نمای ساختمان چیست؟

نمای ساختمان، پوشش و لایه نهایی اجرایی ساختمان است که علاوه بر محافظت ساختمان در برابر شرایط اقلیمی و جوی، کمک به زیبایی سازه اصلی و نمای شهری می کند، انتخاب درست مصالح ساختمانی برای پوشش و لباس ساختمان از عوامل مهمی است که علاوه بر زیبایی، به صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و حفظ آسایش ساکنان کمک می کند.

به بیان ساده تر از نظر معماری که نگاهی هنری است، نما پوسته ای جدا از سازه است که زیبایی بصری را برای خط دید شهری به وجود می آورد و از دید مهندسی حائلی بین فضای بیرونی و خارج سازه است که بهره وری انرژی اهمیت بالایی دارد.

هایپر صنعت فامکو پوشش ساختمان را در انواع زیر ارائه می کند:

  • کرتین وال
  • پوشش دیوار

مشخصات فنی نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از مهمترین بخش های تجهیزات ساختمانی است، زیرا به عنوان یک محافظ در برابر عوامل بیرونی نظیر باران، برف، باد، یخبندان، آفتاب و غیره عمل می کند. بر اساس نوع متریال انتخابی، ترکیب، سبک، دکوراسیون و حتی رنگ، می توان طرح های بی شماری برای نماها خلق کرد. لازم به ذکر است که متغیرهای متعددی مانند ضدآب بودن، بهره وری انرژی، زیبایی، تطبیق پذیری، سازگاری با محیط زیست، پایدار بودن و مقاومت، ارتفاع و موارد دیگری را باید در نظر گرفت تا به تناسب آنها نوع مصالح جهت ساخت نمای ساختمان شیک انتخاب شود، پس بررسی های لازم را انجام دهید و از یک معمار یا طراح مشاوره بگیرید که می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نمای ساختمان مناسب برای نیازهای فردی شما کمک کند.

توجه به این نکته لازم است که طراحی و اجرای صفر تا صد پروژه های نمای ساختمان در انواع مدرن، ساده و شیک بصورت کلاسیک و نئوکلاسیک، طبق سلیقه و خواست مشتریان انجام می شود.

نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان شامل موارد گوناگونی همانند کرتین وال، پوشش کف و پوشش دیوار می باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم.

کرتین وال

کرتین وال نمایی برای ساختمان است که عمده آن از شیشه تشکیل شده که شیشه ها به وسیله استراکچر آلومینیومی روی هم قرار می گیرند و مهار می شوند. این نوع نما قابل اجرا در نمای ساختمان یک طبقه، دو طبقه و ساختمان های ویلایی تا ساختمان های چندین طبقه، برج ها یا حتی نمای ساختمان یک طبقه روستایی نیز می باشد.

کرتین وال

پوشش دیوار

پوشش دیوار نیز همانند پوشش کف در قسمت نهایی کار برای پوشش لایه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد که انواع آن عبارتند از: سمنت برد، میکروسمنت، ترموود، آجرنما، چوب پلاست، رنگ اکریلیک مخصوص نما، ساندویچ پنل می باشد.

پوشش دیوار

انواع نمای ساختمان بر اساس جنس

نمای ساختمان سنگی، آجری و رومی از نمونه هایی می باشند که برای ساختمان ها استفاده می شوند. اما بهتر است بدانید محدودیت هایی در استفاده آنها نیز وجود دارد. برای مثال برای نماهای مسکونی از مدل آجرنسوز می توان استفاده کرد که دارای طیف رنگ های سفید و قرمز نیز می باشد یا برای ویلاها می توان از ترموود بهره گرفت. نمای ساختمان بر اساس جنس، زیبایی خاص تری به جلوه ساختمان می بخشد که بیشتر به سبک معماری اروپایی و ایتالیایی شناخته شده اند.

انواع نمای ساختمان بر اساس سبک

سبک های معماری نما بر اساس کاربری نما، سلیقه و نظر کارفرما، ضوابط و قوانین شهرداری هر شهر و کشوری می تواند متفاوت باشد برای مثال سبک نمای ایرانی که اجزای آن اقتباس گرفته از نماهای ایرانی می باشد مثل طاق و گنبد و غیره هستند. در زیر به برخی از سبک های متدوال و مورد استفاده در ایران برا نام می بریم:

  • نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان مدرن

  • نمای ساختمان کلاسیک

نمای ساختمان کلاسیک

  • نمای ساختمان مینیمال

نمای ساختمان مینیمال

  • نمای ساختمان ایرانی

نمای ساختمان ایرانی

  • نمای ساختمان رومی

نمای ساختمان رومی

  • نمای ساختمان اسلامی

نمای ساختمان اسلامی

  • نمای ساختمان نئوکلاسیک

نمای ساختمان نئوکلاسیک

  • نمای ساختمان پست مدرن

نمای ساختمان پست مدرن

عوامل موثر در اجرای نمای ساختمان

برای اینکه بخواهیم در ارتباط با نماهای مناسب یا نامناسب صحبت کنیم، ابتدا باید به مواردی توجه کنیم، این موارد عبارت اند از:

  • موقعیت سازه از نظر مکانی: هنگام طراحی نمای ساختمان تجاری باید موقعیت را در نظر گرفت زیرا ساخت نمای ناموزون با دیگر نماهای ساختمان های مجاور وجهه منطقه را خراب می کند مثلا نباید در یک منطقه با سازه هایی با نمای آجری، یک ساختمان با نمای سنگی بسازیم، زیرا که شکل غیر معمولی به آن محدوده می دهد.
  • شرایط جوی و جغرافیایی منطقه: بسیاری از نماها با در نظر گرفتن محیط و نوع آب و هوا طراحی می شوند. به عنوان مثال در شهری که باران زیاد می‌ بارد، نماها باید بتوانند از ساختمان ها در برابر آن نوع آب و هوا محافظت کنند بنابراین شما نمایی می خواهید که بتواند در برابر نوع آب و هوای منطقه مقاوم باشد. یا حتی اینکه خورشید از کدام سمت ساختمان طلوع می کند در انتخاب نوع نما موثر است.
  • ملاحظات مهندسی: ارتفاع، تعداد طبقات، ملاحظات استاتیکی و بار قابل تحمل سازه از جمله مواردی هستند که باید در نظر گرفته شود. امروزه در ساختمان های بلندتر، بتن، آجر و سنگ به طور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرند و از نماهای سبک تر استفاده می کنند.
  • سلیقه و سبک طراحی: جذابیت بصری برای نمای ساختمان بسیار مهم است زیرا شما می خواهید بتوانید مشتریان، مستاجران و غیره را از طریق نمای ساختمان خود جذب کنید.
  • ضوابط و مقررات شهر سازی: جزئیات طراحی نمای ساختمان باید مورد تایید شهرداری و مطابق با مقررات مربوطه باشد.
  • میزان سرمایه: هزینه یکی از مولفه های مهم در یک پروژه می باشد که در کنار باقی عوامل باید مد نظر قرار بگیرد تا به انتخاب درستی برسید.
  • نورپردازی: در طراحی نمای ساختمان جدید، نور طبیعی بسیار حائز اهمیت است.
  • تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری عامل بزرگ بعدی است که باید در نظر گرفته شود برای مثال دلیل اینکه شما ساختمان ها با ارتفاع زیادی را با نمای شیشه ای می بینید این است که تعمیر و نگهداری این نوع نما بسیار مقرون به صرفه است و فقط باید تمیز شود. در حالی که فلز، سنگ، آجر و بتن همگی تحت تأثیر هوازدگی قرار می گیرند و هزینه های نگهداری بالاتری دارند.
  • نوع کاربری ساختمان: باید توجه داشته باشید که نوع کاربری ساختمان یکی از عوامل مهم در طراحی نما‌ی ساختمان است باید به این نکته که ساختمان اداری و تجاری یا مسکونی است، طوری که بتوان در نگاه اول نوع کاربری آن را حدس زد و همچنین باید طرح‌ هایی را برای نمای ساختمان انتخاب کنید که بین حریم خصوصی ساختمان و فضای بیرون آن مرز مشخصی را ایجاد کنند و بتوانند نوعی حریم خصوصی را برای ساختمان خود به وجود بیاورند. در حقیقت نما به جز زیبایی و محافظت باید با کاربرد ساختمان هم خوانی داشته باشد و برای سازه های تجاری نمی توان نمای مشابه مسکونی انتخاب کرد.

مزایای نمای ساختمان
  • عایق حرارتی
  • حفظ حریم خصوصی
  • جذب مشتری
  • زیبایی بصری
  • افزایش پتانسیل تجاری برای ساختمان های تجاری
  • تنوع در طراحی و مصالح

قیمت نمای ساختمان

هزینه نمای ساختمان به متغیرهایی بستگی دارد و قیمت نهایی نماها با متریال مختلف قطعا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال هزینه نمای ساختمان سنگی بیشتر از نمای سمنت برد می باشد. پس از نقشه برداری با توجه به متریال انتخابی و کیفیتشان و نوع نمای ساختمان هزینه مشخص می شود که نماهای ساختمان ساده و ارزان مقرون به صرفه تر از نماهای سبک پست مدرن و نمای ساختمان نئوکلاسیک است. علاوه بر این مواردی همچون هزینه اجرای نما، نحوه اجرا، موقعیت مکانی، تعداد طبقات و غیره نیز موثر خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: