کولر گازی اینورتر چیست؟

شاید تا به حال نام کولر گازی کم مصرف را شنیده باشید، امروز قصد داریم در این مقاله از کولرهای گازی کم مصرف یا اینورتر دار صحبت کنیم. با وارد شدن کولر گازی اینورتر دغدغه بسیاری از افراد که در هنگام خرید کولر گازی تنها به مصرف برق و هزینه بالای نگهدای آن فکر می کردند رفع شد. در ادامه این مقاله به بررسی نقش اینورتر در کولر گازی، مزایا، معایب و سایر مشخصه های مربوط به کولر گازی اینورتر می پردازیم.

بررسی نقش اینورتر در کولر گازی

کولر گازی اینورتردار با استفاده از اینورتر دور موتور را با تغییرات فرکانس یونیت خارجی هماهنگ می کند که این امر موجب می شود کولر گازی در شروع کار خود با دور متناسب کار کند و بعد از آن به اوج برسد. کولرهای گازی اسپلیت مدل اینورتر بین 40 تا 60 درصد کم مصرف تر می باشند.

اینورتر یا مبدل به معنای وارونه گردان یا معکوس کننده می باشد و در سیستم های کمپرسوری به معنای دور متغییر است. به طوری که چرخش کمپرسور دورانی و سرعت آن متغیر بوده و بسته به دما و رطوبت تنظیمی توسط کاربر دور کمپرسور کم یا زیاد می شود و هیچ وقت کمپرسور در زمانی که به دمای دلخواه کاربر برسد، به طور کامل خاموش نمی شود. فقط دوران آن کم شده و با حداقل مصرف برق کار می کند و بسته به نیاز مجدد با دور بالا شروع به کار می کند. بنابراین همیشه دور کمپرسور زیاد یا در جهت عکس کم شده و به اصطلاح کمپرسور استارت اضافه نمی کند و عمل اتومات کردن و استارت کردن کمپرسور که دلیل اصلی مصرف زیاد برق است، در سیستم اینورتر اتفاق نمی افتد.

شرکت های سازنده معمولا پانل های داخلی اسپلیت های اینورتر را زیباتر می سازند تا خریداران بیشتر تمایل به خرید داشته باشند. اینورتر دارای گرمایش کامل تا منفی 15 درجه زیر صفر است. اسپلیت های اینورتر یک یا چند پانله با یونیت های داخلی دیواری، کاستی، زیر سقفی و کانالی سرد و گرم تولید می گردند. همچنین اگر اطلاعات کافی در مورد کولر گازی ندارید می توانید به صفحه کولر گازی چیست؟ مراجعه نمایید.

نقش اینورتر در کولر گازی

نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر

عملکرد کولر گازی اینورتر بر خلاف کولر گازی معمولی به صورت متناوب بوده و با یکدیگر متفاوت هستند که به صورت کامل در مقاله تفاوت کولر گازی معمولی و اینورتردار به آن پرداخته شده است. در این بخش می توانیم به راحتی به سوال کولر گازی اینورتر چیست؟ پاسخ دهیم، زیرا توصیف این نوع اسپلیت کم مصرف با بررسی چگونه کار کردن آن به آسانی امکان پذیر است.

نحوه عملکرد کولر گازی اینورتر به این صورت است که در ابتدا با روشن کردن کولر، دستگاه به آرامی استارت می خورد (برق زیادی نمی کشد) و با توجه به دمای تنظیم شده توسط کاربر موتور شروع به کار می کند و تا رسیدن به دمای تعیین شده به کار خود ادامه می دهد.

پس از رسیدن به دمای تعیین شده اینورتر وارد عمل شده و از خاموش شدن موتور جلوگیری می کند در واقع آن را در حالت استندبای نگه داشته و دور موتور را پایین می آورد تا زمانی که دمای محیط نسبت به دمای تعیین شده، تغییر پیدا کند.

در این مرحله کمپرسور دمای محیط را رصد کرده و به محض تغییر در دمای محیط، اینورتر با وارد کردن جریان بیشتر به موتور آن را از حالت استندبای خارج کرده و دور موتور را افزایش می دهد تا دوباره دمای محل به میزان تعیین شده برسد. این مراحل تا زمانی که کاربر اقدام به خاموش کردن اسپلیت نمایند، ادامه پیدا می کند.

از کجا بفهمیم کولر گازی اینورتر است؟

بسیاری از خریداران پس از خرید کولر گازی از وجود اینورتر در کولر گازی مطلع می شوند و می خواهند بدانند آیا کولر گازی خریداری شده اینورتر دارد یا نه؟ برای تشخیص وجود اینورتر در کولر گازی می توانید به صورت زیر عمل کنید.

  • برچسب باید روی دستگاه توسط شرکت تولید کننده نصب گردد که می توان از جستجو مدل دستگاه در سایت خریداری شده، نوع گاز مبرد (گاز R410 نشان دهنده اینورتر دار بودن می باشد) و میزان مصرف برق (مصرف پایین) به داشتن اینورتر دستگاه پی برد. در تصویر زیر به بررسی یکی از مدل های کولر گازی اینورتر LG پرداخته ایم.

برچسب مشخصات فنی کولر گازی اینورتر

  • در یونیت داخلی کولر گازی اینورتر دار به جای خازن راه اندازی یک برد تعبیه شده است.
  • در حین کار دستگاه می توانید با کمک یک مولتی متر آمپر کولر گازی را اندازه بگیرید اگر در بازه اندازه گیری شده آمپر متفاوت بود یعنی دستگاه به اینورتر مجهز است.

مزایا و معایب کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر یا کولر گازی کم مصرف یکی از انواع کولر گازی می باشد که طبیعتا دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به ترتیب به بررسی آنها می پردازیم.

مزایای کولر گازی اینورتر

  • صدای کم در حین کار
  • حفاظت در برابر اضافه بار
  • کاهش هزینه نگهداری
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • افزایش طول عمر قطعات کولر گازی
  • دمای مطلوب و یکنواخت
  • سرعت سرمایش یا گرمایش بالا

معایب کولر گازی اینورتر

  • سوختن برد اینورتر

با توجه به این موضوع که اینورتر خود یک برد الکتریکی است، احتمال آسیب در نوسانات برقی برای این قطعه وجود دارد. البته لازم به ذکر است امکان تعویض برد اینورتر در کولرهای گازی اینورتر امکان پذیر است اما هزینه بالایی را برای خریدار به همراه دارد.

  • تعمیر و نگهداری

با توجه به اینکه کولرهای اینورتر دارای طول عمر بیشتری می باشند اما باید به این مسئله توجه کرد که در صورت آسیب دیدن دستگاه نیاز به متخصص حرفه ای برای تعمیر می باشد.

  • هزینه اولیه

قیمت کولرهای گازی اینورتر به مراتب بالاتر از نوع معمولی آن است اما با توجه به مزایای آن می توان از قیمت زیاد و معایب ذکر شده در بالا چشم پوشی کرد.

نتیجه گیری:

در پایان لازم به ذکر است کولر گازی اینورتر برای نصب در تمامی نقاط مناسب نیست و باید مشخصه های مختلفی مانند محل سکونت، بودجه مدنظر برای خرید، میزان استفاده از دستگاه و غیره را مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به خرید این نوع کولر گازی نمایید. در این مقاله تمام مواردی را که برای انتخاب این نوع کولر گازی باید بدانید مطرح شد، در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد کولر گازی اینورتر می توانید سوالات خود را در کامنت همین صفحه مطرح نمایید.

همچنین بخوانید
انتخاب بهترین نوع کولر گازی برای محل کار و منزل مستلزم شناخت انواع کولر گازی می باشد. در چند سال گذشته افراد استقبال بی نظیری از کولر های گازی داشته اند به همین دلیل شرکت های تولید کننده اقدام به تولید انواع کولر گازی براساس شرایط مختلف نموده اند که در این مقاله قصد داریم انواع کولر گازی را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شما عزیزان بهترین انتخاب را در خرید این محصول داشته باشید.
در پاسخ به سوال کولر گازی چیست؟ می توانیم اینگونه بیان کنیم که تعریف این دستگاه در نحوه عملکرد آن تعریف می شود یعنی کولر گازی که با نام های کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت نیز شناخته می شود، با روش سیکل تبرید تراکمی، گرمای اتاق را گرفته و به خارج دفع می نماید. همچنین در برخی انواع کولرگازی، عکس این عملیات نیز امکان پذیر است که باعث ایجاد گرمایش در فصل زمستان می شود.
اگر شما هم از افرادی هستید که قصد خرید کولر گازی را دارید اما با سوالاتی همچون اینکه کدام برند های کولر گازی اورجینال بوده، برای ابعاد محیط مورد نظر چه نوع و چه ظرفیتی از کولر گازی مناسب است و مراکز معتبر جهت خرید کولر گاز کدام است؟ مواجه هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود زیرا توصیه می شود در اولین گام به مطالعه مطالب ارائه شده در این زمینه پرداخته و در گام نهایی پس از دریافت مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به خرید کولر گازی نمایید.
گازهای کولر گازی در عملکرد کولر گازی و اسپلیت ها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. اهمیت آن ها در سرمایش کولر های گازی به قدری زیاد است که اگر درست انتخاب نشوند یا وجود نداشته باشد، باعث اختلال در سیستم و کاهش راندمان می گردد. گاز مبرد مورد استفاده در کولرهای گازی با تغییر حالت از گاز به مایع و مایع به گاز عملیات خنک سازی را انجام می دهند. چرخه تبدیل در گازها تا زمانی ادامه پیدا می کند، که گاز مبرد تمام یا فاسد شود. در صورت فاسد شدن گاز کولر گازی باید به شارژ گاز آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: