دوربین تحت شبکه آی پی چیست؟

امروزه استفاده از تجهیزات امنیتی و نظارتی برای مجموعه های صنعتی و منازل مسکونی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. نظارت 24 ساعته و آنلاین بر محیط زندگی یا محل کار یک اصل راهبردی در مدیریت مجموعه شما محسوب می شود. از این جهت دوربین مداربسته که در محیط مورد نظر شما نصب می گردند باید دارای قابلیت اتصال به شبکه باشند تا شما بتوانید با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی به راحتی تصاویر دوربین های مداربسته را به صورت لحظه ای و آنلاین در اختیار داشته باشید.

انواع دوربین IP

انواع دوربین IP که توسط هایپر صنعت فامکو ارائه می شوند شامل موارد زیر هستند که برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید:

  • دوربین IP تحت شبکه دام (Dome)
  • دوربین IP تحت شبکه اسپید دام (Speed Dome)
  • دوربین IP تحت شبکه بولت (Bullet)

در سال 1996 از تکنولوژی دوربین IP یا Internet Protocol با قابلیت تصویربرداری با کیفیت بالا تحت شبکه رونمایی شد. در دوربین مداربسته IP با توجه به تحت شبکه بودن به راحتی می توان تصاویر را با اینترنت انتقال داد. کیفیت دوربین های آی پی از 1 تا 30 مگاپیکسل با رزولوشن 720P و 1080P متغییر می باشند.

به علت استفاده از فناوری های نوین دیجیتال در ساخت دوربین های مداربسته IP، این دوربین ها می توانند ابتدا تصاویر را بر روی حافظه خود پردازش نمایند و سپس برای ذخیره سازی طولانی مدت به هارد دستگاه ضبط تصاویر NVR ارسال نمایند. با توجه به سرعت بالا در پردازش اطلاعات دوربین های IP، می توان این دوربین ها را به سنسور های مختلفی مانند حسگر های حساس به حرکت، حسگر های حساس به گرما، سنسور پلاک خوان و غیره مجهز نمود. همچنین می توان با انجام تنظیمات نرم افزاری در دستگاه NVR، تصاویر فیلمبرداری شده را که فاقد اهمیت هستند، به طور خودکار توسط دوربین حدف نمود تا از پر شدن حافظه دستگاه جلوگیری شود.

دوربین مدار بسته IP

تفاوت دوربین IP با دوربین آنالوگ چیست؟

دوربین مداربسته آنالوگ که نسخه قدیمی تر دوربین های مداربسته می باشد، نسبت به دوربین های تحت شبکه IP دارای کیفیت فیلمبرداری پائین تری هستند. همچنین دوربین مداربسته IP قابلیت اتصال به شبکه را دارد، در حالی که دوربین های آنالوگ از این قابلیت محروم هستند. دستگاه ضبط تصاویر یا Digital Video Recording (DVR) مخصوص دوربین های مداربسته آنالوگ، و دستگاه ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه یا Network Video Recording (NVR) نام دارد. دوربین های آنالوگ به وسیله کابل کواکسیال به دستگاه DVR متصل می شود. دوربین های IP با استفاده از کابل شبکه (LAN) به دستگاه NVR متصل خواهد شد.

اتصالات دوربین IP

دوربین IP با استفاده از کابل شبکه به دستگاه ضبط تصاویر NVR متصل خواهد شد. در صورت استفاده از مبدل POE شما می توانید بدون نیاز به منبع تغذیه (آداپتور) برق رسانی به دوربین آی پی را انجام دهید. این امر موجب کاهش هزینه های جانبی سیم کشی برق خواهد شد.

کیفیت دوربین تحت شبکه

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت دوربین های مداربسته IP، باعث بهبود چشمگیر کیفیت فیلم برداری دوربین IP تا 30 مگاپیکسل و رزولوشن تصویر دوربین های مداربسته تحت شبکه 4K می باشد.

نصب دوربین تحت شبکه IP

نصب دوربین IP برخلاف تصورات عموم، بسیار آسان تر از دوربین های آنالوگ می باشد. در دوربین های IP، شما می توانید با کابل شبکه دوربین خود را به آسانی به دستگاه ضبط تصاویر NVR متصل نمائید. دستگاه NVR وظیفه ذخیره سازی اطلاعات، کنترل دوربین ها و انجام تنظیمات نرم افزاری دوربین های IP را بر عهده دارد. برای برق رسانی به دوربین های مداربسته IP شما می توانید با نصب مبدل POE بر روی کابل شبکه به طور غیر مستقیم بدون احتیاج به سیم کشی برق دوربین خود را تغذیه نمائید.

انواع دوربین تحت شبکه IP

دوربین های مداربسته تحت شبکه به چهار گروه تقسیم می شوند:

دوربین IP دام (Dome)

دوربین های مداربسته دام، دوربین های گنبدی شکلی هستند که معمولا بر روی سقف ها و سه کنج دیوار ها نصب می شوند. دوربین دام به علت در اختیار داشتن ابعاد کوچک و زاویه دید گسترده می تواند بدون جلب توجه به راحتی فضای مورد نظر شما زیر نظر داشته باشد.

دوربین مداربسته تحت شبکه دام (Dome)

دوربین IP اسپید دام (Speed Dome)

دوربین آی پی اسپید دام در واقع نسخه پیشرفته تر دوربین دام بشمار می آید که می تواند با استفاده از موتورهایی که در اختیار دارد آزادانه در جهت های دلخواه شما گردش کند و با بزرگنمایی تا 12 برابر حد معمول از منطقه مورد نظر شما بدون حتی یک نقطه کور فیلمبرداری نماید. دوربین های اسپید دام تحت شبکه بر خلاف نسخه های قدیمی آنالوگ نیازی به کابل های انتقال سیگنال ندارند و تنها با استفاده از همان کابل شبکه متصل شده به دستگاه NVR می توان جهت فیلم برداری دوربین اسپید دام را تغییر داد.

دوربین مداربسته تحت شبکه اسپید دام (Speed Dome)

دوربین IP بولت (Bullet)

دوربین بولت که ظاهری استوانه ای شکل دارد برای استفاده در فضاهای باز و بیرونی و مناسب است. نصب دوربین بولت بر روی دیوار ها، میله ها، و پایه ها انجام می پذیرد. بهتر است در صورت استفاده از دوربین بولت بر روی آن یک روپوش فلزی نصب شود تا از آسیب و خرابی مصون بماند.

دوربین مداربسته تحت شبکه بولت (Bullet)

دوربین IP باکس (Box)

دوربین های باکس به خاطر ظاهرشان به دوربین های جعبه ای مشهور هستند. دوربین آی پی باکس به علت نداشتن لنز عمدتا زمانی استفاده می شود که مشتری نیاز به یک دوربین ویژه با قابلیت های اختصاصی داشته باشد. بر روی دوربین های جعبه ای می توان انواع لنز دید در شب، مادون قرمز، حساس به گرما و غیره با توجه به نیاز کاربر نصب نمود.

دوربین مداربسته تحت شبکه باکس (Box)

کاربرد دوربین آی پی

برای نظارت و کنترل اکثر محیط هایی نظیر فرودگاه، ترافیک شهری و بین شهری، زندان، فروشگاه و اماکن تفرحی، موزه، بانک، بیمارستان، ادارات و سازمان ها و هر محیطی که نیاز به حفظ و حراست داشته باشد می توان از دوربین های مداربسته IP استفاده کرد. استفاده از دوربین آی پی منجر به کاهش هزینه های انسانی و دقت بسیار بیشتر در کنار مستندسازی اتفاقات می شود.

مزایای دوربین مداربسته آی پی

  • دسترسی به کیفیت های 720P و 1080P
  • انتقال تصاویر بر روی شبکه
  • سرعت بالای انتقال تصاویر
  • نصب و راه اندازی سریع
  • انتقال تصویر روی کابل شبکه

faq

دوربین های تحت شبکه را به اصطلاح دوربین IP (Internet Protocol) می گویند، تصویر این دوربین را به سادگی می توان در بستر اینترنت انتقال داد.

دوربین های مداربسته IP در سه شکل دام، بولت و اسپید دام طراحی می شوند.

برای ضبط تصویر دوربین های IP یاید از دستگاه NVR یا XVR استفاده کنید.

برای دوربین های IP از کابل شبکه استفاده می شود. این کابل توانایی انتقال برق، تصویر و صدا را به صورت همزمان دارا می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد جوکار
ارسال شده در : چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

سلام، تشکر توضیحات عالی بود.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

سلام جناب جوکار عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

باقری
ارسال شده در : پنجشنبه 26 بهمن 1402

سلام، عالی بود.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : یکشنبه 29 بهمن 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

جبار دوستی
ارسال شده در : پنجشنبه 30 آذر 1402

سلام و عرض ادب، جناب مهندس بسیار سپاسگزارم. واقعا عالی و زیبا بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 02 دی 1402

سلام جناب دوستی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

علی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 09 آبان 1402

سلام، بسیار عالی و مفید ممنون از وقتی که صرف تهیه کردید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 10 آبان 1402

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.

کاظم سنگ سفیدی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 11 مهر 1402

سلام، مطالب جالب و خواندنی بود. من لذت بردم. متشکرم.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 12 مهر 1402

سلام جناب سنگ سفیدی عزیز، ممنون از نظر دلگرم کننده شما.