رادیو وایرلس چیست؟

رادیو وایرلس تجهیزی در شبکه است که دریافت و ارسال اطلاعات صوتی و تصویری را بین دستگاه ها به صورت بی سیم فراهم کرده و عملکرد ساده ای دارد. رادیو وایرلس نقش گیرنده و فرستنده امواج را ایفا کرده و دستگاه‌ها از طریق امواج رادیویی، بدون کابل‌ یا اتصالات فیزیکی با یکدیگر در ارتباط بوده و در شبکه وایرلس وای فای کاربرد دارد.

رادیو وایرلس

همچنین از رادیوهای وایرلس برای تامین اینترنت یا ارسال و دریافت دیتا بر بستر امواج استفاده می شود. به کمک دستگاه رادیو وایرلس می‌توانیم به اینترنت بی‌سیم متصل شده و در هر زمان و مکانی به اینترنت دسترسی داشته باشیم. رادیو وایرلس در دستگاه‌ های دیگری مانند تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ های هوشمند، هدفون‌ های بی‌سیم و دستگاه‌ های جابجایی داده مانند بلوتوث نیز استفاده می‌شود. رادیو وایرلس‌ها (Wireless Radio) دارای مدل های متنوع هستند و مشخصات فنی آنها متناسب با نوع و مقصد استفاده متغیر است و می توانند بخش گسترده ای از قابلیت های مدیریتی و نظارتی در شبکه را پوشش دهی کنند که شامل پروتکل مدیریت شبکه (SNMP)، مدیریت با استفاده از رابط خط فرمان (کنترل از راه دور)، نظارت بر عملکرد شبکه در لحظه، پشتیبانی از پروتکل های DHCO و DNS می باشد. رادیوهایی که اصطلاح (Lite) در انتهای نام آنها اضافه شده است این مفهوم را می رساند که این رادیو وایرلس ها توان کمتری نسبت به سایر مدل های آن رادیو دارد. رادیوهایی که اصطلاح هایی همچون (AC) و (HP) در انتهای نام آنها اضافه شده است این مفهوم را می رساند که این رادیو وایرلس ها با توان بالاتر و ارتقاء یافته می باشند. رادیوهایی که عدد 2، 5 و 6 در جلوی نام آنها اضافه شده است این مفهوم را می رساند که این رادیو وایرلس ها در چه باندی قابل استفاده می باشند. از رادیو وایرلس ها برای تامین اینترنت یا ارسال و دریافت دیتا در بستر امواج استفاده می شود. رادیو وایرلس ها با توجه به استفاده از آنتن داخلی یا خارجی دارای قدرت متفاوتی می باشند و مهم ترین مشخصات رادیو وایرلس ها عبارتند از:

  • فرکانس عملیاتی: محدوده فرکانسی که رادیو از آن استفاده می‌کند 2.4 یا 5 گیگاهرتز برای wi-fi
  • پهنای باند: میزان پهنای باند مورد استفاده برای انتقال اطلاعات
  • قدرت انتقال: ارسال اطلاعات در فاصله ای مشخص را پوشش دهی می کنند. استانداردهای ارتباطی شامل مواردی مانند Wi-Fi، Bluetooth، Zigbee و غیره است.
  • پشتیبانی از امنیت: مشخصات مرتبط با پروتکل‌ها و امکانات امنیتی. برای اطلاعات دقیق ‌تر، به مدل یا نوع خاص

انواع دستگاه رادیو وایرلس

هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان تجهیزات شبکه در ایران با بیش از دو دهه سابقه فروش موفق، رادیو وایرلس را در انواع زیر ارائه می نماید.

  • رادیو وایرلس با آنتن داخلی
  • رادیو وایرلس با آنتن خارجی

رادیو وایرلس با آنتن داخلی

رادیو وایرلس های داخلی به دستگاه‌ هایی گفته می شود که برای ارتباطات بی‌سیم در داخل یک ساختمان، خانه یا فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این دستگاه‌ ها از فناوری‌ های بی‌سیم مانند Wi-Fi ،Bluetooth ،Zigbee استفاده می‌کنند. در حوزه کنترل هوشمند و Smart Home می توان از دستگاه وایرلس داخلی برای کنترل اجزای مختلف خانه مانند سیستم روشنایی، ترموستات، دوربین ها و سایر تجهیزات استفاده نمود. در شبکه های Zigbee و Z-Wave برای ارتباط دستگاه های هوشمند با یکدیگر در شبکه ای خاص نیز کاربرد دارد. همچنین امکان اتصال به شبکه وای فای را در فضای داخلی اتاق و ساختمان فراهم می سازد.

رادیو وایرلس با آنتن خارجی

رادیو وایرلس های خارجی به دستگاه‌هایی اشاره دارد که برای ارتباطات بی‌سیم در محیط‌های باز، فضاهای خارجی یا محیط‌های دشوار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها معمولاً از فناوری‌هایی مانند Wi-Fi، Bluetooth، LTE، یا دیگر استانداردهای بی‌سیم استفاده می‌کنند. به منظور اتصال دستگاه‌های هوشمند در فضای باز مانند دوربین‌های امنیتی، سنسورها یا لوازم خانگی هوشمند ممکن است از اتصالات بی‌سیم خارجی برای ارتباط با شبکه‌ها و سیستم‌های مختلف استفاده نمود. رادیو وایرلس های همراه (Mobile Radio) برای ارتباط در موارد اضطراری، کمپینگ، کوهنوردی و مسافرت‌ در فضای باز به کار می رود. همچنین اتصال به شبکه‌های سلولی (LTE) برای برخی از دستگاه‌های خارجی که از تکنولوژی LTE برای ارتباطات داده در مناطق خارجی استفاده می‌کنند، کاربرد دارد و برای اتصال به اینترنت در فضاهای خارجی مانند پارک ها، کافه ها و فضاهای عمومی می توان از این تجهیز استفاده نمود. رادیو وایرلس های یوبیکیوتی مدل های رادیو وایرلس خارجی با کیفیتی را عرضه می کنند.

رادیو وارلس خارجی

انتخاب بهترین رادیو وایرلس

برای خرید یک رادیو وایرلس مناسب‌، توصیه می شود موارد زیر را مد نظر قرار دهید و از مهم ترین برندهای رادیو وایرلس موجود در بازار می توان به رادیو وایرلس میکروتیک اشاره نمود.

  • تعیین نیازها: ابتدا به شناخت صحیحی از نیازهای خود رسیده و بعد اقدام به خرید کنید. از جمله این پارامترهای مهم شامل سرعت انتقال داده، فاصله برد، مصرف انرژی و نوع داده ‌های قابل انتقال است.
  • بررسی استانداردها: مطالعه در مورد استاندارد و فناوری ‌های مختلف رادیو وایرلس مانند Wi-Fi ،Bluetooth، Zigbee تا بدین صورت اطمینان حاصل کنید که رادیو وایرلسی که انتخاب می ‌کنید با نیازهای شما سازگار است.
  • برند و مدل: انتخاب مدل و برند معتبر و معروفی از رادیو وایرلس که امکانات و کیفیت مورد نیاز را برای شما فراهم می کند.
  • مقایسه ویژگی‌ها: مقایسه ویژگی‌های فنی مدل‌ها از جمله فرکانس، پهنای باند، قدرت انتقال و امکانات امنیتی
  • بودجه: تعیین بودجه مالی خود و اطمینان از اینکه محصول انتخابی در محدوده قیمت شما قرار دارد.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش: اطمینان حاصل کنید که شرکت تولید کننده خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی ارائه می ‌دهد.

نکات خرید رادیو وایرلس

  • قدرت آنتن دهی: یکی از موارد مهمی که هنگام خرید رادیو وایرلس باید به آن توجه کرد، قدرت آنتن دهی می باشد. برای داشتن یک رادیو با لگ کمتر باید قدرت آنتن دهی آن بین 13 الی 25 دسی بل باشد.
  • سرعت وایرلس: هر چه سرعت وایرلس دستگاه بیشتر باشد، داده ها با سرعت بالاتری منتقل می شوند. دستگاه هایی که از استاندارد 802.11n برخوردار هستند، سرعتی بالغ بر 300 مگابیت بر ثانیه و دستگاه هایی که دارای استاندارد 802.11ac هستند، سرعتی بالغ بر 866 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کنند.
  • تکنولوژی WIFI: تکنولوژی وای فای از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. هر چه تکنولوژی وای فای بروزتر باشد، سرعت وایرلس بالاتری را در اختیار می گذارد. امروزه اکثر دستگاه ها دارای وایرلس 4 و 5 می باشند.
  • پورت POE: پورت POE قابلیت تامین برق مورد نیاز دستگاه را از طریق سوئیچ POE یا POE ADAPTOR دارد. از این رو با داشتن پورت فوق، دستگاه با مشکل و محدودیتی مواجه نخواهد شد.

نصب رادیو وایرلس

قبل از شروع نصب رادیو وایرلس مطمئن شوید که تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله رادیو، آنتن، کابل‌ها و غیره در دسترس شما هستند. به منظور نصب رادیو وایرلس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. مکان‌یابی صحیح رادیو وایرلس: انتخاب مکان مناسب اولین قدم می باشد. محل مناسب برای نصب رادیو وایرلس با توجه به محیط، مسافت بین دستگاه‌ها و مسائل مرتبط با انتقال اطلاعات صورت می گیرد.
  2. نصب و تنظیم جهت آنتن: رادیو وایرلس را نصب نمود و جهت آنتن آن را به نحوی تنظیم کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد و تنظیم بهینه ای برای مخابرات داشته باشد.
  3. اتصال کابل‌ها: اتصال کابل‌ها به رادیو و تجهیزات مرتبط باید به درستی صورت گیرد.
  4. اطمینان از صحیح بودن اتصالات: مطمئن شوید که اتصالات به صورت صحیح و محکم اجرا شده است، از این رو نیازمند تست و عیب یابی می باشد.
  5. تنظیمات نرم‌افزاری: پیکربندی تنظیمات رادیو وایرلس باید با توجه به نیازها و تنظیمات شبکه صورت گیرد و در صورت نیاز به روتر یا شبکه ای دیگر وصل می شود.

تجهیزات رادیو وایرلس بسته به مدل و لایسنس به دو صورت کلی شامل دو حالت زیر هستند.

  • نقطه به نقطه PTP (Point To point): در ارتباط نقطه به نقطه دو رادیو سرویس دهنده و سرویس گیرنده مستقیم با هم در ارتباط می باشند.

رادیو وایرلس نقطه به نقطه

  • یک نقطه به چند نقطه PTMP (Point To Multi Point): در ارتباط یک نقطه به چند نقطه سرویس دهنده قادر است به چندین سرویس گیرنده دیگر به صورت همزمان در ارتباط می باشند.

رادیو وایرلس یک نقطه به چند نقطه

کاردبرد رادیو وایرلس

از رادیو وایرلس یا اینترنت رادیویی برای موارد مختلفی استفاده می شود که شامل موارد زیر است.

  • شبکه بی‌سیم: Wi-Fi یک فناوری رادیو وایرلس است که برای ایجاد ارتباط بی‌سیم بین دستگاه‌ها و شبکه اینترنت استفاده می‌شود. این فناوری در خانه‌ها، محل کار، رستوران‌، هتل‌ و مکان‌های عمومی دیگر رایج است.
  • ارتباطات بی سیم محلی بلوتوث: بلوتوث یک فناوری رادیویی کوتاه برد است که به دستگاه‌ها امکان ارتباط بی‌سیم را می‌دهد. این فناوری برای اتصال دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌ های همراه، هدفون‌های بی‌سیم، بلوتوث اسپیکرها، دستگاه‌های جابجایی داده، بلندگو، کیبورد، موس در فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رادیو FM و AM: این نوع رادیو‌ها برای دریافت و پخش امواج رادیویی AM (Amplitude Modulation) و FM (Frequency Modulation) استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به کمک آنتن، امواج رادیویی را دریافت کرده و صدا را بازسازی می‌کنند.
  • رادیوهای ماهواره‌ای: این دستگاه‌ها از طریق امواج رادیویی با ماهواره‌ ها ارتباط برقرار می‌کنند و امکان دریافت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را در سراسر جهان فراهم می‌کنند.
  • ارتباطات مخابراتی و تلفن همراه: برای ارسال اطلاعات صوتی و تصویری بین تلفن‌های همراه
  • اتصال دستگاه‌های جانبی به کامپیوتر (Wireless USB): برای اتصال دستگاه‌هایی مانند موس، کیبورد، چاپگر و دیگر دستگاه ها به کامپیوتر بدون نیاز به کابل
  • اتصال دوربین ‌های مداربسته بی‌ سیم: برای انتقال تصاویر و اطلاعات بین دوربین‌ ها و مراکز نظارتی
  • راه‌اندازی شبکه‌های سنسور بی‌سیم (Zigbee): برای اتصال و کنترل دستگاه‌های سنسور در اینترنت اشیاء (IOT)
  • صنایع نظامی: برای ارتباطات بی ‌سیم در سیستم ‌های نظامی و کنترل اتوماتیک

مزایای رادیو وایرلس

رادیو وایرلس ها مزایای مختلفی دارند که در ابعاد و دستگاه های گوناگون متفاوت است از جمله مهم ترین مزیت های دستگاه رادیو وایرلس می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اتصال بی‌سیم: امکان ارتباط بدون نیاز به کابل های فیزیکی که انعطاف پذیری بیشتری داشته و موجب افزایش سهولت نصب و استفاده می گردد.
  • عدم محدودیت در فاصله بین دستگاه ها: این امکان را فراهم می‌کند که دستگاه‌ها و تجهیزات بتوانند در فاصله‌های دورتر از یکدیگر قرار گیرند.
  • انعطاف پذیری بالا: مناسب برای استفاده در شبکه‌های مختلف از جمله اینترنت اشیاء
  • سرعت بالای ارتباطات: استفاده از فرکانس ‌های بالا و پروتکل‌ های به‌ روز رسانی شده، امکان انتقال داده ‌ها با سرعت بالا را فراهم می‌ کند.
  • مناسب برای اتصال دستگاه‌ های متنوع: قابل استفاده برای اتصال انواع دستگاه‌ ها از جمله کامپیوتر ها، گوشی‌ ها، دستگاه‌های IoT، دستگاه‌ های جانبی و غیره
  • کاهش هزینه نصب: بدون نیاز به نصب کابل های زیر زمینی یا درون دیواری که می‌تواند هزینه‌ ها و زمان نصب را کاهش دهد.
  • کاربرد های گسترده: از جمله اینترنت بی‌سیم، اتصالات بلوتوث، شبکه‌ های حسگر بی ‌سیم، ارتباطات مخابراتی
  • مقیاس پذیری: می توانید از رادیو وایرلس ها برای فراهم سازی دسترسی به اینترنت در محیط های مختلف خانه، مشاغل نوپا، هتل ها، فرودگاه، مراکز آموزشی و غیره کاربر دارد.
  • سهولت استفاده: کار کردن با رادیو وایرلس نیازمند دانش تخصصی نبوده و بسیار راحت است.
  • انعطاف پذیری بالا در محل نصب: به جهت نصب در همه فضاهای داخلی و خارجی
  • نصب و راه اندازی آسان
  • قیمت مقرون به صرفه

قیمت رادیو وایرلس

قیمت رادیوهای وایرلس بی‌سیم متناسب با نوع و ویژگی‌های دستگاه، برند، عملکرد، و دیگر فاکتورها متغیر است. در بازار، رادیوهای وایرلس ها در دو نوع داخلی و خارجی موجود هستند که دارای قیمت متفاوتی می باشند. همچنین اگر دنبال رادیو وایرلس ارزان هستید، توصیه می شود برای خرید رادیو وایرلس مناسب، با دقت ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهید. از مهم ترین فاکتورها می توان به پوشش برد، ویژگی‌های صوتی یا قابلیت‌های اتصال اشاره نمود تا مطمئن شوید که رادیو وایرلس انتخابی شما همه این مشخصات را برآورده می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: