سیم هادی مفتولی چیست؟

سیم هادی مفتولی اغلب با روکش PVC تولید شده و به سیم خشک معروف هستند. این دسته از سیم ها تک رشته ای هستند و برای سیم کشی های ثابت استفاده می شوند و از انعطاف پذیری کمی برخوردار هستند. این سیم ها بر اساس استاندارد ملی ISIRI (607) 01 و استاندارد بین المللی IEC (60227) 01 تولید و عرضه می شوند.  هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع سیم هادی مفتولی متناسب با نیاز شما مشتریان عزیز می باشد.

انواع سیم هادی مفتولی

مشخصات فنی سیم مفتولی

سیم مفتولی از پر استفاده ترین سیم ها در صنعت و سیم کشی ساختمان است. در بازار به سیم مفتولی سیم خشک یا استخوانی نیز گفته می شود. معمولا این سیم ها از جنس مس آنیل شده با عایق پلی اتیلن (XLPE) یا PVC ساخته می شوند. هادی استاندارد باید مطابق استاندارد ملی IRISI 3080 تولید شود به همین جهت یا باید مس باشد و یا آلومینیوم با سطح مقطع بالای 10 میلیمتر باشد تا استاندارد مربوطه رعایت شود؛ این هادی به عنوان هادی کلاس یک نیز شناخته می شود. سیم مفتولی با قطر بیشتر از 1 میلیمتر مربع، هادی مس استاندارد و عایق PVC با نام اختصاری NYA نیز شناخته می شود. این نام اختصاری بر اساس یک استاندارد آلمانی تعیین می شود که در آن N به معنای هادی مس استاندارد، Y به معنای تک رشته ای بودن سیم است. انعطاف این دسته از سیم ها نسبت به سیم های افشان کمتر است، به همین دلیل قابلیت فرم پذیری دارند. نحوه نصب این سیم ها می تواند در انواع لوله برق و لوله خرطومی یا به صورت توکار و روکار باشد. این سیم ها نسبت به رطوبت مقاوم هستند و می توانند زیر گچ استفاده شوند اما برای استفاده مستقیم زیر سیمان، بتن و زمین مناسب نیستند. 

کاربرد سیم برق مفتولی

بیشترین کاربرد سیم برق مفتولی در سیم کشی ساختمان و روشنایی است؛ البته سیم مفتولی جهت استفاده در تابلو برق ها بسیار مناسب است زیرا به دلیل تک رشته ای بودن امکان رخ دادن خطای اتصال کوتاه را کاهش می دهد. می توان در اتصالات داخلی تجهیزات الکتریکی مانند سوئیچ ها و رله ها نیز از سیم برق مفتولی استفاده کرد. برای تابلو های تبلیغاتی نیز از سیم مفتولی جهت برق رسانی بکار می رود. برای سیم ارت نیز می توان از کابل های مفتولی یا مفتولی تابیده شده (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) استفاده کرد. سیم برق مفتولی تا سطح مقطع (نمره) 1 میلیمتر را می توان در سطح ولتاژ 500/300 ولت استفاده کرد اما برای سطح ولتاژ بالاتر 750/450 باید از سیم های با نمره بالاتر استفاده کرد.

سیم مفتولی تابیده شده چیست؟

سیم مفتول برق که از انواع سیم و کابل ساختمانی می باشد از یک هادی تک رشته ای تشکیل شده اما گاهی می شنویم از لفظ سیم مفتول چند رشته ای استفاده می شود هادی این سیم ها از نوع کلاس 2 است به این معنا که انعطاف بیشتری دارد. سیم مفتول چند رشته ای در اصل همان سیم نیمه افشان است. از لحاظ کاربرد سیم نیمه افشان و سیم مفتولی شباهت های بسیاری دارند است فقط در مصارفی که نیاز به انعطاف بیشتر داریم از سیم مفتول چند رشته ای استفاده می کنیم. کاربرد سیم مفتول تابیده شده یا همان سیم نیمه افشان در سطح ولتاژ 750/450 می باشد. اندازه قطر سیم نیمه افشان از 0.7 تا 2.4 است و سطح مقطع (نمره) آنها از 1.5 شروع می شود.

تفاوت سیم مفتولی با سیم افشان
  • مقاومت سیم های مفتولی به دلیل داشتن سطح مقطع بزرگتر از سیم های افشان کمتر است و این باعث می شود که تلفات کمتری نیز داشته باشد. به همین دلیل می توان در مسافت های طولانی از سیم هادی مفتولی استفاده کرد (مقاومت سیم برق مفتولی نمره 1.5 حدود 12 اهم در کیلومتر و مقاومت سیم افشان نمره 1.5 مقدار 13.3 اهم بر کیلومتر است.).
  • به دلیل اثر پوستی (تجمع چگالی جریان در سطح بیرونی هادی) سیم هادی مفتولی به مرور زمان شکننده می شود؛ اما سیم افشان به دلیل افزایش سطح بیرونی هادی به مرور دچار ضعف و شکنندگی نمی شود.
  • سیم برق مفتولی به دلیل داشتن هادی قطورتر امکان قطعی کمتر و نیاز کمتری به تعمیرات و تعویض دارد.
  • سیم برق مفتولی در متراژ های بالا نسبت به سیم برق افشان مقرون به صرفه تر است.
  • سیم برق مفتولی به رطوبت مقاوم است و می تواند زیر گچ نصب شود اما سیم افشان این قابلیت را ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیم هادی مفتولی یا سایر انواع سیم و کابل با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.