کابل مخابراتی مسی

کابل مخابراتی مسی چیست؟

کابل های مخابراتی به دلیل نیاز به سرعت و امنیت در انتقال اطلاعات باید هادی قابل اطمینانی داشته باشند که مس، بهترین جنس برای این نوع کابل می باشد. کابل مسی با توجه به قدرتی که در انتقال اطلاعات دارد به راحتی توانسته در کنار فیبر نوری مورد استفاده قرار گیرد. این نوع کابل ها را می توان با توجه به ویژگی ها و کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم کرد که هایپر صنعت فامکو آماده ارائه کابل مسی مخابراتی در انواع زیر می باشد.

  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)
  • کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)
  • کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC)
  • کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSU)
  • کابل مسی مخابراتی هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)
  • کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)
  • کابل مسی مخابراتی جنگی (دوبل هوایی مهاردار)

لیست قیمت کابل مسی مخابراتی

مشخصات فنی کابل مخابراتی مسی

کابل های مخابراتی عموما دارای رسانای مسی می باشند که به دلیل طراحی ساختار متفاوت در هر یک از مدل های این نوع کابل می توان آنها در به شکل های هوایی، دفن در زمین استفاده کرد. کابل مخابراتی مسی دارای حفاظت های مختلف مانند ژله گرم و سرد، نوارهای جاذب رطوبت، هوای خشک فشرده و غیره می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این مدل های کابل مخابراتی مسی به تفضیل پرداخته ایم.

انواع کابل مسی مخابراتی

کابل های مسی را می توان براساس کاربردی که دارند به کابل BFC، کابل CFC، کابل CUC، کابل SSC، کابل مخابراتی هوایی ساده، کابل MDF و کابل مخابراتی جنگی تقسیم کرد که در ادامه به شرح هر یک پرداخته ایم.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

این کابل مخابراتی زمینی را می توان یکی از کابل های کاربردی در پروژه های مخابراتی دانست. این کابل به دلیل داشتن ژله گرم می تواند کابل را در برابر ضربات مکانیکی حفظ کند همچنین این ویژگی باعث شده بتوان از این نوع کابل به صورت دفن در زمین استفاده کرد. هادی این کابل را از جنس مس و به اندازه 0.4 و 0.6 میلیمتر می سازند. کاربردهای کابل BFC شامل استفاده به عنوان کابل مشترکین در شبکه های مخابراتی، استفاده به عنوان کابل ارتباطی بین پست برق و کافو و همچنین برای سیم کشی در مسافت های طولانی مثلا در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی (BFC)

ساختار کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی

ساختار کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی مطابق شکل به ترتیب زیر می باشد.

  1. هادی: هادی این نوع کابل از جنس مس خالص، با استاندارد ASTM B3 و در سایزهای 0.4 و 0.6 ساخته می شود.
  2. عایق: عایق هادی در کابل BFC با استفاده از ماده PE انجام می شود، این عایق حاوی مواد ضد خوردگی و آنتی اکسیدان می باشد که می تواند از هادی به خوبی محافظت کند.
  3. ژله گرم: بین تمامی المان های داخلی کابل، از ژله گرم جهت حفاظت در برابر رطوبت تا دمای 85 درجه سانتیگراد استفاده می شود.
  4. نوار پلی استر: کاربرد این لایه در زمان روکش کردن کابل در خط تولید مشخص می شود زیرا می تواند از تغییر شکل هادی و دیگر اجزا، در برابر دمای زیاد محافظت کند.
  5. نوار آلومینیوم: این لایه یک فویل آلومینیومی دارای پوشش کوپلیمر (نوعی پلیمر) ، به قطر 200 میکرون و ضخامت 38 میکرون می باشد.
  6. روکش داخلی: روکش این نوع کابل از مواد PE بوده و قطر آن برابر با 1.4 میلیمتر می باشد.
  7. آرمور: در کابل BFC آرمور را به صورت یک لایه موجدار از جنس استیل می سازند که طراحی آرمور به این شکل به انعطاف پذیری کابل کمک می کند، لایه آرمور در این کابل با قطر 55 میکرون ساخته می شود و لایه های داخلی را در برابر ضربات مکانیکی و حیوانات جونده محافظت می کند.
  8. روکش خارجی: روکش خارجی به رنگ مشکی و از مواد PE ساخته می شود که معمولا قطری معادل 1.8 تا 2.9 میلیمتر دارد.

