تجهیزات کشت گلخانه

امروزه گلخانه ها امکان کشت انواع محصولات در فصول مختلف و در مناطق غیر بومی را فراهم نموده اند که لازمه آن استفاده از امکانات مختلف همچون تجهیزات باغبانی و کشت هیدروپونیک است تا بتوان شرایط مطلوب رشد گیاه از جمله رطوبت، خاک، هوا و غیره را با توجه به نوع گیاه و اقلیم اصلی آن فراهم نمود.

انواع تجهیزات کشت گلخانه

شایان به ذکر است که با توجه یه نوع گیاه قابل پرورش از تجهیزات کشت مختلفی استفاده می شود به طور مثال برای برخی از گیاهان از کشت هیدرو پونیک، برای پرورش گیاهان درختی از تجهیزات باغبانی و تجهیزات کشت گلخانه خانگی برای گیاهان آپارتمانی استفاده می نماییم که در ادامه به شرح مختصر انواع آن می پردازیم.

تجهیزات باغبانی

تجهیز باغبانی

ابزار های باغبانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود ابزارآلات دستی و قدرت که بیشتر مناسب برای باغبانی ها در سطح وسیع می باشند.

ابزار آلات دستی

ابزار آلات دستی جزء اولین ابزارآلات مورد استفاده انسان در کشاورزی می باشند همانند بیلچه، ماله، تبر، سینی نشاء و غیره که در طول زمان انسان با تغییر در نحوه ساخت این ابزار ها، سبب سازگاری آن ها با ارگونومی بدن خود شده است تا سبب فشار کمتری به بدن انسان شوند این دسته از تجهیزات از گروه تجهیزات گلخانه خانگی نیز محسوب می شوند.

ابزار آلات قدرت

ابزار آلات قدرت در تجهیزات باغبانی از جمله تجهیزاتی می باشند که با کمترین دخالت انسان و با استفاده از نیروی مکانیکی، برق و فسیلی سبب انجام برخی اعمال همچون چمن زنی در سطح وسیع می شوند. این دستگاه ها امروزه از تنوع بالایی برخوردار می باشند.

تجهیزات گلخانه هیدروپونیک

بستر کشت هیدروپونیک

بستر های کشت گلخانه ای دارای دو نوع می باشند اولین نوع که با نام بستر کشت خاکی شناخته می شود ریشه گیاه در خاک قرار گرفته و مواد مغذی را دریافت می کند این شیوه معمول کشت می باشد و نیاز خاصی به تجهیزات کشت گلخانه ای ندارد اما در روش دوم که با نام کشت هیدروپونیک شناخته می شود بستر کشت خاک نبوده بلکه شامل مواد مغذی همچون گروبگ، کوکوپیت، پیت ماس و غیره می باشد که از تجهیزات کشت گلخانه در کشت هیدروپونیک محسوب می شوند.

شایان به ذکر است تجهیزات گلخانه هیدرو پونیک با توجه به نوع آن به سه صورت باز، نیمه باز و بسته ارائه می شود البته در برخی موارد استفاده از بستر های کشت هیدروپونیک مستلزم استفاده از مخازن نگه داری آب، لوله های مخصوص و پایه های نگه دارنده می باشد.

مزایای کشت هیدرو پونیک

  • ایجاد محیطی سبک و پایدار برای گیاه
  • کاهش بروز بیماری هایی که ناشی از خاک می باشند.
  • کاهش آلودگی های محیطی

نکات خرید تجهیزات کشت گلخانه ای
  • توصیه می شود در خرید تجهیزات باغبانی، کیفیت به عنوان اولین مولفه در نظر گرفته شود زیرا در صورت عدم کیفیت تجهیزات، کار انجام شده توسط این ابزار ها، سبب تاثیر منفی بر روی محصول خواهد شد.
  • در هنگام خرید این تجهیزات به نکات ایمنی درج شده بر روی آن ها از جمله نحوه استفاده توجه فرمایید.
  • در هنگام انتخاب نوع بستر کشت هیدروپونیک به تاثیرات آن بر روی ایمنی چشم، محافظت پوست، و سیستم تنفس توجه فرمایید و اقدامات لازم را با توجه به آن انجام دهید.
  • در خرید تجهیزات کشت گلخانه توصیه می شود با کارشناسان این حوضه مشورت نمایید تا شما را در خرید درست این تجهیزات راهنمایی نموده و از خرید لوازم ملزوم و غیر ملزوم شما را مطلع سازند.

مزایای استفاده از کشت گلخانه ای

  • سبب ایجاد شرایط مطلوب جهت رشد گیاه شده که از اثرات آن می توان به باردهی چند باره گیاه در سال اشاره نمود.
  • سبب افزایش در میزان باردهی و کیفیت محصول می شود.
  • کاهش مدت زمان پرورش و محصول دهی گیاه
  • پرورش با کیفیت گیاهان غیر بومی همچون پرورش موز در ایران
  • محافظت گیاه در برابر بیماری ها

لیست قیمت تجهیزات گلخانه ای

قیمت تجهیزات گلخانه ای با توجه به نوع دستی یا برقی بودن متفاوت می باشد با توجه به کثرت در این تجهیزات جهت دریافت قیمت و کاتالوگ با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مهدی علی نیا
ارسال شده در : یکشنبه 16 مرداد 1401

سلام، لوازم کشت هیدروپونیک لازم دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 مرداد 1401

سلام جناب علی نیا عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

ابوبکر مجیدی
ارسال شده در : دوشنبه 24 آبان 1400

با سلام و تشکر از اطلاعات جامع سایت تون. یک سوال کلی داشتم خدمتتان. اگه مقدور هزینه تقریبی ساخت 3000 متر گلخانه را با سازه اسپانیایی تجهیزات اصلی مثل برق کشی، لوله کشی، گرمایش، سرمایش، تهویه، خود سازه، فونداسیون و ادوات می فرمایید؟ ممنون میشم راهنمایی فرمایید. البته برای استان کردستان شهرستان سنندج با آب و هوای معتدل (زمستان تا دمای منفی 10 درجه داشته ایم و در تابستان تا دمای 45 درجه) می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 24 آبان 1400

سلام جناب مجیدی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت با شما تماس خواهند گرفت.