روغن کمپرسور چیست؟

روغن کمپرسور هوا نوع خاصی از روان کننده است که در کمپرسورهای هوا برای جلوگیری از ساییدگی و پارگی استفاده می شود. می تواند طبیعی یا سنتیتک باشد و از نظر ضخامت و ویسکوزیته و نوع مواد افزودنی استفاده شده در آنها متفاوت است. روغن کمپرسور با روغن موتور متفاوت هستند زیرا حاوی مواد شوینده نیست و نسبت کربن و گوگرد کمتری دارد.

موتورهای کمپرسور هوا برای روغن کاری نیاز به روغن کمپرسور هوا دارند که به آنها کمک می کند تا به درستی و کارآیی کار کنند. این امر عمدتا به کاهش اصطکاک در بین اجزای مختلف موتور کمک می کند که منجر به تولید حرارت کمتر، مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر دستگاه می شود. توجه به این نکته مهم است که کمپرسورهای بدون روغن در دسترس هستند، اما بدون روغن بودن به این معنی نیست که نیازی به روغن کاری ندارند. بلکه این کمپرسورها از قبل روغن کاری شده اند و برای نگهداری و تعویض روغن کمپرسور به کاربر نهایی احتیاج ندارند.

روغن کمپرسور

انواع روغن کمپرسور هوا

کاربرد روغن کمپرسور هوا

معمولاً کمپرسورهای هوا که چرخه کار بالاتری دارند با روغن کار می کنند. در حالی که کمپرسورهای کوچکتر هوا 12 ولت معمولاً با روغن کار نمی کنند. استفاده از نوع مناسب روغن کمپرسور هوا بسیار مهم است، زیرا روغن برای اطمینان از کارایی، چرخ دنده های داخل کمپرسور هوا را روغن کاری می کند. کمپرسورهای هوای بدون روغن با روکش و آب بندی از کارخانه تولید می شوند. روغن کاری در ابتدا عالی است، اما در نهایت از بین می رود و نمی توان دوباره روغن کاری کرد. بنابراین، کمپرسورهای هوای بدون روغن معمولاً در مقایسه با کمپرسورهای هوا با روغن کاری عمر کمتری دارند. در حالی که کمپرسور هوا با روغن نیاز به نگهداری مناسب دارد، روند کار بسیار ساده است و جای نگرانی نیست. بیشتر افراد کمپرسورهای هوای روانکاری روغن را ترجیح می دهند زیرا طول عمر بالایی دارند و در طولانی مدت بهتر هستند.

مشخصات فنی روغن کمپرسور هوا

  • ویسکوزیته

ویسکوزیته به بافت یا قوام روغن گفته می شود. بیشتر تولید کنندگان SAE20 یا SAE 30 را برای روغن کمپرسور توصیه می کنند. مشابه روش کار روغن موتور، اگر منطقه شما سردتر باشد، روغن SAE20 مناسب تر خواهد بود. از طرف دیگر، روغن SAE30 چسبناک تر است، به این معنی که در دمای گرمتر بهتر می پوشد و محافظت بیشتری می کند.

ویسکوزیته ویژگی بسیار مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر قوام روغن شما خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد، نه تنها کار را به تعویق می اندازد بلکه ممکن است به کمپرسور هوا آسیب برساند.

  • محدوده دما

دامنه دمایی روغن کمپرسور هوا یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید بررسی شود. روغن هایی که دارای ویسکوزیته بالا هستند، در معرض دامنه های مختلف دمایی می توانند غیر قابل پیش بینی عمل کنند. روغن شما ممکن است در مناطق با دمای کمتر از نقطه انجماد یا بالاتر از 120 درجه فارنهایت واکنش متفاوتی نشان دهد. معمولاً محدوده دمای روغن کمپرسور هوا در بسته بندی آن ذکر شده است. بنابراین، اگر در منطقه ای با درجه حرارت زیاد زندگی می کنید باید مطمئن شوید که گرانروی برای منطقه شما مناسب است. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این واقعیت است که کمپرسور شما نیز گرما تولید می کند. هنگام خرید روغن نیز باید این را در نظر بگیرید. برای اینکه بتواند کارآمد کار کند، باید در برابر دامنه دما مقاومت کند.

  • مواد افزودنی

همه روغن ها حاوی نوعی مواد افزودنی هستند. شما باید توجه ویژه ای به نوع مواد افزودنی موجود در روغن خود داشته باشید. در بعضی مواقع، برخی از افزودنی های موجود در روغن ممکن است در یک سناریو مفید باشند اما برای دیگری مضر باشند. به عنوان مثال، مواد افزودنی شوینده در روغن دیزل به تمیز کردن موتورهای دیزلی کمک می کند، اما همچنین می تواند موتور شما را به مرور زمان خراب کرده و از طول عمر آن بکاهد. مواد افزودنی مفیدتر در روغن کمپرسور هوا به جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی موتور کمک می کند. این نوع افزودنی ها می توانند بسیار مفید باشند و اغلب در انواع مختلف تجاری یافت می شوند.

روغن کمپرسور هوای سنتیتک و استاندارد

روغنکاری روغن را می توان با استفاده از پایه روغن معدنی یا پایه سنتیتک انجام داد. روغن کمپرسور هوا استاندارد یک روغن معدنی است در حالی که روغن کمپرسور هوا سنتیتک با استفاده از پایه سنتیتک ساخته می شود. از آنجا که تحت فرآوری بسیار زیادی قرار می گیرد، بیشتر تصفیه می شود. روغن های کمپرسور هوا سنتیتک و استاندارد هم مناسب هستند. برای انتخاب بین این دو باید نوع و میزان کاری را که قصد دارید با کمپرسور هوا خود انجام دهید، در نظر بگیرید. بنابراین، به عنوان مثال، اگر مالک دستگاه هستید یا به طور مداوم از کمپرسور خود استفاده نمی کنید، پس روغن کمپرسور استاندارد برای شما مناسب خواهد بود. این بهترین انتخاب برای کار با کمپرسور سبک تا متوسط است. علاوه بر این، این روغن ها ارزان تر از ترکیبات سنتیتیک هستند. برای متخصصانی که به طور منظم از کمپرسورها استفاده می کنند، روغن کمپرسور هوای سنتیتک بهتر است. بنابراین، اگر حداقل سه بار در هفته از کمپرسور خود استفاده می کنید، به روغن ترکیبی نیاز دارید. با توجه به بررسی های مختلف کاربران، کمپرسور هوا شما می تواند در ترکیبات سنتیتک بسیار نرم و صاف کار کند. علاوه بر این، روغن سنتیتک همچنین از گرم شدن بیش از حد محافظت می کند و دامنه دمایی آن به طور کلی بیشتر است.

انواع روغن های جایگزین روغن کمپرسور

انواع روغن کمپرسور هوا

  • روغن هیدرولیک

این روغن ویژگی های خاصی دارد که استفاده از آن را در کمپرسورهای هوا مناسب می کند. آنها به طور کلی در دمای پایین ویسکوزیته کمی دارند، به این معنی که با توجه به چگالی کم آنها می توانند آزادتر جریان داشته باشند. روغن هیدرولیک بهترین استفاده در کمپرسورها در دمای سردتر است. از آنجا که این روغن ها در برابر اکسیداسیون ایمن هستند، می توانند از زنگ زدگی کمپرسور شما نیز جلوگیری کنند.

  • مایع انتقال اتوماتیک (ATF)

ATF ها که بیشتر در گیربکس های اتومبیل استفاده می شوند می توانند گزینه های بالقوه ای برای کمپرسورهای هوا باشند. آنها از جمله ساییدگی را کاهش می دهند، در برابر خرابی مقاومت می کنند و قطعات را خنک می کنند. کمپرسورهای هوا هنگام کار کاملاً گرما تولید می کنند. با توجه به توانایی ATF ها در مقاومت در برابر خرابی ها، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که کمپرسور شما بدون خرابی به دلیل گرم شدن بیش از حد به طور موثر کار می کند. با این حال، بیشتر ATF ها با کمپرسورهای هوا سازگار نیستند و می توانند به آنها آسیب برسانند.

  • روغن موتور

روغن موتور معمولاً حاوی انواع شوینده ها است که ممکن است برای موتور احتراق داخلی مفید باشد اما می تواند برای کمپرسورهای هوا مضر باشد زیرا غالباً در مدت زمان کمی باعث تجمع بیشتر کربن می شود.

تعویض و نگهداری روغن های کمپرسور هوا

تعداد دفعاتی که باید روغن کمپسور هوا را باید تعویض کرد به کمپرسور هوا که از آن استفاده می کنید بستگی دارد زیرا زمان پس از تعویض روغن از کمپرسور به کمپرسور متفاوت است. بعضی از کمپرسورهای هوا نیاز به تعویض روغن بیشتر از بقیه دارند. کتابچه راهنمای کاربر برای کمپرسور هوا می تواند بهترین راهنما در مورد تغییر روغن کمپرسور هوا باشد. در صورتی که هیچ اطلاعاتی در کتابچه راهنما پیدا نکردید، موارد زیر را به عنوان یک قانون کلی به خاطر بسپارید.

  • در صورت کمپرسورهای پیچ دوار، روغن را بعد از 1000 تا 2000 ساعت سرویس تعویض کنید.
  • در مورد کمپرسورهای رفت و برگشتی هوا، هر 3 ماه یکبار روغن را تعویض کنید.

تست و آنالیز روغن کمپرسور

تجزیه و تحلیل روغن ابزاری کلیدی است که برای اطمینان از زنده ماندن کمپرسورها و به حداقل رساندن خرابی برنامه ریزی نشده مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین نقشهای روان کننده کمپرسور از بین بردن گرما در انتهای هوا است. هوا فشرده می شود و گرمای زیادی تولید می کند. اگر این گرما به سرعت برداشته نشود، یاتاقان ها، آبند ها و چرخ دنده ها به سرعت خراب می شوند. حذف گرمای ضعیف را می توان در روان کننده های آلوده یا نوع روان کننده های نادرست مورد استفاده جستجو کرد. مانند هر سیستم مکانیکی، ویسکوزیته یک آزمون کلیدی برای کار با روغن کمپرسور است. تغییر در ویسکوزیته به طور معمول نشان دهنده وجود برخی دیگر از حالت های خرابی است. آزمایش اطمینان از آلودگی آب برای اطمینان از عدم ورود رطوبت به سیستم بسیار مهم است. همچنین TAN و IR نشان می دهد که روغن به دلیل گرمای بیش از حد یا تشکیل اسید از رطوبت در حال تخریب است. شمارش ذرات و طبقه بندی می تواند تعیین کند که آیا به دلیل فیلترهای بد هوا آلودگی خارجی به سیستم وارد می شود یا اینکه ساییدگی مکانیکی وجود دارد که ممکن است باعث خرابی شود. تجزیه و تحلیل مقدماتی کمک می کند تا مشخص شود که ذرات از کجا می آیند و آیا سطح مواد افزودنی در روغن تخلیه شده است یا خیر.

تست های اختیاری که ممکن است بخواهید برای کمپرسورها در نظر بگیرید شامل تجزیه و تحلیل پوشیدنی و فروگرافی است. WDA یا یک وصله یا یک روش تحلیلی را توصیف می کند که ذرات سایش مغناطیسی را از روغن جدا می کند و آنها را روی یک اسلاید شیشه ای معروف به Ferrogram قرار می دهد. معاینه میکروسکوپی یا اسلاید یا پچ امکان توصیف حالت سایش و منابع احتمالی سایش در دستگاه را فراهم می کند. این روش به عنوان فروگرافی تحلیلی شناخته می شود. این یک شاخص عالی برای سایش غیر طبیعی آهنی و غیر آهنی است، اما معمولاً فقط توسط یک تحلیلگر آموزش دیده انجام می شود.

نکات خرید روغن کمپرسور

اولین نکته در خرید روغن کمپرسور به عنوان یک روغن صنعتی انتخاب تامین کننده معتبر می باشد زیرا استفاده از روغن های تقلبی باعث بروز مشکل در دستگاه می شود. یکی دیگر از نکات خرید روغن کمپرسور چگونگی کارکرد و تاثیر گذاری آن می باشد زیرا روغن باید باعث افزایش طول عمر کمپرسور شود.

برند های روغن کمپرسور

  • روغن کمپرسور شل (Shell)
  • روغن کمپرسور موبیل (Mobil)
  • روغن کمپرسور بهران
  • روغن کمپرسور نفت پارس
  • روغن کمپرسور ایرانول

مزایای روغن کمپرسور

  • از گرم شدن دستگاه جلوگیری می کند.
  • از ساییدگی و پارگی قطعات کمپرسور پیش گیری می کند.
  • احتمال تبخیر این روغن ها بیشتر از روغن های مصنوعی می باشد.
  • واکنش پذیر هستند.

faq

روغن کمپرسور SAE 30 برای کمپرسور هایی که در شرایطی کار می کنند که دما از 34 درجه تا 100 درجه فارنهایت کار می کند توصیه می شود. روغن با وزن SAE 20 برای شرایط سردتر گزینه بهتری است.

روند تعویض روغن کمپرسور شما نسبتاً ساده است. مرحله اول، کمپرسور خود را خاموش کنید، آن را از برق بکشید و بگذارید تا خنک شود. مرحله دوم، کمپرسور هر روغن باقیمانده را تخلیه کنید و در مرحله سوم پس از تخلیه، با مقدار لازم روغن دوباره پر کنید.

روغن های کمپرسور برای استفاده در کمپرسورهای هوا ایده آل هستند زیرا روغن های غیر شوینده هستند. روغن موتور غیر شوینده (20 یا 30 وزنی) می تواند روی کمپرسور هوا کار کند. قبل از استفاده از روغن موتور در کمپرسور، حتما مشخصات روغن موتور را که خریداری می کنید بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: