کلایمر چیست؟

در سیستم ساختمان سازی امروز دنیا با توجه به تغییرات به وجود آمده در صنعت ساختمان و به روز رسانی روش های اجرای ساختمان های بلند مرتبه سعی در کاهش هزینه های اجرا و افزایش سطح ایمنی شده است. کار در نمای ساختمان در گذشته با استفاده از داربست قابل اجرا بود اما داربست هزینه های اجرا را تا سطح قابل توجهی بالا برده و خطرات ناشی از نصب و جمع آوری داربست های فولادی همواره چالش بر انگیز بوده و هست. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان و استفاده از انواع ماشین آلات ساختمانی، کلایمر جایگزین سیستم داربست در نما شد. کلایمر از انواع بالابرهای ساختمانی است که امکان کار در نمای ساختمان را با حرکت عمودی و افقی در سطح بیرونی نمای ساختمان فراهم می کند. کلایمر جایگزینی مناسب و مقرون به صرفه به جای داربست بوده و امکان کار در نما بین طبقات در ساختمان های بلند مرتبه را فراهم می کند. در ادامه به توضیح انواع و مشخصات فنی کلایمر ساختمانی پرداخته می شود.

کلایمر (دستگاه کلایمر ساختمانی)

مشخصات فنی کلایمر ساختمانی

کلایمر دارای دو موتور می باشد که روی سبد نصب می شوند و توسط کابل به سازه روی بام متصل می شوند. و از این طریق امکان جابجایی سبد بین طبقات جهت نظافت نما و کارهای مربوط به نازک کاری در ساختمان مانند سیمانکاری و رنگ کاری فراهم می گردد. کلایمر دارای قطعاتی از جمله ترمز پاراشوت، ترمز کمانی و ترمز لنتی بوده که در مواقع اضطراری از سقوط دستگاه جلوگیری می کند به علاوه کابلی مستقل جهت امنیت بیشتر دستگاه کلایمر در نظر گرفته می شود که در مواقع اضطراری در صورت عمل نکردن سیستم های امنیتی وارد عمل شده و کل سیستم را قفل کند.

انواع کلایمر ساختمانی

  • دستگاه کلایمر ساختمانی برقی
  • دستگاه کلایمر ساختمانی دستی

کلایمر ساختمانی برقی

کلایمر از نظر حرکتی به دو دسته حرکتی عرضی و طولی تفکیک می شوند که در نوع حرکت طولی پایه های دستگاه کلایمر بر روی بام قرار می گیرند و توسط الکترو موتور متصل به وینچ و کابل امکان جابجایی سبد فراهم می شود. در گونه دیگری از کلایمر ها حرکت بر روی ریل نصب شده روی ساختمان در عرض انجام می شود. کلایمر های برقی از موتور محرک الکتریکی سه فاز استفاده می کنند.

کلایمر ساختمانی برقی

کلایمر ساختمانی دستی

کلایمرها با توجه به ارتفاع ساختمان و ظرفیت باربری به صورت مکانیکال تولید می شوند. کلایمرهای دستی جهت ساختمان هایی با ارتفاع کم، کاربرد دارند و با توجه به نوع حرکت از توان باربری کمتر و سرعت کمتری نسبت به نوع برقی برخوردار می باشند.

کلایمر ساختمانی دستی

نحوه انتخاب کلایمر

کلایمر سیستمی جایگزین داربست های حجیم ساختمانی است و دارای استاندارد های بین المللی بوده و با توجه به نوع کاربری و ارتفاع سازه ها انتخاب می شود. سبد یا پلت فرم دارای ابعاد مختلف می باشد و دارای حرکت عمودی و حرکت افقی و عمودی بر روی ریل بوده و با توجه به نوع حرکت انتخاب می شود. درنظر گرفتن ظرفیت باربری وزنی با توجه به نوع بهره برداری در انتخاب نوع کلایمر، فاکتوری تاثیر گذار است. کلایمر دارای انواع دستی و برقی بوده که در ساختمان های بلند مرتبه از انواع برقی با سیستم ترمز اضطراری استفاده می شود ولی در ساختمان هایی که ارتفاع کمتر از پنج طبقه می باشد کلایمر های دستی با وینچ مکانیکی انتخاب می شود.

مزایای استفاده از کلایمر ساختمانی
  • بهترین گزینه به جای داربست
  • وزن کم نسبت به داربست
  • حجم کم نسبت به داربست
  • قیمت مناسب نسبت به داربست در پروژه های بلند مرتبه
  • ایمنی بالاتر نسبت به داربست
  • امکان استقرار بعد از اتمام پروژه و بهره برداری جهت نظافت نمای ساختمان

کاربرد کلایمر ساختمانی
  • جایگزین مناسب برای داربست
  • بهترین گزینه برای کار در نمای ساختمان
  • مناسب انبوه سازان و بلند مرتبه سازی
  • شستشوی نما و بهره برداری از ساختمان نیز کاربرد دارد.

کلایمر با نصب آسان و صحیح روی بام ساختمان امکان حرکت کاربران بین طبقات را فراهم می کند که این حرکت توسط اپراتور داخل سبد از طریق تابلو فرمان صورت می پذیرد. کلایمرها جهت حفظ ایمنی کاربران دارای سیستم ترمز اضطراری بوده و در صورت بروز حرکت های ناگهانی در اثر وزش باد یا سرعت بالا بلافاصله قفل می شوند، جهت استفاده صحیح از کلایمرها آموزش کاربران الزامی بوده و تمام نکات ایمنی استفاده از دستگاه کلایمر باید رعایت شوند.

سرویس و نگهداری کلایمر ساختمانی

کلایمر ساختمانی دستگاهی است متشکل از بخش های مختلف مکانیکی و الکتریکی که از این جهت، بازرسی چشمی و دوره ای جهت عملکرد صحیح تجهیزات مکانیکی و ترمز ها و بازرسی چشمی سیم بکسل و وینچ الزامی می باشد. همچنین به جهت اطمینان از ایمنی کاربران برسی وزنه های تعادل نصب شده روی سازه فلزی الزامی بوده و ریل ها به صورت دوره ای نیاز به روغن کاری توسط روغن هیدرولیک دارند. تجهیزات برقی شامل الکترو موتور و تابلو برق باید به صورت ماهانه توسط مهندسین برق سرویس و نگهداری شوند تا از بروز هر گونه حادثه ناشی از نقص فنی جلوگیری به عمل آید.

اجزا تشکیل دهنده کلایمر ساختمانی

  • پایه های نگه دارنده و سازه های فلزی مهار کننده

این پایه ها به صورت پیچ و مهره ای و اتصالات جوشی جهت نگهداری وینچ و سیم بکسل و مهار وزن سبد در پشت بام نصب می شوند.

  • وزنه های تعادل روی بام

این وزنه ها معمولا از جنس چدن یا فولاد سنگین جهت مهار وزن سبد و نسبت به ظرفیت باربری سبد انتخاب و روی پایه ها سوار می شوند.

  • سبد یا پلت فرم

سبد یا پلت فورم معمولا پیچ و مهره ای جهت جابه جای نفرات بین طبقات در ابعاد مختلف از دو متر الی شش متر انتخاب و ساخته می شود.

  • سیم بکسل

سیم بکسل از جنس نتاب شش یا هشت رشته از جنس فولاد گالوانیزه می باشد.

  • الکترو موتور و وینچ

الکترو موتورها معمولا دو عدد سه فاز با توان 1.5اسب بخار یا 1.8اسب بخار همراه با وینچ و گیربگس می باشند و در کلایمر های دستی از وینچ دستی استفاده می شود.

  • سیستم ترمز اضطراری

دو عدد سیستم ترمز ایمنی اصلی ترین بخش ایمنی دستگاه های کلایمر می باشد که در دو طرف سبد نصب می شود و وظیفه حفاظت از جان کاربران را به عهده دارد و اگر به هر دلیلی این سیستم عملکرد درستی نداشته باشد پاراشوت به عنوان سیستم ترمز امنیتی در نظر گرفته شده تا به مانند آسانسور بلافاصله وارد عمل شده و از واژگونی بسکت جلوگیری به عمل می آورد. هر ترمز توانایی تحمل 1500 کیلوگرم وزن را دارد.

  • تابلو برق

این تابلو دارای سیستم کنترل ارتفاع و کنترل حد ظرفیت بوده و به جهت جابجایی و بالا و پایین رفتن بین طبقات توسط اپراتور مورد استفاده قرار می گیرد.

  • وزنه های تعادل

وزنه های تعادل جهت مهار وزن شاسی ها و سازه های فلزی پشت بام مورد استفاده قرار می گیرند و از جنس چدن یا فولاد یا بلوک های بتنی سنگین انتخاب می شوند.

کلایمر ساختمانی دست دوم

با توجه به مشخصات فنی ذکر شده کلایمر دستگاهی است که متشکل از قطعات الکتریکی و مکانیکی مختلفی می باشد و در صورت تصمیم گیری خریدار به خرید کلایمر دست دوم نیاز به کارشناسی بسیار دقیق و تکنیکال دارد. در صورت خرید کلایمر دست دوم از زمان باقی مانده از عمر قطعات نمی توان اطمینان حاصل کرد، لذا هایپر صنعت فامکو به خریداران محترم توصیه می کند از خرید دستگاه کلایمر دست دوم صرف نظر کنند.

قیمت کلایمر ساختمانی

عوامل تاثیر گذار در قیمت کلایمر ساختمانی عبارتند از اندازه سبد که از دو تا شش متر قابل سفارش می باشد. ظرفیت باربری و توان و برند الکترو موتور و همچنین در نظر گرفتن سیستم ترمز اضطراری جهت بالا بردن ضریب ایمنی فاکتوری تاثیر گذار در قیمت کلایمر می باشد. جهت استعلام قیمت کلایمر ساختمانی با کارشناسان فنی هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد تربن
ارسال شده در : شنبه 30 دی 1402

سلام، به کلایمر با ضریب ایمنی بالا نیاز دارم لطفا راهنمایی کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : یکشنبه 01 بهمن 1402

سلام جناب تربن عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محسن دیناروند
ارسال شده در : چهارشنبه 15 شهریور 1402

سلام، در مورد خرید کلایمر با قیمت مناسب تقاضا دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 شهریور 1402

سلام جناب دیناروند عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سعید دشت بزرگ
ارسال شده در : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402

سلام، لطفا مشاوره برای خرید کلایمر می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 خرداد 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

عبدالغنی غالی پور
ارسال شده در : دوشنبه 29 اسفند 1401

سلام، غالى پور هستم از اهواز، لطفا بفرمایید برای خرید یک دستگاه کلایمر با عرض 6 متر چه اقدامی باید بکنم؟ با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402

سلام جناب غالی پور عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

عباسعلی صمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 14 دی 1401

سلام، اینجانب تمایل به خرید یک دستگاه کلایمر ساختمانی با 3 تا سبد 2 متری دارم. لطفا تماس بگیرید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 17 دی 1401

سلام جناب صمدی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

نوربخش رستمی
ارسال شده در : یکشنبه 04 دی 1401

سلام، خریدار بک پکیج کامل کلایمر هستم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 15 دی 1401

سلام جناب رستمی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.