قیمت :
3,900,000
تومان
قیمت :
2,200,000
تومان
قیمت :
1,100,000
تومان

تب سنج دیجیتال غیر تماسی چیست؟

تب سنج های دیجیتال غیر تماسی یا دماسنج لیزری دیجیتالی، از دقیق ترین و با کیفیت ترین تب سنج ها هستند و به دلیل کاهش ریسک انتقال انواع ویروس ها از طریق پوست و بیماری های قابل انتقال توسط افراد ناقل، طرفداران زیادی جلب کرده است. این تب سنج ها از پرتو های مادون قرمز جهت سنجش دمای بدن استفاده می کنند، استفاده از آن بسیار آسان است و با سرعت و دقت بالایی دمای بدن را نشان می دهند، در صورتی که تب سنج های دیجیتال تماسی به زمان بیشتری جهت سنجش دمای بدن نیاز دارند. همچنین امکان اندازه گیری با سرعت و پشت سر هم نیز توسط این تب سنج ها وجود دارد. تب سنج های تفنگی، پرتو های مادون قرمز ساطع شده از پوست پیشانی فرد را اندازه گیری می کنند. دماسنج های دیجیتال غیرتماسی، لیزری هستند و برای تعیین نقطه سنجش دما، نوری لیزری به صورت نقطه ای، از تب سنج به سوی پیشانی فرد می تابانند و توسط لیزر، از پوست پیشانی، دمای بدن را اندازه گیری می کنند. از این رو به این تب سنج های دیجیتال، دماسنج یا تب سنج لیزری نیز می گویند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

تب سنج دیجیتال غیر تماسی

در صورتی که تب سنج دیجیتال غیرتماسی طبی و فرد در فاصله مناسبی قرار گرفته باشند، اندازه گیری دقیق خواهد بود ولی اگر فاصله بیش از حد باشد، تب سنج در اندازه گیری دچار مشکل خواهد شد. این فاصله بنا به برند خریداری شده، متفاوت است. امروزه با شیوع ویروس کرونا، با توجه به این که وجود تب از علائم اصلی ابتلا به بیماری کرونا می باشد، تب سنج های دیجیتال غیر تماسی، بیش از پیش مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه عملکرد تب سنج لیزری دیجیتال غیر تماسی

هر جسم از اتم ها و مولکول های زیادی تشکیل شده است که پیوسته در حال حرکت هستند و بر اساس این حرکت، انرژی تولید می کنند. مولکول ها و اتم های تشکیل دهنده اجسامی که نسبت به محیط و اجسام دیگر، دمای بیشتری دارند، با سرعت بیشتری حرکت کرده و ضمن حرکت، پرتو های مادون قرمز تولید می کنند. میزان پرتو های مادون قرمز تولید شده با دمای هر جسم تناسب دارد و اجسامی که دمای بالاتری دارند، اشعه مادون قرمز بیشتری نیز تولید می کنند. لنز هایی که در تب سنج های دیجیتال غیر تماسی وجود دارند، اشعه مادون قرمز تولید شده را در نقطه ای جمع می کند، آن ها را جذب و به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند، از این طریق دمای اندازه گیری شده را نمایش می دهند. در بعضی از مدل ها، نمودار رنگی یا لامپ LED جهت نمایش وضع دمای بدن وجود دارد، در بعضی نیز صفحه نمایشگر بر اساس دمای اندازه گیری شده به رنگ های سبز، زرد یا نارنجی و قرمز در می آید.

اجزا دماسنج دیجیتال غیر تماسی

اجزا دماسنج دیجیتال غیر تماسی

  1. پروب
  2. کلید اندازه گیری
  3. تسمه
  4. نمایش نور پس زمینه صفحه نمایشگر
  5. کلید روشن/ خاموش/ حافظه
  6. انتخاب منطقه
  7. روکش باتری

نمایش روش صحیح قرار دادن باتری در تب سنج دیجیتال غیر تماسی و حفظ فاصله مناسب هنگام سنجش (در این مدل، 10 سانتیمتر یا کمتر می باشد).

دماسنج لیزری دیجیتالی

اجزا صفحه نمایش تب سنج لیزری غیرتماسی

اجزا صفحه نمایش تب سنج لیزری غیرتماسی

  1. حالت سنجش دمای پیشانی
  2. حالت سنجش دمای جسم
  3. علامت میزان باتری
  4. علامت بلوتوث
  5. مقیاس اندازه گیری (اینجا درجه سانتی گراد است).
  6. دمای اندازه گیری شده

روش اندازه گیری دمای بدن با تب سنج دیجیتال غیر تماسی

ابتدا از تمیز بودن دست ها و سنسور تب سنج تفنگی اطمینان حاصل شود سپس در صورتی که تب سنج دارای قابلیت سیستم روشن و خاموش شدن خودکار باشد، خودش روشن می شود، در غیر این صورت آن را در مقابل پیشانی قرار داده و با فشردن کلید روشن کردن، عدد صفر بر روی صفحه نمایشگر، نشان داده می شود. تب سنج با فاصله تعیین شده (معمولا 5 تا 10 سانتیمتر) از فرد، قرار داده شود تا دمای بدن اندازه گیری شود. لازم است تب سنج دقیقا در مقابل پیشانی فرد قرار داده شود و در صورتی که در اطراف پیشانی باشد، نتیجه با خطا همراه خواهد بود. به طور معمول صدایی به معنای اتمام سنجش پخش می شود و اگر چنین قابلیتی وجود نداشت، تا زمانی که مقدار اندازه گیری شده نمایش داده شود، فرد، ثابت سر جای خود باقی بماند. تب سنج های دیجیتال غیر تماسی، دمای جسم در حال حرکت را نیز می توانند اندازه گیری کنند اما بهتر است فرد به صورت ثابت و بدون حرکت در جای خود باقی بماند و حین اندازه گیری از صحبت کردن پرهیز نماید.

سنسور مادون قرمز دما سنج های دیجیتال تماسی لازم است بررسی شوند و کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار و رطوبت باشند زیرا در صورت تمیز نبودن، اندازه گیری دمای بدن، دارای خطا خواهد بود. همچنین اگر فردی، پیش از اندازه گیری دمای بدن به این روش، کلاه یا هد بند استفاده کرده باشد و یا در تماس مستقیم با نور خورشید قرار گرفته باشد، دمای بدن به صورت کاذب، کمی بیشتر محاسبه می شود.

نکات قابل توجه در انتخاب تب سنج دیجیتال غیر تماسی

این تب سنج ها برای تمام افراد خانواده قابل استفاده می باشند و چون تماسی با فرد ندارد، امن هستند و نیاز به ضد عفونی جهت تب سنجی برای افراد دیگر، ندارند.

تب سنج های دیجیتال غیر تماسی یا دماسنج لیزری، در هر زمان، حتی وقتی کودک خواب باشد، تب سنجی را با سرعت و دقت بالا انجام می دهد. همچنین قابلیت اندازه گیری دمای جسم متحرک را نیز دارند، از این رو برای کودکان که ثابت نگه داشتن آن ها دشوار می باشد، مناسب تر است و یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده در مکان های پر رفت و آمد می باشد.

یکی از کاربرد های دیگر این نوع تب سنج، اندازه گیری دمای مایعات می باشد. از این رو برای سنجش دمای شیر کودک، سوپ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
هادی رحمتی
ارسال شده در : جمعه 04 آذر 1401

سلام، تب سنج های تفنگی رو در چه فاصله ای از پیشونی باید قرار بدیم تا اندازه درست نشون داده بشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 آذر 1401

سلام جناب رحمتی عزیز، بنا به نوع آن در دفترچه ذکر می شود اما فاصله نرمال از 3 تا 10 سانتیمتر می باشد.