تعمیر ماشین آلات کشاورزی

تعمیر ماشین آلات کشاورزی - نگهداری و عیب یابی

هایپر صنعت فامکو به عنوان تخصصی ترین مرجع ارائه دهنده انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی مفتخر است با سال ها تجربه در جهت تعمیرات، عیب یابی و خدمات پس از فروش انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی با داشتن کادری مجرب و با تجربه در عرصه تعمیرات، آماده ارائه هرگونه خدمات تخصصی برای انواع ماشین آلات کشاورزی که در زیر بیان شده است در قالب برندهای مختلف می باشد.

  • فروش و تعمیر انواع اره موتوری
  • فروش و تعمیر انواع ماشین چمن زن
  • فروش و تعمیر انواع سمپاش
  • فروش و تعمیر انواع شمشاد زن
  • فروش و تعمیر انواع علف زن
  • فروش و تعمیر انواع دروگر

نگهداری ماشین آلات کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، ماشین آلات کشاورزی بدلیل کارکردن در شرایط سخت و سنگین، محیط کار عمدتاً با گرد و غبار زیاد و شرایط اقلیمی متفاوت، نیاز به نگهداری و مراقیت دقیق و مستمر دارد. نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که هزینه نگهداری به مراتب از هزینه تعمیرات پایین تر می باشند. علاوه بر آن با نگهداری و سرویس به موقع ماشین آلات از خرابی و وقفه آنها در حین کار در مزارع و فصل کار جلوگیری می شود و در بسیاری از اوقات که وقفه در کار ماشین آلات کشاورزی موجب خسارت و از بین رفتن محصول می شود جلوگیری می گردد.

تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی

عیب یابی ماشین آلات کشاورزی نکته مهمی است که کاربران ماهر و کارآزموده قبل از خرابی کامل دستگاه انجام می دهند و با هزینه بسیار کمتر اقدام به رفع عیب می نمایند، اهمیت سرویس و نگهداری بر کسی پوشیده نیست، افزایش کارایی ماشین آلات و از همه مهمتر افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش هزینه های تعمیرات از ویژگی های سرویس و نگهداری به موقع می باشد.

تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی

متأسفانه به دلیل ناآگاهی در بسیاری از سازمان ها و بخش های خصوصی کشاورزی اقدام مناسبی در خصوص نگهداری به موقع انجام نمی گیرد که باعث هدر رفت سرمایه می شود. این مسئله اهمیت آموزش های فنی کاربران را دوچندان می نماید و در کنار آن وجود نظارت و کنترل را ایجاب می نماید.

سرویس و نگهداری ماشین آلات عبارت است از رعایت توصیه های فنی و ایمنی و انجام کارهای مشخص طبق اصول تعریف شده که باعث می شود ماشین آلات در شرایط مطلوب کارکنند و حداقل هزینه را داشته باشند و امکان حداکثر بهره برداری را برای بهره بردار فراهم نمایند.

مراحل تعمیرات ماشین آلات کشاورزی شامل مراحل زیر می باشد:

  • بررسی و یافت علت خرابی
  • آماده کردن ماشین آلات برای تعمیر
  • انجام عملیات تعمیر
  • بررسی حل مشکل و آزمایش 
  • ثبت تعمیرات انجام شده

اهداف کلی سرویس و نگهداری

 اهداف کلی سرویس و نگهداری

  1. کم کردن هزینه های تعمیرات دستگاه
  2. کاهش و حذف خرابی ها و وقفه های حین کار دستگاه
  3. افزایش ایمنی کار با دستگاه و جلوگیری از خسارات جانی و مالی
  4. افزایش بازدهی و بهره وری ماشین آلات و اطمینان از کار مطلوب دستگاه

سرویس و نگهداری ماشین آلات در چند مرحله تعریف می گردند:

1. بازدیدهای روزانه
2. سرویس های دوره ای دستگاه
3. به کارگیری صحیح قابلیت های دستگاه
4. انجام بازبینی های برنامه ریزی شده برای پیش بینی، شناسایی و جلوگیری از عیوب احتمالی
5. اهمیت کیفیت مطلوب لوازم و مواد مورد استفاده در زمان نگهداری و تعمیرات
6. ضرورت رعایت نکات ایمنی برای افزایش عمر عملکرد دستگاه و کاهش خسارت های احتمالی
7. ثبت اطلاعات سرویس و نگهداری برای کنترل و نظارت بهتر و کاهش زمان تشخیص عیوب و هزینه ها در مراحل بعدی
سرویس های روزانه دستگاه شامل سرویس های قبل از شروع کار، در حین انجام کار و بعد از پایان ساعت کاری دستگاه می باشد.
سرویس قبل از کار شامل کنترل سطح آب روغن دستگاه، باد لاستیک ها، میزان سوخت، شلی و سفتی پیچ ها و اتصالات، شکستگی های قسمت های مختلف ماشین، سیستم های کنترلی مثل ترمز، گاز و کلاچ، چک کردن نشتی های احتمالی آب و روغن.

سرویس و نگهداری ماشین آلات

سرویس های دوره ای

بازدیدهای دوره ای از خرابی های زیادی جلوگیری می نماید و تأثیر به سزایی در کاهش هزینه های دستگاه خواهد داشت.

در حین کار با دستگاه بایستی چراغ های اخطار واحدها کنترل شود.

همچنین صداهای غیر معمول می تواند نشانه ای از خرابی احتمالی برای دستگاه باشد که باید در زمان کار دستگاه توجه کافی به کار گرفته شود.

کنترل ماشین های کشاورزی بعد از پایان فعالیت آن مسأله ای است که متأسفانه از دید بسیاری از کاربران و حتی کارشناسان مغفول می ماند که می تواند با حداقل زمان و هزینه انجام شود و از فرسودگی و خرابی های احتمالی زیادی جلوگیری شود.

نکته مهم در عملیات کشاورزی محدودیت زمانی برای انجام آنها می باشد که ضرورت داشتن ماشین آلات سالم و آماده به کار را ایجاب می کند، بازدیدها و کنترل های بعد از انجام کار دستگاه باعث می شود، دستگاه برای دوره کاری بعدی آماده باشد و فرصت کافی برای سرویس و تعمیرات داشته باشیم در صورتی که اگر این مسأله مولکول به بازدید روزانه قبل از انجام کار گردد امکان دارد باعث تعلیق کار و هزینه های زیاد و بهم ریختگی تمامی زمانبندی عملیات کشاورزی گردد.

سرویس و بازدید های بعد از پایان کار

سرویس های پس از پایان کار جزو سرویس های پیش گیرانه می باشد که باعث می شود از خرابی های آینده جلوگیری گردد.

 سرویس و بازدید های بعد از پایان کار

سرویس های PM

طبق تعریف به مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای برای بررسی وضعیت و به روز رسانی ماشین آلات برای افزایش بهره وری و کاهش خرابی آنها، سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه گفته می شود.

  1. تمیز نمودن دستگاه از آلودگی خاک ، علف های گیر کرده بین قطعات، تمیز کردن نشتی های روغن و گریس و..
  2. سفت نمودن و آچارکشی قطعات شل شده،
  3. تمیز کردن و شستشوی با تعویض فیلتر هوا، روغن، سوخت
  4. تمیز کردن یا تعویض تیغه های کند شده در ماشین آلات خاکورزی و برداشت.

بهره برداری صحیح و افزایش بازدهی ماشین آلات و استفاده از قابلیت های دستگاه، شرکت های سازنده به همراه هر دستگاهی دفترچه های راهنمایی به کاربران می دهند که نکات مهم و مفیدی دارا می باشد، با توجه به نوع دستگاه شرکت های سازنده سرویس هایی را بر حسب ساعت یا کیلومتر شمار با توجه قطعات دستگاه و عمر کاری آنها به کاربران توصیه می کنند، در ماشین هایی که در جاده ها طی مسافت می کنند بر اساس کیلومتر طی شده می باشد و در ماشین آلات کشاورزی بر اساس ساعت کارکرد این سرویس ها انجام می کرد که شامل، تعویض روغن، فیلتر، لاستیک ها، تنظیم های دستگاه بازدیدهای مختلف می باشد. در دفترچه های راهنمای سرویس و نگهداری مثلاً تیلر دقیقاً مشخص گردیده است که در حوزه کاری 50 ساعت چه فعالیت هایی صورت گیرد. این سرویس ها با توجه به درجه بندی سطح فنی و نوع بازدید به عهده کاربر یا تکنسین فنی می باشد.

هر دستگاه یا ماشینی که تولید می شود دارای قابلیت های مختلفی با توجه به نوع کاربرد آن می باشد.

کاربران بدون دیدن آموزش مناسب و نداشتن مهارت کافی قادر نخواهند بود استفاده بهینه را از توانایی های دستگاه نموده و گاهاً باعث بروز خرابی های ناشی از استفاده ناصحیح دستگاه می شود، که رعایت نکات فنی برای کار با دستگاه ها نقش اساسی در افزایش کارآمدی دستگاه و کاهش خسارات و هزینه های احتمالی خواهد داشت.

هر دستگاهی برای شرایط خاصی از کار طراحی و تولید گردیده است که آگاهی از این شراط افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش خرابی آن را در بر خواهد داشت.

استفاده کنندگان در زمان خرید ماشین آلات بایستی شرایطی مزرعه، میزان استفاده از دستگاه، نحوه حرکت دستگاه، شرایط آب و هوایی موقعیت جغرافیایی و میزان مهارت و توانمندی اپراتور را در انتخاب دستگاه مدنظر قرار دهند.

گاهاً اتفاق می افتد در زمان سرویس ها و تعمیرات توجه کافی به کیفیت قطعات و مواد مورد استفاده می شود که از مواردی در این مسأله تاثیر گذار هستند.

1. قیمت این مواد لوازم مهمی می باشند. بایستی توجه داشت که هزینه های دستگاه صرفاً شامل این موارد نمی شود و هزینه های غیر مستقیم را باید به این هزینه ها اضافه نماییم و آن در صورتی است که استفاده از مواد غیر استاندارد و نامرغوب باعث توقف غیر منتظره دستگاه و خرابی های مکرر و خارج از نوبت می شود. با لحاظ کردن این هزینه ها عاقلانه است که علارقم بالاتر بودن قیمت لوازم استاندارد اقدام به استفاده از این قطعات و لوازم جانبی نمائیم. از موارد مصرفی می توان به روغن موتور اشاره کرد که علاوه بر انتخاب صحیح روغن برای موارد استفاده گوناگون بایستی از تقلبی نبودن آن نیز اطمینان حاصل نمود و از مراکز مطمئن خریداری نمود. این مسأله شامل اقلام مصرفی دیگری چون فیلترهای روغن، هوا و سوخت و سایر لوازم یدکی را نیز شامل می شود.

2. شرایط کاری دستگاه، موقعیت آب و هوایی میزان رطوبت محیط، نوع موتور (دو زمانه و چهار زمانه).

از اهداف سرویس و نگهداری ماشین آلات جلوگیری از خسارت جانی و مالی می باشد که با رعایت این موارد می توان از خسارت های احتمالی به افراد جلوگیری کرد و باعث افزایش عمر مفید دستگاه و در نهایت کاهش هزینه گردید.

برای این منظور کاربر بایستی آموزش ها و مهارت های لازم را با توجه به دفترچه های راهنمای دستگاه دارا باشد و از دستگاه و خطرات احتمالی آن شناخت کافی داشته باشد و از لوازم حفاظت فردی استفاد ه نماید، رعایت اصول ایمنی ذکر شده در کاتالوگ های دستگاه ها که توسط سازندگان ارائه می گردد از بسیاری از خطرات و خسارات احتمالی جلوگیری می نماید.

با ثبت نمودن سرویس ها و تعمیرات انجام شده بر روی ماشین آلات، کنترل و نظارت بر دستگاه آسان شده و برنامه های سرویس دوره ای به صورت منظم انجام می پذیرد، این مهم با وجود دفترچه ثبت اطلاعات انجام این سرویس ها تحقق پیدا می کند که در این دفترچه سرویس ها و بازدیدها در ساعات و زمان های مشخص صورت می گیرد و اطلاعات شناسنامه ای دستگاه وضعیت آن را کاملاً بازگو می کند. با بررسی این دفترچه می توان میزان عمر مفید دستگاه را تخمین زده و هزینه ها و تعمیرات لازم را پیش بینی نمود.

چک لیست بازدید دوره ای تعمیر ماشین آلات کشاورزی

 جهت دریافت خدمات مشاوره ای با کارشناسان فنی شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
رسول جلیلیان
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام، وقت بخیر. مواردی که در اینجا به آن اشاره داشتید تا حدودی مفید واقع شد اما مطالب موثرتر دیگه ای که اگر همیشه اطلاعات خود رو آنلاین کنیم و بروز باشیم، خیلی فایده دارتر خواهد بود. ممنون از شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام و خدا قوت، ممنون از پیشنهاد دلسوزانه حضرتعالی، قطعا در برنامه شرکت هست که اطلاعات کامل و بیشتری در این زمینه به شما عزیزان ارائه بشود.

رسول اسدی مهر
ارسال شده در : شنبه 24 آبان 1399

با سلام و عرض ادب من خودم تعمیرکار موتور آلات کشاورزی هستم و می خوام کارهای شما را دنبال کنم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 24 آبان 1399

سلام، بسیار عالی، با آرزوی موفقیت برای حضرتعالی...