کابل دریایی و کشتی

کابل دریایی و کشتی چیست؟

کابل های دریایی یکی از کابل های خاص به شمار می روند که همانطور که از نام آنها مشخص است در تجهیزات دریایی یا به صورت نصب در آب دریا و اقیانوس ها کاربرد دارند، اصل مهمی که در این کابل ها باید رعایت شود، مقاومت در برابر فشار آب و خوردگی می باشد. کابل های دریایی طبق استاندارد IEC 60092-353/354 ساخته می شود.

هایپر صنعت فامکو تامین کننده انواع کابل خاص در ایران، کابل دریایی و کشتی را در مدل های زیر عرضه می نماید.

  • کابل دریایی و کشتی ولتاژ متوسط
  • کابل دریایی و کشتی MPX
  • کابل دریایی و کشتی MPRXCX
  • کابل دریایی و کشتی LKSM-HF
  • کابل دریایی و کشتی TPYC
  • کابل دریایی و کشتی BS6883
  • کابل دریایی و کشتی BS7917
  • کابل دریایی و کشتی MGG

لیست قیمت کابل دریایی و کشتی

مشخصات فنی کابل دریایی و کشتی

این نوع کابل ها به دلیل ماهیت کاری که دارند دارای عایق EPR، XLPE، MIND و روکش PVC یا PE بوده و همچنین وزن آنها سبک می باشد. کابل دریایی طبق استاندارد IEC 60092-353/354 ساخته می شود، برای انتخاب این نوع کابل ها در مصارف دریایی باید به ظرفیت آنها توجه شود. کابل های دریایی به دلیل رعایت استانداردها کم دود و بدون هالوژن تولید می شوند همچنین این کابل ها در برابر شعله نیز مقاوم هستند.

کابل های دریایی عموما دارای طول عمر بالایی می باشند. متخصصان، متوسط عمر این کابل ها را تا 24 سال تخمین زده اند اما توصیه می شود هر 8 سال یکبار این کابل ها تعویض شوند. البته لازم است به صورت دوره ای سلامت آنها چک شود تا در صورت وجود مشکل سریعا بتوان آن را برطرف کرد. کابل های دریایی را عموما در کف دریا و اقیانوس ها نصب می کنند تا از مسیر ایمن کابل ها مطمئن شوند و همچنین با نصب کابل در این مکان می توان از آسیب های ناشی از مناطق دارای گسل یا حتی آسیب های مربوط به فعالیت های ماهیگیری جلوگیری کرد.

کابل دریایی و کشتی

انواع کابل دریایی و کشتی

کابل های دریایی علاوه بر نوع کاربرد که به سه دسته کابل کشتی، کابل زیر دریایی و کابل فراساحلی تقسیم می شوند، می توان آنها را بنا بر نوع ساخت و مواد اولیه هم به هشت نوع مختلف دسته بندی کرد که در ادامه به بررسی موارد ذکر شده پرداخته ایم.

کابل دریایی ولتاژ متوسط

این کابل خاص دریایی دارای هادی مسی فشرده با عایق نیمه هادی همراه با شیلد HF EPR یا XLPE و اسکرین نواری مسی بوده که در ولتاژهای متوسط استفاده می شود.

کابل دریایی MPX

کابل دریایی MPX بدون زره و برای نصب ثابت استفاده می شود و به دلیل وجود عایق ترموپلاستیک پلی اولفین (TPO) دارای خاصیت ضد شعله می باشد. این نوع کابل با داشتن هادی مسی قلع اندود با عایق XLPE می تواند در برابر آسیب هایی همچون رعد و برق مقاومت کند. از این نوع کابل ها عموما در سیستم کنترل کشتی ها استفاده می شود.

کابل دریایی MPRXCX

این نوع کابل دریایی با هادی مسی و عایق XLPE در مقابل آتش بسیار مقاوم بوده و بدون هالوژن می باشد، این کابل دارای زره، برای نصب ثابت بر روی کشتی ها مناسب است.

کابل دریایی LKSM-HF

این کابل زره دار با هادی مسی و عایق XLPE می تواند تا دمای 90 درجه سانتیگراد به راحتی کار کند همچنین با داشتن غلاف PO SHF1 دارای ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر شعله، انتشار دود کم و بدون هالوژن می باشد.

کابل دریایی TPYC

این نوع کابل برای تاسیسات ثابت با سیم فولادی گالوانیزه و به صورت زره دار ساخته شده است. عایق این نوع کابل از جنس EPR و غلاف داخلی آن از نوع PVC می باشد. این نوع کابل عمدتا برای برق و روشنایی کشتی ها به کار می رود.

کابل دریایی BS 6883

این کابل طبق استاندارد بریتانیایی BS 6883 برای سیم کشی های ثابت و متحرک در کشتی ها جهت برق رسانی به مدارهای روشنایی، قدرت، کنترل، ابزار دقیق و غیره استفاده می شود.

کابل دریایی BS7917

این کابل دریایی برای مصارف 600 تا 1000 ولت در تاسیسات ثابت دریایی استفاده می شود، همچنین این نوع کابل ها در برابر رعد و برق مقاوم هستند و برای کاربردهای قدرت، کنترل و ابزار دقیق استفاده می شود.

کابل دریایی MGG

این کابل دریایی با هادی افشان انعطاف پذیری بالایی داشته و دارای خاصیت ضد آب می باشد و در برابر عواملی همچون روغن ها، مواد نفتی و غیره مقاوم می باشد.

ساختار کابل دریایی و کشتی

ساختار کابل دریایی دارای جزئیات فراوانی می باشد، کابل های دریایی به ترتیب از هسته کابل به بیرون شامل هادی قلع اندود، نوارهای پر کننده، عایق، اسکرین عایق، نوار جداکننده، غلاف داخلی، شیلد فلزی، زره، غلاف بیرونی، نوار مسدود کننده آب و نوار عایق می باشند. در این ساختار دو لایه نوار مسدود کننده آب و نوار عایق از مهم ترین بخش های کابل دریایی محسوب می شوند که یکی از الزامات ساخت این گونه کابل ها می باشند. همچنین در کابل های دریایی به دلیل احتمال اکسیده شدن مس از سیم های مسی دارای روکش قلع استفاده می شود، زیرا قلع در برابر رطوبت و آب کدر یا اکسیده نمی شود.

عوامل آسیب زننده به کابل دریایی و کشتی

یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شود این است که چه عواملی باعث آسیب و شکستن کابل های دریایی می شود؟ در جواب این سوال باید گفت که به ندرت پیش می آید که کابل دریایی شکسته شود اما عواملی همچون قایق های ماهیگیری، لنگر کشتی ها، گسل ها و یا عوامل طبیعی مانند زلزله یا آبزیان جونده می توانند به کابل آسیب وارد کند.

لیست قیمت کابل دریایی و کشتی

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروز رسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت کابل دریایی و کشتی
ردیف شرح قیمت به تومان
1 قیمت کابل دریایی ولتاژ متوسط تماس بگیرید
2 قیمت کابل دریایی MPX تماس بگیرید
3 قیمت کابل دریایی MPRXCX تماس بگیرید
4 قیمت کابل دریایی LKSM-HF تماس بگیرید
5 قیمت کابل دریایی TPYC تماس بگیرید
6 قیمت کابل دریایی BS 6883 تماس بگیرید
7 قیمت کابل دریایی BS 7917 تماس بگیرید
8 قیمت کابل دریایی MGG تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: