ترازوی وزن کشی خانگی چیست؟

اندازه گیری و کنترل وزن، دغدغه ای برای همه انسان ها است زیرا اضافه وزن و چاقی عامل بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا، سکته و مشکلات قلبی، دیابت و غیره می باشد، از این رو افراد همواره سعی می کنند با سنجش دائم وزن خود، علاوه بر حفظ تناسب اندام، به کنترل سلامتی نیز بپردازند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فعالیت بدنی کم شده است، همچنین مصرف فست فود و غذا های پر چرب، افزایش یافته است، در نتیجه تعداد زیادی از افراد، علی الخصوص کودکان، دارای اضافه وزن هستند. گروهی از افراد نیز به دلیل تغذیه نامناسب، وجود بیماری و غیره، دچار کمبود وزن هستند که همه این موارد به دلیل وجود سبک زندگی نا مناسب و عدم کنترل وزن می باشد. وجود ترازوی وزن کشی در مطب پزشکان و باشگاه های ورزشی اهمیت دارد، همچنین با وجود ترازوی وزن کشی در منزل، در هر زمان، می توان وزن را بر حسب کیلوگرم اندازه گیری کرد و با توجه نسبت به کاهش و افزایش وزن، از بروز مشکلات جدی، پیشگیری کرد.

لازم است بیان شود، ترازوی وزن کشی که یکی از انواع تجهیزات پزشکی سنجشی می باشد، در واقع جرم فرد را اندازه گیری می کند، اما به طور گسترده در عموم با واژه سنجش وزن رو به رو هستیم.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

انواع ترازو وزن کشی خانگی

ترازو های وزن کشی خانگی به دو دسته عقربه ای و دیجیتال تقسیم می شوند.

  • ترازوی وزن کشی عقربه ای
  • ترازوی وزن کشی دیجیتالی

ترازوی عقربه ای وزن کشی

ترازو های عقربه ای یا مکانیکی که به آن ترازوی آنالوگ نیز می گویند نسبت به ترازو های دیجیتالی، قدیمی تر هستند اما هنوز هم افراد زیادی طرفدار آن هستند و به طور گسترده در داروخانه ها، مطب پزشکان، استخر ها، باشگاه های ورزشی و منزل مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ترازو ها استحکام نسبتا خوبی دارند و می توان گفت نسبت به ترازو های دیجیتالی، محکم تر هستند.

ترازوی وزن کشی عقربه ای

ترازوی دیجیتالی وزن کشی

ترازو های دیجیتالی از دقت بالایی برخوردار هستند و برای افرادی که دقت ترازو در حد گرم برای آنها اهمیت دارد، پیشنهاد خوبی است. این نوع ترازو ها نیز در مراکز درمانی، باشگاه های ورزشی و منزل مورد استفاده قرار می گیرند و کاربری ساده ای دارند. در نهایت پس از اندازه گیری، نتیجه را بر روی صفحه نمایش LCD یا LED به صورت عددی نمایش می دهند.

ترازوی دیجیتالی وزن کشی

نحوه انتخاب ترازوی وزن کشی خانگی

در ابتدا لازم است به مقدار وزنی که ترازو می تواند تحمل و اندازه گیری کند، توجه شود. قدرت تحمل وزن تا 135 کیلو گرم به طور معمول مناسب است اما اگر افراد خانواده در رنج وزنی بالای 100 کیلو هستند، لازم است ترازویی با قدرت تحمل وزن 150 یا 180 کیلو گرم انتخاب شود. همچنین در بعضی از ترازو های دیجیتال، در صورتی که وزن فرد، از قدرت تحمل وزن و سنجش ترازو بیشتر باشد، پیامی مبنی بر آن، بر رو ی صفحه نمایشگر، ظاهر می شود.

میزان دقت ترازو نیز حائز اهمیت است، منظور از دقت ترازو، مقدار انحراف عددی که دستگاه نشان می دهد، از مقدار واقعی است. دقت ترازو های عقربه ای حدود یک کیلو گرم است و نسبت به ترازوهای دیجیتالی، میزان دقت کمتری دارند. برای مثال زمانی که گفته می شود دقت ترازو، 100 گرم است یعنی در صورتی که فرد دارای وزن 60 کیلو گرم باشد، ترازو وزن را در بازه 59 کیلو و 900 گرم تا 60 کیلو و 100 گرم نمایش می دهد.

بدنه ترازو های وزن کشی از چوب، شیشه نشکن، فلز، آکریلیک و پلاستیک ساخته می شوند و همه آن ها دارای استحکام خوبی هستند، در انتخاب آن بنا به سلیقه شخصی و ویژگی های هر کدام می توان اقدام کرد. در ادامه به توضیح ویژگی های هر جنس می پردازیم:

  • ترازو های چوبی: ترازو های چوبی، زیبا هستند و مقاومتی مناسب در حد ترازو های پلاستیکی دارند، اما بهتر است برای استفاده در افرادی با رنج وزنی بالا در حدود 100 کیلو گرم و بالاتر از این مدل استفاده نشود. درضمن لازم است درز های موجود در قسمت های مختلف ترازوی وزن کشی، محکم باشد تا رطوبتی به دستگاه وارد نشود.
  • ترازو های شیشه ای نشکن: این ترازو ها از نظر ظاهری بسیار شکیل و زیبا هستند، در صورتی که لک شود، به راحتی قابل تمیز شدن است، اما بهتر است در محیط هایی مانند استخر ها از ترازو با جنس شیشه ای که امکان لیز خوردن فرد با پای خیس وجود دارد، استفاده نشود و در سایر محیط ها نیز نکات ایمنی رعایت گردد تا فرد دچار لغزش روی سطح شیشه ای نشود.
  • ترازو های فلزی: این نوع از ترازو ها دارای مقاومت و دوام بالایی هستند و امکان لغزیدن پای کاربر بر روی ترازو وجود ندارد. برای استفاده در سالن های ورزشی، مراکز درمانی و مکان های عمومی پر رفت و آمد، انتخابی بسیار مناسب هستند و قادر به تحمل وزن های بالا نیز می باشند.
  • ترازو های پلاستیکی و آکریلیکی: ترازو هایی با جنس پلاستیک و آکریلیگ برای استفاده در منزل، گزینه مناسبی هستند. قیمت آن نسبت به سایر جنس ها پایین تر است و پیشنهاد می شود برای اشخاص دارای اضافه وزن استفاده نشود.

در افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، توانایی حفظ تعادل کافی ندارند یا دارای پا های بزرگی هستند، لازم است ترازویی انتخاب شود که اندازه کفه آن بزرگ باشد.

در انتخاب ترازوی وزن کشی دیجیتال، به وجود قابلیت سیستم روشن و خاموش شدن خودکار توجه شود، با وجود این قابلیت، زمان عدم استفاده از ترازو، سیستم به صورت خودکار، خاموش می شود و در هنگام استفاده با قرار گرفتن بر روی آن، ترازو روشن می شود یا با لمس کردن صفحه نمایشگر، ترازو روشن می شود.

داشتن حافظه جهت ذخیره مقدار وزن اندازه گیری شده، در ترازو های دیجیتال، از موارد حائز اهمیت است. از این طریق می توان وزن را در زمان های مختلف ذخیره کرده و جهت کنترل و مقایسه از آن استفاده کرد. همچنین بعضی از ترازو های دیجیتال، دارای ظرفیت ذخیره اطلاعات چند کاربر می باشند.

اندازه صفحه نمایشگر در ترازو های دیجیتال، هر چه بزرگ تر باشد، وزن و سایر اطلاعات نمایش داده شده، راحت تر خوانده می شود و در افراد مسن یا کسانی که دچار ضعف بینایی هستند، مناسب تر است.

قابلیت سخنگو بودن که در بعضی از ترازو های دیجیتال وجود دارد، موجب نمایش وزن دقیق فرد می شود، زیرا در صورتی که فرد سر خود را مستقیم نگه دارد و برای دیدن وزن، سر خود را پایین نیاورد، دقیق ترین وزن نمایش داده می شود.

در افراد دچار مشکلات قلبی که در قلب هایشان دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب وجود دارد، ممکن است، پالس الکتریکی ایجاد شده توسط ترازو های دیجیتال، در نحوه عملکرد دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب، مشکل ایجاد کند. از این رو استفاده از ترازو های عقربه ای به این افراد توصیه می شود.

همچنین در بعضی از ترازو های دیجیتال جدید، امکان اتصال به کامپیوتر و استفاده از برنامه های مربوط به تناسب اندام وجود دارد که در آن با وارد کردن مشخصات فردی همچون، قد، سن و جنسیت، اطلاعاتی مانند نمایش درصد آب بدن، چربی، دمای بدن و اندازه گیری شاخص توده بدنی را نمایش می دهد.

به شرکت سازنده ترازوی وزن کشی جهت معتبر بودن شرکت، اطمینان از کیفیت و وجود خدمات پس از فروش آن توجه شود.

نکات مهم در استفاده از ترازوی وزن کشی خانگی

مناسب ترین زمان جهت اندازه گیری وزن، ساعات اولیه صبح، پس از بیدار شدن و به صورت ناشتا است. چون در سایر زمان ها با خوردن، آشامیدن و وجود فعالیت های بدنی، احتمال نشان دادن وزن کاذب وجود دارد. در ضمن از وزن کشی پس از ورزش کردن و انجام فعالیت های بدنی شدید، خودداری شود.

در صورتی که سنجش وزن در ساعاتی جز ابتدای روز انجام شود، در دفعات بعدی کنترل نیز، بهتر است در همان زمان و شرایط، وزن کشی صورت گیرد تا مقایسه و کنترل به درستی انجام شود. همچنین پیشنهاد می شود هر دو هفته یک بار سنجش وزن جهت کنترل انجام گیرد.

در هنگام وزن کشی، لباس سبک پوشیده شود تا وزن صحیح نمایش داده شود. لازم است ترازو روی سطح صاف و محکمی مانند سرامیک قرار گرفته شود و از قرار دادن ترازو بر روی فرش، خودداری شود. در ضمن باید با پای برهنه بر روی ترازو ایستاد و پاها خیس نباشند. هنگام وزن کشی، از جا به جا شدن و تکان خوردن پرهیز شود تا وزن نمایش داده شده بر روی صفحه نمایشگر، ثابت شود.

از نکات مهمی که در مقایسه و کنترل وزن وجود دارد، وجود خطا های سیستمیک ترازو می باشد، از این رو بهتر است همواره با یک ترازوی ثابت، اندازه گیری وزن انجام شود.

پیشنهاد می شود اگر فردی تحت رژیم باشد، در فواصل چند روزه خود را وزن نکند زیرا استرس ناشی از سنجش مداوم وزن، موجب عدم پایبندی به رژیم غذایی می شود.

در بازه زمانی 3 روز پیش از قاعدگی تا 3 روز پس از آن، از وزن کشی خودداری شود زیرا وزن به صورت کاذب، کمی بیشتر از مقدار واقعی نمایش داده می شود.

خوردن غذا های شور و مبتلا بودن فرد به یبوست، باعث آب خوردن زیاد و جمع شدن آب در بدن می شود، به صورتی که مقدار آب خارج شده از بدن کم و در این شرایط، مقدار وزن اندازه گیری شده بیشتر از مقدار واقعی خواهد بود.

تعمیر و نگهداری ترازو وزن کشی خانگی

ترازو های عقربه ای حساس هستند و اگر آسیب ببینند، دقت اندازه گیری آن کاهش می یابد و یا از بین می رود. از ضربه زدن و خیس شدن انواع ترازو های وزن کشی پرهیز شود و در صورت ریختن آب بر روی ترازو، به سرعت پاک شود زیرا وارد شدن آب به داخل ترازو، موجب خرابی آن می شود.

گرد و غبار موجود بر سطح ترازو، هر چند روز یک بار حتی در صورت عدم استفاده، تمیز شود، این کار موجب افزایش طول عمر دستگاه می شود. جهت تمیز کردن آن از پارچه ای خشک و بدون پرز استفاده شود و از فشار وارد کردن به ترازو خودداری شود. اگر هم لکه ای بر روی ترازو وجود داشت و پاک کردن آن با پارچه خشک، امکان پذیر نباشد، از پارچه ای که با آب مرطوب شده باشد، استفاده شود و پس از تمیز کردن، به سرعت اقدام به خشک کردن ترازو با پارچه خشک شود. 

استفاده از ترازو باید در دمای اتاق ( 20 تا 25 درجه سلسیوس) صورت گیرد زیرا قطعات الکترونیکی تعبیه شده در ترازو، توانایی تحمل دما های کم و زیاد را ندارند، از این رو اگر در در محیط هایی که خیلی گرم یا سرد باشند، مورد استفاده قرار گیرند، عمر آن کم می شود.

ترازو های دیجیتال نباید در معرض میدان های الکترو مغناطیسی قرار گرفته شود زیرا عملکرد و میزان دقت ترازو کاهش می یابد.

در صورتی که تمام نکات ذکر شده، رعایت شود، ترازو دقت و دوام خوبی خواهد داشت.

کاربرد های ترازوی وزن کشی خانگی
  • اندازه گیری وزن
  • کنترل وزن و حفظ تناسب اندام
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به اضافه وزن بالا و لاغری مفرط

شاخص وضعیت وزن

پس از اندازه گیری وزن، لازم است وضعیت بررسی شود. به همین جهت ابتدا شاخص توده بدنی فرد محاسبه می شود که بنا به نسبت وزن هر فرد به قد، شرایط سلامت وزن را بیان می کند. اما معیار قطعی جهت سنجش وزن مناسب نیست و برای بررسی های بیشتر و اندازه گیری مقدار چربی بدن، آب، میزان توده استخوانی و عضلات، بررسی میزان کالری مورد نیاز و غیره، به مراجعه به پزشک الزامی است.

جدول وضعیت وزن به افراد بالای 18 سال کمک می کند تا به صورت حدودی متوجه شوند دارای وزن ایده آل می باشند یا نیاز به کنترل و حتی مراجعه پزشک دارند.

شاخص توده بدنی فرد (BMI)

BMI= (قد بر حسب متر * قد بر حسب متر) مجذور قد بر حسب متر / وزن بر حسب کیلوگرم

وضعیت وزن
شاخص توده بدنی وضعیت توصیه
کمتر از 19 دارای کمبود وزن بررسی مداوم وزن و در صورت عدم تغییر و بهبود، مراجعه به پزشک یا مشاور تغذیه پیشنهاد می شود.
19 تا 24.9 دارای وزن ایده آل با کنترل مداوم و حفظ وزن، سلامتی خود را حفظ کنید.
25 تا 29.9 دارای اضافه وزن بررسی مداوم وزن، ورزش و اصلاح تغذیه و در صورتی که اضافه وزن بیشتر شود به پزشک یا مشاور تغذیه مراجعه شود.
30 تا 40 مبتلا به چاقی بررسی مداوم وزن و پیش از به خطر افتادن سلامتی، مراجعه به پزشک یا مشاور تغذیه توصیه می شود.
بیشتر از 40 مبتلا به چاقی مفرط کنترل، کاهش وزن و مراجعه فوری به پزشک یا مشاور تغذیه توصیه
 می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد قادری
ارسال شده در : جمعه 04 آذر 1401

سلام، چرا وزن نمایش داده شده در سطح های مختلف با هم فرق داره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 آذر 1401

سلام جناب قادری عزیز، سنسور های استفاده شده در ترازو ها به گونه ای طراحی شده که باید روی سطحی صاف و محکم مثل سرامیک قرار بگیرند تا وزن صحیح نمایش داده شود.