لرزش سنج یا ویبره متر یا ارتعاش سنج

ویبرومتر چیست؟

سطح لرزش، برای اطلاع از شرایط کارکرد انواع ماشین آلات ضروری است. لرزش سنج یا ویبره متر دیجیتال سرعت، شتاب و جابجایی یک جسم لرزان را اندازه گیری می کند. برخی از لرزش سنج ها می توانند به سیستم دورسنجی هم مجهز باشند، تا علاوه بر اندازه گیری سطح لرزش دستگاه، سرعت چرخش یا دور تجهیز را هم اندازه گیری کنند که با توجه به نیاز خود، مدل مناسب را انتخاب می کنیم.

مشخصات فنی لرزش سنج دیجیتال

لرزش سنج دیجیتال تجهیزی می باشد که به کمک روش های گوناگون و بر اساس عملکرد اندازه گیری شتاب یا از طریق تکنولوژی لیزر میزان ارتعاش را مورد اندازه گیری قرار می دهد، و همچنین این تکنولوژی قابلیت تعیین نا هماهنگی ، تشخیص عیوب و میزان سایش یاتاقان ها و یا میزان عدم تقارن را تشخیص می دهد.

انواع لرزش سنج صنعتی

لرزش سنج ها را می توان بر اساس جهت اندازه گیری میزان ارتعاش به دو دسته مبنی بر اندازه گیری شتاب و لیزر تقسیم کرد.

  • ارتعاش سنج مبتنی بر اندازه گیری شتاب

ویبرومتر مبنی بر اندازه گیری شتاب میزان شتاب و جابجایی را مورد اندازه گیری می کند. در این روش سنسور روی تجهیز نصب شده و میزان ارتعاش را با دقت بالایی مورد اندازه گیری قرار می دهد. این سنسور می تواند قسمتی از ویبرو تر باشد یا به صورت مجزا به عنوان یک تجهیز جانبی به ویبرو متر از طریق یک آهنربا به آن متصل گردد.

  • ارتعاش سنج مبنی بر اندازه گیری لیزری

ویبرومتر های لیزری بر اساس نوع تکنولوژی خاصی که دارند تشخیص و تجزیه و تحلیل تشعشعات لیزری را انجام می دهند.

کاربرد لرزش سنج یا ارتعاش سنج

ارتعاش سنج یا ویبرومتر به طور گسترده در انواع صنایع از جمله خودروسازی، هوافضا، پزشکی، بیولوژی، التراسونیک و عمدتا برای اندازه گیری ارتعاش، شناسایی سیستم، آزمایش و تشخیص آسیب مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه انتخاب لرزش سنج یا ویبره متر

  1. رنج اندازه گیری
  2. قابلیت هایی که می توانند اندازه گیری کنند نظیر سرعت، شتاب، جابه جایی. برخی مدل ها فقط شتاب و سرعت را اندازه گیری می کنند ولی برخی از مدل ها هر سه کمیت را اندازه گیری می کنند.
  3. قابلیت دارا بودن حافظه ثبت اطلاعات و میزان حافظه
  4. قابلیت نمایش به صورت پیک یا RMS و یا هر دو
  5. قابلیت اتصال به کامپیوتر

کالیبراسیون ویبرومتر

برای کالیبراسیون دستگاه ارتعاش سنج  یا همان ویبرومتر باید در کنار یک تجهیز مناسب، با دقت بالا و بدون خطا قرار گیرد و در حین انجام عملیات کالیبره تمامی فرآیند ها ثبت شده و میزان خطا را می سنجد. همچنین این تجهیزات باید به صورت دوره ای ماهیانه یا سالیانه کالیبره شوند تا از میزان صحت اندازه گیری ان اطمینان حاصل شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: