فروش انواع آبپاش آبیاری

آب پاش ها با نام اسپرینکلر نیز شناخته می شوند. استفاده از آب به عنوان اسپری و ریزش آن بر روی گیاهان به صورت قطره، باعث بهبود یافتن رشد گیاهان می شود. استفاده از انواع روش های آبیاری مدرن مانند آبیاری بارانی توسط آبپاش ها باعث افزایش متوسط عملکرد و کیفیت گیاهان در مقایسه با روش های سنتی می شود.

همچنین در خاک های با بافت شنی کاربرد بیشتری دارد. با داشتن میزان آب موجود و تعداد دور آبیاری و ساعات آبیاری دقیق می توان به محصول با کیفیت دست یافت و همچنین با اسپری شدن سموم روی گیاهان از بروز آفات روی محصول جلوگیری کرد. علاوه بر این با میزان آب کنترل شده نیز بستر مناسبی برای زهکشی گیاهان به وجود می آید که این مسئله در مناطق با توپوگرافی نامنظم بسیار حائز اهمیت است. یکی ازانواع گسيلنده هايی كه جهت آبياری مزارع طراحی و ساخته شده آبپاش است. آب پاش ها بسته به نوع مصرف و شرايط كشت و از همه مهم تر بافت خاک مزرعه توسط متخصصين طراح شبكه آبياری انتخاب و به مصرف كننده پيشنهاد می گردند. اما می توان به طور كلی آن ها را بر اساس شعاع پاشش به 3 دسته كلی بلند برد(شعاع پاشش زیاد)، ميان برد(شعاع پاشش متوسط) و كوتاه برد (شعاع پاشش کم) دسته بندی و معرفی كرد. آبپاش ها کاربردهای مسکونی و صنعتی و کشاورزی دارد، كه در ادامه برند های گوناگون كه اين شركت افتخار تامين آن ها را دارد، آورده شده است.

فواره یا آب پاش آبیاری چیست؟

دستگاهی از سیستم های آبیاری تحت فشار است که جریان آب عبوری از آن به صورت قطره های ریز و یکنواخت در محیط پخش می شود و مانند باران گیاهان را از آب بی نیاز می سازد.

دو پارامتر در انتخاب آبپاش بسیار مهم است اول شعاع پاشش و دوم دبی پاشش که هر کدام به فشار آب ورودی و نوع آبپاش کشاورزی بستگی دارد.

بیشتر آبپاش های بارانی کشاورزی با شعاع پاشش بسیار کم از نوع پلیمری هستند و بعید است آبپاشی آلومینیومی و برنجی با شعاع پاشش متوسط و زیاد به اندازه 13 الی 25 متر وجود داشته باشد که از جنس پلیمر هم ساخته شده باشد. آبپاش های برنجی و آلومینیومی برای مزارع کاربرد دارد. آبیاری مزارع با توجه به حساسیت گیاهان در فصول کم آب بسیار مهم است. انواع مختلفی از آب پاش ها در بازار ارائه می شود که جهت آبیاری گیاهان استفاده می گردد.

انواع آبپاش کشاورزی

آب پاش بارانی کشاورزی بر حسب نوع استفاده از آن به دو دسته تقسیم می شود:

  1. آبپاش ضربه ای یا بارانی
    • زراعی
    • فضای سبز
  2. آبپاش مخفی شونده فضای سبز
    • ضربه ای
    • دنده ای
    • چرخشی
    • آبیاری قطره ای

آب پاش ها بر اساس نوع جنس به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. آب پاش پلاستیکی یا پلیمری
  2. آب پاش برنجی
  3. آب پاش آلومینیومی

آب پاش ها بر مبنای مقدار پاشش و دبی خروجی به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. آب پاش کوچک یا کم فشار (شعاع پاشش کمتر از 13 متر)
  2. آب پاش متوسط (شعاع پاشش بین 13 تا 25 متر)
  3. آب پاش فشار بالا یا گان (شعاع پاشش بیش از 25 متر)

آبپاش ضربه ای یا بارانی

آبپاش ضربه ای

برای کشاورزان انتخاب سیستم آبیاری مناسب ممکن است یکی از مهمترین تصمیماتی باشد که می گیرند. از بین تمام سیستم های آبیاری مزرعه، آبیاری بارانی روشی است که بیشترین الگو را از باران طبیعت می گیرد. این امر مزایای بسیاری دارد که بعدا به آن پرداخته خواهد شد. آبیاری بارانی موفقیت آمیز توسط عوامل متعددی تعریف می شوداز جمله:

  • توانایی آبپاش در ارائه قطرات یکنواخت
  • الگوی توزیع یکنواخت
  • فشار خروجی ثابت

آبپاش بارانی یکی از مهم ترین سیستم های آبیاری بوده که وظیفه آبیاری یکنواخت مزرعه را بر عهده دارد. آبپاش ضربه ای یا بارانی را آب پاش زراعی نیز می نامند به دلیل اینکه بیشترین کاربرد آن در مزرعه می باشد.

آبپاش زراعی

آبپاش های زراعی که به آن آبپاش چکشی یا آبپاش ضربه ای نیز گفته می شود، در مزرعه و گاهی اوقات در فضای سبز استفاده می شود. آب پاش های کشاورزی و زراعی تک نازله یا دو و سه نازله است. خود آب پاش های زراعی به دو دسته تنظیم شونده و تمام دور تقسیم می شوند. آبپاش چکشی، یک صفحه فنری یا بالک دارد که به آب خارج شده از نازل ضربه زده و این امر باعث یکنواختی جریان آب می شود. در آبپاش تنظیمی، بالک یا صفحه فنری تا حد مشخصی چرخیده، آبیاری را انجام داده و مجدد به حالت اول در می آید. در آب پاش های تمام دور چرخش فنر و پاشش آب به صورت 360 درجه است. در تصویر زیر آبپاش زراعی تنظیمی را ملاحظه می فرمایید:

نحوه کار آبپاش ضربه ای

آبپاش ضربه ای در سیستم آبیاری بسیار حساس و مهم است، به طوری که اگر تمامی هزینه های انجام شده برای آبیاری مزرعه در سیستم پمپاژ آب، لوله های اصلی، نیمه اصلی و جانبی به خوبی انجام شده باشد، ولی آب پاش سیستم آبیاری بارانی یا ضربه ای مناسب نباشد؛ تمامی هزینه ها از بین می رود، لذا باید تمامی نکات و طرز کار آبپاش ضربه ای یا بارانی که انتخاب نوع آن که به فشار و دبی آب بستگی دارد را لحاظ کرد.

کاربرد آبپاش آبیاری در کشاورزی

  • برای آبیاری و توزیع کودهای محلول در آب
  • برای خنک کردن گیاهان (در گلخانه ها بصورت میست یا مه پاش کردن)
  • جلوگیری از یخ زدن وسرمازدگی
  • مهار گرد و غبار

آبپاش ضربه ای

مزایای آبیاری با آبپاش ضربه ای یا بارانی

  • افزایش محصول و افزایش بهره وری
  • جلوگیری از تراکم علف های هرز و آفات
  • استفاده از کود ها و سموم محلول در آب و راحتی پخش آن ها در زمین
  • امکان آبیاری راحت تر در زمین های با توپوگرافی نامنظم (دارای پستی و بلندی)
  • بهره وری آب بالاتر می رود.
  • در این نوع از آبیاری نیاز به ساخت جوی نیست و هزینه های مربوط به لایروبی جوی ها و بازسازی آن ها نیاز نیست.
  • زمانی که آبیاری به صورت پاشش انجام می گیرد، باعث می شود که هوای اطراف گیاه مرطوب شود و در نهایت باعث افزایش فعالیت گیاه می گردد.
  • در فصول گرم با پخش شدن آب در هوا و خنک شدن هوای اطراف گیاه سبب تاخیر در عمل تبخیر می شود.

آبپاش مخفی شونده

آبیاری یکی از اموری است که باید به طور دائم برای گیاهان انجام گیرد. آبپاش های مخفی شونده داخل زمین دفن شده و زمان آبیاری تحت فشار، از زمین بیرون آمده، آبیاری را انجام داده و بعد از قطع سیستم مجدد به داخل زمین بر می گردد. آبپاش های مخفی شونده بیشتر در فضای سبز، چمن، زمین گلف و زمین های فوتبال استفاده می شود. آبپاشی محبوب برای استفاده در زمین های گلف و چمن های ورزشی مثل فوتبال است.

ناحیه پاشش آب پاش های مخفی شونده در برخی مدل ها قابل تنظیم است و شعاع پاشش در آبپاش های فضای سبز با تغییر نازل ها قابل تغییر است.

افزایش زمین های چمن و فضای سبز باعث شده که استفاده از آب پاش یک ضرورت مهم به حساب بیاید. یکی از بهترین و بروز ترین آب پاش ها برای فضای سبز که باعث حفظ زیبایی و آراستگی آن می شود، آبپاش مخفی شونده می باشد. مشکلاتی که قبل از ابداع این سیستم وجود داشت:

  • وسایل آبیاری دائما باید راه اندازی می شد که این امر در مدت طولانی بسیار آزاردهنده بود.
  • باعث استهلاک و آسیب رساندن به ابزارها و سیستم می گشت و در نتیجه کیفیت آبپاش ها دچار تغییر می شد و توزیع آب به مرور کاهش می یافت.

این دو مشکل باعث شد که سیستم آبیاری ثابت و در نتیجه سیستم آبپاش مخفی شونده فضای سبز و یا سیستم آبیاری ثابت زیر زمینی به وجود آمد.

کاربرد آبپاش مخفی شونده فضای سبز

  • آبیاری چمن ها، مناظر، زمین گلف و سایر مناطق
  • خنک نگه داشتن محیط برای جلوگیری از ایجاد گرد و خاک

مزایای آبپاش مخفی شونده
  • پاشش آب کاملاً مساوی انجام می شود.
  • پنهان شدن آبپاش پس از پاشش آب که باعث می شود دستگاه از هرگونه صدمه و آسیب دور بماند.
  • می توان شعاع پاشش و قابلیت تغییر زاویه پاشش آب را فعال کرد، که این عمل با استفاده از آچار مخصوصی صورت می گیرد که مقدار پاشش و شعاع آن را تغییر می دهد.

انواع مختلف نازل برای استفاده در آبپاش ها فضای سبز

چهار نوع متداول نازل آبپاش مخفی شونده فضای سبز موجود می باشند که شامل نازل مخفی شونده چرخشی، ضربه ای، دنده ای و قطره ای است.

آبپاش مخفی شونده فضای سبز، آبپاش پاپ آپ (Pop-up) نیز شناخته می شود. آب پاش پاپ آپ معمولاً دارای سری هایی بوده که برای فضای سبز بیرون از زمین کشیده شده است.

نازل اسپری کننده معمولاً حرکتی به صورت تمام دور، یک چهارم دور و یا نصف دور دارد. زمانی که آب پاش روشن باشد قسمت سری آن به بیرون از زمین می آید و هنگام خاموش کردن به داخل زمین می رود.

انواع مختلف نازل برای استفاده در آبپاش ها فضای سبز

همواره می توان الگوی پاشش را در عرض 45 فوت تنظیم کرد. به طور کلی، این سیستم ها در انواع یک تا دو و نیم اینچ آب در هر ساعت برای مناطق تحت پوشش تولید می شود.

آبپاش مخفی شونده در زمین های فوتبال نیز یکی از این نوع آبپاش ها به حساب می آید.

آبپاش مخفی شونده چرخشی

این آب پاش ها دارای نازلی است تا جریان آب را پخش کنند و می توان به طور مداوم الگوی پاشش را در آن ها تنظیم کرد. این مدل ها معمولاً تا 40 فوت از آب را پوشش داده و در نواحی بین ½ و ¼ اینچ در ساعت مورد استفاده قرار می گیرند.

دو نوع متداول از انواع اب پاش چرخشی وجود دارد که شامل ضربه ای و دنده ای می باشد. مدل ضربه ای دارای بازوی فنری است که نازل را می چرخاند. سپس جریان آب با صفحه فلزی برخورد کرده و سر آن را می چرخاند و باعث پراکنده شدن آب می گردد. در مدل دنده ای، فشار آب به عنوان چرخاننده دنده ها استفاده می شود. نازل تا زمانی که پاشش صورت می گیرد می چرخد. هر دو نوع معمولاً به صورت مشابه کار می کنند، اگرچه مدل دنده ای ممکن است آرام تر عمل آبیاری را انجام دهد.

آبپاش مخفی شونده فضای سبز چگونه کار می کند؟

تمامی لوله ها و سر آبپاش در زیر خاک دفن شده و به طور کامل با استفاده از علف های دورشان مخفی شده است.

زمانی که سیستم روشن می شود، آبپاش مخفی شونده از سطح زمین بلند شده و زمانی که سیستم خاموش شود با استفاده از تایمر های آبیاری اتوماتیک به جای اولیه باز می گردد.

آبپاش کم فشار یا کوچک

آبپاش های کم فشار یا کوچک یکی از متداول ترین آبپاش های ضربه ای است که در طرح های مختلف ساخته شده و به بازار عرضه می گردند. این آب پاش ها به طور کلی پلیمری است. چرخش آن ها از طریق فشار آب صورت می گیرد و روش آبیاری با آنها به صورت ضربه ای یا چرخشی است. الگو و شکل پاشش آن ها به صورت دایره ای تمام دور و یا تنظیمی در بازار موجود است.

مزایای آبپاش کم فشار

  • دسترسی به تمامی نقاطی که باید آبیاری شود.
  • قیمت این نوع از آبپاش ها نسبت به انواع دیگر بسیار کم تر است.
  • نیروی کار کمتری نسبت به دیگر انواع آبپاش ها نیاز دارند.
  • به دلیل ریزتر بودن قطرات آب خروجی از آبپاش آسیب به محصولات حساس بسیار کمتر رخ می دهد.

آب پاش متوسط

آبپاش های متوسط کاربری بسیار زیادی در زمین های کشاورزی دارد و به همین دلیل در بین کشاورزان این نوع آبپاش کشاورزی بسیار محبوب است. مشکلات حاصل از آبیاری کم فشار و پرفشار در این نوع آبیاری حل شده و کارایی بهتری نسبت به دو نوع دیگر آبیاری داراست. ورودی آن ها 1 تا ½ 1 اینچ طراحی شده است و جنس آن ها از آلومینیوم و یا برنج می باشد، البته در شرایط بسیار خاصی به صورت پلیمری نیز تولید می شوند. شعاع پاشش این نوع از آبپاش ها بین 15 تا 25 متر است و یکنواختی این نوع پاشش به بیش از 88 درصد می رسد. نازل های این نوع از آبپاش ها قابل تعویض است و اندازه این نازل ها 6، 7، 8 و 10 میلی متر می باشد. آب پاش با شعاع پاشش متوسط به صورت تمام دور، دو نازله، سه نازله و تنظیمی عرضه می شوند.

مزایای استفاده از آبپاش متوسط

  • دسترسی راحت به لوازم جانبی
  • دسترسی راحت به مراکز مجاز تعمیر
  • می توان اندازه قطرات را برای خاک های متفاوت کالیبره کرد.
  • کاهش زمان و مصرف انرژی نسبت به آبپاش های پلیمری

آبپاش بزرگ یا گان

یکی از وسایل آبیاری ضربه ای با عملکرد بالا آبپاش های بزرگ یا آبپاش تفنگی است که آب را با فشار و شدت بالا پرتاب می کند. معمولاً قطر نازل این نوع از آبپاش ها بین 10 تا 30 میلی متر با شعاع پرتاب 30 تا 60 متر است. این آبپاش ها معمولاً با مکانیزم دنده ای یا گیربکسی ساخته می شوند ولی مدل های ضربه ای آن ها نیز موجود است.

مزایای آبپاش تفنگی یا گان (Sprinkler Gun)

  • قابلیت تنظیم اندازه قطرات برای خاک های متفاوت و یکنواختی زیاد
  • قابل حمل
  • قابل تعویض نازل ها و همسان سازی با زمین زراعی
  • قابلیت توزییع کود مایع در مدت کم و وسعت زیاد
  • کاهش مدت زمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف انرژی

آبیاری سنتر پیوت (Center Pivot) یا مرکز محور

این سیستم توسط یک کشاورز به نام فرانک زیباخ) (frank-zybach در سال 1940 اختراع شد. بعدها این سیستم ارتقاع پیدا کرد و در آن از لوله های نورد بزرگ که به چرخ های بزرگ متصل است استفاده شد و در واقع محبوبتیرین روش آبیاری در مزارع وسیع است.

نحوه نصب آبپاش روی زمین

تمامی آبپاش ها روی پایه آبپاش نصب می شود. پایه آبپاش که به آن رایزر هم گفته می شود، توسط بست و قلابی که دارد داخل شیر خودکار قرار گرفته و آب بندی می شود. در مدل های مخفی شونده رایزر داخل زمین دفن می شود.

نحوه انتخاب آبپاش مناسب

یک آبپاش کشاورزی باید شعاع پاشش مناسبی داشته باشد و میزان پاشش آن با آبپاش یا شیر خودکار مجاور حالت همپوشانی داشته باشد. این موضوع در تصویر زیر واضح است:

نحوه انتخاب آبپاش مناسب

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در پاشش آبپاش فشار شبکه است. شعاع پاشش به خصوصیات خود آبپاش (یعنی اندازه نازل خروجی آب و تک یا چند نازله بودن آن) هم بستگی دارد. انتخاب آبپاش کشاورزی بایستی با ابعاد زمین شما متناسب باشد. مثلاً اگر ابعاد زمین 10*30 متر باشد آبپاشی انتخاب شود که شعاع پاشش آن تا 15 متر باشد. انتخاب شعاع پاشش بیشتر از این مقدار باعث جریان یافتن آب روی خاک و رواناب شده و شعاع پاشش کمتر از 15 متر هم باعث غیر یکنواختی و عدم آبیاری کافی به گیاهان می شود.

برای آبیاری گوشه های زمین خود از آبپاش های تنظیم شونده و برای آبیاری بقیه نقاط، از آبپاش های تمام دور استفاده کنید. آبپاش ها در انواع پلیمری، برنجی و آلومینیومی موجود است.

مزایای استفاده از آبپاش کشاورزی در آبیاری بارانی
  • منجر به صرفه جویی در مصرف آب می شود.
  • گیاهان پا بلند به راحتی با آبپاش آبیاری می شوند.
  • کود ها و سموم به راحتی توسط آبپاش به گیاهان می رسد.
نحوه نگهداری صحیح آبپاش ها
  • آب پاش ها را هر 6 ماه یکبار بازدید و در صورت نیاز سرویس کنید.
  • برای رفع گرفتگی آبپاش هرگز اجسام تیز داخل نازل ها فرو نبرید و از اجسام نرم استفاده کنید.
  • یکی از عوامل نچرخیدن آبپاش ممکن است فشار شبکه باشد، فشار را بررسی کنید.
  • هنگام کار در فصول سرد مراقب این موضوع باشید که ممکن است آب داخل آبپاش یخ زده باشد و کار نکند.
  • هنگام نصب آبپاش آن ها را توسط نوار تفلون و واشر به خوبی آب بندی کنید.
  • در شرایط باد زیاد از آنجایی که باد سبب عدم یکنواختی پاشش می شود، از آبیاری بارانی استفاده نکنید. باد باعث عدم یکنواختی پاشش می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمدتقی حیدرپور
ارسال شده در : شنبه 03 تیر 1402

سلام، وقت بخیر. من یک باغچه 100 متر در 23 متر دارم. چه نوع آبپاش و کف کش چند اینچی با چه متراژی باید کار بگذارم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 07 تیر 1402

سلام جناب حیدرپور عزیز، چنانچه زیبایی و جلوه ظاهری باغچه برای شما مهم است، می توانید از آبپاش های مخفی شونده (هانتر آمریکا و رین ایتالیا) استفاده نمایید. اگر آبپاش ضربه ای بخواهید، مدل مناسب به کشور سازنده و جنس (پلیمری یا فلزی) مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. شعاع پاشش و تمام دور یا تنظیمی بودن آبپاش ها باید مشخص شود. پیشنهاد می شود ابتدا سیستم آبیاری شما توسط یک مجری یا طراح مشخص شود تا بعد از آن در مورد خرید مدل مناسب به شما مشاوره بدهیم. در مورد نوع پمپ نیز همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

ناصرفرهمند
ارسال شده در : دوشنبه 15 شهریور 1400

سلام و عرض ادب. من مسئول تاسیسات آبرسانی شرکت هستم. با توجه به خرابی برخی آبپاش های ما و نیاز به تعمیر و نگهداری آنها، می خواستم برخی لوازم جانبی آبپاش ها رو سفارش بدم. همچنین با توجه به افزایش سطح زیر کشت به وسعت 2000 هکتار در سال آینده، در برآورد اولیه 500 دستگاه آبپاش باید خریداری کنیم. اگه ممکنه یک مشاوره کوتاه بهم بدین. ممنون می شم.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 15 شهریور 1400

سلام جناب فرهمند عزیز، در حال حاضر هایپر صنعت فامکو به صورت جداگانه لوازم جانبی آبپاش ارائه نمی دهد. لطفا بفرمایید آبپاش مخفی شونده در نظر دارید یا ضربه ای. همچنین تمام دور بودن یا تنظیمی بودن آبپاش را ذکر بفرمایید.

علی محمدی
ارسال شده در : دوشنبه 12 آبان 1399

سلام وقت بخیر، آبپاش بلند برد چند متر برد مفید دارند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 14 آبان 1399

سلام، وقت شما هم بخیر، بستگی به برند و نوع آبپاش انتخابی شما دارد اما می توان گفت به طور میانگین برد آبپاش ها 15 متر می باشد.

عباس عباسی
ارسال شده در : یکشنبه 30 شهریور 1399

در هر هکتار چند نازل استفاده می شود؟ راهنمایی کنید ممنون میشم.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 31 شهریور 1399

تعداد نازل آبپاش به خیلی موارد از قبیل نوع کشت، نوع خاک، فواصل رایزرها، شعاع پاشش و غیره بستگی دارد و برای یک هکتار حتما باید نقشه کشی و طراحی انجام شود و سپس تعداد آبپاش مشخص شود. لطفا جهت دریافت اطلاعات دقیق تر با واحد مشاوره فنی تمای حاصل نمایید.