختمان و جهت ارتباط مابین ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند معمولا در مقابل آتش سوزی مقاوم بوده و همچنین ضد رطوبت می باشند که می تواند کاربری آن در محیط های مختلف و داخل کانال ها را فراهم نماید.

کابل فیبر نوری بیرونی (Outdoor)

کابل مخابراتی فیبر نوری داخل ساختمان (Indoor)

با توجه به اینکه در محیط های داخلی محدودیت های زیادی وجود دارد، کابل های نوری مورد استفاده در این محیط ها باید از انعطاف بالاتری برخوردار باشند از این رو در داخل هر تیوب ژل بی رنگ قرار دارد تا باعث شود قابلیت انعطاف فیبر بالا رفته و در برابر ضربه مقاوم گردد.

کابل های فیبر نوری داخل ساختمان (Indoor)

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد خاکی (OBFC)

کابل نوری مخابراتی ژله فیلد خاکی اغلب در شبکه های زیر ساخت و بین شهری در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد و مستقیما داخل خاک دفن می گردد. این کابل دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره ای (کروگیت) می باشد.

کابل نوری ژله فیلد خاکی (OBFC)

کابل مخابراتی نوری خشک خاکی (OBUC)

کابل نوری مخابراتی خشک خاکی اغلب در شبکه های زﯾﺮ ﺳﺎﺧﺖ درون شهری و بین مراکز مخابراتی استفاده می شود.

کابل نوری خشک خاکی (OBUC)

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد کانالی (OCFC)

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد کانالی اغلب در شبکه های درون شهری و بین مراکز مخابراتی استفاده می شود. این کابل به دلیل وجود داشتن ژله در ساختار آن، مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت دارد و در استفاده طولانی مدت در کانال ها دچار تضعیف ناشی از ترک نخواهد شد.

کابل نوری ژله فیلد کانالی (OCFC)

کابل مخابراتی نوری خشک کانالی (OCUC)

کابل نوری مخابراتی خشک کانالی دارای ساختار متفاوتی با کابل OCFC می باشد و در این نوع کابل برای حفاظت در مقابل نفوذ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می شود.

کابل نوری خشک کانالی (OCUC)

کابل نوری خشک مهاردار هوایی تک روکشه (OSSC/ SJ/ DRY)

این کابل در مناطق روستایی استفاده می شود. سیم مهار بکار رفته شامل 7 رشته فولادی گالوانیزه می باشد که به هم تابیده شده و به صورت موازی با هسته کابل قرار می گیرد و بنابراین مقطع کابل شکل 8 لاتین می باشد.

کابل نوری خشک مهاردار هوایی تک روکشه (OSSC/SJ/Dry)

کابل مخابراتی نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه (OSSC/ SJ/ Jelly)

کابل نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه در مناطق روستایی و مخابراتی که دارای رطوبت بالا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. سیم مهار بکار رفته شامل 7 رشته فولادی گالوانیزه می باشد که به هم تابیده شده و به صورت موازی با هسته کابل قرار می گیرد و بنابراین سطح مقطع کابل به شکل 8 لاتین می باشد.

کابل نوری ژله فیلد مهاردار هوایی تک روکشه (OSSC/SJ/Jelly)

کابل مخابراتی فیبر نوری خشک مهاردار هوایی آرموردار دو روکشه (OSSC/ DJ/ Dry- Armoured)

برای حفاظت از کابل نوری مهاردار هوایی در مناطقی که احتمال آسیب دیدن کابل وجود داشته باشد همچون مناطق نظامی و مناطقی که احتمال تیر اندازی توسط شکارچیان وجود دارد، در ساختار کابل از نوار فولادی روکش دار دندان اره ای با روکش پلیمری (کروگیت) استفاده می شود.

کابل فیبر نوری خشک مهاردار هوایی آرموردار دو روکشه (OSSC/DJ/Dry-Armoured)

کابل مخابراتی ADSS

کابل مخابراتی ADSS دارای ساختاری متفاوت و بدون ژله یا خشک می باشد. برای حفاظت کابل در مقابل نفوذ رطوبت از نوار جاذب رطوبت استفاده می شود.

کابل ADSS

کابل مخابراتی نوری با تیوب مرکزی

فیبرهای نوری در این نوع کابل مخابراتی نوری با در یک تیوب در وسط کابل قرار می گیرند، این کابل می تواند از روکش های متفاوت و جنس های مختلف ساخته شود.

کابل نوری با تیوب مرکزی

کابل مخابراتی ترکیبی فیبر نوری و برق Composite Cables (Power and Optic)

در ساختمان کابل مخابراتی ترکیبی فیبر نوری و برق، ترکیبی از کابل مخابراتی نوری و مسی، برق و شبکه به کار رفته است و دارای کاربردهای خاص از قبیل دوربین مدار بسته (CCTV)، سیستم های کنترلی و غیره می باشد.

کابل ترکیبی فیبر نوری و برق Composite Cables (Power and Optic)

کاربرد کلی کابل زوجی

کابل های زوجی مسی ساده ترین وسیله برای برقراری خطوط مخابراتی هستند. در مراکز مخابرات، شبکه های ارتباطی و خطوط داخلی ساختمان ها از کابل های مخابراتی مسی زوجی استفاده می شود. سیم تلفن تک زوج را تحت عنوان سیم رانژه می شناسند که اکثرا برای ارتباط برقرار کردن میان پورت های ترمینال های کروز به کار گرفته می شود. سیم تلفن دو زوج در بیشتر مواقع برای ارتباط گوشی های تلفن با پریز تلفن به کار گرفته می شود.کابل چهار زوج مخابراتی برای داخل و خارج ساختمان استفاده می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
رسول مزیکی
ارسال شده در : یکشنبه 18 دی 1401

با سلام و تشکر، چرا کابل CUC هوا گذاری می شود؟ اگر هوا نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 بهمن 1401

سلام جناب مزیکی عزیز، کابل های فیبر نوری انواع مختلفی دارند. یکی از آنها کابل CUC یا کابل ایرکور کانالی است. در این نوع از کابل های فیبر نوری، به جای آنکه پوشش محافظ هسته از جنس ژله ای باشد (ژله فیلد)، از هوای خشک فشرده پر می شود. این کابل برای انتقال دیتا بین مراکز مخابراتی، در فواصل کوتاه و الزاما در کانال استفاده می شود و در مراکزی کاربرد دارد که سیستم نگهداری آنها مبتنی بر هوای فشرده است و معمولا کاربرد زیادی در ایران ندارد.

میثم ثقفی
ارسال شده در : جمعه 27 فروردین 1400

سلام، تشکر بابت مطالب مفیدتون. امکان تامین کابل جهت پروژه ساختمانی ۶۰ واحدی از طریق شرکت شما وجود دارد؟ چطور باید اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 28 فروردین 1400

سلام، تشکر از توجه جنابعالی. بله از طریق تماس با شماره ۰۲۱۴۸۰۰۰۰۴۹ داخلی ۳۲۲ ضمن دریافت مشاوره تخصصی، کابل های درخواستی جنابعالی تامین خواهد شد.