ترازوی وزن کشی عقربه ای چیست؟

با ظهور ترازوهای وزن کشی دیجیتال، هنوز هم ترازهای وزن کشی عقربه ای مورد توجه است و به طور گسترده استفاده می شود. این ترازوها نسبت به مدل دیجیتالی، محکم تر هستند، دوام بالایی دارند، استفاده از آنها بسیار آسان است و از دقت نسبتا خوبی (حدود 1 کیلوگرم) نیز برخوردار هستند. صفحه نمایش این ترازو ها، درجه بندی شده و به شکل ساعت است، در صفحه نمایش این ترازو، عقربه ای قرار دارد که با رفتن فرد به روی ترازو، مقدار وزن را بر حسب کیلو گرم و در بعضی از ترازو ها بر حسب پوند، توسط عقربه نشان می دهد. هنگامی که روی ترازو چیزی وجود نداشته باشد، عقربه روی صفر می ماند، در صورتی که عقربه کمی قبل تر یا بعد از نقطه صفر ترازو قرار بگیرد، نقطه صفر آن تنظیم نیست و اندازه گیری بنا به مقدار انحراف از عدد صفر، با خطا همراه است.

کاتالوگ معرفی تجهیزات پزشکی فامکو

ترازوی وزن کشی عقربه ای

نحوه عملکرد ترازوی وزن کشی عقربه ای

ترازوی وزن کشی عقربه ای دارای یک صفحه درجه بندی شده بر حسب کیلو گرم، یک عقربه و کفی ترازو برای ایستادن بر روی آن و اندازه گیری وزن می باشد. با ایستادن فرد بر روی کفی ترازو، وزن سنجیده شده توسط عقربه موجود در صفحه درجه بندی شده نمایش داده می شود. در صورت نیاز، در این ترازو ها پیش از وزن کشی، به وسیله پیچ تنظیم که بر روی بدنه وجود دارد، تنظیم اولیه قرار گرفتن عقربه بر روی صفر، انجام می گیرد. گاهی با جا به جا کردن ترازو یا ضربه وارد شدن به آن، عقربه کمی عقب تر یا جلو تر از صفر قرار می گیرد و در صورتی که تنظیم صفر انجام نشود، سنجش وزن با خطا همراه خواهد بود. لازم است پیش از هر وزن کشی، تنظیمات صفر دستگاه بررسی شود. تنطیم صفر ترازوی وزن کشی، مطابق شکل زیر صورت می پذیرد.

نحوه عملکرد ترازوی وزن کشی عقربه ای

روش اندازه گیری وزن در ترازوی وزن کشی عقربه ای

ابتدا ترازو بر روی سطحی محکم و صاف قرار داده شود، در غیر این صورت، دقت آن کاهش می یابد. سطح سرامیک، چوب محکم، موزاییک و بتن برای قرار دادن ترازو، مناسب است. از قرار دادن ترازو بر روی فرش و سطح دارای شیب خودداری شود. قبل از وزن کشی، لازم است ترازو کالیبره شود، به همین منظور، پس از قرار دادن ترازو بر روی سطح صاف و محکم، در صورتی که عقربه روی صفر نباشد، ابتدا تنظیم صفر انجام شود. سپس با یکی از پا ها بر روی ترازو رفته و پس از حرکت عقربه و نمایش مقدار وزن، پایین آمده تا عقربه، مجدد به روی صفر برگردد. در این حالت ترازو تنظیم شده است. این بار به صورت کامل بر روی ترازو رفته، تا وزن نشان داده شود. لازم است بدون حرکت بر روی ترازو ایستاده، سر رو به جلو باشد و از پایین آوردن سر و تکان خوردن تا اتمام اندازه گیری و نمایش وزن، پرهیز شود. با قرار گرفتن بر روی دستگاه، وزن فرد در ترازوی مکانیکی، توسط عقربه نمایش داده می شود.

نکات قابل توجه در انتخاب ترازوی وزن کشی عقربه ای

ترازوی وزن کشی عقربه ای از سال ها پیش جهت سنجش وزن افراد و اجسام مورد استفاده قرار می گیرند و از آنجایی که از باتری و منبع تغذیه استفاده نمی کنند، مشکلاتی نظیر تمام شدن باتری به مرور زمان و در لحظه استفاده، خرابی منبع تغذیه (باتری و آداپتور برق شهر)، قطعی سیم آداپتور و غیره که در ترازو های وزن کشی دیجیتال رایج می باشد را ندارند، از این رو نسبت به ترازو های وزن کشی دیجیتالی، قیمت مناسب تری دارند و همه افراد می توانند آن را تهیه کنند.

بنا به ساختار ترازو ها، مکانی که از آنها استفاده می شود، اهمیت ویژه ای دارد، برای سنجش وزن در مکان هایی مانند استخر ها که رطوبت وجود دارد، از آن جایی که ترازو های وزن کشی دیجیتال به رطوبت، حساسیت بیشتری دارند، استفاده از ترازوی عقربه ای پیشنهاد بهتری است. همچنین در مکان هایی که در معرض میدان مغناطیسی هستند، عملکرد ترازو های وزن کشی دیجیتال، دچار اختلال می شود و بهتر است از ترازو های وزن کشی عقربه ای استفاده شود.

ترازو های وزن کشی آنالوگ به دلیل استفاده در مکان های دارای رطوبت مانند استخر، به گونه ای ساخته می شوند که کفی آن (محل قرار گرفتن پاها)، لیز نباشد و افراد حین سنجش وزن لیز نخورند.

حداکثر وزنی که ترازو جهت سنجش می تواند تحمل کند، در ترازو های عقربه ای متفاوت است و معمولا قدرت تحمل و سنجش وزن های بالا هم دارند. در هنگام خرید، لازم است بر اساس وزن افرادی که از ترازو استفاده می کنند، ترازویی مناسب تهیه شود.

امروزه به طراحی، شکل ظاهری و کیفیت ترازو های وزن کشی عقربه ای توجه ویژه ای شده است و علاوه بر زیبایی، مقاومت و جنس بسیار خوبی دارند، معمولا ترازو های عقربه ای از پلاستیک فشرده شده ساخته می شوند، از این رو مقاومت بالایی نسبت به ضربه دارند، دوام آن بالا و میزان خرابی در آنها بسیار کم است.

با وجود همه موارد ذکر شده، نمی توان گفت کدام ترازوی وزن کشی، بر دیگری ارجحیت دارد، بنا بر این لازم است هر فرد، نیاز های خود را بشناسد و متناسب با آن، جهت خرید ترازوی مناسب اقدام کند.

برند های دستگاه ترازوی وزن کشی عقربه ای

امروزه با وجود ترازو های دیجیتالی، استفاده از ترازو های عقربه ای تا حد زیادی کاهش یافته است، اما ترازو های وزن کشی آنالوگ مورد استفاده در منزل، بیمارستان ها، باشگاه ها و غیره نیز دارای دقت و بازه سنجش وزن استانداردی هستند. تعدادی از برند های مطرح ترازو های عقربه ای ارائه شده در شرکت هایپر صنعت فامکو عبارت اند از:

  • ترازوی وزن کشی عقربه ای امسیگ آلمان
  • ترازوی وزن کشی عقربه ای زیکلاس مد ساخت چین
  • ترازوی وزن کشی عقربه ای مدیسانا آلمان
  • ترازوی وزن کشی عقربه ای کمری ساخت چین
  • ترازوی وزن کشی عقربه ای هدیه ایران

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
یونس صابری
ارسال شده در : یکشنبه 07 آذر 1400

سلام، ترازوی ۵٠ کیلویی و ۵٠٠ کیلویی جهت سالن های صنعتی مورد نیاز می باشد. لازم به یادآوری هست که ترازوی عقربه ای مورد نیازه.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 08 آذر 1400

سلام جناب صابری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.