گرمایش و موتورخانه

تجهیزات گرمایش و موتورخانه چیست؟

شرکت هایپر صنعت فامکو با در اختیار داشتن کارشناسان با تجربه و مجرب و با رعایت استانداردهای کیفی جایگاه خود را در حوزه تجهیزات گرمایش و موتورخانه و خدمات تاسیسات (مشاوره، طراحی و اجرا) ارتقا داده است. در همین راستا با هدف ارائه خدمات فروش و پس از فروش متناسب با نیاز مشتری، فامکو اقدام به معرفی و ارائه محصولات ممتاز و با کیفیت نموده است.

جهت گرمایش محیط و داشتن آب گرم مصرفی همواره نیاز به یک سری سیستم ها و تجهیزات گرمایشی است تا به کمک آنها بتوان محیط و آب گرم را در فصول سرد سال برای زندگی بهتر فراهم کرد. از انواع تجهیزات گرمایشی می توان به پکیج، رادیاتور، دیگ یا بویلر، مشعل، مبدل حرارتی، هیتر گرمایشی و سایر تجهیزات که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم اشاره کرد.

برخی از سیستم های گرمایشی مانند پکیج و هیتر گرمایشی بدون نیاز به تجهیزات دیگر به فعالیت خود می پردازند و وابسته به دستگاه های دیگر نیستند اما برخی از سیستم های گرمایشی مانند سیستم موتورخانه به تجهیزات زیادی وابسته هستند مانند دیگ، مشعل، مبدل و سایر موارد، که در صورت خرابی یا مشکل داشتن یکی از این تجهیزات کل سیستم با مشکل مواجه می شود.

سیستم موتورخانه به عنوان یک منبع مرکزی برای گرمایش ساختمان استفاده می شود. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به نصب جداگانه آب گرم پکیج در واحدها نمی باشد. در واقع موتورخانه توسط فن کویل و رادیاتور، در فصول سرما، عمل گرمایش محیط را انجام می دهد. به طور معمول محل مناسب قرارگیری موتورخانه در قسمت زیر زمین ساختمان ها است. موتورخانه ها دو نوع صنعتی و مسکونی دارند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات گرمایش و موتورخانه

انواع سیستم های گرمایشی

در ادامه به معرفی انواع سیستم های گرمایشی می پردازیم.

پکیج گرمایشی

پکیج سیستمی گرمایشی همانند آبگرمکن است. با استفاده از پکیج کلیه وظایف موتورخانه و آبگرمکن انجام می گیرد. این سیستم گرمایشی بسیار پر کاربرد بوده و کارایی بسیاری دارد.

پکیج ها در دو سری زمینی و دیواری و به صورت فن دار یا بدون فن طراحی می شوند که وظیفه تأمین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط را به وسیله تجهیزاتی مانند رادیاتور، فن کویل و داکت اسپیلت بر عهده دارند. پکیج ها می توانند از لحاظ سوخت مصرفی گاز سوز، گازوئیل سوز، دوگانه سوز و یا برقی باشند.

پکیج

رادیاتور

رادیاتور ها یکی دیگر از تجهیزات گرمایشی می باشند که وظیفه انتقال گرما به محیط پیرامون خود را بر عهده دارند. رادیاتور ها آب گرم را جهت گرمایش محیط از موتورخانه مرکزی و یا پکیج گرمایشی دریافت می کنند. رادیاتور ها در انواع مختلف پره ای، پنلی، حوله خشک کن، برقی، شیشه ای و قرنیزی تولید می شوند و از جنس های مختلف چدنی، فولادی، آلومینیومی، شیشه ای و استیل ساخته می شوند.

شوفاژ

هیتر گرمایشی

هیتر ها یکی از تجهیزات گرمایشی می باشند که در دو نوع فن دار و بدون فن تولید می شوند. هیتر ها معمولا جهت گرمایش محیط های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند زیرا تولید گرمای بسیار زیادی دارند و 20 تا 30 برابر یک بخاری معمولی گرما تولید می کنند. سوخت مصرفی هیتر گرمایشی معمولا گاز طبیعی و شهری می باشد اما با سوخت مصرفی گازوئیل و یا دو گانه سوز نیز تولید می شوند.

هیتر

موتورخانه مرکزی

موتورخانه یکی از سیستم های اصلی تامین کننده گرمایش محیط و آب گرم مصرفی می باشد که از تجهیزات مختلفی که شامل دیگ، منبع انبساط، مبدل حرارتی، کلکتور، شیر آلات، لوله ها و اتصالات، پمپ، مشعل و سایر موارد تشکیل شده است. هنگام استفاده از موتورخانه می توان محیط را توسط سیستم های گرمایشی مانند فن کویل، هوا ساز و رادیاتور گرم نمود.

تجهیزات موتورخانه

در ادامه به بررسی مختصر تجهیزات موتورخانه می پردازیم:

  • دیگ

دیگ ها در سه نوع چدنی، فولادی و چگالشی طراحی می شوند که جز اصلی موتورخانه به شمار می روند. بویلر ها به کمک مشعل وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارند و نحوه عملکرد آنها به این گونه می باشد که توسط مشعل، آتش درون بویلر ایجاد می شود و آب را گرم می کند و پس از رسیدن دمای آب به دمای تنظیم شده مورد نظر که توسط ترموستات تنظیم می گردد آب به سمت مبدل های حرارتی حرکت می کند و گرمایش محیط رخ می دهد.

دیگ ها همچنین یکی از اصلی ترین تجهیزات گرمایشی استخری به شمار می روند. برای محاسبه ظرفیت بویلر استخر باید به نوع استخر از نقطه نظر سرپوشیده یا رو باز بودن توجه نمود و بار حرارتی سالن استخر و جکوزی، حرارت تلف شده از سطح، دیواره استخر و آب جبرانی، بار حراتی مخزن آب گرم بهداشتی و بار گرمایشی پیش گرمایش آب استخر را تعیین نمود.

بویلر

  • مشعل

مشعل ها در مدل های مختلف گازی، گازوئیلی، مازوت سوز، دوگانه سوز و سه گانه سوز در برند های مختلف تولید می شوند که وظیفه ایجاد احتراق در بویلر را بر عهده دارند. محل نصب مشعل ها بر روی بویلر می باشد. به طور کلی مشعل ها وظیفه ایجاد گرمایش و احتراق در سیستم های گرمایشی مانند پکیج، دیگ و هیتر را بر عهده دارند.

مشعل موتور خانه

  • مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی در سه نوع صفحه ای، پوسته و لوله و پره ای تولید می شوند که وظیفه انتقال حرارت بین دو سیال را بر عهده دارند. مبدل ها با دریافت آب گرم دیگ با درجه حرارت بالا و آب گرم مصرفی تبادل حرارتی را بین آنها انجام می دهند و باعث گرم شدن آب مصرفی می شوند.

مبدل حرارتی موتور خانه

  • پمپ

در موتورخانه دو نوع پمپ مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از پمپ ها تأمین کننده فشار آب و دیگری پمپ سیرکولار می باشد که وظیفه گردش آب و انتقال حرارت بیشتر را بر عهده دارد.

پمپ موتور خانه

  • کلکتور

کلکتور وظیفه انتقال و توزیع آب را در موتورخانه بر عهده دارد که بر روی دیگ، پمپ و جاهای دیگر که نیاز به توزیع و انشعاب آب باشد نصب می گردد. کلکتور ها از یک لوله ی بلند تشکیل شده اند که روی آنها انشعاب جهت توزیع آب قرار گرفته است.

کلکتور موتور خانه

  • منبع انبساط

منبع انبساط وظیفه کنترل حجم آب را بر عهده دارد. اگر حجم آب گرم شده و منبسط شده افزایش یابد و نتواند به هر نحوی خارج شود موتورخانه منفجر می شود، به همین دلیل جهت جلوگیری از این اتفاق از منبع انبساط استفاده می شود که به دو صورت باز یا بسته تولید می شوند.

منبع انبساط موتور خانه

نقشه موتورخانه

شایان ذکر است به این موضوع اشاره کنیم که موتورخانه های خانگی معمولا در زیر زمین ساختمان ها قرار دارند به همین دلیل حتما باید در نقشه موتورخانه یک پنجره یا یک محفظه جهت ورود هوای بیرون به موتور خانه و تهویه ی هوا تعبیه شده باشد، تا مانع گرم شدن بیش از حد دستگاه ها شود.

طرز کار موتورخانه

نحوه عملکرد موتورخانه به این صورت می باشد که ابتدا آب وارد سختی گیر می شود و پس از رسوب زدایی و تصفیه شدن وارد بویلر می گردد، توسط بویلر آب گرم شده و از طریق سیستم لوله کشی وارد مدار گرمایشی می شود، سیستم های انتقال دهنده گرما مانند رادیاتور، فن کویل و غیره منتقل می گردد. شایان ذکر است که مبدل های حرارتی موتورخانه جهت انتقال آب گرم مصرفی به مصرف کننده منبع ها (مانند منبع دو جداره و یا کویلی) و یا آب گرم کن های صنعتی می باشند.

مشتریان هایپر صنعت فامکو
مشتریان تجهیزات گرمایش و موتور خانه هایپر صنعت فامکو
شرکت شیرین عسل شرکت نفت پارس
شرکت سینا دارو ایران خودرو
شرکت لاستیک بارز شرکت پگاه فارس
شرکت فولاد آتیه خلیج فارس صنایع چوب و کاغذ مازندران
پتروشیمی بوشهر پتروشیمی لرستان

کاربرد موتور خانه

از کاربرد های ساخت و تجهیز موتورخانه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به عنوان منبع گرمایشی منازل مسکونی و اداره ها
  • تامین آب گرم مصرفی
  • تامین سیال گرم برای چیلر و فن کویل
  • ایجاد شرایط مطلوب در استخر های شنای خصوصی، عمومی، پارک های آبی و فضاهای آب درمانی

چنانچه استخر بر مبنای موتور خانه طراحی شده باشد، موتور خانه یکی از اساسی ترین بخش های آن محسوب خواهد شد. آب با دمای 10 الی 20 درجه سانتیگراد وارد سیستم موتور خانه شده و پس از تنظیم دما وارد کاسه استخر، جکوزی، دوش و سرویس های بهداشتی خواهد شد. موتورخانه نسبت به پکیج های گرمایش استخر ضریب اطمینان و بازدهی بالاتری داشته و برای اماکنی که در آنها حجم بالای تقاضای آب گرم وجود دارد همچون پارک های آبی، استخر های عمومی و مکان هایی که از سیستم گرمایش مرکزی برای گرمایش کل فضای ساختمان استفاده می کنند بسیار مناسب بوده و پاسخگوی نیاز آنها خواهد بود. از جمله وظایف موتورخانه های استخر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تامین آب گرم برای دوش ها و سرویس های بهداشتی
  • گرم کردن آب جکوزی تا دمای ۴۲ درجه سانتیگراد و ثابت نگه داشتن این دما
  • گرم کردن آب استخر تا دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و حفظ کردن این دما
  • گرمایش سالن استخر و رختکن

از جمله مواردی که در طراحی موتور خانه ها برای استخر باید در نظر گرفته شود تعیین ظرفیت بویلر آن می باشد زیرا عموما این موتور خانه ها بر اساس عواملی همچون نوع استخر از نظر سرپوشیده یا رو باز بودن، بار حرارتی سالن استخر و جکوزی، حرارت تلف شده از سطح، دیواره استخر و آب جبرانی، بار حراتی مخزن آب گرم بهداشتی و بار گرمایشی پیش گرمایش آب استخر طراحی می شوند.

نحوه قرارگیری تجهیزات در موتور خانه استخر

برای اطلاع از قیمت تجهیزات گرمایش و موتورخانه و دریافت مشاوره فنی رایگان در زمینه انتخاب محصول مناسب با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس گرفته یا وارد صفحه مورد نظر شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علی مصلی
ارسال شده در : جمعه 25 فروردین 1402

سلام، قصد خرید منبع دوجداره با ظرفیت 400 لیتر را دارم. لطفا برای مشاوره خرید و قیمت ها تماس بگیرید.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 27 فروردین 1402

سلام جناب مصلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.