دستگاه فشارسنج خون دیجیتال چیست؟

فشارسنج های دیجیتالی که به آن اسفگمومانومتر دیجیتال یا اسفیگمومانومتر دیجیتال نیز می گویند به دلیل استفاده آسان، قابلیت جابجایی راحت و اندازه گیری فشارخون توسط خود فرد، به طور گسترده مورد توجه عموم قرار گرفته و در مدل های دیجیتال بازویی و مچی استفاده می شود. این نوع فشارسنج ها، نیاز به استفاده از گوشی پزشکی ندارد و با سرعت و حساسیت بالایی فشار خون را به صورت دیجیتالی اندازه گیری و نمایش می دهد.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع فشارسنج خون دیجیتال

فشارسنج خون دیجیتال بازویی

فشارسنج خون دیجیتال بازویی دارای کاف بازویی هستند و از آن جایی که بازوبند به گونه ای بسته می شود که با قلب در یک راستا هستند، دقت اندازه گیری بالایی دارد. معمولا حافظه بیشتری نسبت به فشارسنج های دیجیتال مچی دارند و برای افرادی که نیاز به ثبت و کنترل دائمی فشار خون دارند، بهترین انتخاب است.

فشارسنج خون دیجیتال بازویی

اجزای دستگاه فشارسنج خون دیجیتال بازویی

  1. کاف بازویی
  2. صفحه نمایشگر LCD
  3. لوله هوای لاستیکی و رابط
  4. کلید حافظه
  5. کلید روشن/ خاموش/ شروع به کار
  6. کلید تغییر کاربر
  7. پوشش باتری
  8. سوکت تبادل داده
  9. جک آداپتور برق AC
  10. نگهدارنده کاف

اجزای دستگاه فشارسنج خون دیجیتال بازویی

اجزاء نمایشگر فشارسنج خون دیجیتال بازویی

  1. نمایش تاریخ و زمان
  2. نشانه ضعیف بودن باتری
  3. نشانه حرکت دادن دست
  4. تشخیص شل بودن کاف
  5. خطر فشار خون بالا
  6. نشانه بلوتوث
  7. نشانه حافظه
  8. نشانه میانگین حافظه
  9. منطقه حافظه
  10. فشار سیستولیک
  11. فشار دیاستولیک
  12. ضربان نبض
  13. ضربان قلب نا منظم (تشخیص آریتمی)
  14. نشانه نبض

اجزاء نمایشگر فشارسنج خون دیجیتال بازویی

فشارسنج خون دیجیتال مچی

در دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی کاف به دور مچ فرد بسته می شود، کاربری ساده ای دارند و با سرعت و دقت مناسبی فشار خون فرد را نمایش می دهد. همچنین به دلیل کوچک بودن، حمل و نقل آن راحت است و به سادگی می توان در هر شرایطی از آن استفاده کرد.

فشارسنج خون دیجیتال مچی

اجزای دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی

  1. صفحه نمایشگر LCD
  2. مقیاس WHO (سازمان جهانی بهداشت)
  3. کاف مچ دست
  4. کلید شروع به کار/ توقف
  5. کلید انتخاب کاربر
  6. کلید حافظه
  7. کلید تنظیم تاریخ و زمان
  8. در پوش باتری

اجزای دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی

نکته: فشارسنج های دیجیتالی بازویی و مچی، دارای نوار باریکی با رنگ های سبز، زرد یا نارنجی (یا هر دو) و قرمز هستند که بر اساس مقیاس فشار خون اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization)، فشار خون اندازه گیری شده را تفسیر می کند و در آگاهی از وضعیت فشار خون تاثیر زیادی دارد.

رنگ سبز به معنای فشار خون ایده آل می باشد که معمولا خود دارای 3 قسمت زیر است:

  • رنگ سبز قسمت پایین: فشار خون ایده آل رو به پایین (فشار خون پایین)
  • رنگ سبز قسمت وسط: فشار خون ایده آل
  • رنگ سبز قسمت بالا: فشار خون ایده آل رو به بالا (کمی بیشتر از فشار خون ایده آل)
  • رنگ زرد و نارنجی: مستعد فشار خون بالا
  • رنگ قرمز: فشار خون بالا می باشد.

اجزای نمایشگر دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی

  1. تاریخ و ساعت
  2. فشار سیستولیک
  3. دسته بندی اندازه گیری ها
  4. فشار دیاستولیک
  5. علامت آریتمی قلبی
  6. ضربان نبض
  7. علامت نبض
  8. پمپ کردن و خالی کردن باد
  9. حافظه برای کاربر
  10. واحد اندازه گیری بر حسب میلی متر جیوه
  11. مقدار میانگین 3 فشار اندازه گیری شده آخر
  12. نمایش مقدار باتری
  13. شماره فضای حافظه

اجزای نمایشگر دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی

نحوه عملکرد دستگاه فشارسنج خون دیجیتال بازویی و مچی

دستگاهی الکترونیکی از طریق کاف فشارسنج، در دیجیتال بازویی دور بازوی فرد و در دیجیتال مچی، به دور مچ فرد بسته می شود. پمپ هوای خودکار بدون وجود پوآر و نیاز به فشار وارد کردن کاربر، تنها با فشردن دکمه شروع به کار، به باد کردن، تخلیه آرام هوای کاف و اندازه گیری مقدار فشار خون می پردازد. در نوع دیجیتال بازویی، مدار های موجود در کاف، فشار های وارد شده به بازوبند حین باد کردن و تخلیه شدن هوا را توسط منبسط و منقبض شدن شریان های موجود در بازو در طول هر ضربان نبض، حس می کند و پس از اندازه گیری دامنه هر طول موج، فشار خون اندازه گیری شده را بر روی صفحه نمایشگر دستگاه، نشان می دهد. در نوع دیجیتال مچی، میزان فشار خون از طریق شاهرگی که در مچ وجود دارد، اندازه گیری و بر روی صفحه نمایشگر دستگاه، نشان داده می شود.

روش اندازه گیری فشار خون از طریق دستگاه فشارسنج خون دیجیتال بازویی و مچی

در نوع دیجیتال بازویی، کاف دستگاه در فاصله 3-2 سانتی متر بالا تر از چین آرنج به دور بازوی فرد و در دیجیتال مچی در فاصله 2-1 سانتی متر بالا تر از مچ دست به گونه ای بسته شود که خیلی محکم یا شل نباشد، سپس با فشردن دکمه روشن، همه نماد های دستگاه نمایش داده می شود که نشان دهنده آماده بودن دستگاه جهت اندازه گیری فشار خون است، با فشردن دکمه شروع به کار، کاف فشارسنج، باد و سپس تخلیه می شود و فشار خون اندازه گیری شده همراه با زمان و تاریخ اندازه گیری، بر روی صفحه نمایشگر دستگاه، نمایش داده می شود. در دستگاه فشارسنج های دیجیتال بر اساس قابلیت های متفاوت، وضعیت هشدار فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم در صورت وجود، اعلام می شود.

در فشارسنج های دیجیتال مچی، بهتر است مچ هم سطح قلب باشد، پس مچ تا سطح قلب، بالا آورده شود.

اندازه گیری فشار خون از طریق دستگاه فشارسنج خون دیجیتال بازویی و مچی

نحوه انتخاب دستگاه فشارسنج دیجیتال بازویی و مچی

فشارسنج های دیجیتال، دارای ساده ترین کاربری هستند و این امکان را فراهم کرده اند تا فرد، در هر زمان بتواند فشار خون خود را به راحتی اندازه گیری کند. همچنین قابلیت های جدیدی از جمله اندازه گیری تعداد ضربان قلب، آلارم فشار خون بالا و ضربان قلب نا منظم، امکان ذخیره اطلاعات فشار اندازه گیری شده و غیره نیز دارند.

مقدار حافظه دستگاه در فشارسنج های دیجیتال بازویی، معمولا بیشتر از نوع مچی است، از این رو در افرادی که نیاز به ذخیره و پیگیری مداوم اندازه فشارخون دارند، فشارسنج بازویی، گزینه بهتری می باشد. در ضمن بعضی از فشارسنج های دیجیتال دارای وبژگی های دیگری از جمله قابلیت ذخیره سازی برای دو کاربر، اندازه گیری مقدار میانگین فشار خون های اخیر، قابلیت اتصال به کامپیوتر، هشدار فشار خون بالا و تشخیص نا منظم بودن ضربان قلب هستند که در انتخاب نوع و مدل دستگاه فشارسنج خون موثر است.

میزان دقت در هر دو نوع فشارسنج دیجیتال، در صورت درست بسته شدن کاف، بالا است اما فشارسنج های دیجیتال بازویی به دلیل هم سطح بودن با قلب، از دقت بالاتری برخوردار هستند.

افرادی که دارای اضافه وزن زیاد می باشند، ممکن است نتوانند به درستی کاف بازو را به دور بازوی خود ببندند، از این رو استفاده از فشارسنج مچی برای این افراد، پیشنهاد بهتری است. از طرفی کار با فشارسنج مچی راحت تر است و فرد به تنهایی می تواند فشار خون خود را اندازه گیری کند، اما بستن کاف بازویی به تنهایی، کمی مشکل است. 

حمل آسان و سبک بودن فشارسنج های دیجیتال، از ویژگی های اصلی آن ها می باشد، فشارسنج های دیجیتال مچی، ابعاد کوچک تری نسبت به نوع بازویی دارند و برای جابجایی گزینه مناسبی هستند، همچنین فشارسنج های مچی، قیمت کمتری دارند و از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشند.

شکل ظاهری فشارسنج های دیجیتال، ممکن است دارای دکمه های لمسی یا فشاری باشد. بعضی از فشارسنج های دیجیتال، دارای قابلیت سخنگو بودن می باشند که برای افراد مسن، پیشنهاد می شود. در نهایت بهتر است با بررسی تمام جوانب، دستگاه فشارسنج دیجیتال موردنظر، خریداری شود.

مزایای استفاده از دستگاه فشارسنج خون دیجیتال

  • دستگاه فشارسنج خون دیجیتال در منزل، مراکز درمانی و امدادی، محیط های عمومی و غیره جهت سنجش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فشارسنج های دیجیتالی مچی و بازویی، کاربری بسیار ساده ای دارند و برای استفاده در تمام افراد به ویژه افراد مسن و کسانی که به تنهایی زندگی می کنند، بهترین انتخاب هستند.
  • دستگاه فشار خون دیجیتالی، دقت بالایی دارد و با وجود قابلیت هایی مانند امکان ثبت مقادیر اندازه گیری شده، کنترل و مقایسه میزان فشار خون را برای افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، ساده کرده است. در ضمن امکان ارائه مقادیر مورد سنجش به پزشک جهت بررسی دقیق تر وجود دارد.
  • وجود فشارسنج های خون دیجیتالی در منزل باعث بررسی مداوم میزان فشار خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی، دیابت و غیره می گردد.

برند های مطرح دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مچی و بازویی

دستگاه فشارسنج خون یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی اولیه است، از این رو کیفیت و دقت آن حائز اهمیت است. تعدادی از برند های معتبر و پرطرفدار فشارسنج دیجیتالی خون عبارت است از:

  • فشارسنج خون دیجیتال امرن (Omron) ژاپن
  • فشارسنج خون دیجیتال ریشتر (Riester) آلمان
  • فشارسنج خون دیجیتال رزمکس (Rossmax) سوئیس
  • فشارسنج خون دیجیتال امسیگ (Emsig) آلمان
  • فشارسنج خون دیجیتال زنیت مد (Zenithmed) چین
  • فشارسنج خون دیجیتال بیورر (Beurer) آلمان
  • فشارسنج خون دیجیتال گلامور (Glamor) آلمان
  • فشارسنج خون دیجیتال اکیومد (Accumed) چین

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
رضا سندگل
ارسال شده در : یکشنبه 26 فروردین 1403

با عرض سلام و خسته نباشید. من یک دستگاه فشار سنج گلامور دارم وقتی که فشار رو اندازه گیری می کنه هوای داخل بازویی رو تخلیه نمی کنه فکر کنم ایرادش ولیوم یا والیوم هستش الان می خواستم تعویض کنمش اما نمی دونم از کجا می شه تهیه کرد؟ ممنون می شم اگه راهنماییم کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 27 فروردین 1403

سلام سندگل عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سارا سعادتی
ارسال شده در : جمعه 04 آذر 1401

سلام، فشار سنج های دیجیتالی از عقربه ای دقت کمتری دارند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 آذر 1401

سلام جناب سعادتی عزیز، اگر فشارسنج بازویی یا مچی از برند معتبری خریداری کنید و نکات مربوط به نحوه صحیح اندازه گیری فشار خون را رعایت کنید، دقت بالایی وجود خواهد داشت و احتمال وجود خطا در کمترین حالت ممکن است.

سید علی محمد موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 27 مهر 1401

سلام، من یک دستگاه فشارسنج خون دیجیتال مدل BT BP 386 دارم. سوکت بازوبند که به دستگاه وصل می شه، شکسته، اگه براتون مقدوره راهنمایی کنید که این سوکت رو از کجا تهیه کنم؟ ممنون از الطاف کریمانه شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 30 مهر 1401

سلام جناب موسوی عزیز، شما می توانید قطعات مصرفی تجهیز مورد نظر را از نمایندگی رسمی برند آن که در کارت گارانتی ذکر شده است تهیه بفرمایید.

ابوالفضل حسنی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 دی 1400

سلام، سوکت رابط اطلاعات فشارسنج پیدا می شه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 22 دی 1400

سلام جناب حسنی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.