کابل ابزار دقیق عایق XLPE

کابل ابزار دقیق XLPE چیست؟

کابل ابزار دقیق XLPE با هادی مسی یا قلع اندود، توانایی پشتیبانی در ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت را دارد. برخی از این کابل ها قابلیت دفن در زیر زمین را داشته و می توانند از 1 تا 30 زوج تولید شوند. این کابل ابزار دقیق کاربردهای زیادی در صنایع مختلف داشته و دارای ساختار و طراحی های متنوعی است.

کابل ابزار دقیق XLPE علاوه بر اندازه گیری سیگنال های آنالوگ و دیجیتال می تواند در مدارهای فرمان که با ولتاژ DC کار می کنند هم کاربرد داشته باشد. کابل ابزار دقیق XLPE نسبت به PVC، دارای مقاومت حرارتی بیشتری می باشد. همچنین این کابل می تواند در برابر تداخلات الکتریکی و مغناطیسی و ضربات مکانیکی، به دلیل وجود آرمور مقاومت داشته باشد.

کابل ابزار دقیق XLPE

مشخصات کابل ابزار دقیق XLPE
جنس هادی مس
عایق هادی XLPE
اسکرین کلی نوار پلی استر
سیم مسی قلع اندود (سیم تخلیه)
فویل آلومینیوم
روکش PVC
آرمور سیم فولادی گالوانیزه
محدوده دمایی 30- تا 90 درجه سلسیوس
دمای اتصال کوتاه 250 درجه سلسیوس


انواع کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن

کابل های ابزار دقیق را با توجه به استاندارد BS5308 می توان به دو دسته بندی کلی تقسیم کرد. کابل ابزار دقیق XLPE از جمله کابل های پرکاربردی است که در جدول زیر به ذکر برخی ویژگی های کلی آن پرداخته شده و در ادامه جزئیات بیشتری از اطلاعات مربوط به هر یک از آنها نیز ارائه شده است.

کابل ابزار دقیق عایق XPLE مسلح

ویژگی های کابل ابزار دقیق XLPE
نوع عایق نماد شرح
پلی اتیلن P1T1 عایق PE، بدون آرمور، مناسب استفاده در محیط داخلی
P1T2 عایق PE، آرموردار، مناسب استفاده در محیط آزاد و به صورت دفن در زمین
P1T3 عایق PE، بدون آرمور، مناسب استفاده در محیط داخلی

کابل ابزار دقیق عایق XLPE

کابل های ابزار دقیق علاوه بر عایق PE با عایق XLPE نیز ساخته می شوند. کابل های پلی اتیلن کراس لینک شده را می توان از نوع زره دار، بدون زره، با شیلد یا بدون شیلد ساخت. ولتاژ نامی در این نوع کابل حداکثر تا 500 ولت می باشد و محدوده دمایی برای نصب متحرک برابر با 5- تا 50 درجه سانتیگراد و برای نصب ثابت برابر با 40- تا 90 درجه سانتیگراد می باشد.

از این کابل ها می توان جهت انتقال اطلاعات در مکان های مختلف مانند پست های برق اتاق های کنترل و غیره استفاده کرد. کابل های ابزار دقیق XLPE توانایی محافظت در برابر اختلالات الکتریکی را به دلیل داشتن محافظ الکـترواستاتیکی دارند. در این کابل ها به دلیل وجود کابل های زوجی همشنوایی کمتر است لذا توصیه می شود از کابل های XLPE برای ارتباط مستقیم به دلیل امپدانس پایین استفاده نشود.

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن بدون زره

کابل ابزار دقیق با عایق پلی اتیلن به صورت بدون زره با استاندارد BS5308 ساخته می شود. این کابل ها را به اختصار با نام های P1T1 نیز می شناسند. کابل های ابزار دقیق PE بدون آرمور بوده که معمولاً از آنها در محیط های داخلی استفاده می شود. این کابل ها عموما از 6 لایه تشکیل می شوند که به شرح زیر می باشند:

  1. هادی از جنس مس آنیل شده
  2. عایق پلی اتیلن
  3. لایه محافظ برای جلوگیری از تاثیر امواج الکترومغناطیس اطراف
  4. لایه PETP
  5. نوار آلومینیوم - پلی استر در تماس با سیم تخلیه از جنس مس قلع اندود
  6. روکش بیرونی از جنس PVC

کابل ابزار دقیق بدون زره

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن زره دار

کابل های ابزار دقیق با عایق پلی اتیلن با استاندارد BS5308 ساخته شده است که این نوع کابل را به اختصار با نام P1T2 می شناسند. این کابل ابزار دقیق دارای آرمور بوده و می توان از آن در محیط آزاد، به صورت دفن در زمین، نصب در کانال و مناطق مرطوب استفاده کرد. کابل پلی اتیلن زره دار به طور کلی هنگامی که خطر آسیب مکانیکی افزایش می یابد، استفاده می شود. توجه داشته باشید که این حفاظت توسط زره از جنس سیم مفتول فولادی گالوانیزه انجام می گردد. قسمت های مختلف این کابل عبارتند از:

  1. هادی مسی آنیل شده
  2. عایق پلی اتیلن
  3. لایه محافظ برای حفاظت در برابر اثرات امواج الکترومغناطیس پیرامونی
  4. لایه PETP
  5. نوار آلومینیوم - پلی استر، در تماس با سیم تخلیه از جنس مس قلع اندود
  6. لایه روکش داخلی مشکی پلی اتیلن
  7. آرمور سیم مفتول فولادی گالوانیزه
  8. روکش بیرونی PVC

کابل ابزار دقیق عایق XPLE

کابل ابزار دقیق عایق پلی اتیلن سربدار

کابل P1T3 را با توجه به استاندارد BS5308 می سازند. کابل های ابزار دقیق با عایق پلی اتیلن سربدار دارای محافظ مکانیکی بوده و به دلیل داشتن سرب در برابر مواد هیدروکربنی مقاوم هستند. از این نوع کابل معمولا در تاسیسات نفتی و پالایشگاه ها استفاده می شود. کابل ابزار دقیق پلی اتیلن سربدار را می توان در کاربردهای صنعتی به صورت دفن در زمین، مناطق مرطوب و جایی که به حفاظت های شیمیایی و مکانیکی نیاز است، استفاده کرد. غلاف سربی مقاومت بیشتری در برابر هیدروکربن ها ایجاد می کند، اما امروزه با استفاده از روش های جدید، عایق های معدنی و عالی جایگزین لایه سربی شده و کابل های مقاوم جدیدی را با استفاده از این روش ها تولید کرده اند. ساختار این نوع کابل با غلاف سربی شامل بخش های زیر می شود:

  1. شیت خارجی PVC
  2. آرمور
  3. شیت داخلی PVC
  4. نوار PETP
  5. هادی مسی
  6. عایق PE
  7. نوار PETP
  8. سیم تخلیه
  9. اسکرین کلی
  10. لایه سربی
  11. لایه PVC

کابل های ابزار دقیق عایق پلی اتیلن سربدار