دستگاه رتینوسکوپ چیست؟

رتینوسکوپ که به آن شبکیه بین نیز می گویند، یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات چشم پزشکی مورد استفاده در مطب ها، کلینیک ها، درمانگاه ها و کلیه بخش های مربوط به چشم در مراکز درمانی می باشد. چشم پزشک ها با استفاده از رتینوسکوپ می توانند با تاباندن پرتوی نور به داخل چشم، بررسی و اندازه گیری پرتو های نور منعکس شده از شبکیه، شکست عینی نور را بسنجند، عیوب انکساری چشم از جمله دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات را تشخیص دهند و به درمان آن بپردازند.

چشم های انسان برای دیدن اجسام به نور نیاز دارند، نور موجود در محیط به جسم مورد نظر برخورد می کند، از طریق عدسی و قرنیه جمع می شود، شکست نور ایجاد شده بر روی عصب بینایی قرار می گیرد، شبکیه تصویر حاصل از اشعه های نوری را دریافت و با استفاده از اعصاب مربوط به بینایی به مغز می فرستد تا چشم بتواند تصویر را به خوبی مشاهده کند. بعضی از اختلالات و ضعف های بینایی وجود دارند که موجب عدم شکست صحیح نور و تاری دید می شوند، در این شرایط لازم است برای بهبود بینایی به تشخیص نوع و رفع عیب انکساری پرداخته شود.

بهتر است همه افراد حداقل سالی یکبار برای معاینه چشم به مراکز مربوط به چشم پزشکی مراجعه کنند تا از سلامت چشم خود اطمینان حاصل کنند و در صورت وجود مشکل، درمان به موقع صورت گیرد. معاینه مداوم عملکرد چشم موجب پیشگیری و تشخیص سریع تنبلی چشم در کودکان می شود.

چشم پزشک برای معاینه و سنجش قدرت انکسار چشم، تعیین شماره عدسی تصحیح عیب انکساری، تشخیص مشکلات مربوط به شبکیه، اختلال و عیوب انکساری، لنز هایی با قدرت مختلف را جلوی چشم بیمار می گذارد و با تغییر لنز ها، تغییرات حاصل در الگوی شکست نور را مشاهده می کند تا لنزی با قدرت متناسب با عیب انکساری چشم با استفاده از رتینوسکوپ انتخاب شود که این فرآیند را رتینوسکوپی می نامند.

نحوه کار با رتینوسکوپ ها بسیار ساده است، تشخیص با استفاده از آنها راحت، قابل اعتماد و با سرعت بالا صورت می گیرد، به همکاری بیمار نیاز چندانی نیست، از این رو برای افراد با گروه سنی و شرایط مختلف استفاده می شوند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع دستگاه رتینوسکوپ

رتینوسکوپ به عنوان یکی از تجهیزات چشم پزشکی در انواع شارژی و بدون شارژ ارائه می شود که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

رتینوسکوپ شارژی

رتینوسکوپ های شارژی که به آنها رتینوسکوپ چشم پزشکی شارژی نیز می گویند، دارای قابلیت شارژ شدن هستند و با قرار گرفتن در محل در نظر گرفته شده به مدت مشخص، شارژ می شوند.

رتینوسکوپ شارژی

رتینوسکوپ غیر شارژی

رتینوسکوپ های غیر شارژی که به آنها رتینوسکوپ چشم پزشکی غیر شارژی نیز می گویند، نیازی به شارژ شدن ندارند و به صورت گسترده در مطب ها و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

رتینوسکوپ غیر شارژی

اجزاء دستگاه رتینوسکوپ

رتینوسکوپ ها در حالت کلی دارای دو ناحیه برای مشاهده توسط بیمار و چشم پزشک، نمایش دهنده قدرت دیوپتر عدسی، رئوستا، کلید انتخاب فیلتر و غیره هستند.

اجزاء دستگاه رتینوسکوپ

طرز کار دستگاه رتینوسکوپ

دستگاه رتینوسکوپ بر اساس عکس العمل چشم، وضعیت بینایی فرد را می سنجد و عملکرد آن مشابه عملکرد چشم می باشد. در دستگاه رتینوسکوپ، نور تابیده می شود، این نور توسط قرنیه و عدسی شکسته می شود و با بازتاب آن بر روی شبکیه و قرارگیری بر روی اعصاب بینایی، پیام به مغز ارسال می گردد و تصویر دیده می شود. رتینوسکوپ، نوری به سوی چشم بازتاب می کند، میزان شکست نور در قرنیه را می سنجد و با توجه به شکست ها، عیب انکساری چشم از جمله ابتلا به دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم قابل تشخیص می باشد.

نکات خرید رتینوسکوپ

  • رتینوسکوپ ها معمولا قابلیت عملکرد با استفاده از نور زنون-هالوژن و LED را دارند، در هنگام خرید لازم است رتینوسکوپی با نور مورد نیاز خریداری شود.
  • رتینوسکوپ ها سبک، با کیفیت و مقاوم هستند و در ابعاد و طرح های مختلفی وجود دارند که پزشک بر اساس سلیقه خود آن را انتخاب می کند.
  • شبکیه بین ها به صورت شارژی و غیر شارژی عمل می کنند و پزشک بنا به نیاز و راحتی خود به انتخاب دستگاه رتینوسکوپ مناسب خود می پردازد.
  • بعضی از رتینوسکوپ ها دارای اپتیک چند لایه هستند که موجب انعکاس بهتر نور و مشاهده بهتر چشم بیمار می شوند، همچنین ممکن است دارای فیلتر پلاریزاسیون باشند که باعث حذف شدن تابش های اضافی و نمایش جزئیات می شوند، در صورت نیاز وجود این قابلیت ها بررسی شود.
  • بررسی معتبر بودن شرکت سازنده دستگاه رتینوسکوپ به منظور وجود ضمانت و خدمات پس از فروش اهمیت ویژه ای دارد.

نحوه کار با رتینوسکوپ

استفاده از دستگاه رتینوسکوپ با هدف تعیین نمره عینک بیمار صورت می گیرد و اصطلاحا به آن، رتینوسکوپی یا شبکیه بینی چشمی می گویند. چشم پزشک منبع نور را در فاصله حدود یک متری از بیمار قرار می دهد و به درون چشم فرد نور می تاباند، از فاصله دور با آیینه مخصوص تعبیه شده در رتینوسکوپ به چشم فرد نگاه می کند و کم کم به چشم بیمار نزدیک می شود. پزشک به صورت پشت هم از عدسی هایی با شماره مختلف استفاده می کند تا نمره عینک فرد به درستی تعیین شود.

فرآیند رتینوسکوپی به زمانی در حدود چند ثانیه تا چند دقیقه نیاز دارد. گاهی اوقات حین رتینوسکوپی، پزشک از قطره مخصوص برای گشاد شدن مردمک چشم و معاینه آسانتر استفاده می کند. همچنین ممکن است بنا به تشخیص پزشک برای معاینه نوزادان و کودکان که توانایی مشاهده نور به مدت کافی را ندارند، بیهوشی عمومی صورت گیرد.

برند های معتبر دستگاه رتینوسکوپ

رتینوسکوپ ها از اصلی ترین دستگاه های حوزه معاینه و تشخیص چشم هستند، از این رو لازم است کیفیت مطلوبی داشته باشند. برند های معتبر دستگاه رتینوسکوپ که در حال حاضر در ایران موجود هستند، عبارت اند از:

  • نیتز (NEITZ) ساخت ژاپن
  • کیلر (KEELER) ساخت انگلستان

نکات استفاده و نگهداری رتینوسکوپ

  • تمیز بودن دستگاه های رتینوسکوپ بسیار مهم است، از این رو لازم است همواره فاقد گرد و غبار باشند.
  • از وارد کردن ضربه به دستگاه و خیس شدن شبکیه بین پرهیز شود.
  • در محیطی با دمای مناسب استفاده شوند و از نگهداری و استفاده از رتینوسکوپ در مقابل نور مستقیم خورشید، محیط های دارای رطوبت بالا و دمای خیلی سرد یا گرم خودداری شود.
  • نحوه عملکرد دستگاه حداقل هر شش ماه یکبار توسط متخصص فنی بررسی شود و در صورت وجود مشکل به رفع ایراد پرداخته شود.

کاربرد رتینوسکوپ

  • در کلینیک ها، مطب ها و بخش های مربوط به چشم در بیمارستان ها برای معاینه، بررسی و تشخیص اختلالات بینایی و عیوب انکساری چشم
  • تشخیص مشکلات مربوط به بینایی در کودکان و نوزادان
  • سنجش قدرت انکسار چشم و تعیین نمره عینک

قیمت رتینوسکوپ

رتینوسکوپ از جمله تجهیزات پر کاربرد پزشکی به شمار می رود و در انواع مختلفی استفاده می شوند جهت کسب اطلاع از قیمت رتینوسکوپ با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

  • نوع نور رتینوسکوپ
  • ابعاد و اندازه دستگاه
  • شارژی یا غیر شارژی بودن 
  • اعتبار برند و کیفیت دستگاه
  • وجود گارانتی و خدمات پس از فروش

معاینه چشم و تشخیص سلامت یا وجود مشکلات انکساری چشم در اطفال و بزرگسالان از طریق رتینوسکوپ صورت می گیرد. همچنین تعیین نمره عینک و شماره چشم هم با معاینه از طریق رتینوسکوپ انجام می شود.

شبکیه بینی با تاباندن نور به چشم بیمار و نگاه به چشم از طریق آینه مخصوص صورت می گیرد و چشم پزشک از عدسی هایی با شماره متفاوت استفاده می کند تا عیوب انکساری یا شماره عینک فرد را تشخیص دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: