تب سنج دیجیتال تماسی چیست؟

دماسنج های طبی دیجیتالی تماسی بر اساس پدیده انتقال حرارت عمل می کنند و از سنسور حرارتی الکتریکی برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می کنند، استفاده از آن ها بسیار ساده است و تب سنج های دیجیتال تماسی از دوام نسبتا بالایی برخوردار هستند. این نوع تب سنج ها پس از قرار گرفتن در ناحیه مورد نظر، دمای بدن فرد را می سنجند و بر روی صفحه نمایشگر نمایش می دهند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع تب سنج دیجیتالی تماسی

تب سنج دیجیتال تماسی دهانی

تب سنج دیجیتال تماسی دهانی جهت اندازه گیری دمای بدن در کودکان 2 تا 5 سال و بزرگسالان استفاده می شود.

تب سنج دیجیتال تماسی دهانی

تب سنج دیجیتال تماسی گوش

تب سنج دیجیتال تماسی گوش در مطب پزشک ها و منزل در تمامی سنین استفاده می شود.

تب سنج دیجیتال تماسی گوش

تب سنج دیجیتال تماسی پیشانی

تب سنج دیجیتال تماسی پیشانی برای سنجش دما در تمام سنین مورد استفاده قرار می گیرد.

تب سنج دیجیتال تماسی پیشانی

تب سنج دیجیتال تماسی زیر بغل

تب سنج دیجیتال تماسی زیر بغل برای بزرگسالان و سنجش دمای بدن کودکانی که نگه داشتن تب سنج دهانی برای آن ها، آزار دهنده می باشد، بهترین انتخاب است.

تب سنج دیجیتال تماسی زیر بغل

تب سنج دیجیتال تماسی مقعدی

تب سنج دیجیتال تماسی مقعدی به دلیل سطح تماس خوب، بهترین انتخاب برای سنجش دمای بدن در کودکان تا 2 سالگی می باشد.

تب سنج دیجیتال تماسی مقعدی

اجزا تب سنج دیجیتال تماسی

اجزا تب سنج دیجیتال تماسی

  1. پروب (نوک فلزی تب سنج)
  2. صفحه نمایشگر
  3. روکش باتری
  4. کلید روشن/ خاموش/ شروع به کار

نحوه عملکرد تب سنج دیجیتال تماسی

نوک فلزی تب سنج که سنسور های دما در آن هستند، با محل مورد نظر بسته به نوع تب سنج دیجیتال تماسی (دهانی، گوش، پیشانی، زیر بغل و مقعدی)، برخورد می کند و دمای اندازه گیری شده بر روی نمایشگر، نشان داده می شود.

روش اندازه گیری دمای بدن در انواع تب سنج های دیجیتال تماسی

ابتدا دست ها و تب سنج، ضد عفونی شود، سپس تب سنج را روشن کرده تا عدد صفر بر روی صفحه نمایشگر، نمایش داده شود و از عدم نمایش عدد سنجش قبلی، اطمینان حاصل شود. در تب سنج های دیجیتال تماسی، در قسمت نوک تب سنج های دیجیتال، سنسور دما وجود دارد که بنا به نوع آن، در محل مورد نظر قرار گرفته می شود. معمولا پس از اندازه گیری، تب سنج دیجیتال، صدایی به عنوان آلارم اتمام اندازه گیری پخش می کند و در صورتی که دستگاه مجهز به این قابلیت نباشد، لازم است تا زمان ثابت شدن نتیجه اندازه گیری، تب سنج به صورت ثابت در محل مورد نظر نگه داشته شود.

برای استفاده از تب سنج دیجیتال تماسی دهانی (Oral)، نوک فلزی تب سنج، حدود یک دقیقه بدون حرکت دادن دهان و صحبت کردن، زیر زبان قرار داده می شود و لب ها بسته شود تا تب سنج، دمای بدن را اندازه گیری و نمایش بدهد. دهان فرد باید به گونه ای بسته شود که شل باشد تا باعث آسیب تب سنج و بالا رفتن دمای دهان نشود. در این تب سنج ها اگر پوشش یک بار مصرف نداشته باشند، لازم است انتهای تب سنج، قبل و بعد از استفاده، تمیز و ضدعفونی شود.

تب سنج دیجیتال تماسی گوشی (Tympanic)، دقت مناسبی دارد و با قرار دادن نوک تب سنج در لاله گوش، دمای بدن توسط اشعه مادون قرمز، اندازه گیری می شود و بر روی صفحه نمایشگر، نمایش داده می شود. برای استفاده از این تب سنج ها، ابتدا از تمیز بودن گوش اطمینان حاصل شود زیرا جرم گوش ممکن است در مقدار اندازه گیری شده تاثیر داشته باشد. سپس نوک تب سنج، بدون حرکت در داخل لاله گوش و به سمت گیجگاه قرار گرفته شود و با فشردن دکمه اندازه گیری، دمای بدن اندازه گیری شده و نمایش داده می شود. معمولا پزشک ها از این نوع تب سنج جهت اندازه گیری دمای بدن استفاده می کنند.

تب سنج های دیجیتال تماسی پیشانی (Temporal)، از ساده ترین و سریع ترین روش های تب سنجی است که دمای پیشانی با قرار گرفتن پروب بر روی پیشانی اندازه گیری می شود و بر روی صفحه نمایشگر، نشان داده می شود. 

برای استفاده از تب سنج دیجیتال تماسی به روش زیر بغل (Axillary)، نوک تب سنج در مرکز زیر بغل قرار داده می شود و حدود یک دقیقه به صورت ثابت نگه داشته می شود تا دمای اندازه گیری شده بر روی صفحه نمایشگر نمایش داده شود. دقت این روش نسبت به روش مقعدی کمتر است و در صورتی که دمای اندازه گیری شده توسط این روش، طبیعی بود و وجود تب تایید نشد اما احساس گرمای زیاد یا تب حس شود، بهتر است جهت کسب اطمینان، به روش های دیگر نیز تب سنجی صورت گیرد.

برای استفاده از تب سنج دیجیتال تماسی مقعدی (Rectal)، نوک تب سنج حدود 2 تا 2.5 سانتی متر در داخل مقعد قرار داده می شود، حدود یک دقیقه به صورت ثابت و بدون حرکت نگه داشته شده و پس از شنیدن صدای بوق، دمای اندازه گیری شده نمایش داده می شود. در ضمن قبل و بعد از استفاده از این نوع تب سنج، نوک آن با آب سرد و الکل ضد عفونی شود. دمای اندازه گیری شده به روش مقعدی، معمولا 0.5 تا 1 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای اندازه گیری شده به روش دهانی است. در تب سنجی به روش مقعدی، تماس پروب با سطح اندام مورد نظر بسیار خوب است و اندازه گیری با سرعت و دقت بسیار بالا صورت می گیرد. برای سهولت استفاده از تب سنج مقعدی، پیشنهاد می شود نوک تب سنج، به وازلین آغشته شود.

نکات قابل توجه در انتخاب تب سنج دیجیتال تماسی

به دلیل وجود تنوع در انواع تب سنج های دیجیتال تماسی، هر فرد قادر است متناسب با نیاز شخصی خود، انتخاب مناسبی داشته باشد.

تب سنج های تماسی به دلیل تماس با سطح بدن، اندازه گیری را بسیار دقیق انجام می دهند و معمولا نسبت به تب سنج های غیر تماسی، قیمت کمتری دارند.

در اکثر موارد، تب سنج های دیجیتال تماسی، منعطف هستند و از این رو، دوام خوبی دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: