سیم و کابل تلفن چیست؟

کابل های تلفن در ارتباط تلفنی مدرن امروزی، نقش مهمی را ایفا می کنند. در رابطه با مایکرو ویو و ارتباطات ماهواره ای، کابل های مسی و فیبرهای نوری، ارتباط و اتصالات لازم را برای جامعه فراهم می کند. کابل های مخابراتی کار انتقال سیگنال ها و دیتاهای مخابراتی را انجام می دهند.

استاندارد های BT210B ،IEC60189-2 مناسب برای کابل های هوایی هستند و دیگر استاندارد ها S-80-576 ,DIN VDE0815 ,IEC189-3 ,IEC60708-1 ,CW1236 ,CW1224 ICEA816,CW1171 مربوط به نوع، رنگ بندی، سطح مقطع و کاربرد کابل ها می باشند. کابل تلفن در سیم های ساختمانی بیشترین استفاده را دارد.

مشخصات فنی سیم و کابل تلفن

در رنگ بندی کابل ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند رنگ های مشکی، سفید، زرد، بنفش، قرمز رنگ های اصلی کابل ها می باشند و رنگ های طوسی، سبز، قهوه ای، نارنجی رنگ های فرعی هستند. سطح مقطع کابل ها (قطر مغزی) با قدرت انتقال سیگنال رابطه مستقیم دارد که با درصد بیشتر می توان مسافت طولانی بدون افت ولتاژ جبران کرد قطرهای 0.4 و 0.5 و 0.6 می توان انتخاب کرد. کابل های تلفنی هم بر اساس مکان دسته بندی می شود کابل های که بیرون ساختمان می باشد که مخابرات نصب می کند. کابل سیاه یا کابل های بیرونی گفته می شود و کابل های که داخل خانه نصب می شود که به آنها کابل های داخلی گفته می شود.

سیم و کابل تلفن

انواع سیم وکابل تلفن بر اساس نصب

کابل های هوایی که معمولا برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرند و از جنس مس و آلومینیوم هستند و به دو دسته ی با روکش و بدون روکش تقسیم می شوند و کابل های زمینی که مقاومت آنها در برابر ضربه و فشارهای بیرونی بیشتر می باشد.

  • کابل تلفن هوایی
  • کابل تلفن زمینی

کابل تلفن هوایی

کابل های بیرونی به دو بخش تقسیم می شود سایزهای کوچک که برای ساختمان ها (6-2 جفت) و سایزهای بزرگ (تا 3600) که در ارتباط بین مراکز تلفن استفاده می شود، به این کابل ها مبادله گفته می شود و معمولا در کانال های زیر زمینی یا به طور مستقیم در زمین دفن می شود که در برابر صدمات مکانیکی، رطوبت، رعد و برق، بسیار مقاوم و پایدار است که آنها دارای عایق پلی اتیلن و فلزاتی همچون آلومینیوم مس یا زره فولادی تشکیل می شود. در ضمن آب ظرفیت خازنی کابل ها را افزایش می دهد و ایجاد تداخل بین سیگنال های هادی ها می نماید کابل های بیرونی مقاوم در برابر آتش سوزی و رطوبت می باشند.

کابل تلفن هوایی

کابل تلفن زمینی

سیم های داخلی به دو بخش تقسیم می شود سیم های مرکزی که شامل دو تا چهار جفت می باشد 22/24 AWG برای نصب در داخل ساختمان های عمومی بزرگ و تجاری استفاده می شود و سیم داخلی که این کابل ها انعطاف پذیری بیشتری دارند و فاقد روکش هایی با مواد سمی و این کابل ها مقاوم در برابر آتش سوزی نیز می باشند که برای جلوگیری از قطع ارتباط در زمان وقوع حادثه مناسب هستند.

کابل تلفن زمینی

انواع سیم و کابل از نظر تعداد زوج

سیم و کابل ها از نظر تعداد زوج تشکیل دهنده از تک زوج، دو زوج تا دویست زوج هم می توانند باشند که تک زوج و دو زوج آن از نوع پر مصرف ترین آنها هستند و به این دلیل به شکل زوج مورد استفاده قرار می گیرد که افزایش کیفیت ارتباط و کاهش هم شنوایی در زمان مکالمه را عهده دار هستند.

  • سیم و کابل تلفن تک زوج
  • سیم و کابل تلفن دو زوج

سیم و کابل تلفن تک زوج

از سیم های تک زوج به عنوان کابل های مخابراتی استفاده می شود و همچنین در آیفون های تصویری که نیاز به کیفیت صدا و تصویر دارند و برای جلوگیری از ایجاد نویز از سیم های تک زوج استفاده می شود.

سیم و کابل تلفن تک زوج

سیم و کابل تلفن دو زوج

از سیم های دو زوج برای ایجاد ارتباط بین دو یا چند دستگاه الکترونیکی استفاده می شود به همین علت در ساختمان ها و برای خطوط تلفن از آنها استفاده می کنند که به صورت به هم تابیده شده بدون روکش می باشند و یا به هم تابیده شده روکش دار که تداخل مغناطیسی در آن کمتر است.

سیم و کابل تلفن دو زوج

تفاوت سیم و کابل های تک زوج و دو زوج

کابل های تک زوج که به آن رانژه می گویند که برای ارتباط پورت ها استفاده می شوند و سیم های دو زوج برای اتصال تلفن به پریز استفاده می شود و دو زوج ها با هادی مس آنیل مفتولی با رویه pvc و تک زوج ها با روکش فویل ساخته می شوند، تک زوج ها به دلیل جنس و تعداد کمتر رشته سیم انعطاف پذیری بیشتری دارند اما مقاومت و هزینه کمتری دارند و همچنین امکان سوکت زدن به آنها راحت تر می باشد و دو زوج ها امکان استفاده برای تلفن های سانترال را دارند.