ساختار کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)

کابل ژله فیلد کانالی نسبت به کابل BFC کاربرد کمتری دارد، کابل ژله فیلد کانالی، مراکز را به کافوها یا همان رک ها متصل می کند، ژله موجود در این کابل از ضربات مکانیکی جلوگیری کرده و همچنین مانع آسیب جانوران موذی موجود در کانال به کابل می شود، کابل CFC را می توان از 10 زوج تا 2400 زوج ساخت که در ادامه به ساختار این نوع کابل پرداخته ایم.

کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی (CFC)

ساختار کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی

ساختار کابل ژله فیلد کانالی مطابق شکل زیر به ترتیب زیر می باشد.

  1. هادی: رسانای کابل مخابراتی ژله فیلد از جنس مس می باشد.
  2. عایق: هر رشته هادی در این کابل دارای عایق مجزا جهت حفاظت می باشد.
  3. ژله گرم: در این کابل به منظور جلوگیری از ضربه و حفاظت در برابر جانوران موذی داخل کانال از این ماده استفاده می شود.
  4. نوار پلی استر: جهت حفاظت در برابر آب از این نوار استفاده می شود.
  5. شیلد آلومینیوم: برای جلوگیری از جریان اضافی و یا نویز های خارجی از شیلد آلومینیومی در این کابل استفاده می شود.
  6. روکش نهایی: روکش نهایی، پوششی جهت حفاظت از کل المان های کابل می باشد که می تواند از جنس PE یا PVC باشد.

ساختار کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی

کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC)

کابل CUC بدون ژله بوده و معمولا به دلیل وجود هوای فشرده خشک بین المان های کابل در شبکه هایی که بر پایه سیستم نگهداری هوای فشرده هستند، استفاده می شود. همچنین می توان از این نوع کابل برای برقراری ارتباط بین مراکز مخابراتی و ارتباط بین کافو و مرکز مخابراتی استفاده کرد. هادی کابل CUC از جنس مس بوده و در قطر های 0.4 و 0.9 میلیمتر تولید می شود، این نوع کابل ها دارای دو روکش PE مشکی و آلومینیوم بوده و به صورت 600 تا 2400 زوج قابل ارائه هستند.

کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی (CUC)

ساختار کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی

ساختار کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی مطابق شکل به ترتیب زیر می باشد.

  1. هادی: هادی کابل ایرکور کانالی از جنس مس بوده می توان تا 2400 زوج سیم هادی را در این نوع کابل استفاده کرد.
  2. عایق: در این کابل مسی مخابراتی هم، هر زوج سیم به صورت مجزا دارای عایق می باشد تا از خطرات ناشی از اتصالی هادی ها جلوگیری کند.
  3. نوار پلی استر: این نوار دارای قابلیت ضد آب می باشد و به همین منظور در طراحی این کابل قرار دارد.
  4. روکش داخلی: روکش داخلی از جنس پلی اتیلن می باشد که برای حفاظت بیشتر کابل در برابر آسیب هایی که ممکن است شیلد آلومینیومی به کابل وارد کند، طراحی شده است.
  5. شیلد آلومینیوم: شیلد آلومینیومی به جهت حفاظت بیشتر در این کابل تعبیه می شود تا در مسیر انتقال اطلاعات تداخلات الکتریکی به وجود نیاید.
  6. روکش خارجی: جنس روکش خارجی از پلی اتیلن می باشد که سر تا سر کابل را می پوشاند و تمامی لایه های قبلی را از ضربات بیرونی حفظ می کند.

ساختار کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی

کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

در کابل مخابراتی SSC برای مقابله با تاثیرات منفی رطوبت بر روی کابل به جای ژل یا هوای خشک فشرده از نوار جذب کننده بین اجزای کابل استفاده می شود. این کابل دارای مقاومت بالا در برابر کشش بوده که می توان با توجه به شرایط نصب میزان تحمل نیروی کششی را تغییر داد و طبق خواسته مشتری به صورت سفارشی تولید کرد. کابل SSC به دلیل وجود سیم فولادی گالوانیزه که به صورت موازی با هسته قرار دارد در برابر ضربات مکانیکی بسیار مقاوم می باشد. از کاربرد کابل مسی مخابراتی مهاردار می توان به نصب کابل بر روی تیرهای چراغ برق فلزی، بتنی و چوبی در روستاها و شبکه های محلی، نصب در مناطق بالا دست مثل کوهستان ها، نصب در بیرون ساختمان ها اشاره کرد که در ادامه به بررسی ساختار کابل مهاردار مخابراتی هوایی مطابق شکل می پردازیم.

کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

ساختار کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

ساختار کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی مطابق شکل به ترتیب زیر می باشد.

  1. هادی: هادی این کابل به دلیل نیاز به استحکام بالا و تحمل فشار نیروی کششی از جنس مس می باشد.
  2. عایق: هادی های موجود در این نوع کابل به تنهایی دارای عایق می باشند تا از تداخلات جلوگیری شود.
  3. نوار پلی استر: نوار پلی استر نقش محافظتی داشته و هادی ها را در برابر نم و رطوبت حفاظت می کند.
  4. شیلد آلومینیومی: شیلدهای آلومینیومی برای حفاظت از میدان های مختلف الکتریکی خارج کابل، در طراحی این کابل وجود دارد.
  5. مسنجر: مسنجر این کابل معمولا از آلیاژهای آلومینیومی می باشد که با یک رابط به کابل اصلی مطابق شکل وصل می شود.
  6. روکش نهایی: روکش نهایی معمولا از جنس PVC بوده که سر تا سر کابل و همچنین مسنجر را پوشش می دهد.
  7. وب: این بخش، مسنجر و کابل را به یکدیگر وصل می کند، این اتصال توسط همان ماده ای که برای روکش استفاده شده انجام می شود.

ساختار کابل مسی مخابراتی مهاردار هوایی (SSC)

کابل مسی مخابراتی هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

هادی این کابل مسی بوده و عایق آن ترکیبی از ماده PE با چگالی بالا می باشد. این کابل کاربردی به وضوح در سطح شهر دیده می شود و به دلیل تماس مستقیم با نور خورشید و بارندگی دارای روکش محکمی می باشد اما در برخی موارد این روکش محکم می تواند باعث کمتر شدن خاصیت انعطاف پذیری کابل شود. از کاربردهای کابل مخابراتی هوایی ساده می توان به برقراری ارتباط بین پست تلفن به مشترکین، تاسیسات شهری و خانگی اشاره کرد که در ادامه ساختار کابل مسی مخابراتی هوایی ساده را با توجه به شکل بررسی می کنیم.

کابل مسی مخابراتی هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

ساختار کابل مسی مخابراتی هوایی ساده

ساختار کابل مسی مخابراتی هوایی ساده مطابق شکل، به ترتیب زیر می باشد.

  1. هادی: هادی از جنس مس بوده تا با اطمینان بتوان برای سیم کشی های بیرونی و داخلی از آن استفاده کرد.
  2. عایق: به دلیل تعدد هادی ها در این کابل هر سیم دارای عایق مربوط به خود می باشد تا از اتصالی بین آنها جلوگیری شود.
  3. نوار پلی استر: به دلیل وجود این نوار در کابل می توان آن را در بیرون و داخل ساختمان ها استفاده کرد.
  4. سیم تخلیه: همانطور که در تصویر زیر می بینید سیم ارت یا تخلیه در این کابل بین دو لایه نوار پلی استر و فویل محافظتی می باشد.
  5. فویل آلومینیومی: این لایه برای جلوگیری از ایجاد نویز استفاده می شود.
  6. روکش بیرونی: روکش بیرونی که تمام اجزای داخلی کابل را در بر می گیرد معمولا از جنس PVC می باشد.

ساختار کابل هوایی ساده (AC-AZY(ST)ZY)

کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)

این نوع کابل برای استفاده در اتاق توزیع اصلی، برای اتصال تجهیزات داخل نیروگاه ها به کابل ها و تجهیزات بیرون از نیروگاه استفاده می شود. کابل MDF را می توان از 100 تا 200 زوج تولید کرد، در ساخت عایق این نوع کابل از مواد PVC استفاده می کنند و سیم ارت کابل مخابراتی توزیع دارای عایق قلعی می باشد، ساختار این کابل مشابه کابل مخابراتی ساده بوده اما به دلیل وجود اتاق MDF، نحوه نصب این دو کابل با یکدیگر متفاوت می باشد. همانطور که در کابل مخابراتی ساده در مورد ساختار ذکر شد، این نوع کابل ها دارای هادی مسی، عایق هادی مجزا، نوار ضد آب، نوار آلومینیومی، سیم ارت و روکش نهایی می باشند.

کابل مسی مخابراتی توزیع (MDF)

کابل مخابراتی جنگی (کابل دوبل هوایی مهاردار)

این کابل به دلیل قابلیت هایی همچون مقاومت در برابر ضربات سنگین و ضد شنود بودن در دسته کابل های جنگی قرار گرفته است. مهم ترین دلیل استفاده از این کابل داشتن هادی مسی می باشد. زیرا مس بهترین رسانا برای انتقال سیگنال با سرعت و ایمنی بالا می باشد. در این کابل هر جفت عایق به صورت مجزا دارای عایق پلاستیکی برای جلوگیری از اتصال رشته سیم ها می باشد. کابل مخابراتی جنگی دارای زره گالوانیزه و عایق پلی استر بوده که تمامی کابل را می پوشانده است. این نوع کابل دارای دو مدل بوده که شامل کابل دوبل مهاردار و دوبل صحرایی (بدون مهار) می باشد.

کابل مخابراتی جنگی (کابل دوبل هوایی مهاردار)

ساختار کابل مسی مخابراتی جنگی

کابل های جنگی دارای ساختار متفاوت نسبت به دیگر کابل های مسی مخابراتی می باشند که در ادامه به ترتیب از هسته به سمت روکش کابل به بررسی هر یک از آنها می پردازیم.

  1. هادی این کابل از جنس مس بوده زیرا مس می تواند با سرعت و امنیت بالا سیگنال های مربوطه را منتقل کند. لازم به ذکر است که این کابل دارای یک سیم محافظ نیز می باشد که در موازات هادی ها قرار گرفته است.
  2. در این لایه عایق پلاستیکی وجود دارد که در این نوع کابل برای جلوگیری از اتصال رشته ها هر جفت هادی دارای عایق جدا می باشد.
  3. در لایه سوم روکشی از جنس پلی استر سر تا سر کابل را پوشانده است.
  4. در لایه چهارم روکشی از جنس آلومینیوم برای حفاظت در برابر میدان های الکتریکی و الکترومغناطیسی وجود دارد و حداکثر قطر این روکش تا 200 میکرومتر می باشد.
  5. در لایه پنجم برای حفاظت بیشتر از سیم فولادی گالوانیزه استفاده می شود.
  6. در لایه آخر روکش نهایی قرار دارد که تمامی پنج لایه قبل را می پوشاند و از آنها در برابر صدمات جلوگیری می کند.

لیست قیمت کابل مخابراتی مسی

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروز رسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت کابل مخابراتی مسی
ردیف شرح قیمت به تومان
1 قیمت کابل مسی مخابراتی ژله فیلد خاکی تماس بگیرید
2 قیمت کابل مسی مخابراتی ژله فیلد کانالی تماس بگیرید
3 قیمت کابل مسی مخابراتی ایرکور کانالی تماس بگیرید
4 قیمت کابل مخابراتی مسی مهاردار هوایی تماس بگیرید
5 قیمت کابل مخابراتی مسی هوایی ساده تماس بگیرید
6 قیمت کابل مسی مخابراتی توزیع تماس بگیرید
7 قیمت کابل مسی مخابراتی جنگی (دوبل هوایی مهاردار) تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: