کلید محافظ جان

قیمت :
581,000
تومان
قیمت :
430,000
تومان
قیمت :
1,260,000
تومان
قیمت :
587,500
تومان

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان یکی از انواع کلید های حفاظتی برقی می باشد که برای حفاظت اشخاص و تجهیزات، در یک سیستم برقی مورد استفاده قرار می گیرد. کلید محافظ جان، که در چند تیپ مختلف ارائه می شود (در ادامه مطلب به انواع آن اشاره خواهد شد)، یکی از ایمن ترین کلیدهای حفاظت برای تشخیص و قطع جریان نشتی برق و همچنین جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از تماس غیر مستقیم با برق می باشد.

انواع کلید محافظ جان

انواع کلید محافظ جان بر اساس نوع برق مصرفی به شرح ذیل می باشد:

  • کلید محافظ جان سه فاز
  • کلید محافظ جان تک فاز

تصویر زیر یک شماتیک ساده از مدار داخلی کلید های محافظ جان را نشان می دهد:

مدار داخلی کلیدهای محافظ جان

نحوه عملکرد این کلید به این صورت است که از مقایسه اختلاف بین جریان رفت و جریان برگشت در صورت وجود اختلاف بین جریان رفت و جریان برگشت مدار را قطع می کند. به زبان ساده تر، این کلید جریان ورودی به دستگاه و جریان خروجی از آن را اندازه گیری می کند. در حالت عادی مقدار جریان رفت با جریان برگشت برابر است. ولی اگر اختلافی وجود داشته باشد، این اختلاف جریان می تواند به دلیل وجود اتصال بین هر یک از سیم های فاز یا قسمت های الکتریکی مدار با بدنه باشد که به اصطلاح نشتی جریان گفته می شود. در صورت وجود نشتی جریان، کلید محافظ جان این نشتی جریان را تشخیص و مدار را قطع می کند. این مقدار جریان های نشتی کوچک توسط کلید مینیاتوری شناسایی نمی شوند و در ساختمان سبب آتش سوزی شده و یا برای کاربر ایجاد برق گرفتگی می کنند. کلیدهای محافظ جان در صورت وقوع جریان نشتی در کسری از ثانیه و به سرعت عمل کرده و مدار را قطع می کنند.

به کلید محافظ جان، کلید جریان تفاضلی، کلید جریان باقیمانده و کلید جریان دیفرانسیلی نیز می گویند.

کلید محافظ جان

انواع کلید های محافظ جان

(RCD (Residual Current Device اسم کلی کلیدهای محافظ جان است که شامل دو نوع زیر می شود.

کلید های RCCB

کلید های RCCB

RCCB مخفف عبارت Residual Current Circuit Breaker می باشد، به معنای لغوی کلیدهای قطع جریان نشتی، RCD هایی هستند که حفاظت اضافه بار ندارند. وظیفه آنها فقط حفاظت در برابر جریان نشتی می باشد.

کلید های RCBO

کلید های RCBO

RCBO مخفف عبارت Residual Current Circuit Breaker With Over Protection، به معنای لغوی کلید های قطع جریان نشتی با حفاظت اضافه بار می باشند. این کلید ها علاوه بر حفاظت جریان نشتی که وظیفه اصلی آنهاست، حفاظت در برابر جریان اضافه بار را نیز بر عهده دارند. کلمه RCBO بیشتر در اروپا رواج دارد.

نام دیگر کلید RCBO که در ایالت متحده و کانادا رایج است، GFCI می باشد که سرنام عبارت Ground Fault Circuit Interrupter است. به کلید RCBO، کلید محافظ جان ترکیبی نیز می گویند.

انواع کلاس کلید محافظ جان (A و B و AC)

کلاس های کلید محافظ جان می شوند. چند نوع تیپ مختلف کلید RCCB یا محافظ جان جهت حفاظت در برابر انواع خطاهای زمین ساخته شده و به بازار عرضه می شود:

  • کلید محافظ جان نوع AC: مناسب جهت تشخیص جریان نشتی متناوب یا همان جریان AC
  • کلید محافظ جان نوع A: مناسب جهت تشخیص جریان نشتی متناوب AC و یا جریان های مستقیم (DC) پالسی 
  • کلید محافظ جان نوع B: مناسب جهت تشخیص جریان نشتی متناوب AC و یا جریان های مستقیم (DC) پالسی و جریان مستقیم (DC) صاف (بدون ریپل)

الزامات استفاده از کلید محافظ جان

الزامات استفاده از کلید محافظ جان

امروزه مطابق با استانداردهای ایمنی ساختمان، وجود کلید محافظ جان در تمامی مدارها الزامی است.

چهار منطقه در ساختمان وجود دارد که وجود کلید محافظ جان یا RCD در آنها الزامی است. این مناطق عبارتند از:

  1. تابلو برق ورودی: وجود کلید محافظ جان، تابلو برق را از خطراتی مانند آتش سوزی ناشی از اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کند.

تابلو برق ورودی

  1. سوییچ ها و پریزها: تمام سوییچ ها و پریزهای موجود در سیستم برای خطراتی نظیر برق گرفتگی کاربر، باید مجهز به کلید حفاظت جان باشند.

سوییچ ها و پریزها

  1. سرویس بهداشتی و حمام و کلیه مناطق مرطوب: به طوری که کلیه سوییچ ها و پریزهای سرویس بهداشتی باید توسط کلیدهای نشتی جریان محافظت شده باشند. چون در محیط های مرطوب، هنگامی که پوست بدن خیس است، بدن به شدت به جریان الکتریکی حساس است.

محل قرارگیری کلید محافظ جان در سرویس بهداشتی و حمام و کلیه مناطق مرطوب

عملکرد کلید محافظ جان

طبق بند 1-6-2-5-13 از مبحث 13 کتاب نظام مهندسی ساختمان، از انواع کلیدها یا وسایل حفاظتی جریان باقیمانده می توان برای قطع مدار تغذیه در صورت تماس یکی از هادی های برق دار مدار با یکی از موارد زیر استفاده نمود:

  1. بدنه های هادی لوازم و تجهیزات برقی
  2. هادی های بیگانه که در تماس با زمین می باشند.
  3. هرگونه نشت جریان از مدار به زمین

این بدان معنا است که هرگاه یکی از موارد فوق اتفاق بیفتد، محافظ جان عمل کرده و مدار را قطع می کند. به عنوان مثال: در صورت اتصال بخشی از بدن انسان با تابلو برق، به دلیل اتصال بدن با زمین سبب می شود نشتی جریان از بدن انسان عبور کرده و کلید محافظ جان به سرعت عمل می نماید. کلیدهای محافظ جان در واحدهای ساختمانی و تجاری و اکثر تابلوهای برق به منظور حفاظت در برابر برق گرفتگی و خطرات ناشی از نشتی جریان مانند خطر آتش سوزی، به کار برده می شوند.

بر روی این کلیدها یک عدد دکمه تست کلید وجود دارد که در صورت سالم بودن کلید، هنگامی که ولتاژ ورودی برقرار باشد و کلید محافظ جان در حالت وصل قرار داشته باشد، با فشار دادن دکمه تست کلید قطع می گردد و می توان از سالم بودن کلید اطمینان حاصل کرد.

کلیدهای محافظ جان با رنج حساسیت های از 10 تا 500 میلی آمپر ساخته می شوند اما به صورت متداول با حساسیت های 30 میلی آمپر و 300 میلی آمپر مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید محافظ جان ترکیبی

آیا کلید محافظ جان بدون ارت عمل می کند؟

برای نصب و عملکرد کلید RCCB یا محافظ جان حتما نیاز به سیم ارت و سیستم زمین می باشد، زیرا هنگامی که خطای نشتی اتفاق می افتد، جریان الکتریکی نشتی باید از یک مسیر به زمین تخلیه شود و این تخلیه از طریق سیم ارت و سیستم ارتینگ انجام می شود. اگر این مسیر وجود نداشته باشد و هنگام بروز جریان نشتی، شخصی بطور اتفاقی در تماس با محلی که دچار نشتی شده قرار بگیرد دچار شوک الکتریکی خواهد شد.

شرایط استفاده از کلیدهای محافظ جان
  1. کلیدهای محافظ جان با قدرت قطع اتصال کوتاه های 6 کیلو آمپر و 10 کیلو آمپر و تحت دمای کاری 35- تا 70+ درجه سلسیوس موجود می باشند.
  2. کلیدهای RCCB حفاظت اتصال کوتاه و اضافه بار ندارند به همین دلیل قبل از RCCB ها در مدار از کلید مینیاتوری استفاده می گردد.
  3. کلیدهای محافظ جان در آمپرهای 6 الی 100 آمپر ساخته می شوند.
  4. در واحدهای ساختمانی یا مصارف تکفاز از کلید محافظ جان دوپل و در واحدهای صنعتی یا کاربری های سه فاز از کلیدهای محافظ جان 4 پل استفاده می گردد.
  5. میزان حساسیت یا جریان قطع خودکار کلیدهای محافظ جان از 10 تا 500 میلی آمپر با مدت زمان قطع تا حداکثر 150 میلی ثانیه می باشد.

مشخصات و علائم ظاهری روی کلید محافظ جان

مشخصات و علائم ظاهری روی کلید محافظ جان

  • ترمینال ها با شماره های فرد (ترمینال های بالای کلید): ورودی کلید
  • ترمینال ها با شماره های زوج (ترمینال های پایین کلید): خروجی کلید
  • In: جریان نامی مدار
  • Ixn: جریان حساسیت به نشت محافظ جان
  • Un: ولتاژ نامی مدار
  • دکمه Test: جهت بررسی عملکرد کلید
  • علامت 1 ↔ O: علامت 1 نشان دهنده وصل بودن کلید و علامت 0 نشان دهنده قطع بودن کلید است.
  • ترمینال N: معمولا ترمینال مخصوص نول را با حرف N روی کلید علامت گذاری می کنند.
  • در پشت کلید یک فضای خالی وجود دارد که مناسب برای قرار گیری روی ریل است.
  • نشانگر: روی برخی از کلیدهای محافظ جان، یک نشانگر وجود دارد که نشان دهنده وضعیت خاموش یا روشن بودن کلید است.

نکته: معمولا نقشه فنی کلیدهای محافظ جان بر روی آنها به صورت شماتیک کشیده شده است.

نحوه نصب کلید محافظ جان

کلیدهای محافظ جان به عنوان یک محافظ نشتی جریان با دقت بالا در ابتدای خط هر فیدر (تغذیه) قرار می گیرند و در دو مدل دو پل و چهار پل می باشند. در مدل دو پل دو سیم فاز و نول به قسمت ورودی کلید وصل می شوند. نمونه یک کلید RCCB تکفاز، در شکل زیر نشان داده شده است:

کلید RCCB تکفاز

این کلید که از تجهیزات برق صنعتی به شمار می رود، شامل دو ورودی برای فاز و نول می باشد. معمولا یک کلید بر روی RCCB برای تغییر حالت کلید به روشن و خاموش تعبیه می شود. یک کلید تست نیز بر روی کلید وجود دارد.

در مدل چهار پل نیز سه فاز ورودی به همراه نول وارد کلید می شوند و خروجی کلیدها به قسمت بعدی مدار وصل می شوند. تصویر زیر یک نمونه کلید RCCB چهار پل را نشان می دهد:

کلید RCCB چهار پل

به این صورت فاز با نول و فاز با فاز ایزوله می شوند و در صورت وجود نشتی جریان کلید محافظ جان عمل می کند و به اپراتور امکان بررسی و رفع مشکل نشتی جریان در تابلو برق را می دهد. تصویر زیر نحوه سیم بندی را در کلید های RCCB 2 پل و 4 پل نمایش می دهد:

نحوه سیم بندی در کلید های RCCB 2 پل و 4 پل

مطابق با بند 5-6-2-5-13 مبحث 13 کتاب نظام مهندسی ساختمان، کلید یا وسیله حفاظتی جریان باقیمانده باید آخرین وسیله ای باشند که در طرف مصرف مدار، یعنی بعد از کلید مجزا کننده، فیوز و کلید خودکار (هر کدام که وجود داشته باشند)، نصب می شوند.

این کلیدها را در سیستم هایی با سیم کشی سنتی (بدون هادی حفاظتی PE) استفاده نمی کنند و در کل استفاده از این کلیدها در سیستم برق کشی TN-C که فاقد هادی حفاظتی است به طور کلی ممنوع است؛ زیرا در سیستم TN-C، جریان رفت و برگشت در زمان اتصال بدنه یکسان است و این کلید قادر به تشخیص این اتصال نیست. تنها با اضافه کردن هادی حفاظتی به مدار و تبدیل TN-C به TN-S مجاز به استفاده از کلیدهای جریان باقیمانده هستیم.

باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از کلیدها یا وسایل حفاظتی جریان باقیمانده، نصب وسایل حفاظتی در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه را منتفی نمی کند و حتما باید همراه با وسایل حفاظتی دیگر مانند فیوز و کلید مینیاتوری نصب گردند.

نحوه عیب یابی کلید محافظ جان

زمانی که کلید RCCB دچار تریپ می شود، می توان از چک لیست زیر برای عیب یابی استفاده کرد:

وقتی کلید محافظ جان تریپ می دهد، از کجا متوجه شویم که خطای زمین یا جریان نشتی دقیقا در کدام نقطه از مدار اتفاق افتاده است؟

بررسی کنیم آیا تغییراتی در مداری که کلید محافظ جان در آن نصب شده بوجود آمده، مثلا لامپ یا پریز جدیدی نصب شده است؟

اگر پاسخ مثبت است احتمال دارد سیم کشی مشکلی داشته باشد یا یکی از ترمینال ها بسته نشده باشد.

آیا آب و هوا می تواند باعث خطا در عملکرد کلید محافظ جان شود؟

چنانچه رعد و برق اتفاق بیفتد، کلید محافظ جان تریپ می دهد. برای جلوگیری از تریپ کلید محافظ جان هنگام بروز رعد و برق می توان از کلید نوع F استفاده کرد. همچنین باران سنگین در صورت وجود ترک در دیوارها، باعث آسیب دیدن کابل ها به مروز زمان می شود و در نتیجه این آسیب باعث بروز جریان نشتی و تریپ کلید محافظ جان می شود.

محل دقیق خطا کجاست؟

کلید مینیاتوری های ورودی مدار را قطع کنید تا مدار از منبع برق ایزوله شود. اگر همه مدارها به جز یکی مدار، کار می کنند باید محل خطا را پیدا کنید. ابتدا هر مصرف کننده را بصورت جداگانه چک کنید و از آخرین مصرف کننده در مدار شروع کنید. 

آیا کابلی دچار آسیب شده است؟ (مثلا در هنگام انجام تعمیرات ساختمان)

یک بازدید چشمی از مدار داشته باشید. اگر پوشش کابلی دچار آسیب شده باشد یا جایی سیم بدون روکش داشته باشیم، همان محل می تواند محل آتش سوزی باشد.

اگر مقاومت عایقی یک یا چند کابل پایین است و یا با استفاده از دستگاه تست جریان نشتی متوجه وجود جریان نشتی شدیم:

احتمالا روکش یک یا چند کابل دچار آسیب شده است. محل آسیب باید پیدا شده و تعمیر شود که البته کابل کشی مجدد بیشتر توصیه می شود.

مزایای کلید محافظ جان

با توجه به مزیت های فراوان کلید های محافظ جان در حفظ جان انسان و حتی پیش گیری از وقوع آتش سوزی ناشی از خطای جریان نشتی، امروزه استفاده از این تجهیز بسیار فراگیر شده و در برخی مدارات نیز الزامی است. از مهم ترین مزایای کلید RCD می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حفاظت انسان از خطر برق گرفتگی ناشی از هر نوع جریان نشتی و خطای زمین
  • حفاظت در برابر نوسانات برق
  • قطع خودکار مدار، زمانی که جریان از میزان حساسیت تعریف شده، بیشتر شود.
  • امکان اتصال ترمینال دوگانه برای شینه و کابل را فراهم می کند.

faq

قدرت قطع بیانگر حداکثر جریان اتصال کوتاه قابل تحمل و حساسیت قطع به معنای میزان حساسیت کلید برای تشخیص خطای نشتی جریان برای حفاظت از برق گرفتگی می باشد. حساسیت قطع از 30 میلی آمپر شروع می شود.

به شرط دارا بودن سیستم ارت، کلید محافظ جان ترکیبی همه حافظت های ممکن را فراهم می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
علیزاده
ارسال شده در : یکشنبه 29 بهمن 1402

سلام، عالی بود.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 30 بهمن 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

رها بزرگمهری
ارسال شده در : یکشنبه 29 بهمن 1402

سلام، از حوصله و دقت و دانش ای که برای اطمینان بخشی به کارشناسان و استفاده کاربران زمینه برق در ارت و نشتی، به کار بردید، به سهم خود بسیار سپاسگزارم.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : دوشنبه 30 بهمن 1402

سلام سرکار خانم بزرگمهری عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

علی صبوری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 24 بهمن 1402

سلام، ممنون از مطلب خوب و کاربردیتون. در یک کارگاه ساختمانی در مرحله اسکلت، بعد فیوز کنتور یک محافظ جان کار گذاشته شده است، برای محافظت افراد در برابر برق گرفتگی و نشتی و اتصال جریان کافیست یا تعبیه سیم ارت هم لازم است؟ کنتور تک فاز 32 آمپر است.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 25 بهمن 1402

سلام، سپاس از لطف شما. بله. به سیستم ارت هم نیاز می باشد. به دلیل اینکه نشتی جریان بعد از اینکه تشخیص داده شد، باید از یک مسیر تخلیه شود که همان سیستم ارت است.

عرفان
ارسال شده در : دوشنبه 04 دی 1402

سلام، یه سوال داشتم که برای خانه ویلایی با برق تکفاز که سیستم ارت نداره می توان از محافظ جان استفاده کرد؟ آن در برابر برق گرفتگی محافظت می کند؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 23 دی 1402

سلام و عرض ادب، در ساختمان هایی که سیستم ارت ندارند حتی در صورت استفاده از کلید محافظ جان، باز هم خطر برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن وجود دارد، اگر ارت مناسب وجود نداشته باشد و تماس مستقیم با فاز به وجود بیاید، کلید محافظ جان با دقت 99 درصد عمل می کند و مدار قطع می شود اما در مقابل نشتی جریان و تماس غیر مستقیم حفاظتی ایجاد نمی شود و برق گرفتگی رخ می دهد، در نتیجه برای عملکرد صحیح کلید محافظ جان به خصوص در حالت نشتی غیر مستقیم نیاز است که بدنه تجهیزات ارت شده باشد و اختلاف پتانسیل ارت به نول نزدیک باشد. لطفا در صورت امکان دلیل دادن امتیاز کم به محتوای این صفحه را نیز بفرمایید تا در صورت وجود هر گونه مشکل یا ایراد، اصلاح گردد.

مهدی دری
ارسال شده در : شنبه 02 دی 1402

با سلام، من یک تابلو استارت و استپ همراه با بیمتال و رله ولتاژ راه اندازی کردم که به یک پمپ باد متصل می باشد. همه اتصالات درست هست در بعضی مواقع کلید محافظ جریان عمل نمی کند. دلیل چی می تونه باشه؟ در ضمن تابلو ارت هم دارد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 05 دی 1402

سلام و عرض ادب، بیمتال باید رنج صحیحی داشته باشد. ضمنا همیشه ولوم بیمتال باید روی جریان نامی موتور تنظیم شود. برای مثال اگر الکتروموتور 1.5 کیلووات دارید باید ولوم بیمتال روی 3 آمپر تنظیم شود. توصیه می شود صفحه مربوط به بیمتال در سایت فامکو رو مطالعه بفرمایید.

حیدری
ارسال شده در : یکشنبه 19 آذر 1402

سلام، آیا محافظ جان ترکیبی (RCBO) غیر از حفاظت از نشت جریان، کار محافظ ولتاژ رو هم در واقع انجام می دهد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 21 آذر 1402

سلام و عرض ادب، وظیفه اصلی کلید محافظ جان، محافظت از نشتی جریان است اما در مدل ترکیبی به دلیل اینکه یک کلید مینیاتوری هم اضافه شده، پس خاصیت های کلید مینیاتوری هم در RCBO وجود دارد. اما برای حفاظت از افت ولتاژ ناگهانی یا نوسانات ولتاژ باید از تجهیزات تخصصی این کار استفاده شود.

امیر
ارسال شده در : یکشنبه 12 آذر 1402

سلام و ممنون بابت مطالب خوبتون و از اون مهمتر پاسخگویی به سوالات. از کجا بفهمم که آیا در ساختمان سیم کشی ارت انجام شده یا نه؟ توی پریزها 3 رشته سیم دیدم که یکی هم سبز هست و به قسمت ارت در پریز متصل هست، اما مطمئن نیستم. آیا هنوز سیمکشی ارت در ایران اختیاری هست؟ اگر کلید مینیاتوری اصلی قطع جریان 25 آمپر باشه و من کلید محافظ جان ترکیبی (RCBO) 32 آمپر بعد از اون نصب کنم از نظر فنی و عملی مشکلی ایجاد نمی کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 19 آذر 1402

سلام و عرض ادب، در خصوص حصول اطمینان از اینکه ساختمان شما به سیستم ارت مجهز شده یا خیر به پیمانکار ساختمان و اسناد موجود و نقشه های برق ساختمان مرتبط می باشد و صرف حضور سیم سوم در پریز قابل اعتنا نیست بلکه صرفا می تواند یک نشانه باشد. طبق استاندارد باید سیم ارت به رنگ سبز و زرد باشد. در مورد بخش دوم سوال هم در صورتی که از محافظ جان ترکیبی استفاده کنید مشکلی به وجود نمی آید.

قاسم
ارسال شده در : دوشنبه 29 آبان 1402

درود بر شما، خانه ما سیم ارت نداره و تکفاز است. محافظ جان اگه بزنیم فقط برای محافظ در برابر جریان فاز به زمین می شه نه فاز به نول، درسته؟ یعنی یه مقداری محافظت ایجاد می کنه نه کامل؟ چون می خوام بدونم اگه ارزش داره بزنم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 01 آذر 1402

سلام دوست عزیز، به دلیل نداشتن سیستم ارت درساختمان، در زمان نشتی جریان، بدن انسان نقش ارت را خواهد داشت که در این صورت باید از محافظ جان ترکیبی RCBO استفاده شود که البته در صورت وجود کلید مینیاتوری در مکان مذکور می توان تنها از محافظ جان استفاده نمود.

محمد سلیمی
ارسال شده در : یکشنبه 28 آبان 1402

سلام، من اتو پرس خانگی رو وقتی روشن می کنم کلید محافظ جان می پرد. البته این رو هم بگم که در چند پریز جانه هم که امتحان کردم باز با اتصال اتو پرس برق محافظ جان می پرد و من حتی اتو پرس رو هم به بخش تعمیرات خانگی نشان دادم، اونجا سالم بود و مشکلی نداشت. امکانش هست که بهم بگید مشکل چیست؟ ممنون از شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 آبان 1402

سلام جناب سلیمی عزیز، ابتدا باید چند نکته را مد نظر قرار داد، اول اینکه باید مطمئن بود محافظ جان متناسب با آمپر واحد مسکونی انتخاب شده باشد. اگر محافظ جان درست انتخاب شده باشد، وقتی در هنگام روشن کردن دستگاه، مدار را قطع می کند، یعنی عملکرد صحیح دارد و دستگاه یا سیم کشی واحد مسکونی یا سایر تجهیزات واحد مسکونی دارای نشتی جریان هستند. اینکه دستگاه در محل دیگری تست شده باید بررسی شود که آن محل هم محافظ جان داشته است یا خیر.

علی بهزادی
ارسال شده در : چهارشنبه 15 شهریور 1402

با سلام و عرض تشکر بابت تولید محتوای کاربردیتون. سوالی دارم از خدمتتون اینکه یک دستگاه سبزی خرد کن صنعتی داریم که مقداری نشتی برق داره یعنی بدنه برق داره و مقداری در دست گزش ایجاد می کنه، حالا وقتی دستگاه رو با سیم ارتش به برق وصل می کنیم محافظ جان تریپ می کنه ولی وقتی بدون سیم ارت به برق وصل می شه (سیم ارتش رو از دو شاخه برق سبزی خرد کن خارج می کنیم) محافظ جان عمل نمی کنه و سبزی خرد کن با همون نشتی برقی که داره کار می کنه. علت چی می تونه باشه؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 20 شهریور 1402

سلام جناب بهزادی عزیز، همانطور که حضرتعالی فرمودید دستگاه شما نشتی دارد، بنابراین محافظ جان درست عمل می کند و لازم است برای برطرف شدن موضوع، دستگاهتان را تعمیر بفرمایید.

منوچهر میلانی
ارسال شده در : دوشنبه 19 تیر 1402

سلام، بسیار توضیحات عالی و قابل درک و استفاده حتی برای افراد آماتور، در آخر خسته نباشید و موفق باشید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402

سلام جناب میلانی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

سید مرتضی صفائی
ارسال شده در : یکشنبه 18 تیر 1402

سلام، مطالب ارائه شده مفید و دقیق بود. سپاسگزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402

سلام جناب صفائی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

علی حسین برجی
ارسال شده در : چهارشنبه 14 تیر 1402

با سلام و خسته نباشید. برای استفاده از پیکور برقی یا همان چکش های برقی (هیلتی) تک فاز لطفا بفرمایید کدام نوع محافظ جان استفاده کنیم؟ چون کف زمین خیس هست. لطفا جواب ما را حتما بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402

سلام دوست عزیز، محافظ جان تک فاز متناسب با جریان نامی هیلتی مناسب است. استفاده از پوشش عایق مناسب برای اپراتور، در صورتی که هیلتی حفاظت لازم را نداشته باشد، توصیه می شود.

عذرا تشکری
ارسال شده در : دوشنبه 12 تیر 1402

سلام، ممنون از متنی که در اختیار گذاشتید. در واحد آپارتمانی ما فیوز محافظ جان می پره و برق قطع می شه. تعمیرکار گفتن مربوط به نول هست و خطر نداره و کلا محافظ جان را خارج کردن. گفتن اگر حساس هستید باید تمام سیم کشی ساختمان بررسی شود چون نشتی داره نظرتون چیه؟ ممنون می شم توضیح بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 تیر 1402

سلام سرکار خانم تشکری عزیز، وقتی محافظ جان تریپ می دهد و مدار را قطع می کند، یعنی حساسیت کلید فعال شده و تشخیص نشتی جریان داده است. پس یا نشتی در سیم کشی واحد وجود دارد یا اینکه در تجهیزات برقی منزل نشتی جریان وجود دارد که کلید را به واکنش وا می دارد. از تجهیزات منزل که بیشترین احتمال نشتی جریان را نسبت به بقیه دارند، تجهیزاتی هستند که دارای سیستم الکتروموتور القایی هستند یا در معرض رطوبت هستند. مثل ماشین لباسشویی. حتما مورد نشتی جان رو پیگیری و بررسی کنید تا از خطرات احتمالی جانی جلوگیری شود.

ناجی مطیعی
ارسال شده در : پنجشنبه 08 تیر 1402

سلام، با تشکر از اطلاعات بسیار جالب شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 10 تیر 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

علی باقر سواری
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1402

سلام، تشکر از توضیحات عالی شما. لطفا در مورد محافظ جان سه فاز هیوندا بیشتر توضیح دهید که چه موقع عمل نمی کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 11 خرداد 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. لطفا در صورت امکان دلیل دادن امتیاز کم به محتوای این صفحه را نیز بفرمایید تا در صورت وجود هر گونه مشکل یا ایراد، اصلاح گردد.

متین علیزاده
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

سلام، تشکر می کنم بابت مطالب مفیدتون.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 06 اسفند 1401

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

دوستی
ارسال شده در : جمعه 28 بهمن 1401

سلام، ضمن تشکر ویژه از اطلاع رسانی عالیتون. برای مصارف خانگی چه نوع محافظ جانی به لحاظ حساسیت نشتی و تایمی مناسب است؟ به عبارتی به لحاظ استاندارد، استفاده از دستگاه های محافظ جان از چه رنج تا چه رنجی (میزان نشتی و تایم عملکرد) به صورت مصرف خانگی مجاز است؟ مثلا 30 میلی آمپر و 10 میلی ثانیه، آیا دستگاه های برقی مثل یخچال، فریزر، لباسشویی، جارو برقی و غیره که در منازل مسکونی به صورت متعارف استفاده می شوند، می توانند باعث عملکرد محافظ جان شده و برق را قطع کنند؟ اگر جواب مثبت است، برای حل این موضوع چه باید کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 08 اسفند 1401

سلام دوست عزیز، کلیدهای محافظ جان تک فاز، همگی با حساسیت 30 میلی آمپر طراحی و ساخته می شوند. انتخاب کلید محافظ جان مناسب، به جریان مصرفی واحد مسکونی (جریان انشعاب هر واحد مسکونی) مرتبط می باشد. چراکه اساس کار کلید محافظ جان بر ایجاد یک حلقه جریان خارج شده از کلید و وارد شده به کلید باز می گردد. به بیان دیگر، کلید محافظ جان، جریانی که خارج می شود را با جریانی که وارد کلید می شود می سنجد و اگر اختلاف جریان رفت و برگشت بیشتر از 30 میلی آمپر شود، مدار را قطع می کند. این اختلاف زمانی ایجاد می شود که مصرف کننده، دستگاهی که دچار نشتی جریان شده را لمس کند. جریان الکتریکی به دنبال کوتاه ترین مسیر برای عبور می گردد و در صورت لمس تجهیزی که دچار نشتی جریان شده است، این نشتی از بدن شخص عبور می کند و تخلیه می شود. کلید محافظ جان زمانی به درستی کار می کند که ساختمان و منزل مسکونی دارای سیستم ارت صحیح و کامل باشد.

موسوی
ارسال شده در : جمعه 14 بهمن 1401

سلام، کلید محافظ منزل ما هر چند وقت یکبار عمل می کنه. علتش رو نمی تونیم پیدا کنیم. کسی دارید بیاد درستش کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام دوست عزیز، در حال حاضر خدمات تعمیر مورد نظر شا ارائه نمی شود.

جواد پناهی
ارسال شده در : یکشنبه 25 دی 1401

سلام، در توضیحات تاکید کردید در سیستم TN-Cمحافظ جانT عمل نمی کند و ممنوع است و نیاز به ارت هست ولی در پاسخ به یکی از دوستان گفتید نیاز به سیستم ارت نمی باشد. کدوم درست هست؟ نام محافظ جان اشتباه هست، این ها کلید جریان نشتی هستد چون در مواقعی که کف پا عایق باشد و فاز به بدن وصل شود، کلید عمل نمی کند، پس محافظ جان نیست. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 بهمن 1401

سلام جناب پناهی عزیز، با تشکر از حسن توجه شما و مطالعه محتوای تولید شده در خصوص کلید محافظ جان، کلید محافظ جان برای عملکرد صحیح خود حتما نیاز به سیستم ارت جداگانه دارد یعنی بایستی سیم ارت از سیم نول مجزا باشد. در سیستم TN-C همانطور که در متن سایت هم اشاره شده، سیم ارت (هادی حفاظتی) و سیم نول (هادی خنثی) مشترک می باشند و به آن هادی PEN می گویند. یعنی سیم نول که زمین شده نقش سیم حفاظتی هم دارد. می دانیم که امکان قطع شدن سیم نول در محل اتصال ها و ترمینال ها وجود دارد و اتفاقا زیاد هم به وقوع می پیوندد. در نتیجه سیستم TN-C برای سیم کشی های با مقطع کمتر از 10 میلیمتر، مجاز نیست. چون در صورت قطع شدن سیم نول حفاظتی، بین هادی های تجهیزات برقی (سیم فاز) و زمین ولتاژی معادل ولتاژ سیم فاز و نول برقرار می شود. پس در این سیستم مجاز به استفاده از کلید محافظ جان نیستیم. همچنین در صورت عایق بودن کف پا، برق گرفتگی اصلا اتفاق نمی افتد که کلید محافظ جان عمل کند، زیرا مسیر عبور جریان قطع شده و زمین نمی شود و حلقه بسته جریان ورودی به محافظ جان و خروجی از محافظ جان باز می ماند.

غلامرضا رنجبر
ارسال شده در : دوشنبه 21 آذر 1401

سلام، وقتی دست به وسایل آشپزخانه مانند فر و ماشین لباسشویی می زدیم برق داشت و اگر فازمترم می گذاشتیم روشن می شد. سیم ارت را برسی کردیم و دیگر اینطور نشد ولی نصف شب فیوز محافظ جان پرید. وقتی فیوز آشپزخانه را قطع کردیم دیگر محافظ جان نپرید. علت چیست؟ متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 03 دی 1401

سلام جناب رنجبر عزیز، شما ابتدا باید نسبت به سالم بودن و کارکرد صحیح چاه ارت ساختمان خود مطمئن شوید. لذا باید از یک کارشناس این کار درخواست کنید تا مقاومت چاه ارت رو بررسی کنند و تست های دیگر رو انجام بدهند. در مرحله بعد بایستی از اتصال صحیح ارت واحد مسکونی خودتون به سیستم ارت ساختمان مطمئن شوید. بعد از حصول اطمینان از موارد یاد شده، اکنون باید به بررسی و رفع ایراد لوازم خانگی آشپزخانه خودتون بپردازید. اینکه لوازم خانگی شما همواره نشتی جریان داشته باشند اصلا طبیعی نیست. موارد نشتی جریان در لوازمی مثل ماشین لباسشویی های قدیمی به دلیل داشتن موتور القایی و رطوبت تا حدی قابل پیش بینی است اما دائمی بودن این مورد باید حتما توسط نمایندگی یا تعمیرکار لوازم خانگی بررسی شود و رفع ایراد گردد. در خصوص بخش دوم سوال باید عرض کنم که وقتی که محافظ جان شما تریپ می دهد (میپرد) یعنی اینکه نشتی جریان بیشتر از حساسیت محافظ جان بوده و این تجهیز طبق وظیفه خود، مدار را قطع می کند. پس محافظ جان شما سالم است. طبیعیست زمانی که شما مسیر عبور جریان به محافظ جان را توسط کلید مینیاتوری آشپزخانه قطع می کنید، دیگر محافظ جان شما قادر به تشخیص نشتی جریان نخواهد بود در نتیجه تریپ نمی دهد یا به اصطلاح نمی پرد.

سمیه
ارسال شده در : جمعه 04 آذر 1401

سلام، من از آبگرمکن برقی استفاده می کنم. متاسفانه کابل ارت نداره و یکبار دچار برق گرفتگی شدم. شرکت تولیدکننده پیشنهاد کردند از یک کابل استفاده کنم و یک سرش رو به بدنه فلزی آبگرمکن وصل کنم و سر دیگر رو به دیوار، این کار اصولیه؟ خطری نداره؟ ممنون می شم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

سلام دوست عزیز، شاید گاهی اوقات این روش موقتا پاسخگو باشد ولی کاملا غیر اصولی است. شما باید بدنه آبگرمکن را به سیم ارت منزل وصل کنید مشروط بر اینکه ساختمان شما چاه ارت داشته باشد. در صورتی که ساختمان چاه ارت نداشته باشد، کاربردی ندارد. در این موارد محافظ جان هم گاهی عمل نمی کند و روش مطمئنی نیست.

رضایی
ارسال شده در : دوشنبه 14 شهریور 1401

سلام، ضمن تشکر از مطالب خوبتون سوالی داشتم. برای حفاظت در برابر برق گرفتگی پمپ لجن کش توی حوض آبنما کلید محافظ جان کاربرد داره؟ سیستم ارت هم نداره.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 16 شهریور 1401

سلام دوست عزیز، محافظ جان می تواند در این مورد حفاظت انجام دهد اما لازم است نکاتی را مورد توجه قرار دهید. پمپ های مستغرق حتما باید از برند معتبر، دارای استانداردهای لازم و IP68 باشند. کابل استفاده شده برای این گونه پمپ ها باید عایق و ضد آب باشند. همچنین لازم است تابلو برق استاندارد برای این گونه پمپ ها استفاده شود.

مینا
ارسال شده در : چهارشنبه 09 شهریور 1401

با سلام و تشکر و خسته نباشید بخاطر مطالب کاربردی و تخصصی سایتتون و همینطور تیم تولید محتوا و پشتیبانی عالی سایتتون که به زبان ساده و گویا این مطالب رو برای همه قابل فهم می کنند و با دقت و حوصله به سوالات مخاطب ها پاسخ می دهید. من به عنوان خانم خانه دار، زیاد از مسایل فنی و ایمنی برق و تاسیسات خونه سر در نمیارم ولی با خوندن این مطالب فکر می کنم این دستگاه واقعا برای هر خونه ای لازم هستش. ما گاهی اوقات که شیر آب رو باز می کنیم آب یکم برق داره و همینطور اجاق گاز هم برق داره. نمی دونم مشکل از کجاست؟ بعضیا می گویند بخاطر الکتریسته ساکن و راه رفتن رو فرش، موکت و غیره یا بخاطر مشکلات سیم کشی و اتصال و جریان کشی وسایل برقی، نشتی و ارت ساختمان و سیم کشی آنتن مرکزی و این مسایل باشه. می خوام بدونم اگه این دستگاه رو بر فیوز واحدمون نصب کنیم خطرات ناشی از این مشکل برای وسایل برقیمون کم می شه؟ چون جدیدا بعضی از وسایلمون با وجود محافظ یکی پس از دیگری دارند می سوزند یا برد و مدارشون آسیب می بینه مثل مخلوط کن، تلفن، محافظ کامپیوتر، اداپتور مودم، برد پکیج، باطری و شارژر گوشی و غیره. ببخشید اگه سوالم خیلی سطح پایین و بی ربط به موضوع هستش.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 12 شهریور 1401

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما. ابتدا باید سیستم ارت منزل شما بررسی شود. سپس سیم کشی واحدتان بررسی شود که آیا مشکلی دارد یا خیر که توسط کارشناس برق انجام می شود. بررسی این دو مورد بسیار ضروری است. در مرحله آخر برای رفع خطرات ناشی از نشتی جریان (مانند زمانی که لوازم خانگی آشپزخانه را لمس می کنید و احساس گزش می کنید) باید از کلید محافظ جان مطابق با جریان مصرفی واحد خودتان استفاده کنید. قرار دادن دستگاه استابلایز در ورودی واحد مسکونی باعث می شود تا حد بسیار زیادی از خراب شدن و سوختن تجهیزات لوازم خانگی جلوگیری شود.

یاری
ارسال شده در : یکشنبه 06 شهریور 1401

سلام، من می خواهم از یک موتور برق 2500 وات و کف کش 1 اسب برای تخلیه آب چاه و لایروبی استفاده کنم. از چه نوع کلید محافظ جانی استفاده کنم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 07 شهریور 1401

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

عبدلله
ارسال شده در : پنجشنبه 13 مرداد 1401

با عرض سلام و خسته نباشید. کلید محافظ جان بدون ارد هم کار می کنه یا خیر؟ و اینکه عمر یک محافظ جان چقدره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 15 مرداد 1401

سلام، خیر، بدون ارت عمل نمی کند. سیستم سیم کشی حتما باید از نوع TN-S باشد. در کاتالوگ هر محافظ جان در برند های مختلف، طول عمر تحت عنوان Mechanical Durability (یعنی کارکرد مکانیکی) و Electrical Durability (به معنای کارکرد الکتریکی) قید شده است.

حسین
ارسال شده در : جمعه 31 تیر 1401

سلام، وقتتون بخیر باشه. من توی مغازم تعمیر ابزار آلات و سیم پیچی دارم. بخاطر اینکه دسترسی به کنتور اصلی ندارم چه نوع کلید محافظ جانی بگیرم؟ ممنون می شم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 مرداد 1401

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

حسین قامتی
ارسال شده در : یکشنبه 26 تیر 1401

سلام، من یک معلم بازنشسته ابتدایی ام. آماده همکاری با شما در شهر خودم هستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 28 تیر 1401

سلام جناب قامتی عزیز، با عرض پوزش و متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه نمایندگی و یا عاملیت فروش اعطا نمی گردد. نام حضرتعالی به لیست متقاضیان اضافه گردید و در صورت تغییر سیاست با شما تماس گرفته خواهد شد.

فرهاد رشنو
ارسال شده در : یکشنبه 12 تیر 1401

سلام، مشکلی که من دارم این هست که موقع اتصال کوتاه (تعمیرات و تست پاور) هم جعبه فیوز می پره و هم کنتور. من به کنتور دسترسی ندارم. من خودم مینیاتوری تیپ B گرفتم ولی بهم گفتن از محافظ جان استفاده کنم. برای قطع سریع موقع اتصال کوتاه و اینکه به کنتور نرسه می شه از RCBO استفاده کرد؟ عملکردش از مینیاتوری B بهتره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 13 تیر 1401

سلام جناب رشنو عزیز، به درستی متوجه منظور شما نشدیم. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امیر عباسی
ارسال شده در : یکشنبه 29 خرداد 1401

سلام و خسته نباشید. در کارخانه ای که سیستم ارت وجود دارد، آیا الزام به وجود کلید محافظ جان هم هست یا خیر؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 01 تیر 1401

سلام جناب عباسی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی طاهران
ارسال شده در : شنبه 14 خرداد 1401

سلام، من یک محافظ یخچال فریزر زیر کنتوری گرفتم. سر هم بندی آن با وجود محافظ جان ایرادی پیدا نمی کند؟ یک فاز ورودی، یک فاز خروجی و یک نول دارد.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 18 خرداد 1401

سلام جناب طاهران عزیز، خیر، مشکلی ایجاد نمی کند.

محمد صباغی
ارسال شده در : پنجشنبه 12 خرداد 1401

سلام، چرا عملکرد حفاظت جان در سیستم برق کشی TT خیلی حساستر است نسبت به سیستم برق کشی TN؟ آیا راه حلی هست کاری کنیم که این میزان حساسیت در سیستم TN هم مانند سیستم TT شود؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 17 خرداد 1401

سلام جناب صباغی عزیز، بطور کلی عملکرد کلید محافظ جان در سیستم TN نسبت به سایر سیستم ها حساس تر است.

مسعود هادی زاده
ارسال شده در : پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401

سلام، برای واحد ساختمانی که کنتور برق 32 آمپر داره، محافظ جان با چه آمپری نصب کنیم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

سلام جناب هادی زاده عزیز، فاکتور مهم در انتخاب کلید محافظ جان میزان حساسیت آن می باشد. برای کنتور 32 آمپر، یک کلید محافظ جان 32 آمپر مناسب است اما انتخاب رنج حساسیت بر عهده شما می باشد که 30 میلی آمپر باشد یا 300 میلی آمپر.

وحید عبدلی
ارسال شده در : جمعه 26 فروردین 1401

سلام، وقت بخیر. من گارگاه پنجره UPVC دارم، الان یه محافظ می خوام که بذارم سر راه برق اصلی. ممنون می شم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 27 فروردین 1401

سلام جناب عبدلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مسعود
ارسال شده در : چهارشنبه 24 فروردین 1401

سلام، برای اینکه محافظ جان زمان استفاده از آسانسور عمل نکند، از چه محافظ جانی استفاده کنیم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 27 فروردین 1401

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

خادمی
ارسال شده در : دوشنبه 22 فروردین 1401

سلام، اول از همه با سلام و خسته نباشید و مطالب سایتتون. خوب بود و مفید. دوم یک موردی برای من پیش اومده. من کلیه لوازم برقی را از پریز جدا کرده و وقتی کلید محافظ جان را می زنم، در کمتر از یک ثانیه می پرد. گاهی مواقع هم عمل نکرده و برق وصل می شود. امکان دارد کلید محافظ خراب شده باشد؟ چه کاری باید انجام دهم؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 22 فروردین 1401

سلام، ممنون از نظر شما. به دو صورت می توانید محافظ جان را تست کنید، تست بصورت ولتاژی و تسبت بصورت جریانی. تست بصورت ولتاژی خود به دو روش انجام می پذیرد. در روش اول، ابتدا ورودی را به بالای محافظ جان متصل کنید و تمام سیم های خروجی را قطع کنید. کلید محافظ جان را On کنید و در حالت برق دار، دسته کلید را بالا بدهید. در این حالت اگر محافظ جان بازگردد، یعنی خراب است. در روش دوم ابتدا دسته را بالا بدهید و دکمه تست را بزنید. اگر Off نشود و کلید عکس العملی نشان ندهد، یعنی محافط جان خراب می باشد. تست بصورت جریانی در حالتی انجام می شود که ورودی ها از بالا متصل است (فاز و نول). از پایین هم خروجی محافظ جان را به یک لامپ 9 یا 10 وات متصل کنید. ابتدا دسته کلید را بالا بدهید. در این حالت باید لامپ روشن شود. سپس یکی از سیم های خروجی محافظ جان (سر لامپ) را خارج کنید و آن به ورودی محافظ جان وصل کنید (پل بزنید). اگر محافظ جان تریپ دهد، محافظ جان سالم می باشد. اگر پس از انجام هریک از این سه آزمایش، محافظ جان سالم بود، امکان دارد مشکل از سیم کشی ساختمان باشد. پیشنهاد می شود با یک سیم کش ساختمان در ارتباط باشید تا سیم کشی کلی شما نیز مورد بررسی قرار گیرد.

عادل عبیات
ارسال شده در : شنبه 28 اسفند 1400

سلام، محافظ جان سه فاز دارم و کارم حلیم پزی هستش. مشکل اینجاست که وقتی بخوام حلیم را با دستگاه حلیم زن 1.5 اسب هم بزنم، فورا برق قطع می شه. آیا چون حلیم مرطوبه محافظ می پره؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 14 فروردین 1401

سلام، به نظر می رسد مشکل از کلید مینیاتوری می باشد تا محافظ جان. لطفا کلید مینیاتوری را بررسی بفرمایید.

مجید محمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 04 اسفند 1400

سلام، خسته نباشید. خونه من نسبت به هم واحدی هام همیشه پوله برق بیشتر میاد. فرزه مثال واسه من 100 هزار تومن میاد، واسه همسایه ها 20 تومن میاد. اداره برق هم اومد تست کرد گفت کنتور سالمه. ایراد داخله خونس. آیا این دستگاه ایراد داره؟ کار حل می کنه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 04 اسفند 1400

سلام، کلید محافظ جان برای جلوگیری از برق گرفتگی افراد در اثر خطر نشتی جریان به کار می رود و نه جلوگیری از خود نشتی جریان. شما باید مساله را با یک متخصص سیم کشی ساختمان مطرح کنید تا با انجام تست های مختلف از سیم کشی داخلی شما، مشخص شود نشتی از کجا بوده و دلیل آن چیست. ممکن است یکی از دستگاه های شما دچار ایراد بوده و اصطلاحا برق دزدی داشته باشد. علت دیگر می تواند استفاده از یک دستگاه پر مصرف مانند بخاری برقی باشد. اگر از مصرف برق تجهیزات برقی خودتان اطمینان دارید، همانطور که گفته شد مشکل را با یک سیم کش ساختمان در میان بگذارید.

محمود دارابی
ارسال شده در : جمعه 15 بهمن 1400

سلام، خیلی ممنونم از توضیحات مبسوطی که ارائه کردید. واقعا خیلی کمک کرده به افزایش اطلاعات من نسبت به این المان ها. امیدوارم که همیشه در مسیرتون بدرخشید. جزء بهترین ها باشید. تشکر و سپاس از شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 16 بهمن 1400

سلام جناب دارابی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده حضرتعالی. موفق باشید.

مسعود جلیلی
ارسال شده در : جمعه 15 بهمن 1400

سلام، کلید محافظ جان همانند فیوز مینیاتوری A و B و C دارند، مثلا A25 یا C25 یا B25؟ البته برای مدل RCBO می خوام.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 16 بهمن 1400

سلام جناب جلیلی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امیر حسین موسوی
ارسال شده در : چهارشنبه 13 بهمن 1400

سلام، اگر بحث مبلغ نباشد، بهترین برند برای برق تک فاز منزل 2 طبقه ویلایی چیست؟ چند آمپر پیشنهاد می کنید؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 13 بهمن 1400

سلام جناب موسوی عزیز، برندهای مطرحی مانند زیمنس و ABB در میان تجهیزات برقی استاندارد، کیفیت و طول عمر بسیار بالایی دارند. در خصوص آمپر نیز لطفا بفرمایید چه تجهیزی مدنظر شما می باشد؟ اطلاعاتی که باید بر اساس آنها به شما آمپر پیشنهاد بدیم را ذکر بفرمایید.

احمدی بلوچستان
ارسال شده در : دوشنبه 04 بهمن 1400

سلام، تشکر از راهنمایی و متن پر محتوایتان.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 05 بهمن 1400

سلام، با تشکر از نظر دلگرم کننده شما.

مریم عشقی
ارسال شده در : شنبه 02 بهمن 1400

سلام، قیمتش چنده؟ آیا هر طبقه یکی می خواد و یا برای یک ساختمان 4 طبقه می شه یکی نصب کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 03 بهمن 1400

سلام جناب عشقی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

سعید بخشی
ارسال شده در : شنبه 02 بهمن 1400

سلام، درخواست کلید محافظ جان 100 میلی آمپر صنعتی را دارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 02 بهمن 1400

سلام جناب بخشی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

فدائی
ارسال شده در : چهارشنبه 15 دی 1400

سلام، وقت بخیر. ممنونم، توضیحات کامل، ساده و کاربردی علمی بود. امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید. فدائی.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 دی 1400

سلام جناب فدائی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

مختاری
ارسال شده در : جمعه 26 آذر 1400

سلام، سپاس بابت بیان ساده و روان، برای بنده بسیار کاربردی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 27 آذر 1400

سلام جناب مختاری عزیز، خوشحالیم از بابت رضایت حضرتعالی.

جهانگیر مهدوی منش
ارسال شده در : جمعه 12 آذر 1400

با سلام و عرض ادب خدمت شما. منزل مسکونی کلید محاظ جان نصب شده لیکن آتش سوزی در سیم کشی اتفاق افتاده برق قطع نشده. کلید محافظ جان را امتحان کردیم با اتصال کوتاه باز عمل نکرده. از ورودی و خروجی خودش هم امتحان کردیم، باز عمل نکرده. کلید نو خریدیم و وصل کردیم و باز همان تست ها را انجام دادیم، باز عمل نکرد. علت چیست؟ اگر امکان دارد راهنمایی نمایید. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 13 آذر 1400

سلام جناب مهدوی منش عزیز، تشخیص عیب این سیستم بدون بازدید حضوری، کمی مشکل می باشد، اما به نظر می رسد سیم کشی ساختمان شما از نوع قدیمی باشد. برای تطابق بهتر محافظ جان و عملکرد آنها در مدار، لازم است سیم کشی قدیمی به سیم کشی جدید تغییر پیدا کند. برای توضیحات بیشتر می توانید به پاراگراف آخر همین صفحه، در مورد سیم کشی سنتی مراجعه بفرمایید.

علیرضا بنی اسد
ارسال شده در : شنبه 29 آبان 1400

با درود فراوان و سپاس بابت راهنمایی ها مفید شما. جسارتا در قسمت شرایط استفاده فرموده اید قبل از RCCB فیوز مینیاتوری نصب شود، ولی در راهنمایی به دوستان دیدم برعکس فرموده اید، اول RCCB و بعد مینیاتوری. لطفا بفرمایید کدام اصولی تر است؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 30 آبان 1400

سلام جناب بنی اسد عزیز، در راهنمایی به سوالات دوستان، مطلبی مبنی بر ترتیب استفاده از مینیاتوری و محافظ جان گفته نشده بود. سوال درج شده در خصوص ترتیب استفاده از محافظ جان و کنترل فاز می باشد. ترتیب محافظ جان و مینیاتوری، مطابق متن داخل صفحه است. از دقت نظر شما سپاسگزاریم.

حسین احمدزاده
ارسال شده در : پنجشنبه 27 آبان 1400

با عرض سلام و خسته نباشید. ترتیب قرارگیری محافظ جان و محافظ ولتاژ در جعبه فیوز چگونه است؟ با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 29 آبان 1400

سلام جناب احمدزاده عزیز، لطفا بفرمایید که آیا منظور شما از محافظ ولتاژ، کنترل فاز می باشد یا خیر. در ابتدا و پس از ورودی، کلید محافظ جان و سپس، کنترل فاز قرار خواهد گرفت.

فریبرز اکبری راد
ارسال شده در : پنجشنبه 27 آبان 1400

سلام و خسته نباشید، مطالب و توضیحات شما، حتی برای دوستانی که اطلاعات زیادی از برق ندارند خیلی ساده و کاربردی هستش. خدا قوت.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 29 آبان 1400

سلام جناب اکبری راد عزیز، ممنونیم از لطف و نظر دلگرم کننده شما.

حسین هادی نژاد
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

با سلام، طبق مطالب درج شده در متن، امکان استفاده از کلید محافظ جان در سیستم TN-C وجود ندارد. با توجه به اینکه ورودی برق مشترک در ایران فاقد سیم حفاظتی است، لذا جهت استفاده از کلید محافظ جان، اجرای سیستم ارت در ساختمان جهت تبدیل سیستم TN-C به TN-S الزامی است. با سپاس از مطالب مفیدتان.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

سلام جناب هادی نژاد عزیز، ممنون از دقت نظر و توجه شما.

علی اکبر افضلی
ارسال شده در : چهارشنبه 07 مهر 1400

سلام، ضمن تشکر از جنابعالی و همکارانتون. سایت شما مفید و جامع بود، استفاده کردم. لطفا بفرمایید من فعلا می توانم از کلید محافظ جان سه فاز به عنوان کلید محافظ جان تک فاز استفاده کنم تا برق سه فازمون بیاد؟ چگونه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 07 مهر 1400

سلام جناب افضلی عزیز، بله این امکان وجود دارد، اما بهتر است محافظ جان تک فاز استفاده بفرمایید. به این صورت که یک ورودی نول و یک ورودی فاز به آن وارد و مانند محافظ جان تک فاز سیم کشی می شود.

مهدی منصوری
ارسال شده در : شنبه 03 مهر 1400

سلام جناب مهندس. مطالب کامل و جامع بود. خدا قوت. ممنون از شما بزرگوار.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 04 مهر 1400

سلام جناب منصوری عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده حضرتعالی.

فرزاد جوانمردی
ارسال شده در : دوشنبه 15 شهریور 1400

با سلام. لطف بفرمایید بگید که آیا در سیستم محافظ جان سیستم ارت ساختمان مهم است؟ یعنی ساختمان باید میله ارت داشته باشد؟ اگر سیستم در ساختمان ‌وجود نداشته باشد، محافظ جان عمل می کند؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 شهریور 1400

سلام جناب جوانمردی عزیز، ساختمان نیاز به سیستم ارت ندارد. کلید محافظ جان بدون نیاز به وجود ارتینگ هم عمل می کند.

سعید ابراهیمی
ارسال شده در : دوشنبه 15 شهریور 1400

سلام، وقت بخیر. لطفا می شه کمک کنید؟ من برای خونه توی جعبه فیوزها ۱ محافظ جان گذاشتم. الان بعد از حدود ۲ ماه وقتی همه چراغ ها خاموشه و هیچ چیزی هم به برق نیست، یهو محافظ می پره و برق رو قطع می کنه. وصلش هم که می کنیم، دوباره بعد از چند روز می پره. به نظر شما مشکل از چیه؟ آیا محافظ می تونه خراب شده باشه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 15 شهریور 1400

سلام جناب ابراهیمی عزیز، پیشنهاد می شود تجهیز را تعویض نمایید. همکاران واحد تعمیرات با شما تماس خواهند گرفت.

علیرضا کریمی
ارسال شده در : جمعه 25 تیر 1400

سلام، ممنونم از راهنمایی بابت نصب کلید محافظ جان.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 26 تیر 1400

سلام جناب کریمی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت. لطفا در صورت امکان دلیل دادن کمترین امتیاز ممکن به محتوای این صفحه را نیز بفرمایید تا در صورت وجود هرگونه مشکل و یا ایراد، اصلاح گردد.

منجزی
ارسال شده در : شنبه 19 تیر 1400

با سلام، با تشکر از توضیحات مفید شما. تصاویر کمک زیادی به فهم موضوع کردند.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 19 تیر 1400

سلام جناب منجزی عزیز، ممنون از حسن نظر حضرتعالی.

داود صالحی
ارسال شده در : چهارشنبه 16 تیر 1400

سلام، وقت بخیر. خیلی جامع و کامل بود، تشکر می کنم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 16 تیر 1400

سلام جناب صالحی عزیز، ممنون از حسن نظر شما.

داود علیزاده
ارسال شده در : چهارشنبه 02 تیر 1400

با سلام و عرض ادب و احترام حضور محترم آقای مهندس، خیلی عالی و مفید بود. دستتان درد نکند. با تشکر.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 03 تیر 1400

سلام جناب علیزاده عزیز، ممنون از حسن نظر شما.

عباس اکبری
ارسال شده در : دوشنبه 24 خرداد 1400

سلام و خسته نباشید به شما بزرگواران عزیز. بسیار مطالب شما کاربردی و آموزنده بوده و هیچ عیب و نقصی نداشت. خیلی خیلی متشکرم از شما عزیران. درود.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 24 خرداد 1400

سلام جناب اکبری عزیز، ممنون از حسن نظر حضرتعالی.

عباس امیری
ارسال شده در : چهارشنبه 05 خرداد 1400

سلام و عرض ادب. چقدر مطلبی که ارائه کردید کامل، ساده، کاربردی و عالی بود. دستتان درد نکند، خیلی ممنونم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 05 خرداد 1400

سلام جناب امیری عزیز، ممنون از حسن نظر شما.

نظیر احمد فاتحی
ارسال شده در : دوشنبه 03 خرداد 1400

سلام، خسته نباشید. عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 خرداد 1400

سلام، ممنون از حسن نظر شما.

دانیال نصیری
ارسال شده در : یکشنبه 05 اردیبهشت 1400

سلام، مطلبتون عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 05 اردیبهشت 1400

سلام جناب نصیری عزیز، ممنون از حسن نظر شما.

همایون کمالی زنگنه
ارسال شده در : پنجشنبه 25 دی 1399

مطالب به اشتراک گذارده شده را مفید یافتم ، متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 27 دی 1399

لطفا شماست جناب کمالی عزیز...