کابل تلفن جنگی

کابل های تلفن جنگی که به دو دسته دوبل مهار دار و بدون مهار تقسیم می شوند در مناطق کوهستانی وجنگی به دلیل خاصیت ضد شنودی بودنشان استفاده می شوند و همچنین از مقاومت بالایی در برابر عوامل فیزیکی برخوردارند.

کابل تلفن جنگی

سیم تلفن فنری

سیم های فنری که از هر دو طرف سوکت دارند و مناسب برای تلفن های ثابت، دستگاه های فکس، بی سیم های قطار و هلیکوپتر و برخی مودم ها می باشند و قابلیت کشسانی بالا و تا سه برابر طول اصلی دارند و می توانند به صورت 2 رشته تا 25 رشته تولید شوند.

سیم تلفن فنری

انواع کابل از نظر ساختار داخلی
  • فیبر نوری 
  • سیم های مسی
  • سیم های مفتولی
  • سیم تلفن ضد نویز

فیبر نوری 

کابل های فیبر نوری متشکل از رشته های بسیار نازک و شفاف که می تواند نوری را از ابتدا تا انتهای خود عبور دهد که داده ها را با پهنای باند بسیار بالاتر از کابل های معمولی و در مسافت های طولانی انتقال می دهد و امروزه جایگزین بسیار بهتری برای کابل های معمولی می باشند.

فیبر نوری 

سیم های مسی

کابل های مسی که مغزیشان از جنس مس می باشد و به دو دسته زمینی و هوایی تقسیم می شوند که هر کدام از نظر مقاومت و کاربرد معایب و مزایای خاص خود را دارند و به دلیل پیدایش کابل های فیبر نوری و البته گران بودن قیمت مس با گذشت زمان استفاده از آن کمتر شده است.

سیم های مسی

سیم های مفتولی

برای ایجاد ارتباط خطوط تلفن از بیرون محل مورد استفاده تا داخل ساختمان عموما از سیم های مفتولی استفاده می شود یعنی در واقع ارتباط را از سر شاخه اصلی به داخل یک محل انجام می دهد و به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم های مفتولی

کابل تلفن ضد نویز

هرچند با وجود سیگنال ها و امواج بسیاری که امروزه در محیط اطرافمان وجود دارد استفاده از کابل ها و سیم هایی که در برابر نویز مقاوم باشند یا به عبارتی ضد نویز هستند امری الزامی است اما با این وجود برخی از کابل ها و سیم ها این ویژگی را ندارند، سیم هایی که این قابلیت را دارند به صورت تمام مس ساخته می شوند. سیم هایی که این قابلیت را دارند به صورت تمام مس و به منظور جلوگیری از افت ولتاژ، نفوذ رطوبت و با استفاده از روکش و غلاف با جنس مرغوب و با تابیدگی مناسب ساخته می شوند

کابل تلفن ضد نویز

رنگ بندی سیم های تلفن ثابت

در زمان ساخت ساختمان ها کابل های برق و تلفن جای گذاری می شوند و به این دلیل که در طی سال های آینده امکان تعمیرات یا تغییرات آنها وجود دارد که نیاز است در رنگ بندی آنها دقت کافی به کار برده شود کابل های تلفن در مخابرات دو بخش اصلی و فرعی دارند و در رنگ بندی های سوکت تلفن اگر دو رشته سیم به رنگ قرمز و سبز که در وجود دارند که در اتصال تلفن های عادی استفاده می شوند و اگر چهار رشته سیم باشد به رنگ های قرمز، سبز، زرد و مشکی دو رنگ دوم برای اتصال تلفن های هیبریدی استفاده می شوند و در تلفن های آنالوگ دو سیم سبز و قرمز برای انتقال بوق به کار می روند و اما در تلفن های سانترال علاوه بر انتقال بوق، دو سیم دیگر انتقال اطلاعات را انجام می دهند.

کاربردهای سیم و کابل تلفن

با توجه به نیاز انسان برای افزایش ارتباطات از راه دور با استفاده از تلفن به صورت بی سیم یا با سیم نیاز به کابل هایی برای ایجاد این ارتباط وجود دارد کابل ها وظیفه انتقال سیگنال ها و دیتاهای مخابراتی را برعهده دارند و در اندازه ها و جنس های مختلف قابل استفاده می باشند.

مزایای کابل و سیم تلفن

کابل های هوایی از انعطاف پذیری کمتری برخوردارند اما مقاومت بیشتری در برابر عوامل تخریب بیرونی دارند و معمولا در بالای دکل های مخابرات نصب می شوند اما کابل های زمینی انعطاف پذیری بیشتر و مقاومت کمتری دارند و در داخل ساختمان ها مورد استفاده می باشند، با استفاده از سیم ها و کابل های مناسب و استاندارد می توان ارتباطات با کیفیت تری بر قرار کرد.

faq

سیم های قرمز و سبز برای اتصال تلفن عادی، رنگ زرد و مشکی برای تلفن های هیبریدی استفاده می شوند. در تلفن آنالوگ رنگ سبز و قرمز برای انتقال بوق متصل می شوند.

سیم و کابل تلفن را از لحاظ ساختار داخلی می توان به سیم تلفن های مسی و فیبر نوری و سیم های تک زوج و دو زوج و چند زوج دسته بندی کرد. سیم های فیبر نوری و سیم های تک زوج و دو زوج از دیگر انواع کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند.

سیم و کابل های تلفن از نظر نحوه نصب به انواع کابل زمینی و کابل هوایی دسته بندی می شوند که کابل های زمینی مقاومت بیشتری در برابر فشار های مکانیکی، خوردگی و پوسیدگی دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: