دستگاه سنگ شکن

دستگاه سنگ شکن چیست؟

دستگاه سنگ شکن (Crusher) دستگاهی است که قطعات سنگ بزرگ و حجیم استخراج شده از معدن را خرد کرده و به قطعات کوچک تر تقسیم می کند. در واقع سنگ شکن ها اولین مرحله خردایش سنگ های معدنی هستند و آنها را برای ورود به ماسه سازها، آسیاب ها و غیره آماده می کنند.

هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده دستگاه سنگ شکن با انواع زیر می باشد:

  • دستگاه سنگ شکن کوبیت یا ضربه ای
  • دستگاه سنگ شکن فکی
  • دستگاه سنگ شکن هیدروکن (مخروطی)
  • دستگاه سنگ شکن غلتکی (والس)
  • دستگاه سنگ شکن چکشی
  • دستگاه سنگ شکن ماسه ساز

سنگ شکن

مشخصات فنی دستگاه سنگ شکن

سنگ شکن های با وزن، ابعاد و ظرفیت های متفاوت طراحی و تولید می شوند. ظرفیت خرد کنندگی سنگ شکن ها تا 6000 تن در ساعت یا حتی بیشتر نیز می رسد و وزن آنها بین 600 کیلوگرم تا 150 تن متغیر می باشد. سنگ شکن ها جهت جلوگیری از سایش و استهلاک و افزایش طول عمر مفید، طراحی خاصی داشته و معمولا از جنس فولاد منگنزدار تولید می گردند.

انواع دستگاه سنگ شکن

انواع دستگاه سنگ شکن ها براساس روش کار

سنگ های معدنی استخراج شده از معادن هر کدام دارای خواص، ویژگی ها و ساختار متفاوتی هستند. بعضی از سنگ ها به راحتی پودر می شوند و بعضی دیگر در مقابل ضربه بسیار مقاوم هستند.

باتوجه به این ساختار و ویژگی های مختلف، هر معدن نیاز به یک سنگ شکن یا مجموعه ای از سنگ شکن ها با قابلیت های متفاوت دارد تا ابعاد مطلوب را برای استفاده سایر دستگاه ها از سنگ معدن به دست آورده و حداکثر کارایی را داشته باشد. از این رو سنگ شکن ها بر اساس روش کار به دو دسته تقسیم می شوند:

سنگ شکن با مکانیزم خردایش فشاری

روش خردایش در این نوع از سنگ شکن ها، فشردن سنگ ها می باشد. به این صورت که با اعمال فشار روی قطعات، سنگ ها از هم جدا شده و خرد می شود. سنگ شکن های فکی و مخروطی (هیدروکن) از نمونه های این نوع سنگ شکن ها می باشند.

سنگ شکن با مکانیزم خردایش فشاری

انواع سنگ شکن های با مکانیزم خردایش فشاری

  • سنگ شکن فکی: سنگ شکن فکی عمل خردایش را به کمک دو شانه فک که یکی از آن ها متحرک و دیگری ثابت است، انجام می دهد. به این صورت که با حرکت فک متحرک به سمت فک ثابت، سنگ های بین دو فک تحت فشار قرار گرفته و خرد می شوند.

سنگ شکن فکی

  • سنگ شکن مخروطی هیدروکن: سنگ شکن مخروطی دستگاهی است که دارای یک قطعه ثابت و یک قطعه متحرک، که روی بخشی مخروطی شکل قرارگرفته، می باشد که بین این دو قطعه یک شکاف یا دهانه وجود دارد. سنگ ها پس از ورود به این سنگ شکن بین دو قطعه قرار گرفته و با حرکت بخش متحرک به سمت قطعه ثابت و کاهش شکاف، تحت فشار وارد شده خرد می شوند.

سنگ شکن مخروطی هیدروکن

  • سنگ شکن مخروطی فنری: روش خردایش این نوع از سنگ شکن ها شبیه سنگ شکن های مخروطی یا همان هیدروکن می باشد. با این تفاوت که در سنگ شکن مخروطی فنری، کاهش شکاف یا دهانه بین قطعه ثابت و متحرک، به کمک فنر های تعبیه شده در دستگاه انجام می شود.

سنگ شکن مخروطی فنری

  • سنگ شکن والس (غلتکی): سنگ ها در سنگ شکن والس با نیروی فشار حاصل از قرار گرفتن مابین دو یا چند استوانه (غلتک) که خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند، خرد می شوند.

سنگ شکن والس (غلتکی)

سنگ شکن با مکانیزم خردایش ضربه ای

روش خرد کردن سنگ در این نوع از سنگ شکن ها، به این صورت است که سنگ ها با گردش قطعه ای به نام چکش یا روتور، به سطوح فلزی یا غیرفلزی سنگ شکن و همچنین به یکدیگر محکم برخورد می کنند و این ضربات متوالی باعث خرد شدن آنها می شود. سنگ شکن ضربه ای یا کوبیت یکی از انواع این نوع سنگ شکن ها می باشد.

سنگ شکن با مکانیزم خردایش ضربه ای

انواع دستگاه سنگ شکن های با مکانیزم خردایش ضربه ای

  • سنگ شکن ضربه ای کوبیت: روش خردایش در این نوع از سنگ شکن ها به این صورت است که سنگ ها با ورود به سنگ شکن کوبیت با چکش های دستگاه برخورد کرده و به سمت قسمتی سخت به نام سندان پرتاب می شوند. در نتیجه این ضربه ها و برخورد سنگ ها به چکش، سندان و حتی به یکدیگر، خرد می شوند.

سنگ شکن ضربه ای کوبیت

  • سنگ شکن ضربه ای چکشی: مکانیزم عملکردی سنگ شکن چکشی نیز مانند سنگ شکن های کوبیت می باشد. با این تفاوت که تعداد چکش ها در سنگ شکن چکشی بیشتر از کوبیت بوده و چکش های سنگ شکن کوبیت ثابت هستند.

سنگ شکن ضربه ای چکشی

  • سنگ شکن ماسه ساز: سنگ شکن ماسه ساز دستگاهی است که با مکانیزم ضربه ای سنگ های ورودی را خرد کرده و اکثرا برای تولید ماسه مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ شکن ماسه ساز

انواع دستگاه سنگ شکن بر اساس ترتیب قرارگیری و استفاده در خط خردایش

سنگ شکن اولیه

منظور از سنگ شکن های اولیه، سنگ شکن هایی است که در ابتدای خط خردایش قرار داشته و سنگ های بزرگ استخراج شده از معادن را به خرده سنگ های کوچکتر تقسیم کرده و برای ورود به سنگ شکن های ثانویه آماده می کنند. سنگ شکن های هیدروکن و فکی جزء سنگ شکن های اولیه می باشند.

سنگ شکن ثانویه

سنگ شکن های ثانویه در مرحله دوم خردایش قرار دارند و سنگ های کوچک شده توسط سنگ شکن های اولیه را به تکه های کوچک تر تبدیل می کنند. سنگ شکن های مخروطی، ضربه ای و استوانه ای معمولا جزو سنگ شکن های ثانویه می باشند.

سنگ شکن ثالثیه

درصورتی که به سنگ ریزتر با درجه بندی دقیق تر از محصول سنگ شکن های ثانویه نیاز باشد، سنگ شکن های ثالثیه در آخرین مرحله خط خردایش قرار می گیرند و سنگ ها را به تکه های بسیار کوچکی تبدیل می کنند. سنگ شکن های ماسه ساز جزء این دسته از سنگ شکن ها می باشند.

انواع دستگاه سنگ شکن براساس قابلیت جابجایی

دستگاه سنگ شکن با توجه به قابلیت جابجایی و حمل و نقل به دو دسته تقسیم می شود:

  • سنگ شکن متحرک
  • سنگ شکن ثابت

نحوه انتخاب دستگاه سنگ شکن

برای خرید سنگ شکن مناسب، باید به ویژگی های سنگ و کانی های استخراج شده ای که قصد خرد کردن آن ها را داریم دقت کنیم. سنگ ها میزان رطوبت، ابعاد، مقاومت و سختی گوناگونی دارند و از این رو در برابر خردایش رفتار های متفاوتی نشان می دهد. همچنین باید اندازه و ابعاد مطلوب سنگ را مشخص کرده و سنگ شکنی را انتخاب کنیم که توانایی خرد کردن سنگ با ویژگی های خاص و ابعاد مورد نظر را داشته باشد.

کاربرد دستگاه سنگ شکن

سنگ شکن ها برای خرد کردن مواد معدنی استخراج شده در انواع معادن از جمله معادن شن و ماسه، سنگ تزئینی، سرب و روی و زغالسنگ کاربرد دارد. علاوه بر این، در صنایع مختلفی مثل صنایع متالوژی، شیمیایی، ساخت و ساز جاده و راه آهن و غیره نیز می توان برای خرد کردن یا تغییر شکل سنگ از انواع سنگ شکن ها استفاده نمود.

لیست قیمت دستگاه سنگ شکن

برای اطلاع از قیمت انواع سنگ شکن های مخروطی، ضربه ای، فکی، هیدروکن، غلتکی، چکشی و ماسه ساز به صفحات مربوطه مراجعه کرده یا با کارشناسان تجهیزات معدن هایپر فامکو تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: