قیمت :
37,000
تومان
قیمت :
55,000
تومان
قیمت :
26,000
تومان

کود چیست؟

کود یک ماده آلی، شیمیایی یا ارگانیک است و دارای عناصر مغذی برای خاک و گیاهان در حال رشد می باشد. استفاده از این ماده کمک زیادی به رشد و نمو گیاهان کرده و سرعت رشد آنها را افزایش می دهد. دلیل استفاده از انواع کود در مصارف گلخانه ای و کشاورزی این است که این ماده با وجود منافع و مزیت های زیادی مانند حاصلخیزی خاک و درمان گیاهان بیمار که دارد، به خودی خود در خاک موجود نیست و باید به آن اضافه شود تا بتوان تاثیرات مثبت ناشی از آن را دریافت کرد.

مشخصات کود

کود به وسیله عناصر طبیعی یا صنعتی و به منظور تامین کمبودهای موجود در مواد آلی خاک تولید می شود. تولید کود کشاورزی معمولا به صورت مایع یا جامد بوده و با استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی، قابل تزریق به خاک، برگ و ساقه گیاهان می باشد. اثرات زیست محیطی کود گلخانه و کشاورزی و میزان تاثیر موثر آن بستگی به دوز و زمان مناسب مصرف آن دارد.

انواع کود

کودها با توجه به نوع و میزان مصرفشان انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

کود بیولوژیک (زیستی)

انواع کود بیولوژیک دارای میکروارگانیسم‌ های زنده‌ هستند که وظیفه حاصلخیز کردن خاک را به عهده دارند. این کودها با واکنش های زیستی که در خاک ایجاد می کنند، باعث بهبود رشد گیاه و افزایش جذب مواد مغذی می شوند. کودهای زیستی نسبت به سایر کودها هزینه کمتری دارند و از منابع تجدید پذیر می باشند.

کود ورمی کمپوست

در مواد تشکیل دهنده این کود کرم هایی وجود دارد که برای سلامت خاک نیاز است و باعث رشد گیاه در یک بستر بدون هیچ گونه بیماری می گردد. کرم های موجود در این کود، مواد مغذی و آلی خاک را خورده و سپس از طریق ترشحات و مایع غلیظ چسبنده به گیاه منتقل می کند.

کود ورمی کمپوست

کود آلی یا ارگانیک

کود آلی از منابع و بقایای گیاهان، جانوران و فضولات دامی، ذغال سنگ و جلبک های دریایی تهیه می شود. این کود ارگانیک باعث تقویت و حاصلخیزی خاک شده و به دلیل ارگانیک بودن ضرری برای گیاهان ندارد. کود آلی شامل انواع زیر می شود:

  • کود حیوانی: از فضولات دامی و حیوانی ساخته می شود و باعث افزایش فعالیت های میکروبی خاک و افزایش سرعت رشد و نمو گیاهان می گردد.
  • کود مرغی و کود ماهی: این کودها دارای نوعی مواد مغذی هستند که معمولاً بعد از برداشت محصول و برای ترمیم بافت خاک بستر استفاده می گردد و کود ماهی از تجزیه ماهی ساخته می شود و حاوی نیتروژن است.
  • کود خاکستر چوب: خاکستر چوب حاوی پتاس است که برای رشد گیاه مفید و موثر می باشد. خاکستر چوب یک ماده آهکی است که خاصیت اسیدیته خاک را کاهش داده و در عوض خاصیت قلیایی آن را افزایش می دهد. نکته ای که در استفاد از کود خاکستر چوب باید به آن توجه داشته باشید این است که این کود باید مناسب با نوع نیاز گیاه استفاده گردد.

کود آلی ارگانیک

کود شیمیایی

اگر برایتان سوال است که کود سیاه چیست؟ یا کود سفید چیست؟ بهتر است بدانید که این کودها از انواع کودهای شیمیایی بشمار می آیند. کودهای شیمیایی به دو دسته میکروالمنت و ماکروالمنت تقسیم می شوند. از عناصر میکروالمنت ها مقادیر کم و از عناصر ماکروالمنت ها مقادیر بیشتری برای افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول استفاده می گردد. با افزایش مصرف و تولید روز افزون محصولات گیاهی، استفاده از کودهای شیمیایی ضرورت یافته و در محل یا موقعیت هایی از کشور حتی بدون استفاده از انواع کود شیمیایی، کشت محصولات گلخانه ای و کشاورزی امکان پذیر نیست. دسته بندی کودهای شیمیایی به شرح زیر می باشد.

کود شیمیایی ریز مغذی

  • کود های میکروالمنت (ریز مغذی)

استفاده از این نوع کودها معمولاً کم اما در عین حال بسیار حائز اهمیت می باشد و عدم استفاده از آن می تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند. از مهمترین عناصر میکروالمنت ها، آهن، روی و منیزیم می باشد که در تولیدات کشاورزی بسیار مرسوم شده است. عناصر دیگری مثل منگنز، مس، فولیک اسید، کبالت و غیره نیز در دسته میکروالمنت ها قرار دارند که استفاده از آنها دارای مقادیر مشخصی می باشد.

در کشور عزیز ما ایران عنصر آهن به شدت کم یافت می شود و تقریباً تمام کشور به جز مناطق شمالی دچار کمبود آهن هستند. عنصر آهن اصلی ترین کود در دسته ریز مغذی ها می باشد و با نام کلات آهن مرسوم است. اغلب در آب حل می شود و از طریق آبیاری خاک جذب ریشه می گردد و از زرد شدن گیاه جلوگیری می کند.

  • کود های ماکروالمنت (درشت مغذی)

از مهمترین عناصر تشکیل دهنده کودهای ماکروالمنت یا درشت مغذی، ازوت، فسفر و پتاسیم هستند که گیاه برای رشد و فرآیند متابولیسم خود به مقدار بیشتری از این عناصر نیازمند است. از دیگر عناصر پرمصرف گیاه در این دسته کلسیم، منیزیم، کربن، گوگرد و غیره می باشد. عناصر درشت مغذی قابل انحلال در آب و باعث افزایش مقاومت و طول عمر محصولات حتی در شرایط آب و هوایی نامناسب می گردد.

ویژگی های کامل ترین کود شیمیایی

کسانی که به دنبال خرید یک کود با کیفیت و استاندارد در میان انواع تولیدات به عنوان کود گلخانه یا کشاورزی هستند، کود شیمیایی کامل یا کامل ترین کود شیمیایی را بهترین انتخاب برای محصولات خود می دانند. با وجود این اما از ویژگی های این کود اطلاعات زیادی ندارند و در انتخاب آن دچار مشکل می شوند. این ویژگی ها عبارتند از:

  • حالت گرانول دارد.
  • دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.
  • عناصر با نسبت های مختلفی در این کودها استفاده شده اند.
  • قابل استفاده در سه مرحله اصلی کاشت، داشت، برداشت می باشد.
  • با نماد NPK به فروش می رسد.
  • با عنوان کود پتاس بالا نیز معرفی می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
آیدین پورجهانی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 بهمن 1401

سلام، برای سفارش چند تن کود خواهشا تماس بگیرید تا از جای دیگه قیمت بالا نخرم. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام جناب پورجهانی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.