کندانسور سردخانه چیست؟

کندانسور سردخانه یکی از اجزای سیکل تبرید می باشد که بعد از کمپرسور و قبل از شیر انبساط (اکسپنشن ولو) در سیکل تبرید قرار می گیرد. وظیفه کندانسور در سیکل تبرید تقطیر گاز مبرد خروجی از کمپرسور می باشد که توسط کمپرسور فشرده و داغ شده است.

کندانسور سردخانه همانند یک مبدل حرارتی عمل می کند و عملکرد آن به این صورت می باشد که با خنک کردن مبرد توسط آب یا هوا، مبرد را از فاز گاز به مایع تبدیل می کند. در حالت کلی وظیفه کندانسور در سیکل تبرید دفع حرارت جذب شده از اواپراتور به محیط می باشد که این عمل نیازمند صرف توان می باشد که توسط کمپرسور سردخانه انجام می شود.

انواع کندانسور سردخانه

کندانسورها بر اساس نوع دفع حرارتی و خنک کاری به سه مدل تقسیم می شوند:

  • کندانسور سردخانه هوایی
  • کندانسور سردخانه آبی
  • کندانسور سردخانه تبخیری

کندانسور سردخانه

کندانسور سردخانه هوا خنک یا هوایی (ACC)

در این مدل، از هوا برای خنک سازی استفاده می شود و در سردخانه های با ظرفیت پایین و یخچال های خانگی و مغازه ای استفاده می گردد. کندانسورهای هوا خنک معمولا از پره های آلومینیومی با لوله های مسی و استیل یا آلومینیومی برای عبور گاز مبرد تشکیل شده است. در کندانسور هوا خنک حرارت از مبرد به محیط انتقال پیدا می کند، اگر جریان هوا به صورت طبیعی از روی کویل ها عبور کند به آن جریان طبیعی و اگر مانند فن به صورت اجباری باشد به آن جریان اجباری می گویند. به منظور جلوگیری از رسوب کردن ذرات و گرفتگی مابین پره ها در کندانسور، اصولا فاصله بین فین ها را تا حد امکان زیاد می کنند.

کندانسورسرد خانه هوا خنک یا هوایی

در کندانسور جریان اجباری از یک یا چند فن به منظور افزایش جریان هوا استفاده می شود و این جریان می تواند به صورت عمودی و افقی باشد اما کندانسور با جریان طبیعی بیشتر در سیستم های برودتی ظرفیت پایین مانند یخچال بکار می رود و به منظور افزایش انتقال حرارت یک سری پره میله ای به لوله ها جوش می شود و کندانسور جریان طبیعی به صورت عمودی قرار می گیرد.

ورود گاز مبرد در کندانسور های هوایی از بالا و خروج آن از پایین می باشد. کنترل ظرفیت کندانسور های هوا خنک جریان اجباری با تنظیم دبی هوا می باشد، در واقع می توان گفت با کنترل دور فن و یا خاموش و روشن کردن فن فشار تقطیر کنترل می شود.

کندانسور آب خنک یا کندانسور آبی (WCC)

این مدل کندانسور از آب برای خنک سازی گاز مبرد بهره می برد و عموما در چیلر های سبک و سنگین استفاده می شود.

انواع کندانسور آبی

  • کندانسور آبی پوسته و لوله: متشکل از تعدادی لوله موازی که به وسیله یک پوسته احاطه شده است
  • کندانسور آبی صفحه ای: دارای چند ده صفحه است که لوله آب و لوله مبرد از میان صفحه ها عبور داده شده اند.
  • کندانسور آبی پوسته و کویل: این مدل نیز مانند نوع پوسته و لوله می باشد با این تفاوت که در این کندانسور لوله های مرکزی به شکل کویل مارپیچی موجود می باشند و تبادل حرارت بیشتری را ایجاد می شوند.

کندانسور آب خنک حرارت را به آب انتقال می دهد و می تواند در مدل ساده بصورت دو لوله هم مرکز باشد که به آن کندانسور دو لوله ای گفته می شود. نحوه کار آن به این صورت می باشد که جریان آب و مبرد به صورت خلاف جهت هم می باشد و برای ظرفیت های پایین کاربرد دارد. اختلاف دمای تقطیر با آب ورودی کندانسور معمولا 10 درجه سانتی گراد و آب ورودی با خروجی کندانسور حدود 5 درجه سانتی گراد می باشد. در حالت عادی باید از برج خنک کن برای خنک کردن آب گرم در کندانسور استفاده شود (برج خنک کن با تبادل آب گرم و هوای محیط باعث خنک شدن آب می شود.). در ظرفیت های بالا معمولا از کندانسور آب خنک پوسته لوله استفاده می شود که آب درون لوله و پوسته انتقال می یابد و انتقال حرارت انجام می شود.

کندانسور آب خنک

 کندانسور آب خنک

کندانسور تبخیری

مجموعه این کندانسور، مستقر در یک برج خنک کن است و گاز مبرد درون لوله هایی جریان دارد که به وسیله پاشش آب و فن خنک کاری می شود و در واقع ترکیبی از کندانسور آبی و برج خنک کن (Cooling Tower) می باشد و به جهت کاهش مصرف آب طراحی و ساخته شده است.

این کندانسور در ظرفیت های پایین مقرون به صرفه نمی باشد و نسبت به دو نوع کندانسور آبی و کندانسور هوایی مورد استفاده کمتری دارد.

نحوه کار کندانسور تبخیری به این شکل می باشد که هوای محیط را از روی لوله های حاوی مبرد عبور می دهد و همزمان آب را توسط پمپ بر روی لوله ها می پاشد که همزمان شدن آب و هوا باعث کاهش حرارت سیال می شود. از کندانسور تبخیری معمولا در مواقعی که گاز مبرد آمونیاک باشد و دمای خروجی مبرد از کمپرسور بالاتر باشد.

کندانسور تبخیری

نحوه انتخاب کندانسور سردخانه
  • معمولا هنگام انتخاب کندانسور سردخانه های صنعتی، کندانسور های داخلی انتخاب می شوند زیرا اختلاف قیمت آن ها با برند های خارجی زیاد میی باشد و اینکه خدمات پس از فروش کندانسور های داخلی بسیار بهتر از برند های خارجی می باشد.
  • هنگام خرید کندانسور باید به یک سری نکات از جمله نوع کمپرسور، شرایط کاری، اختلاف دمای تقطیر، نوع مبرد، شرایط آب و هوایی (معتدل، گرمسیری و سردسیری) و غیره توجه شود.
  • توصیه می شود از شرکت های معتبر کندانسور خود را انتخاب کنید.
فن کندانسور سردخانه

فن کندانسور سردخانه معمولا از نوع مکنده آکسیال می باشد و طرز کار فن به این شکل می باشد که در اواپراتور و کندانسور هوا را از روی کویل ها می مکد. ویژگی های فن آکسیال به شرح زیر می باشد:

  • پرتاب باد مستقیم
  • جابجایی هوا در بالای فن انجام می شود.
  • این فن ها اختلاف فشار در پشت و جلوی فن را نمی پذیرند به همین دلیل در صورت بروز اختلاف فشار میزان هوادهی فن کاهش می یابد.

فن کندانسور سردخانه

قیمت کندانسور

قیمت کندانسور بسته به متغیرهای گوناگونی مانند برند می تواند متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت کندانسور در انواع و برندهای گوناگون با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس بگیرید.

faq

کندانسور یکی از اجزای سیکل تبرید می باشد که وظیه خنک سازی مبرد را برعهده دارد و گاز را به مایع تبدیل می کند

کندانسور به سه دسته کندانسور هوایی، آبی و تبخیری تقسیم می شوند.

هنگام انتخاب کندانسور باید به یک سری نکات مانند شرایط کاری، نوع مبرد و کمپرسور، شرایط دمایی محیط و غیره توجه کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: