ترازوی وزن کشی دیجیتال چیست؟

ترازو های وزن کشی دیجیتال، دقت مناسبی دارند و دارای دوام نسبتا خوبی هستند. این ترازو ها دارای نمایشگری می باشند که با رفتن فرد بر روی ترازو، وزن را به صورت اعداد دیجیتال بر حسب کیلو گرم و در بعضی از ترازو های وزن کشی دیجیتال، بر حسب پوند بر روی صفحه نمایشگر، نشان می دهد. در صورتی که چیزی بر روی ترازو وجود نداشته باشد، صفحه نمایشگر، خاموش می باشد. دقت این ترازو ها در حد گرم (معمولا حدود 100 گرم) می باشد که نسبت به ترازو های عقربه ای دارای دقت بالاتری هستند.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

ترازوی وزن کشی دیجیتال

نحوه عملکرد ترازوی وزن کشی دیجیتال

ترازو های وزن کشی خانگی دیجیتالی، دارای قطعه ای به نام کشش سنج هستند و کارکرد آسانی دارند. منبع تغذیه آنها باتری یا برق شهر است. کشش سنج موجود در ترازو های دیجیتال به گونه ای عمل می کنند که وقتی فرد بر روی کفه ترازو می رود، تعدادی از سیم پیچ های فلزی هادی الکتریکی موجود در داخل دستگاه، خم می شود و بر اساس وزن فرد، میزان رسانایی سیم پیچ ها تغییر و کشش سنج نیز خم می شود. با توجه به مقدار خم شدن کشش سنج، وزن فرد محاسبه و نمایش داده می شود. در ضمن میزان رطوبت، دمای محیط و نیروی جاذبه زمین بر روی کشش سنج ها تاثیری ندارد. منبع تغذیه ترازو های دیجیتال، در صورتی که باتری باشد از باتری های سکه ای یا قلمی استفاده می کنند و مقدار مصرفی باتری یا برق شهر، بسیار کم است. بعضی از باتری های مورد استفاده در این ترازو ها، قابل شارژ هستند و به راحتی توسط فرد در منزل تعویض می شوند.

ترازو های دیجیتالی معمولا دارای سیستم خاموش و روشن شدن خودکار هستند و با رفتن فرد به روی آن، روشن می شوند، وزن را با اعداد دیجیتال بر روی نمایشگر، نمایش می دهند و چند ثانیه بعد از پایین آمدن فرد، در صورت عدم استفاده، خاموش خواهند شد. جنس بدنه ترازو های دیجیتال، می تواند پلاستیکی، شیشه ای، چوبی و فلزی باشد. ترازو هایی که از جنس پلاستیک هستند، کیفیت خوبی دارند و معمولا دارای قیمت کمتری هستند اما مستعد خط و خش دار شدن می باشند و جهت سنجش وزن افراد با وزن خیلی بالا، پیشنهاد نمی شوند. در حالتی که جنس آن، شیشه ای باشد، علاوه بر زیبایی، در صورتی که لکه ای در آن ایجاد شود، به راحتی قابل تمیز شدن می باشند اما ممکن است کمی لیز باشند و در صورتی که پاها رطوبت داشته باشد، فرد لیز بخورد. در حالت چوبی، ترازو هایی زیبا و مقاوم هستند و لازم است درز های آن بررسی شود تا به گونه ای باشد که آب در آن نفوذ نکند. ترازو های وزن کشی فلزی، دوام بسیار بالایی دارند، معمولا قدرت تحمل وزن های بالا را نیز دارند و در مکان هایی که دفعات استفاده از آن زیاد است مانند باشگاه های ورزشی، انتخاب بسیار مناسبی هستند.

اجزای ترازوی وزن کشی دیجیتال

اجزا ترازوی وزن کشی دیجیتال

  1. کفی ترازو (محل قرار گرفتن پا ها)
  2. کلید حرکت رو به پایین 
  3. کلید تنظیمات
  4. کلید حرکت رو به بالا
  5. صفحه نمایشگر

روش اندازه گیری وزن در ترازو وزن کشی دیجیتال

در ابتدا ترازو بر روی سطح محکم و بدون شیب مانند سرامیک یا موزاییک قرار داده شود، حالا در صورتی که ترازو مجهز به سیستم روشنایی خودکار باشد، با قرار گرفتن پاها یا جسمی بر روی آن، روشن می شود و در صورتی که دارای این سیستم نباشد، با لمس دکمه روشن و خاموش شدن، ترازوی وزن کشی خانگی دیجیتال روشن می شود. پیش از سنجش وزن، به منظور کالیبراسیون ترازوی وزن کشی دیجیتال، شخص با یکی از پاها بر روی ترازو رفته تا وزن اندازه گیری شده بر روی صفحه نمایشگر نمایش داده شود. در این حالت تنظیمات ترازو انجام شده و فرد می تواند با هر 2 پا بر روی ترازو رفته و وزن کشی انجام شود. لازم است فرد تا پایان اندازه گیری و نمایش وزن، به صورت ثابت و بدون حرکت بر روی ترازو قرار بگیرد.

نکات قابل توجه در انتخاب ترازو وزن کشی دیجیتالی

ترازو های وزن کشی دیجیتال به دلیل وجود کشش سنج، دقت بسیار خوبی دارند، قابل اعتماد هستند و خطای حاصل از اندازه گیری کمتری دارند. از این رو در افرادی مانند ورزشکاران که سنجش دقیق وزن در حد گرم برای آنها اهمیت دارد و دائم وزن خود را کنترل می کنند، انتخاب مناسبی است.

این ترازو ها در طرح های متنوع ساخته می شوند و متناسب با هر سلیقه ای، طرحی دارند. صفحه نمایشگر آنها در اندازه های گوناگون ساخته می شود، دارای وزن سبک هستند و به راحتی جا به جا می شوند.

از آنجایی که ترازو های وزن کشی دیجیتال، از باتری استفاده می کنند، گاهی ممکن است در لحظه ای حساس، باتری آن به اتمام برسد، از این رو بهتر است حداقل یک باتری اضافی در منزل جهت استفاده در مواقع خاص وجود داشته باشد. البته طول عمر باتری این ترازو ها معمولا 2 تا 5 سال است و باتری های قابل شارژ نیز قابلیت استفاده مجدد دارند.

ترازو های وزن کشی خانگی دیجیتال نسبت به ترازو های وزن کشی خانگی عقربه ای، قیمت بالاتری دارند، اما تفاوت قیمت چندانی نیست. برند های متفاوت دارای قیمت های گوناگونی هستند و لازم است با بررسی نیاز های شخصی، نسبت به انتخاب ترازوی وزن کشی و برند مناسب اقدام شود.

برند های مطرح دستگاه ترازوی وزن کشی دیجیتال

دستگاه ترازوی وزن کشی دیجیتال از پرکاربردترین تجهیزات سنجشی است که در منزل، باشگاه ها، مراکز درمانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و کیفیت آن مهم است. تعدادی از برند های معتبر ترازوی دیجیتالی عبارت است از:

  • ترازوی وزن کشی دیجیتال امرن (Omron) ژاپن
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال رزمکس (Rossmax) سوئیس
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال امسیگ (Emsig) آلمان
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال زنیت مد (Zenithmed) چین
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال کمری (Camry) چین
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال بی ول (B.Well) سوئیس
  • ترازوی وزن کشی دیجیتال خون بریسک (Brisk) آلمان
  • ترازوی وزن کشی خون دیجیتال وکتو (Vekto) چین

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: