تجهیزات اندازه گیری دما

تجهیزات اندازه گیری دما چیست؟

در ابزاردقیق پارامترهای مختلفی جهت سنجش وجود دارد که دما، یکی از این پارامترها بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اندازه گیری دما در فرآیند، یکی از حساس ترین پارامترها می باشد که در هنگام اندازه گیری آن باید دقت کافی شود، برای اندازه گیری دما تجهیزات و لوازم جانبی خاصی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

فروش انواع تجهیزات اندازه گیری دما

در کنار تجهیزاتی که میزان دما را اندازه گیری می کنند متعلقاتی وجود دارند که همراه با این سنسورها استفاده می شوند، تجهیزات و لوازم جانبی که در صنعت جهت اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند شامل ترموکوپل صنعتی، ترمومتر (دماسنج یا حرارت سنج پرتابل)، گیج دما، حسگر مقاومتی دما RTD، ترانسمیتر دما و ترموول که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

ترموکوپل صنعتی

ترموکوپل دما یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات می باشد که در اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیز در تایپ های مختلف T، J، K، B، S، R و غیره می باشد. تایپ این سنسورها بر اساس نوع کاربری، میزان دما و میزان حساسیت مختلف هستند و دارای دقت متفاوتی می باشند. ترموکوپل دارای سه کلاس A، B، C بوده که کلاس A دارای دقت بیشتری نسبت به کلاس C می باشد. خروجی ترموکوپل ها از نوع میلی ولت می باشد، در واقع اگر به قسمت Hot Junction یا محل جوش سنسور حرارت داده شود خروجی در حد میلی ولت ایجاد می شود.

ترموکوپل صنعتی

ترمومتر

ترمومتر را با نام های دیگری همچون دما سنج یا حرارت سنج نیز می شناسند، همانطور که از اسم آن مشخص است مانند سنسورهای دیگر میزان دما را اندازه گیری می کند اما تنها تفاوتی که دارد این است که میزان اندازه گیری را به صورت لوکال (Local) نمایش می دهد. در صنعت در محل هایی که امکان نصب سنسور دما وجود ندارد یا بر اساس شرایطی نیاز به اندازه گیری لحظه ای آن محل باشد از دماسنج های پرتابل استفاده می شود، این تجهیز بسیار کوچک و سبک بوده و قابل حمل می باشد.

ترمومتر

گیج دما

یکی از تجهیزاتی که میزان دما را اندازه گیری می کند، گیج دما می باشد. این تجهیز در محل نصب می شود و مقدار اندازه گیری شده را در محیطی که نصب شده نشان می دهد. مقدار اندازه گیری شده در گیج های دما قابلیت نمایش به دو صورت عقربه ای یا دیجیتالی را دارد که در مدل های عقربه ای در دو واحد سانتیگراد (˚C) و فارنهایت (˚F) نمایش داده می شوند.

گیج دما

حسگر مقاومتی دما RTD

سنسور RTD مانند ترموکوپل میزان دما را اندازه گیری می کند و تفاوت آن در نوع خروجی می باشد که خروجی حسگر مقاومتی دما RTD از نوع مقاومتی می باشد. سنسورهای مقاومتی بیشتر در فرآیندهایی که دارای دمای حدود 500 درجه سانتیگراد باشد مورد استفاده قرار می گیرند که نسبت به ترموکوپل ها دارای دقت اندازه گیری بالاتری می باشند. سنسور مقاومتی دارای انواع PT100، PT 1000، PT 500 و غیره می باشد که رایج ترین آنها PT100 است و همچنین در سه دقت 1، 2 و 3 ارائه می شود که کلاس 1 دارای دقت بالاتری است.

حسگر مقاومتی دما RTD

ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما یکی از تجهیزات جانبی سنسورهای دما می باشد که در سه مدل هد مونت، ریل مونت و فیلد مونت موجود می باشد. وظیفه اصلی ترانسمیتر دما ارسال سیگنال الکتریکی می باشد که این سیگنال ممکن است در دو نوع میلی آمپر یا ولت باشد. ترانسمیتر بر اساس میزان ورودی میلی ولت یا اهمی که دریافت کرده، آن را به یک سیگنال قابل انتقال تبدیل می کند. ترانسمیترها به صورت های مختلف در محل مورد نظر نصب می شوند به عبارت دیگر نوع هد مونت در داخل کلگی سنسور دما، نوع ریل مونت در داخل باکس یا تابلو برق و ترانسممیتر فیلد مونت هم به صورت پک ساخته می شود. سنسور دما و ترانسمیتر همراه هم بوده و یک صفحه نمایش جهت رویت مقدار اندازه گیری شده روی ترانسمیتر تعبیه شده است.

ترانسمیتر دما

ترموول

جهت قرارگیری سنسورهای دما در فرآیند از تجهیزی به نام ترموول استفاده می شود. استفاده از این تجهیز موجب سهولت در کار شده و نوعی محافظ در مقابل آسیب به سنسور می باشد. ترموول ها از لحاظ نصب به چهار نوع فلنجی، جوشی، رزوه ای و بهداشتی تقسیم می شوند. لوله ترموول دارای انواع صاف Straight، مخروطی Tapered و پله ای Stepped است. ترموول با اتصال فلنجی در سیالاتی که دارای دما و فشار بالا هستند و نیاز به تعمیرات دوره ای دارند، مناسب می باشد زیرا دارای آب بندی خوبی است، ترموول نوع جوشی در سیالاتی که دما و فشار بالا دارند و نیاز به تعمیرات و نگهداری دوره ای ندارند، مناسب می باشند، همچنین ترموول نوع رزوه ای برای سیالاتی که فشار بالایی ندارند مناسبی بوده زیرا این نوع ترموول به دلیل رزوه ای بودن آبندی خوبی ندارد و نوع بهداشتی یا Sanitary این محصول در تولید محصولات بهداشتی و غذایی استفاده می شود.

ترموول

faq

تجهیزات اندازه گیری دما جهت کنترل و اندازه گیری دما در بسیاری از محیط ها به ویژه محیط های صنعتی کاربرد دارند؛ این تجهیزات در انواع گوناگونی متناسب با نوع مصرف و کاربری، جهت اندازه گیری دمای سیالات و جامدات طراحی شده اند.

تجهیزات اندازه گیری دما شامل ترموکوپل، ترمیستور، سنسور مقاومتی RTD، دماسنج جیوه ای یا الکلی، ترموویژن، پیرومتر (پایرومتر)، ترمومتر یا دماسنج صنعتی (آنالوگ یا دیجیتال) یا گیج دما می شوند.

تجهیزات اندازه گیری دما در مصارف پزشکی، غذایی، خانگی و صنایع همچون نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه، سیمان، کاغذ و غیره کاربرد دارند.

در هنگام خرید و انتخاب تجهیزات اندازه گیری دما باید به مواردی همچون مقیاس اندازه گیری دما، واحد اندازه گیری، دقت تجهیز اندازه گیری دما، نوع کاربرد، نحوه استفاده، محل قرار گیری و نصب تجهیز اندازه گیری دما توجه کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
یوسفی
ارسال شده در : جمعه 24 فروردین 1403

سلام، ممنون از مطالب خوب و مختصر و مفید شما عزیزان. سپاس.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : شنبه 25 فروردین 1403

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

جمشید سینایی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

سلام، یک حرارت سنج صنعتی با قیمت مناسب لیزری می خواهم، از دمای 10 به بالا. لااقل تا 300 درجه سانتی گراد را داشته باشد.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 19 آبان 1400

سلام جناب سینایی عزیز، به شما ترمومتر لیزری لوترون مدل TM-958 محصول تایوان با محدوده دمای کاری 30- تا 300 درجه سانتی گراد پیشنهاد می شود.