درب چیست؟

درب (Door) یک ساختار متحرک برای باز و بسته شدن ورودی هر بخش با هدف ایجاد امنیت و محافظت با امکان کنترل است. مواد اولیه سازنده درب عمدتا شامل ام دی اف و چوب می باشد. کیفیت مواد به کار رفته در تولید درب ها بسیار حائز اهمیت است.

درب

درب ها با توجه به متریال و سبک طراحی، نامگذاری می شوند. رویه درب ها می تواند از روکش های طبیعی چوب مانند روکش چوب گردو، بلوط، راش و غیره و روکش های مصنوعی مانند PVC و رنگ پلی اورتان باشد. در کیفیت درب ها باید به متریال به کار رفته توجه نمود.

انواع درب ساختمانی

درب ها مدل های متفاوتی از نظر کاربرد دارند که در ادامه به بررسی انواع آنها می پردازیم.

درب های ورودی ساختمان

درب ورودی، فضای بیرونی و درونی منزل و ساختمان را از هم جدا می کند. این درب ها نیاز به امنیت زیاد و ساختار قوی و محکم تری دارند تا با شرایط محیطی مختلف سازگار باشند.

  • درب ضد سرقت

درب های ضد سرقت به دلیل داشتن ورق های سرتاسری فلزی و شبکه بندی شده، دارای امنیت و استحکام بالایی در برابر فشار اهرم و دیلم هستند. در این درب ها قفل های ضد سرقت نیز تعبیه شده است که موجب شده از آنها به عنوان درب ورودی آپارتمان نیز استفاده شود.

درب ضد سرقت

  • درب لابی

درب های لابی علاوه بر جلوه زیبا، باعث افزایش ایمنی ساختمان می شوند. درب لابی در جنس های فلزی، چوبی و تلفیقی، بسته به سلیقه و محیط مورد استفاده، قابل سفارش هستند. این درب ها را نیز می توان با ساختار امنیتی و استقامتی بالایی تولید نمود.

درب لابی

  • درب فلزی

درب های فلزی به دو دسته نفر رو و پارکینگی تقسیم بندی می شوند که با توجه به فلز به کار رفته و وزن درب انواع گوناگونی دارند.

درب ضد سرقت فلزی

  • درب ضد حریق

درب ضد حریق یک درب فولادی است که برای محافظت از حریق طراحی شده است. این درب ها به طور موقت به عنوان یک مانع بین آتش و منطقه امن قرار می گیرند به همین دلیل متریال به کار رفته در ساخت آنها بسیار مهم است. لازم به ذکر است برای تولید درب های ضد حریق، داشتن تاییدیه آتش نشانی ضروری می باشد.

درب ضد حریق

درب های داخلی ساختمان

درب های داخلی، در فضای داخلی ساختمان قرار می گیرند که برای جدا کردن بخش های مختلف از هم استفاده می شوند و عموما نیاز به سیستم امنیت و قفل پیشرفته ندارند اما بنا به کاربرد و نیاز، می توان از سیستم قفل هوشمند و پیشرفته استفاده کرد. این درب ها بسته به فضا و کاربردی که دارند به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • درب اتاقی

درب های اتاقی عموما از چوب با روکش های رنگ، روکش های طبیعی چوب، روکش های مصنوعی مانند PVC با تنوع طرح های بسیار زیاد تولید می شوند. این درب ها در سبک های مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک قابل تولید و سفارش هستند.

درب اتاق

  • درب سرویس بهداشتی

درب های سرویس بهداشتی به دلیل تماس مداوم با آب و رطوبت باید ضد آب باشند. درب هایی با روکش PVC و درب های ABS مناسب سرویس بهداشتی هستند. پلی وود به دلیل داشتن ساختار پلیمری (پلاستیک) و وجود ذرات ریز چوب، خاصیت ضد آب دارد و برای استفاده در سرویس های بهداشتی بسیار مناسب است.

درب سرویس بهداشتی و حمام

اجزای درب
  • استراکچر: در ساختار درب های ورودی ساختمان از ورقه های فلزی و شبکه های سرتاسری و در ساختار درب های داخلی از کلاف چوبی، شبکه هانیکام و چوب استفاده می شود. همچنین هر چه کیفیت متریال های استفاده شده بالاتر باشد، کیفیت درب نیز به مراتب بالاتر می رود.
  • عایق صوتی و حرارتی: یکی از متریالی که می توان برای عایق حرارتی و صوتی درب ها استفاده نمود یونولیت و پشم سنگ است. پشم سنگ به دلیل ویژگی های خاص مانند نقطه ذوب بالا به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت عایق بندی می توان از نوار درزگیر یا آب بندی پلاستیکی جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک، آب و مایعات از درزها و شکاف ها استفاده نمود. کاربرد یونولیت نیز در درب های ضد سرقت، عایق صوتی می باشد.
  • چهارچوب درب: بخشی از درب را چارچوب یا چهارچوب تشکیل می دهد که لنگه درب با لولا به آن وصل می شود. چهارچوب ها از لحاظ جنس به انواع چهارچوب پلی وود، فلزی، چوبی، PVC و UPVC تقسیم می شوند.
  • یراق آلات: یراق آلات به زیبایی درب و استفاده آسان از آن کمک می کند و در درب های ورودی از یراق آلات و دستگیره های مخصوص که در اندازه و انواع مختلف تولید می شود، استفاده می کنند. یراق آلات درب شامل دستگیره، قفل، سیلندر، جک پشت درب، آرام بند، چشمی، شب بند، ضربه گیر، لولا، دریچه پست و غیره می باشند. دستگیره ها که یکی از اجزای مهم در امنیت و طراحی درب ها هستند شامل دستگیره پلاک، دستگیره روزت، دستگیره درب ورودی، دستگیره درب توپی، دستگیره ضربه ای و دستگیره الکترونیکی است.
  • رویه درب: رویه درب ها از اجزای ظاهری بسیار مهم درب ها هستند که در طرح ها و رنگ های مختلف قابل سفارش می باشند. این رویه ها می توانند چوب، روکش طبیعی، فلز، روکش PVC و رنگ پلی اورتان باشند.

قیمت درب ساختمانی

قیمت درب ها به موارد متعددی از جمله سایز، جنس رویه، مغز کار، براق آلات و غیره بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت درب ساختمانی به صفحه مربوطه مراجعه کنید یا با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: