تهویه مطبوع

تهویه مطبوع چیست؟

گرمایش (Heating)، تهویه یا ونتیلاسیون (Ventilation)، تهویه مطبوع (Air Conditioning) که به اختصار HVAC گفته می شود. که طراحی این سیستم یکی از شاخه های اصلی مهندسی مکانیک است که بر اساس اصول انتقال حرارت، ترمودینامیک و مکانیک سیالات بنا شده، این تکنولوژی برای فراهم آوردن آسایش محیطی در فضاهای داخل خودرو و ساختمان می باشد. تبرید (Refrigeration) نیز در بعضی مواقع به این زمینه اضافه می گردد که به صورت خلاصه HVACR گفته می شود. گاها با حذف تهویه به آن HACR نیز عنوان می شود.

در ساختمان های اداری، برج های مسکونی متوسط تا بزرگ و صنعتی که شرایط ایمن و سالم از نظر دما، رطوبت و هوای تازه دارای اهمیت است از سیستم HVAC استفاده می شود.

کاتالوگ تهویه مطبوع

شروع طراحی سیستم تهویه مطبوع

حدود بار گرمایش (Heating Load) و بار سرمایش (Cooling Load) با توجه به شرایط آب و هوایی مشخص شده در داخل و خارج ساختمان می باشد. با این حال قبل از انجام محاسبات بار گرمایش، لازم است مقدار هوای تازه مورد نیاز برای هر منطقه به صورت دقیق محاسبه شود، زیرا فشار دهی یک مبحث بسیار مهم در طراحی سیستم HVAC می باشد.

در ساختمان های مدرن، طراحی، نصب (Installation) و سیستم های کنترل (Control Systems) مورد نیاز در یک یا چند دستگاه HVAC یکپارچه شده اند. برای ساختمان های کوچک، معمولا خود پیمانکاران ظرفیت و انتخاب سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات آن را برعهده دارند. برای ساختمان های بزرگ، طراحان و مهندسان خدمات ساختمان از قبیل مهندسان مکانیک و معماری، وظیفه آنالیز، طراحی و تعیین سیستم HVAC را برعهده دارند و پیمانکاران و مهندسان مکانیک متخصص و مشاور، انتخاب، خرید و راه اندازی سیستم را با توجه به رعایت مقررات برعهده دارند.

طراحی سیستم تهویه مطبوع

تکنولوژی و تجهیزات بکار رفته در سیستم طراحی HVAC می تواند، بخشی از یک شبکه سرمایش ناحیه ایی (District Cooling) یا اصطلاحا DC، و یک شبکه گرمایش ناحیه ای (District Heating) یا اصطلاحا DH، و یا سرمایش و گرمایش ترکیبی ناحیه ای (DHC) می باشند. در چنین مواردی، بهره برداری و نگهداری ساده تر می شود ولی اندازه گیری های لازم برای محاسبه قبض انرژی مصرفی و در برخی موارد انرژی که به سیستم اصلی بازگشت داده می شود، مهم هستند. به عنوان مثال در یک شبکه DHC، در یک زمان معین ممکن است یک ساختمان برای تهویه مطبوع از آب سرد استفاده کند، اما آب گرم بازگشت شده از آن در یک ساختمان دیگر و یا بخش گرمایش ناحیه ای (DH) از شبکه اصلی ترکیبی (DHC) برای گرمایش استفاده شود.

تهویه مطبوع چیست؟

صنعت HVAC یک صنعت جهانی بین المللی و جهانی است که در آن بهره برداری و نگهداری، طراحی و ساخت سیستم، فروش و تامین تجهیزات و آموزش و پژوهش وجود دارد. مقررات صنعت HVAC به وسیله تولید کنندگان تجهیزات تنظیم می شود و سازمان های استاندارد و آیین نامه ای مانند HARDI، ASHRAE، ACCA و کد یونیفورم مکانیکی (Uniform Mechanical Code)، کد بین المللی مکانیکی (International Mechanical Code) و AMCA نیز برای حمایت از صنعت و تشویق استاندارد ها و دستاورد های بهتر ایجاد و تهیه شده است.

نحوه انتخاب سیستم تهویه مطبوع

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بهروز نجفی
ارسال شده در : شنبه 09 مرداد 1400

با سلام، درخواست استعلام قیمت یک سیستم تهویه مطبوع را داشتم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 09 مرداد 1400

سلام جناب نجفی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.