فشارسنج خون عقربه ای چیست؟

فشارسنج های عقربه ای که به آن اسفگمومانومتر یا اسفیگمومانومتر عقربه ای و فشارسنج خون ساعتی نیز می گویند، متداول ترین نوع فشارسنج می باشند و بر اساس ویژگی های مختلف در قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. دقت مناسبی دارند و در صورتی که ضربه به آن وارد نشود، از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. در اندازه گیری فشار خون با این نوع فشارسنج، معمولا لازم است شخص دیگری این کار را انجام دهد تا نتیجه درست و با کمترین خطا باشد، در ضمن کاربری آن به سادگی فشارسنج های دیجیتالی نیست.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع فشارسنج خون عقربه ای

انواع فشارسنج خون عقربه ای فشارسنج های عقربه ای به 4 دسته زیر تقسیم می شوند که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

  • فشارسنج خون عقربه ای ساده
  • فشارسنج خون عقربه ای رو میزی
  • فشارسنج خون عقربه ای پایه دار
  • فشارسنج خون عقربه ای دیواری

فشارسنج خون عقربه ای ساده

فشارسنج عقربه ای ساده دارای وزن سبک هستند، حمل و نقل آن راحت می باشد، دوام خوبی دارند و در منزل و مراکز درمانی استفاده می شوند.

فشارسنج خون عقربه ای ساده

فشارسنج خون عقربه ای رو میزی

فشارسنج خون عقربه ای رو میزی در مطب پزشک ها و بر روی میز نصب می شوند، دقت اندازه گیری و دوام خوبی دارند و جهت استفاده پشت سر هم و در دفعات بالا، گزینه مناسبی هستند.

فشارسنج خون عقربه ای رو میزی

فشارسنج خون عقربه ای پایه دار

فشارسنج خون عقربه ای پایه دار در کلینیک ها و بخش های مختلف بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا ارتفاع پایه آن، قابل تغییر است و محلی برای نگهداری کاف و پوآر دارند.

فشارسنج خون عقربه ای پایه دار

فشارسنج خون عقربه ای دیواری

فشارسنج خون عقربه ای دیواری در مطب پزشک ها و کلینیک ها استفاده می شوند و به دیواری نصب می شوند که در مسیر رفت و آمد افراد نباشد تا از آسیب های احتمالی حفظ شوند.

فشارسنج خون عقربه ای دیواری

اجزای دستگاه فشارسنج خون عقربه ای

دستگاه فشارسنج عقربه ای شامل مانومتر عقربه ای و صفحه درجه بندی شده با فاصله 10 میلی متر جیوه، کاف، کیسه هوا، لوله های لاستیکی، پوآر و پیچ تنظیم هوا است و در حالت پایه دار، دارای پایه ای معمولا فلزی و چرخ دار به منظور جابجایی راحت می باشد. در ضمن برای تشخیص بهتر صدا های مربوط به نبض و جریان خون از گوشی پزشکی و برای یافتن نبض، از دیافراگم (صفحه گوشی پزشکی) استفاده می شود.

دستگاه فشارسنج خون عقربه ای چگونه کار می کند؟

بر اساس تغییر فشار در کیسه هوا به وسیله پوآر، عقربه موجود در صفحه مانومتر دستگاه فشارسنج عقربه ای، حرکت می کند و عدد نشان داده شده توسط عقربه، مقدار فشار اندازه گیری شده را نمایش می دهد. در حالت عادی (در صورت عدم وجود فشار)، عقربه مانومتر باید بر روی نقطه صفر صفحه مدرج مانومتر قرار بگیرد. با باد کردن کیسه هوا توسط پوآر، عقربه مانومتر در جهت عقربه ساعت حرکت می کند و اپراتور می تواند فشار خون را از طریق گوشی پزشکی و میزان حرکت عقربه در صفحه، اندازه گیری کند. پس از تخلیه هوای موجود در کیسه هوا، حرکت عقربه در خلاف جهت عقربه ساعت خواهد بود و در نهایت، عقربه مجدد به نقطه صفر بر می گردد.

مانومتر عقربه ای باید در فاصله نزدیک و مقابل چشم اپراتور قرار بگیرد تا عدد نشان داده شده توسط عقربه، به درستی خوانده شود و فرد دچار اشتباه نشود.

روش اندازه گیری فشار خون از طریق دستگاه فشارسنج خون عقربه ای

ابتدا توسط پیچ تنظیم هوای پوآر، هوایی که در کیسه هوای کاف وجود دارد، خالی شود و اپراتور توسط انگشت سبابه و میانی خود، در یکی از نقاط نبض دار بدن، نبض شخص را حس کند. لازم به ذکر است در صورتی که از گوشی پزشکی استفاده شود، احتیاجی به یافتن نبض به این روش نیست و نبض به سادگی توسط دیافراگم پیدا می شود.

در ضمن آرنج، باید هم سطح با قلب باشد. سپس پیچ تنظیم هوای پوآر را بسته و کاف فشارسنج در محل مناسب (2 تا 3 سانتی متر بالا تر از چین آرنج) به شکلی که خیلی شل یا محکم نباشد و لوله های لاستیکی زیر بازوبند قرار نگیرد، بسته می شود. دیافراگم گوشی پزشکی بر روی چین آرنج قرار داده می شود و در این هنگام، اپراتور صدای نبض فرد را می شنود. سپس کیسه هوا را به آرامی (با سرعت حدود 10 میلی متر جیوه در هر ثانیه)، توسط پوآر باد کرده و زمانی که دیگر نبض، حس نشود، 20 تا 30 میلی متر جیوه بیشتر از این مقدار، باد کردن کیسه هوا ادامه خواهد داشت.

در مدتی که کیسه هوا باد می شود، عقربه مانومتر در جهت عقربه ساعت حرکت می کند. حالا پیچ تنظیم هوای پوآر را به آرامی باز کرده تا باد داخل کیسه هوا با سرعت کم (3 تا 5 میلی متر جیوه در هر ثانیه)، تخلیه شود. هنگامی که هوای موجود در کیسه هوا تخلیه می شود، عقربه مانومتر، خلاف جهت عقربه ساعت حرکت می کند. با شنیدن اولین صدا، عدد نشان دهنده بر روی صفحه مدرج مانومتر عقربه ای به ذهن سپرده شود، این عدد میزان فشار خون سیستولیک می باشد. با ادامه روند تخلیه باد بازوبند، هنگامی که تمام صدا های آرام و خفیف نیز قطع شود و صدایی شنیده نشود، عدد نمایش داده شده بر روی صفحه مدرج مانومتر عقربه ای، نشان دهنده فشار خون دیاستولیک می باشد. 

اگر به هر دلیلی اپراتور در اندازه گیری فشار خون دچار اشتباه شود، باید پس از 5 تا 10 دقیقه به سنجش مجدد بپردازد، زیرا باد کردن مجدد کیسه هوا، موجب فشار وارد شدن به رگ ها می شود و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک با خطا همراه خواهد بود.

برای نمونه در صورتی که با باد کردن پشت سر هم بازوبند، در فشار 140 میلی متر جیوه دیگر نبض فرد حس نشود، باد کردن تا فشار 160 تا 170 میلی متر جیوه ادامه خواهد داشت. سپس به آرامی باد بازوبند را تخلیه کرده و اگر در فشار 120 میلی متر جیوه نبض فرد حس نشود، فشار خون سیستولیک 120 میلی متر جیوه است و اگر در فشار 80 میلی متر جیوه، صدا های ضعیف و آرام قطع شود، فشار خون دیاستولیک 80 میلی متر جیوه خواهد بود. در این زمان فشار خون فرد، 120 روی 80 می باشد که این میزان بر حسب میلی متر جیوه است اما فشار خون را بر حسب سانتی متر جیوه نیز بیان می کنند که در مورد مقدار نمونه می توان گفت، فشار خون فرد 12 روی 8 می باشد.

برند های دستگاه فشارسنج خون عقربه ای

انواع دستگاه فشارسنج عقربه ای در محیط های عمومی، مراکز درمانی و منزل کاربرد داند و دقت و کیفیت آن بسیار مهم است. تعدادی از برند های پرطرفدار فشارسنج های عقربه ای ارائه شده در شرکت هایپر صنعت فامکو عبارت اند از:

  • فشارسنج خون عقربه ای ریشتر آلمان
  • فشارسنج خون عقربه ای رزمکس سوئیس
  • فشارسنج خون عقربه ای امسیگ آلمان
  • فشارسنج خون عقربه ای زنیت مد ساخت چین
  • فشارسنج خون عقربه ای هاین آلمان
  • فشارسنج خون عقربه ای ولش آلن آمریکا
  • فشارسنج خون عقربه ای اکیومد ساخت چین
  • فشارسنج خون عقربه ای ولکس آمریکا
  • فشارسنج خون عقربه ای بی ول سوئیس
  • فشارسنج خون عقربه ای آلمان
  • فشارسنج خون عقربه ای وکتو ساخت چین

کاربرد دستگاه فشار سنج خون عقربه ای

دستگاه فشارسنج خون عقربه ای در موارد زیر بکار برده می شود:

  • فشارسنج خون عقربه ای معمولی در منزل، مراکز درمانی و عمومی بکار برده می شود.
  • فشارسنج های عقربه ای رو میزی، دیواری و پایه دار در کلینیک ها، مطب ها، اتاق عمل، بخش اورژانس و سایر بخش های بیمارستان ها جهت سنجش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از دستگاه فشارسنج خون عقربه ای
  • فشارسنج های عقربه ای کاربری ساده ای دارند و با آموزشی ابتدایی امکان استفاده از آن برای عموم فراهم است.
  • دستگاه های فشار خون عقربه ای، دقت و کیفیت مناسبی دارند و معمولا بهترین انتخاب برای پزشکان در مراکز درمانی که تعداد مراجعه کنندگان و دفعات استفاده از دستگاه بالاست، می باشند.
  • وجود فشارسنج های عقربه ای ساده در منزل برای سنجش دائمی میزان فشار خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های زمینه ای بسیار مناسب است.

faq

از جمله نکات قابل توجه در هنگام خرید می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • کاربری و محل استفاده از دستگاه جهت تعیین نوع آن
  • اندازه کاف فشارسنج
  • دقت اندازه گیری
  • صفحه نمایشگر مانومتر عقربه ای
  • برند دستگاه
  • وجود گارانتی و خدمات پس از فروش

فشارسنج های عقربه ای ساده عموما برای استفاده در منزل مناسب هستند، حالت رو میزی و دیواری برای مطب و کلینیک ها کاربرد دارد و مدل های پایه دار برای استفاده در بخش اورژانس و قسمت هایی که لازم است جابجایی دستگاه صورت گیرد، انتخاب مناسبی است.

انواع فشارسنج های عقربه ای، کیفیت و دقت مطلوبی دارند، اما امکان بروز خطا در حالت های رو میزی، پایه دار و دیواری نسبت به حالت ساده کمتر است، از این رو برای محیط های درمانی کاربرد دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: