سازه گلخانه چیست؟

گلخانه مکانی برای کشت و رشد انواع گیاهان است که با پوشش های شفاف (برای عبور نور خورشید) پوشیده می شود. پوشش گلخانه باعث ایجاد اثر گلخانه ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می گردد. سازه گلخانه که از نظر اندازه متغیر می باشد، گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می کند.

هایپر صنعت فامکو سازه های گلخانه را در انواع زیر ارائه می نماید:

  • سازه گلخانه مکانیزه یا صنعتی
  • سازه گلخانه تونلی یا قوسی
  • سازه گلخانه اسپانیایی یا گاتیک
  • سازه گلخانه ایرانی یا طرح فائو

لیست قیمت سازه گلخانه

مشخصات فنی سازه گلخانه

اکنون با انواع گلخانه، ساختار، جنس و طریقه نصب سازه گلخانه بیشتر آشنا خواهیم شد. ابعاد و مشخصات فنی گلخانه مطابق با طرح توجیهی و پلان تخمینی در نظر گرفته می شود و به شرایط اقلیمی و نوع کشت بستگی دارد.

انواع سازه گلخانه

سازه گلخانه مکانیزه یا صنعتی

سازه گلخانه مکانیزه مطابق با قوانین و فنون ساخته می شود و اصلی ترین هدف آن کاهش اتلاف منابع و بهره وری بیشتر است. از نکاتی که در ساخت اسکلت و سازه گلخانه صنعتی باید به آن توجه کنیم عبارتند از:

  • مکان یابی مناسب برای گلخانه
  • تامین تجهیزات و امکانات
  • تهیه طرح توجیهی مدون

سازه گلخانه مکانیزه معمولا فلزی، پوشش آن چند لایه و عایق بندی شده، جداره ها ایزوله، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و تهویه آن از راه دور کنترل می شوند و کمترین میزان هدررفت انرژی و نیاز به نیروی انسانی را دارد.

سازه گلخانه تونلی یا قوسی (Curved Roof)

سقف های قوسی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • شرایط لازم برای یک گلخانه خوب، حجم و فضای کافی است، زیرا هر قدر حجم و فضای یک گلخانه بیشتر باشد، چرخش هوا در گلخانه بهتر و در نتیجه CO2 لازم برای انجام عمل فتوسنتز به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار می گیرد.
  • کاهش سطح تبادل حرارتی
  • سازگاری با اقلیم های مختلف
  • کاهش مصرف سوخت
  • امکان احداث در مساحت های بزرگ
  • نحوه مونتاژ پیچ و مهره ای (پرتابل)

گلخانه با سقف قوسی

در سازه گلخانه های سقف قوسی، پوشش های پلی اتیلن (نایلونی) در زمانی کوتاه به آسانی نصب و توسط پلی لاک به سازه پیچ می شوند. این سقف ها به دلیل داشتن ظاهر آیرودینامیکی کمترین مقاومت را در برابر باد از خود نشان می دهند. وزن کم پوشش های پلی اتیلنی و همچنین مقاومت کم این نوع سازه گلخانه در برابر باد و برف باعث می شود وزن سازه گلخانه در واحد سطح، کمتر باشد. بنابراین قیمت سازه سقف قوسی نسبت به سازه سقف شیروانی (A frame) کمتر است. از دیگر محاسن پوشش های پلی اتیلنی، تبادل حرارتی پایین و همچنین خواص ویژه ضد شبنم (Anti Fog) و Red Light است که در بخش پوشش گلخانه توضیح داده شده است.

سازه گلخانه با سقف قوسی

قابلیت دیگر سازه های تونلی، دو پوش کردن سازه گلخانه و تزریق هوای فشرده به داخل آن است که باعث کاهش 40 درصدی مصرف انرژی فسیلی و بطور قابل ملاحظه ای مشکل تعریق را برطرف می نماید.

در سازه گلخانه ای مولتی اسپن برای کشت و تردد راحت تر و استفاده بهینه از تمامی سطح، قوس را بر روی ستون های عمودی نصب می کنند که حداقل ارتفاع ستون ها 2 متر می باشد. دو مورد را می توان به عنوان نقطه ضعف این نوع گلخانه ها نام برد:

  1. سطح پوشش گلخانه در بالاترین نقطه به صورت افقی بوده و این امر عدم هدایت صحیح برف و مهم تر از آن، ماندن رطوبت و تعریق در آن نقطه را به همراه دارد. این نقطه ضعف با استفاده از دو پوشش کردن سازه گلخانه یا تغییر سقف قوسی به گنبدی مرتفع می شود. البته روش هایی همچون کنترل رطوبت با افزایش دما نیز برای کاستن رطوبت داخل گلخانه استفاده می گردد.
  2. مشکل دوم این نوع گلخانه ها در تهویه می باشد. احداث سیستم پنجره برای این نوع گلخانه نسبت به گلخانه شیشه ای دشوارتر است. با توجه به اینکه تهویه طبیعی هوا برای کاستن هزینه کنترل دما و رطوبت از مهم ترین آیتم های یک گلخانه تجاری می باشد، لذا اجرای صحیح و کارایی این سیستم بسیار حائز اهمیت است.

روش هایی مانند استفاده از پنجره سقفی در مدل های مختلف در این نوع گلخانه اجرا می گردد. تهویه با پنجره های جانبی (Roll up) نیز برای کارآیی بیشتر در گلخانه های تجاری استفاده می گردد. ساخت پنجره با سطح تهویه بالا و استفاده آن در بالاترین نقطه سازه گلخانه از مزایا و پارامترهایی می باشد که شرکت های سازنده بر آن تاکید می نمایند.

سازه گلخانه سقف قوسی

سازه گلخانه اسپانیایی یا گاتیک

یکی از سازه های متداول برای گلخانه ها، سازه گلخانه اسپانیایی است که مانند بسیاری از انواع سازه گلخانه با پوشش پلاستیک یا پلی کربنات، مناسب برای هر اقلیم و آب و هوایی می باشد.

انواع سازه گلخانه اسپانیایی

  • سازه گلخانه اسپانیایی گاتیک
  • سازه گلخانه اسپانیایی سیرکولار

سازه گلخانه اسپانیایی از لحاظ نوع کمان به دو دسته گاتیک و سیرکولار تقسیم بندی می شود که هر دو سبک آن بسیار مقاوم و مستحکم در برابر عوامل محیطی است. در نوع سازه گلخانه اسپانیایی گاتیک، دو نیم کمان در تاج گلخانه به وسیله اتصالات به یکدیگر متصل شده و بخش های دیگر سازه از پروفیل های U و M و لاکینگ و ناودانی ها تشکیل شده است.

در نوع سازه گلخانه اسپانیایی سیرکولار، دو کمان به صورت نیم دایره یا سیرکولار، سقف را پوشش می دهند و نایلون پلاستیکی یا هر پوشش دیگری که برای ایزوله کردن گلخانه مورد نظر باشد به راحتی روی کمان های سیرکولار پهن و نصب می گردد و دیگر نیازی به سیم کشی جهت نصب و مهار کردن پوشش گلخانه در سقف وجود ندارد.

در گلخانه های اسپانیایی در ستون های اصلی از پروفیل 80*80 میلیمتر با فاصله 2.5 تا 5 متر استفاده شده و کمان های گاتیک و سیرکولار با فاصله 2.5 متر از یکدیگر سقف گلخانه را شکل می دهند، ارتفاع تا ستون حداقل 4 متر و تا سرتاج حداقل 6 متر و عرض دهانه ها معمولا بین 8 تا 12 متر در نظر گرفته می شود که رایج ترین آن عرض 8.5 تا 9.5 متر می باشد. سازه اسپانیایی برای مقابله با باد تا 130 کیلومتر در ساعت و برای تحمل فشار برف روی سازه تا 70 کیلوگرم توان مقاومت دارد. دریچه یا پنجره سقفی در سازه اسپانیایی به شکل بال کبوتری طراحی می گردد.

سازه گلخانه ایرانی یا طرح فائو

گلخانه های ایرانی در 3 تیپ B ،A و C با 4 نوع شبکه بندی ساده، ساده دستک دار، پیشرفته و پیشرفته دستک دار قابل ساخت و طراحی هستند.

در سازه های گلخانه ایرانی تیپ A و B، نحوه اتصالات کمان سقف به صورت سیرکولار و عرض دهانه های گلخانه 8، 8.5 یا 9 متر می باشد. ستون های اصلی از جنس گالوانیزه با فاصله 3 تا 4 متر از یکدیگر و ارتفاع آن هم 3 تا 4 متری ساخته می شوند که اغلب برای کشت های خاکی مورد استفاده قرار می گیرند.

در سازه گلخانه ایرانی تیپ C، اتصال کمان به دو نوع گاتیک و سیرکولار و با مقاومت و ارتفاع بیشتری نسبت به دو تیپ دیگر طراحی می گردد. ستون های اصلی در این تیپ از پروفیل های 80*80 میلیمتر و فاصله بین کمان ها 3 متر می باشد. مقاومت این نوع سازه در برابر عوامل محیطی مثل باد، 70 کیلومتر در ساعت و نسبت به تحمل فشار وارده از برف و باران روی آن تقریبا تا 30 کیلوگرم محاسبه می گردد که در مقایسه با دیگر گلخانه های صنعتی، مقاومت کمتری دارد.

در گلخانه های ایرانی، اتاقک انتظار به وسیله سیم کشی های گالوانیزه در زیر سقف و پوشش پلاستیکی آن ساخته می شود. پوشش پلاستیکی روی سقف و دیواره های سازه از جنس پلی اتیلن بوده و دارای UV با درصدهای 3، 5، 8 و 10 درصد جهت ایزوله کردن گلخانه می باشد. همچنین در سقف آن دریچه سقفی (بال کبوتری) به وسیله راک و پینیون با لوله های گالوانیزه که توسط نیرو محرکه موتور گیربکس حرکت می کنند، قابل اجرا و نصب هستند.

سازه گلخانه که از مهمترین و ابتدایی ترین تجهیزات راه اندازی کشت محصولات است در بیشتر مناطق روی سطح زمین و به ندرت در عمق زمین که به مقدار مشخصی حفاری شده باشد، نصب می گردد. به گلخانه هایی که در عمق زمین احداث می شوند، گلخانه های عمقی می گویند که بیشتر در مناطق سرد و خشک رایج هستند تا بتوان در فصل سرما، گرمای بیشتری در زیر زمین، داخل گلخانه حفظ کرد.

انواع بستر کشت گلخانه
  • گلخانه خاکی
  • گلخانه هیدروپونیک (بدون خاک)

در کشت خاکی، ریشه گیاه در خاک قرار می گیرد که در این روش مدیریت تغذیه آسان و نیاز به دانش فنی زیادی ندارد ولی مقداری از مواد غذایی مصرفی از دسترس گیاه خارج و بیماری های خاکزی، همواره کشت را تهدید می کنند.

در کشت هیدروپونیک، ریشه گیاه در موادی نظیر پرلایت، پشم سنگ، لیکا، ماسه و غیره قرار داده می شود و مواد غذایی مستقیما در دسترس گیاه قرار می گیرند. این روش، مصرف آب و بیماری های خاکزی را کاهش داده و عملکرد را در واحد سطح افزایش می دهد، اما نیاز به دانش فنی بالا و مدیر کار آزموده و متخصص دارد. هزینه ساخت نیز در کشت هیدروپونیک 20 تا 15 درصد افزایش می یابد.

انواع گلخانه بر اساس کارکرد

گلخانه بر اساس نوع استفاده و کاربری آن به چهار دسته تقسیم می شود:

  • گلخانه آموزشی (Teaching Greenhouse)
  • گلخانه تحقیقاتی (Research Greenhouse)
  • گلخانه تفریحی و سرگرمی (Hobby Greenhouse)
  • گلخانه تجاری (Commercial Greenhouse)
  • گلخانه خانگی

گلخانه آموزشی

هدف اصلی از احداث گلخانه آموزشی، آموزش مراحل کاشت، داشت، برداشت و مدیریت گلخانه به کارآموزان و دانشجویان می باشد. بنابراین گلخانه باید امکانات کشت خاکی و هیدروپونیک داشته باشد. گلخانه آموزشی باید دارای تمامی استانداردهای گلخانه تجاری بوده و کارآموز با شرایط واقعی کار، آموزش داده شود. فاصله بین ردیف های کشت جهت تردد کارآموزان، بیشتر از سایر گلخانه ها می باشد. این گلخانه ها مجهز به انواع تجهیزات گلخانه از جمله کلیه تجهیزات جانبی، گرمایشی، سرمایشی، آبیاری و سیستم های کنترل دما، رطوبت، CO2 و غیره می باشد. تجهیزات باید دارای کمترین آلودگی صوتی بوده و فضای گلخانه همانند تمامی مکان های آموزشی دیگر، زیبا و جذاب باشد.

گلخانه آموزشی باید در تمام فصول سال قابل استفاده باشد. نوع پوشش مناسب این گلخانه ها از شیشه یا ورق های پلی کربنات است و به هیچ وجه استفاده از پوشش پلی اتیلنی (پوشش موقت) توصیه نمی گردد و هزینه و بازگشت سرمایه نیز مورد نظر نیست.

گلخانه تحقیقاتی

هدف از احداث این نوع گلخانه ها، تحقیق و اصلاح ساختار ژنتیکی، کشت بافت، تاثیر پارامترهای دما، نور، CO2، رطوبت، تهویه به رشد و نمو، بررسی انواع آلودگی های میکروبی، ویروسی، قارچی، آفات و بیماری ها در گل و گیاه می باشد. بنابراین کنترل پارامترهای محیطی با سایر گلخانه ها متفاوت است. تعبیه پنجره کناری و سقفی باید به صورتی باشد که هیچ گونه درز و شکافی بین پنجره و محل نصب آن نباشد.

مشخصات گلخانه تحقیقاتی

  • مجهز به سیستم های اتوماسیون
  • پنجره های مجهز به توری ضد حشره
  • مساحت معمول از 250 تا 500 مترمربع
  • پوشش از شیشه یا ورق های پلی کربنات
  • معمولا نوع کشت هیدروپونیک است و بر روی سکو انجام می گیرد.
  • هزینه احداث زیاد

گلخانه تفریحی و سرگرمی

این نوع گلخانه بیشتر برای نگهداری گلدان ها و درختچه های زینتی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. زیبایی فریم این گلخانه ها به جهت استفاده آنها در فضاهای باز منازل یا باغچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مساحت گلخانه تفریحی به جز مواردی که از فضای داخل آن برای پذیرایی یا استراحت استفاده می گردد، کوچک می باشد.

اسکلت اصلی این گلخانه ها عمدتا از آهن گالوانیزه و پوشش آن نیز از شیشه یا ورق های پلی کربنات است.

سازه گلخانه تفریحی

گلخانه تجاری

اهداف ساخت انواع گلخانه تجاری عبارت است از:

  • تولید محصولات خارج از فصل تولید در فضای باز
  • حداکثر تولید در واحد سطح
  • کاهش هزینه تولید در واحد سطح نسبت به تولید در فضای باز
  • استفاده بهینه از نهادهای کشاورزی (آب، بذر، کود، سموم وغیره)
  • استفاده از روش کشت هیدروپونیک (آبکشت)
  • کنترل آفات، آلودگی ها و بیماری ها
  • اشتغال زایی
  • استفاده از زمین هایی که امکان کشت باز در آنها وجود ندارد.
  • قابلیت رقابت با ریسک کم در بازار

ساختار گلخانه تجاری با توجه به نوع محصول مورد نظر جهت تولید مشخص می گردد. حداقل مساحتی که دارای توجیه اقتصادی و مقرون به صرفه باشد، 5000 مترمربع است. برای مساحت بیش از 5000 مترمربع، نیازمند به کنترل بیشتر پارامترهای محیطی (نور، دما، CO2، تهویه، رطوبت و آفات و بیماری ها) هستیم.

سازه گلخانه خانگی

یکی از انواع گلخانه های کوچک، گلخانه خانگی است. می توان از آن برای تولید، تکثیر و نگهداری گل و گیاه یا به عنوان گلخانه گوجه فرنگی و برای کشت سبزیجات ارگانیک و سایر محصولات قابل کشت در گلخانه استفاده کرد. این نوع گلخانه ایده جدیدی است که متناسب با زندگی شهرنشینی مدرن تطبیق داده شده است طوری که شما می توانید در آپارتمان محل زندگی خود به راحتی یک گلخانه کوچک تاسیس کنید و علاوه بر ایجاد اشتغال و سرگرمی از محصولات متنوع آن بهره مند شوید و طبیعتی کوچک را به خانه خود دعوت کنید. این نوع از گلخانه قابلیت نصب در حیاط خانه، بالا پشت بام، تراس، بالکن و حتی در گوشه ای از فضای داخلی آپارتمان شما را دارد. این گلخانه ها در اندازه ها و ابعاد مورد نظر شما عرضه می شوند و براساس فضایی که برای نصب آنها دارید، می توانید اندازه شان را انتخاب کنید و به طورکلی جای کمی را اشغال می کند و از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. راه اندازی گلخانه خانگی نسبت به گلخانه های تجاری بسیار آسان تر است.

ساخت سازه گلخانه

سازه گلخانه متناسب با نوع اقلیم وموقعیت محلی که در آن ساخته می شود از جنس فلزی (گالوانیزه)، پی وی سی (پلاستیکی)، چوبی و غیره می باشد. هدف از ایجاد و ساخت گلخانه، فراهم کردن محیطی با دما، رطوبت و شرایط یکسان در تمام ماه ها و فصول سال است که فارغ از شرایط جوی بیرون از گلخانه، بتوان هر سال یک نوع کشت را با کیفیت و مقدار ثابت، تولید نمود. سازه بعضی از گلخانه ها، متحرک و بعضی ثابت می باشد که از سازه های متحرک می توان برای کشت های مختلف و در موقعیت های متفاوت استفاده نمود. از این رو طرفداران آن زیاد و در عین حال ساخت و نگهداری آن هزینه بالایی دارد.

تقسیم بندی انواع گلخانه بر اساس شکل ظاهری

سازه گلخانه ها از نظر شکل ظاهری به انواع زیر تقسیم می شوند:

گلخانه شیشه ای یا سقف شیروانی (A Frame)

وجود زاویه در تاج این نوع سازه گلخانه که شکل آن را شبیه به حرف A می کند، دلیل نامگذاری این مدل می باشد. این شیب تند باعث هدایت برف و باران به سمت ناودانی و همچنین هدایت تعرق داخل گلخانه به طرفین شده و از طرفی باعث شکست اشعه نور به سمت داخل گلخانه برای استفاده از ماکزیمم تابش نور می گردد. در این نوع سازه گلخانه به دلیل وزن زیاد شیشه نسبت به سایر پوشش ها و همچنین ابعاد کم شیشه، فاصله ستون ها و کمان ها از همدیگر کم بوده و وزن سازه گلخانه در واحد سطح زیاد خواهد بود، بنابراین سازه سنگین و گران است. این نوع سازه گلخانه معمولا در مناطق بادخیز و با بارش برف سالانه زیاد، احداث می گردد. ضریب انتقال حرارت شیشه نسبت به سایر پوشش ها بالاتر بوده که از ضعف های این سازه گلخانه به شمار می رود. برای بر طرف نمودن این نقطه ضعف می توان از پوشش های جداره ورق های پلی کربنات استفاده نمود که مستلزم صرف هزینه بیشتر است. به دلایل زیر، پوشش این نوع گلخانه ها از شیشه می باشد:

  • ضریب عبوردهی بالای نور
  • بهره برداری در چهار فصل سال

سازه گلخانه سقف شیروانی

سازه گلخانه با سقف A-Frame

گلخانه سقف شیروانی

گلخانه سقف گنبدی (Gothic Arch)

اساس سازه گلخانه با سقف گنبدی برای استفاده از گلخانه های تونلی با هدف رفع دو نقطه ضعف گلخانه های سقف قوسی می باشد. در این طرح، تاج گلخانه از حالت قوس به حالت گلخانه شیروانی در می آید. لذا در این طرح، تمام مزایای گلخانه تونلی را به همراه حل مشکلات سقف قوسی خواهیم داشت. این طرح بالاجبار در سازه گلخانه های تونلی با عرض های بالا استفاده می گردد.

سازه گلخانه سقف گنبدی

انواع سازه گلخانه از نظر جذب نور آفتاب

گلخانه های یکطرفه

در یک قسمت از آن کاملا نور وارد می شود و در قسمت مقابل، تا نیمه دیوار کشی می شود.

گلخانه های نیمه دو طرفه

این نوع گلخانه ها معمولا به شکل خطی یا اصطلاحا شرقی - غربی ساخته می شوند. در یک قسمت از گلخانه، نور کاملا وارد می شود که از جنس شیشه شفاف است و در قسمت دیگر، تا نیمه دیوار کشی می شود. معمولا عرض دهنه آن 2 تا 3 متر است و شیب قسمت جنوبی گلخانه نسبت به شمالی بیشتر می باشد.

گلخانه دو طرفه

گلخانه های دوطرفه از هر دو قسمت شرقی و غربی به یک اندازه، نور دریافت می کنند. دیوارهای جانبی با هم مساوی است و ارتفاع آن معمولا 2.5 تا 3 متر است. این نوع گلخانه برای کشت گیاهانی که نیاز بیشتری به نور دارند، مناسب است.

گلخانه کمانی یا منحنی

این نوع گلخانه ها معمولا به جهت شمالی و جنوبی هستند. در یک یا هر دو طرف گلخانه، دیواری وجود ندارد و کمان ها، منحنی است، بنابراین در تمام طول روز آفتاب گیر است. کف گلخانه های کمانی، شاسی کشی شده و برای کشت هایی مثل صیفی جات که در کف گلخانه رشد می کنند، مناسب است. طول کمان های جانبی باید 1.5 تا 2 برابر عرض دهنه باشد تا تعادل حفظ شود.

استاندارد سازه گلخانه

گلخانه ها باید دارای شرایط محیطی باشند که کشت محصولات در آن، یک روند ثابتی داشته باشد و تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نگیرد. ساخت گلخانه با توجه به موقعیت های جغرافیایی و اقلیمی، توپوگرافی زمین، فشار وارده و مقیاس محل مورد احداث، صورت می گیرد.


پارامترهای موثر در ساخت سازه گلخانه

  • فشار وارده
  • مصالح ساخت سازه

فشار

پارامتر فشار شامل مجموع فشار حاصل از وزن سازه و پوشش آن، فشار حاصل از بار زنده و بندهای عمودی و افقی متصل به محصول، فشار حاصل از سنگینی برف که با فاکتورهایی مانند شیب و شکل سقف محاسبه می گردد و فشار حاصل از وزش باد که بستگی به ارتفاع گلخانه دارد، می باشد.

مصالح و مواد سازه گلخانه

ساختار گلخانه ها از جنس فلز، PVC، چوب یا ترکیب فلز و شیشه می باشد. در تمامی مدل ها اولین مرحله فونداسیون گلخانه است و سپس ستون گذاری و سقف کشی که همگی باید با استفاده از مصالح ضد زنگ، مقاوم و دست اول ساخته شود.

فونداسیون گلخانه

فونداسیون، اولین مرحله ساخت و اجرای سازه آن بر روی زمین است که معمولا از جنس بتن بوده و مقاوم و مستحکم برای تحمل فشار سازه های فلزی، وزن گیاهان و میوه ها، وزن مضاف باران و برف روی پوشش می باشد. برای ساخت و اجرای فونداسیون گلخانه، مواردی چون نوع آب و هوای منطقه، میزان بارش برف و باران، نوع خاک، ابعاد گلخانه و نوع محصولی که کشت می شود مورد توجه قرار می گیرد که با کمترین هزینه بیشترین راندمان و محصول را داشته باشیم.

انواع فونداسیون گلخانه

  1. فونداسیون بتنی با ابعاد 50*50 سانتیمتر، درون زمین و با عمق 80 تا 100 سانتیمتر می باشد و چون مقاوم ترین نوع فونداسیون و پی گذاری است به آن فونداسیون دائمی هم می گویند و پایداری و ثابت سازی آن نسبت به سایر فونداسیون های دیگر بیشتر است.
  2. فونداسیون الواری یا چوبی در حالیکه مقاومت کمتری نسبت به فونداسیون بتنی دارد، مشکل انتقال سرما از داخل زمین و دل خاک به کف گلخانه در آنها دیده نمی شود و مناسب برای فصل های سرد و زمستان است.
  3. فونداسیون فلزی، نوعی دیگر از فونداسیون با مقاومت متوسط است که به کمک خاک میان لوله های فلزی، مستحکم شده و اجرا می شود. این سازه اگر مناسب با شرایط جوی منطقه نباشد، دچار مشکلاتی مثل ساییدگی، زنگ زدگی و حتی نشست سازه و تخریب آن می گردد.

هزینه سازه گلخانه

هزینه های سازه گلخانه از مرحله اخذ مجوز تا مرحله برداشت محصول شامل موارد زیر می باشد:

  1. هزینه اخذ مجوز و انشعابات آب، برق و گاز
  2. هزینه های قبل از ساخت، شامل نقشه و عکس برداری، مسطح کردن زمین، شیب بندی و طراحی
  3. هزینه های پوشش و مسقف و ایزوله کردن گلخانه
  4. هزینه سیستم های تهویه (انواع فن، پد و پنجره سقفی)
  5. هزینه اتوماسیون و سیستم هوشمند آبیاری و تجهیزات آبیاری تحت فشار
  6. هزینه سرمایش و گرمایش گلخانه
  7. هزینه های بستر کشت و سمپاشی و کوددهی

محاسبه ابعاد سازه گلخانه

برای محاسبه ابعاد سازه گلخانه مواردی مانند مساحت کل زمین، نوع محصول مورد کشت، محل و موقعیت اجرا و سبک گلخانه، حائز اهمیت است. معمولا 60 درصد از کل مساحت زمین به مساحت گلخانه اختصاص می یابد. گام اول، طراحی و تهیه پلان تخمینی است که در آن سبک سازه گلخانه انتخاب می شود و سپس تعداد و ابعاد هر دهنه برآورد می گردد. فنداسیون، اولین مرحله ساخت سازه است که معمولا ابعاد آن 80*80 یا 80*100 میلیمتر و عمق آن 50 تا 100 سانتیمتر است. احداث ستون ها، مرحله بعدی است که از نوع پروفیل گالوانیزه گرم و سپس سرستون، کمان، المان و وتر و بست ها می باشد.

در استاندارد سازه گلخانه عرض دهنه 9.6 متر و طول آن متناسب با طول زمین و جهت آن بین 20 تا 90 متر و موافق با وزش باد منطقه است.

ابعاد استاندارد و رایج در ساخت گلخانه ها

  • ارتفاع ستون تا ناودان: 4 متر
  • ارتفاع تا تاج گلخانه: 5.5 تا 8 متر
  • فاصله بین ستون ها: 4 متر
  • طول کمان ها: 11.2 تا 11.5 متر

اجزای سازه گلخانه

  • ستون اصلی

ستون های اصلی گلخانه که از پروفیل های 80*80 میلیمتر ساخته می شوند، مهم ترین جز در سیستم سازه گلخانه هستند که وظیفه تحمل بیشترین فشار وارده بر سازه گلخانه را دارند و بایستی در قسمت های کناری در مجاورت باد و باران و شرایط نامساعد احتمالی خارج از گلخانه، قوی تر کار شده و طبیعتا تعداد آنها بیشتر باشد.

  • ستون های پیرامونی و میانی
  • سرستون اسپانیایی

سر ستون در دو مدل یکطرفه و دو طرفه برای استفاده جهت اتصال ستون اصلی با کمان های گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که ستون اصلی، مابین دهانه های گلخانه ها باشد برای اتصال آن با کمان از سر ستون دو طرفه و زمانی که در دیواره کناری گلخانه باشد از سرستون یکطرفه جهت اتصال استفاده می شود. جنس سرستون ها همانند دیگر قطعات سازه از جنس گالوانیزه (ضد خوردگی) می باشد.

سرستون اسپانیایی

  • کمان

کمان از اجزای سازه سقف گلخانه بوده که لوله هایی گالوانیزه در سایز های ½ تا 6 اینچ هستند که با روش گالوانیزاسیون در برابر عوامل تخریب کننده و خوردگی مقاومت بالایی دارند. از این لوله ها به صورت کمانی جهت ایجاد قوس که به کمک بست لامپی به همدیگر متصل می شوند در سازه سقف استفاده می گردد. لوله های گالوانیزه کمان در 4 مدل سبک، کشاورزی، صنعتی و سنگین قابل ارائه هستند.

  • ناودان

ناودانی گالوانیزه گلخانه به اشکال H، U و C با ضخامت های مختلف جهت هدایت آب باران و برف روی سقف گلخانه و مصارف دیگر به صورت شیب دار، مورب و موازی با یکدیگر با مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بادبند

بادبندها در سازه گلخانه به عنوان اهرمی جهت مقاوم سازی سازه در برابر لرزش در قسمت های قوس سقفی گلخانه و دیواره های کناری آن به صورت ضربدری مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لوله های واسطه

لوله های واسطه معمولا از جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه جهت ایجاد اتصال مابین لوله های اصلی در سازه گلخانه در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لوله ماکارونی

این لوله مورد استفاده در طراحی سازه گلخانه جهت افزایش توان تحمل فشار وارده بر سازه و مستحکم تر شدن سقف گلخانه می باشد و در ابعاد و با متریال هایی همچون لوله های فولادی گالوانیزه و مقاوم به رطوبت وجود دارند.

  • رابط لوله ماکارونی
  • روبند ستون و سرستون

روبند با جنس های پلاستیکی و فلز گالوانیزه ساخته می شود که در سازه گلخانه برای پوشش ستون و سرستون از جنس گالوانیزه و به منظور جلوگیری از نفوذ آب باران و گرد و غبار به داخل پروفیل ستون مورد استفاده قرار می گیرد.

روبند ستون و سرستون

  • رک و پینیون

رک و پینیون در سیستم سازه سقف گلخانه با یکدیگر کار می کنند و تعریف آن، چرخ دنده ای است که از داخل آن ریلی به واسطه نیرو محرکه تولید شده از موتور گیربکس به حرکت در می آید و در نتیجه بالا و پایین شدن ریل توسط چرخ دنده متصل به گیربکس، پنجره سقف گلخانه باز و بسته می شود. رک و پینیون از جنس آهن گالوانیزه و در فرآیند تهویه و خنک سازی هوای داخل گلخانه برای باز کردن یا بسته شدن سقف (بال کبوتری) مورد استفاده قرار می گیرند.

رک و پینیون

  • بست سدل

بست سدل یا بست سدل قوطی جهت اتصال ستون های اصلی و پروفیل های قوطی شکل در سازه گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

بست سدل

  • بست لامپی

نوعی اتصال در سازه گلخانه است که بیشتر جهت سوار کردن کمان ها در راٌس و زیر کمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بست لامپی

  • بست ثابت
  • بست گلابی

نوعی اتصال برای لوله های آبپاشی است که از آن می توان در صنعت آتش نشانی، کشاورزی، بیمارستانی و ساختمانی بهره برد.

بست گلابی

  • بست قائم

نوعی اتصال است که از آن در مصارفی چون سازه گلخانه، داربست و غیره به وسیله تک پیچ استفاده می گردد.

  • بست پارویی یا ملاقه ای

بست پارویی از جنس گالوانیزه برای اتصال قسمت انتهایی کمان سازه به لبه پنجره گلخانه استفاده می شود و به اشکال قاشقی یا به صورت پارو وجود دارد.

بست پارویی

  • بست گونیا

در سازه گلخانه برای اتصال بین دو صفحه که با زاویه 90 درجه از یکدیگر قرار دارند، بست گونیا مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بست به عنوان یکی از پرکاربرد ترین بست ها در دیگر صنایع و مصارف طراحی دکوراسیون در اشکال مختلف استفاده می گردد.

  • بست گرده ماهی یا بست نایلون

این نوع بست معمولا در سایز 10 سانتیمتری از ورق گالوانیزه دیده می شود که برای بست و اتصال نایلون پوشش گلخانه از آن استفاده می شود. از این رو به آن بست نایلون هم گفته می شود.

بست گرده ماهی یا بست نایلون

  • بست زیر کمان یا بست پل

از این نوع بست با جنس ورق گالوانیزه برای اتصال لوله های کمان به ستون اصلی یا پروفیل (H,M) استفاده می گردد.

بست زیر کمان یا بست پل

  • بست لاپروفیل یا بست اتصال دو پروفیل

بست اتصال دو پروفیل، بست های استوانه ای یا مستطیلی شکل هستند که برای اتصال دو پروفیل یا اجزای دیگر به پروفیل اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

بست لاپروفیل یا بست اتصال دو پروفیل

  • بست گوشه گلخانه

بست گوشه گلخانه نوعی بست است که به صورت زیگزاگ طراحی شده و برای اتصالات پروفیل های زاویه دار مورد استفاده قرار می گیرد.

بست گوشه گلخانه

  • بست بازو پنجره

از این نوع بست برای اتصال رک به بازوی پنجره توسط 2 الی 4 پیچ استفاده می گردد که در مدل ها و سایزهای مختلف، قابل طراحی و ساخت است.

بست بازو پنجره

  • بست ستون فرعی به کمان: اتصال با ورق گالوانیزه 2 میلیمتر
  • بست پشت نردبانی

بست پشت نردبانی

  • لاکینگ کانال

نوعی بست فنر است که از جنس آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته می شود و به آن قفل نایلون هم می گویند که برای نصب نایلون توسط فنر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انواع پیچ گالوانیزه
  • مهره گالوانیزه
  • واشر کرپی گالوانیزه
  • واشر بست های دایره ای یا U شکل
  • بست U

بست U

  • بست نعل اسبی

بست نعل اسبی

  • بست ال دوبل

بست ال دوبل

  • بست دو پوش

بست دو پوش

  • یوبولت

یوبولت

  • سیم بکسل

سیم بکسل

  • روبند کمان

روبند کمان

طراحی سازه گلخانه بر اساس اقليم ايران

مشخصات سازه گلخانه بر اساس اقیلم
نوع اقلیم گرم و خشک معتدل سرد
مناطق جنوب مرکزی شمال و شمال غرب
استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر، نواحی جنوبی استان های فارس، سيستان و بلوچستان، كرمان و غیره تهران، اصفهان، مشهد، سمنان، شيراز تبريز، كردستان، اردبيل، اروميه، زنجان، كرمانشاه
بارش برف (کیلوگرم بر مترمربع) 0 30 60
سرعت باد (کیلومتر بر ساعت) 120 120 120
عرض دهنه (متر) 9.6 8 8
ارتفاع تا زیر ناودانی (متر) 4 4 3

* برای همه موارد، وزن 15 کیلوگرم بر مترمربع و ارتفاع تا راس کمان 5.85 متر است.

گلخانه چیست؟

گلخانه فضایی بسته و مسقف است که با تنظیم و کنترل شرایط محیطی می تواند شرایط رشد گیاهان مربوط به اقلیم های مختلف را در فصول مختلف سال فراهم نماید. گلخانه بسته به جنس مصالح استفاده شده در ساخت آن به انواع ثابت و متحرک تقسیم می شود. در گلخانه ثابت، مصالح ساختمانی پایدار و با دوام هستند. عمر مفید سازه گلخانه در این موارد زیاد بوده و سال های بسیاری می توان از آن استفاده کرد.

سازه گلخانه دست دوم

در ساخت سازه های گلخانه بر اساس نوع اقلیم، مکان یابی و نیاز مشتریان طرح توجیحی مدون توسط کارشنان ارائه می گردد لذا هایپر صنعت فامکو به مشتریان عزیز پیشنهاد می دهد که از خرید سازه های دست دوم خودداری نمایید و با مشاوره از کارشناسان فنی، قطعات سازه گلخانه سفارشی خودرا خریداری نمایید.

تصاویر سازه گلخانه

نمای گلخانه از بالا اتصالات سازه گلخانه سرستون و اتصالات گلخانه 

نمای داخلی سازه گلخانه و اتصالات آن بهبود کیفیت محصول با انتخاب سازه مناسب گلخانه نمای خارجی گلخانه نمای خارجی گلخانه از بالا

نمای بیرونی سازه گلخانه از زاویه بالا نمای خارجی سازه گلخانه سقف قوسی سرستون و اتصالات سازه گلخانه

سرستون سازه گلخانه سرستون سازه های گلخانه سرستون های گلخانه نمای داخلی گلخانه

نمای داخلی یک گلخانه نمای داخلی گلخانه سقف قوسی اتصالات و سرستون های گلخانه سازه های گلخانه ای

سازه های گلخانه سازه گلخانه در اقلیم های مختلف سرستون گلخانه

لوله های گلخانه لوله گلخانه ای لوله های گلخانه ای

گلخانه سقف گنبدی لوله ها و اتصالات سازه گلخانه طریقه نصب سازه گلخانه سازه گلخانه در کنار منبع آب

انواع سازه های گلخانه درب ورودی سازه گلخانه ای سازه گلخانه در شب

نمای بیرونی گلخانه سازه گلخانه از زاویه کنار نمای بیرونی سازه گلخانه قسمتی از نمای بیرونی سازه گلخانه

عملیات نصب سقف سازه گلخانه داخل سازه گلخانه منابع آب در کنار سازه گلخانه نصب سازه گلخانه

عملیات احداث سازه گلخانه نمای بیرونی سازه گلخانه سقف قوسی نمای خارجی از گلخانه های سقف قوسی احداث سازه گلخانه

لیست قیمت سازه گلخانه

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروزرسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت سازه گلخانه
ردیف شرح قیمت به تومان
1 قیمت سازه گلخانه تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حسین‌اکرمی
ارسال شده در : جمعه 11 اسفند 1402

سلام.جهت‌‌‌احداث‌گلخانه‌پانصد‌متری‌در‌خراسان‌رضوی‌شهرستان‌سبزوار‌.‌احتیاج‌به‌مشاوره‌دارم.ممنون

سید صادق موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 18 بهمن 1402

سلام، جهت احداث گلخانه در رشت نیاز به مشاوره دارم. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : شنبه 21 بهمن 1402

سلام جناب موسوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حجت
ارسال شده در : شنبه 07 بهمن 1402

سلام و عرض ادب. برای احداث یک گلخانه مکانیزه به متراژ 1100 متر مربع که از سه طرف با دیوارهایی به ارتفاع 2 متر محصور شده چقدر هزینه باید بشود و امکان احداث آن در شهرستان گناباد خراسان رضوی وجود دارد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : یکشنبه 08 بهمن 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت ور اهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

محمد مهدوی
ارسال شده در : چهارشنبه 04 بهمن 1402

سلام، می خوام گلخانه درست کنم. لطفا راهنمایی کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1402

سلام جناب مهدوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمود محبی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402

سلام، وقت بخیر. احداث یک گلخانه 1000 متری در شهرستان ملایر از صفر تا صد، چقدر هزینه می خواد؟ ممنون اگه منو راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 22 خرداد 1402

سلام جناب محبی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

مهدی زمندی
ارسال شده در : یکشنبه 14 خرداد 1402

سلام، وقت بخیر. برای احداث سازه ۱۰00 متری، هزینه تمام شده با کل سازه و تجهیزات داخلی تقریبا چقدر است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402

سلام جناب زمندی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

امیر اشوری
ارسال شده در : چهارشنبه 03 خرداد 1402

سلام و خسته نباشید خدمت شما می خواستم هزینه ابزار گلخانه به ابعاد 24*16 متر را برایم در بیاورید. از ارومیه هستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 06 خرداد 1402

سلام جناب اشوری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امید فاضلی
ارسال شده در : دوشنبه 28 فروردین 1402

سلام، خسته نباشیند. برای سازه گلخانه 100 متری چقدر هزینه می شه؟ از 0 تا 100 تکمیل بشه.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 31 فروردین 1402

سلام جناب فاضلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

صمد حسینی
ارسال شده در : چهارشنبه 23 فروردین 1402

با عرض درود و خسته نباشید خدمت شما. اگر بخواهیم از شما برای یک گلخانه 8000 متری مصالح سازه را تهیه کنیم، آیا امکانش هست؟ حدوده چقدر هزینه می بره؟ ممنون می شم بهم خبر بدهید. محل احداث گلخانه بوکان آذربایجان غربی می باشد. با تشکر. صمد حسینی.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 27 فروردین 1402

سلام جناب حسینی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

مهران اشکانیان
ارسال شده در : شنبه 12 فروردین 1402

با درود و عرض تبریک سال نو و با آرزوی بهترین ها برای شما و خانواده محترمتون. بنده مهران اشکانیان هستم و ساکن تهران و قصد دارم یک گلخانه صرفا تفریحی برای سرگرمی احداث کنم و چون که علاقه به گل های آپارتمانی دارم با متراژ حدود 15 تا حداکثر 20 متر بنا کنم. چون بنده بازنشسته هستم و با توان مالی محدود استفاده از مصالح دست دوم را ترجیح می دهم. آپارتمان ما جنوبی هست و آفتاب زیادی اصلا به حیاط به علت ساختمان پشتی و درخت بسیار بزرگ سروی که در باغچه هست، نمی تابد. اگر اطلاعات کافی هست، لطفا یک قیمت بدین ممنون می شم. ضمنا بسیار علمی و صادقانه و حرفه ای موارد ساخت گلخانه را توضیح داده بودید. برایم جالب بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 15 فروردین 1402

سلام جناب اشکانیان عزیز، ضمن تبریک سال نو، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

وحید شکری
ارسال شده در : دوشنبه 26 دی 1401

سلام، تصمیم دارم یک گلخانه 1600 مترمربع زیر گشت در بیلوردی از توابع هریس استان آذربایجان شرقی احداث کنم. هزینه تمام کمال با ساخت سوله و پوشش و تجهیزات از قبیل سیستم های گرمایشی، سرمایش، سیستم مه پاش، فن و پد، تجهیزات برق و سیستم آبرسانی چقدر در می آید؟ میزان برداشت برای یک دوره از گوجه فرنگی یا خیار چقدره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401

سلام جناب شکری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

وقار حاجی زاده
ارسال شده در : شنبه 31 اردیبهشت 1401

سلام، خسته نباشید. من می خوام یه گلخانه اطراف شهرستان تبریز درست کنم. خواستم ببینم شسته و رفته چقدر برام تموم می شه. یعنی همه کارشو بکنید و تحویل بدید. حدودا 500 متر باشه.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 01 خرداد 1401

سلام جناب حاجی زاده عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت با شما تماس خواهند گرفت.

صلاح الدین مصلحتی فرد
ارسال شده در : جمعه 09 اردیبهشت 1401

با سلام، وقت بخیر. برای احداث سازه 500 متری، هزینه تمام شده با کل سازه و تجهیزات داخلی تقریبا چقدر است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 10 اردیبهشت 1401

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مهراب سروی
ارسال شده در : شنبه 30 بهمن 1400

با سلام، وقت بخیر. برای احداث سازه 1000 متری، هزینه تمام شده با کل سازه و تجهیزات داخلی تقریبا چقدر است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 01 اسفند 1400

سلام جناب سروی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

وحید دولت آبادی
ارسال شده در : یکشنبه 05 دی 1400

سلام، خسته نباشید. برای یک گلخانه کوچک مقیاس (300متری) چقدر هزینه لازمه؟ چه تجهیزاتی می خواد؟ ممنون می شم راهنماییم کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 06 دی 1400

سلام جناب دولت آبادی عزیز، تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه به ابعاد گلخانه (طول، عرض و ارتفاع)، نوع محصول، منطقه جغرافیایی، نوع برق و نوع سوخت بستگی دارد. لطفا این موارد را ذکر بفرمایید تا تجهیزات ضروری به حضرتعالی معرفی شود. همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت با شما تماس خواهند گرفت.

پوریا رحیمی منش
ارسال شده در : جمعه 19 آذر 1400

سلام، گلخانه ام 2000 متری هست، اما فعلا سازه 1000 متری می خوام. قیمت هاتون چنده؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 20 آذر 1400

سلام جناب رحیمی منش عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

منگشتی
ارسال شده در : دوشنبه 29 شهریور 1400

سلام، سازه ۲۳۰۰ متری کامل طرح اسپانیایی جهت اجرا در خوزستان نیاز دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 شهریور 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مرتضوی
ارسال شده در : شنبه 04 اردیبهشت 1400

سلام، لطفا قیمت متراژ گلخانه در انواع مختلف رو می فرمایید؟ متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 04 اردیبهشت 1400

سلام جناب مرتضوی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حسین معرفی
ارسال شده در : پنجشنبه 12 فروردین 1400

سلام، یک هکتار سازه کامل گلخانه قیمت مناسب با پیش فاکتور و پیش فاکتور تجهیزات گلخانه لطفا برام میفرستید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 14 فروردین 1400

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی دهقان دولتی6942
ارسال شده در : پنجشنبه 20 شهریور 1399

سلام و خسته نباشی، قیمت روز تجهیزات راه اندازی گلخانه مدرن پرتال گانیک طرح اسپانیایی با پوشش و تجهیزات آن برای کشت صیفی جات به مساحت 7000 متر مربع برای بانک بصورت پیش فاکتور می خواستم، اگر محبت بفرمایید تا بعد خدمتتان برای خرید می رسم.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 20 شهریور 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.