سختی گیر آب چیست؟

سختی گیز (water softener) به دستگاهی گفته می شود که برای حذف سختی آب که شامل کلسیم، منیزیم و بعضی کاتیون های فلزی موجود در آب سخت استفاده می شود. یون های سختی که در آب وجود دارند روی دانه های نرم رزین متابلد شده و باعث نرمی آب و از بین بردن سختی آن می شود.

فروش سختی گیر آب

هایپر صنعت فامکو در زمینه فروش، ساخت، تولید، خدمات پس از فروش و واردات محصولات صنعتی از جمله سختی گیر Water Softener (سختی گیر های رزینی فلزی و FRP، سختی گیر مغناطیسی و پلی فسفات) با بهترین کیفیت ممکن به شما مشتریان عزیز مشاوره و خدمات ارائه می دهند.

کاتالوگ معرفی سختی گیر

انواع سختی گیر

سختی گیر رزینی با بدنه فلزی

سختی گیر رزینی با بدنه فلزی یکی از رایج ترین سختی گیر ها در ظرفیت های بزرگ می باشد که در تصفیه آب موتورخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن سختی گیر رزینی با بدنه فلزی از جنس ST می باشد، لایه درونی مخزن با سه لایه رنگ اپوکسی و لایه بیرونی از رنگ روغنی پوشش داده می شود.

سختی گیر رزینی با بدنه فلزی

از این سختی گیرها در کارخانجات نساجی، در صنایع لاستیک سازی و جهت نرم کردن آب ورودی به بویلر های بخار، تصفیه آب برج خنک کننده، صنایع غذایی، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

سختی گیر رزینی با مخزن FRP

سختی گیر FRP یک سختی گیر رزینی می باشد و نحوه عملکرد این محصول مثل سختی گیر فلزی بوده با این تفاوت که به جای مخزن فلزی از مخزن FRP (پلاستیکی) استفاده گردیده است. سختی گیر های FRP در حجم های کوچکتر تولید می شوند و جهت مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

سختی گیر رزینی با مخزن FRP

مزایای سختی گیر FRP

  • وزن کمتر نسبت به سختی گیر رزینی فلزی
  • بهداشتی بودن نسبت به مخزن فلزی
  • قیمت ارزان تر نسبت به سختی گیر فلزی
  • جابجایی آسانتر و نصب آسان
  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی
  • عدم زنگ زدگی مخزن

سختی گیر مغناطیسی

یکی از روش های گرفتن سختی آب و یا حذف املاح کلسیم و منیزیم که صورت کربناتی می باشد، از طریق سختی گیر مغناطیسی می باشد. کلسیم موجود در آب با پیوستن به دی اکسید کربن آزاد شده باعث ایجاد کریستال های کلسیم می شود و با استفاده از سختی گیر مغناطیسی کریستال های کلسیم را خنثی کرده تا از ایجاد رسوب جلوگیری شود. با عبور آب از داخل میدان مغناطیسی، باعث می شود تا نمک های سختی آب (یون های کلسیم و منیزیم) تجزیه شده و به جای اینکه تشکیل ماده کربنات کلسیم از نوع (کلسیت) که به شدت باعث رسوب می شود را بدهد، به نوع دیگری از کربنات کلسیم که راگونیت نام داشته و خاصیت حل شوندگی بیشتری در آب دارد، تبدیل شود.

سختی گیر مغناطیسی

مشخصات فنی سختی گیر آب

سختی گیر آب نوعی دستگاه فیلتر است که برای از بین بردن کلسیم و منیزیم موجود در آب کمک می کند. سختی گیرهای آب در انواع مختلف می باشند.

تبادل یون: این رایج ترین نوع نرم کننده آب در کاربرد های منزل است. با از بین بردن یون های کلسیم و منیزیم و جایگزینی آنها با یون های سدیم کار می کند، که هیچ یک از اثرات مخرب کلسیم و منیزیم را ندارند.

اسمز معکوس: این دستگاه آب را از طریق غشای نیمه نفوذپذیر تصفیه می کند که تقریبا 98 درصد ناخالصی های آب را از بین می برد. این یک وسیله گران قیمت است و از مقدار قابل توجهی آب استفاده می کند. اما برای از بین بردن سایر ناخالصی های شیمیایی و همچنین کلسیم و منیزیم بسیار مناسب است.

آب سخت چیست؟

آب سخت یک اصطلاح عام است که به عنوان منبع آب مورد استفاده قرار می گیرد و مقادیر زیادی مواد معدنی از زمین را جذب می کند. در درجه اول کلسیم و منیزیم. اگر در مقادیر قابل توجهی فاقد این مواد معدنی باشد، آب به عنوان آب نرم توصیف می شود. آب می تواند به طور طبیعی نرم باشد (منابع آب حاصل از دریاچه ها و نهر ها معمولا نرم هستند). یا به دلیل تصفیه مصنوعی، چه در شرکت آب و برق شهری و چه با استفاده از دستگاه تصفیه آب درون خانه که به عنوان نرم کننده آب شناخته می شود، می تواند نرم باشد.

مشکلاتی ناشی از سختی بیش از حد آب

نگرانی بهداشتی با نوشیدن آب سخت زیاد در مواد معدنی محلول مانند کلسیم و منیزیم وجود ندارد. در صورت وجود مقادیر کمی از این مواد معدنی برای سلامتی ضروری هستند. اما در سطوح بالا، مواد معدنی می توانند در لوله ها و لوازم خانگی باعث رسوب شوند و به تدریج در عملکرد آنها دخالت کنند. به عنوان مثال: رسوب مواد معدنی در شیرآلات یا آبگرمکن ها ممکن است طول عمر آنها را کوتاه کند. برخی افراد بعد از حمام یا دوش گرفتن در آب احساس خارش دارند که به دلیل اینکه مواد معدنی بسیار زیاد است.

مزایای استفاده از سختی گیر

  • آب نرم شده باعث می شود صابون ها و مواد شوینده به طور موثرتری کار کنند.
  • استفاده از سختی گیر باعت می گردد از وجود لکه های سفید رنگ روی شیرآلات یا سینک ظرف شویی جلوگیری شود.
  • جلوگیری از رسوب درون تجهیزات موتورخانه (منبع انبساط، منبع کویل دار، منبع دوجداره) و بالا رفتن راندمان
  • جلوگیری از افت فشار درون لوله های فلزی
  • جلوگیری از رسوب درون مبدل های پوسته و لوله یا مبدل های صفحه ای برای راندمان بالا در انتقال حرارت

نقاط ضعف سختی گیر

  • خطرات سلامتی کوچک اما قابل توجه برای افراد رژیم های کم سدیم، فرآیند تبادل یونی تقریبا 5.7 میلی گرم در هر کوارتت آب اضافه می کند.
  • تقریبا کلسیم و منیزیم را از آب خارج می کند، که برای برخی از افراد ممکن است به جایگزینی این عناصر لازم به مکمل های غذایی نیاز داشته باشند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری مداوم. نمک باید به صورت دوره ای به مخزن آب نمک اضافه شود و دستگاه به طور دوره ای نیاز به سرویس دهی دارد.
  • این فرآیند آب شور را وارد سیستم فاضلاب می کند و مشکلات بالقوه زیست محیطی را ایجاد می کند.
  • آب نرم شده حاوی مقدار کمی سدیم است که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های سپتی شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مصطفی شاکر اردکانی
ارسال شده در : چهارشنبه 15 فروردین 1403

سلام، وقت بخیر. تولید کننده خانگی مایع ظرفشویی و دستشویی هستم. سختی آب لوله کشی شهر بین 350 الی 400 هست. یاز به سختی زیر 40 دارم. پیشنهاد شما چیه؟ با تشکر.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 15 فروردین 1403

سلام جناب شاکر اردکانی عزیز، سال نو مبارک. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

امینی
ارسال شده در : شنبه 18 آذر 1402

سلام، وقت بخیر. سپاسگزارم از مطالب خوبتون. من یک منزل مسکونی با امکانات استخر و جکوزی در حال ساخت در منطقه شیرگاه سوادکوه مازندران دارم که سختی آب آن 470 می باشد. نیاز به سختی دارم، لطفا راهنمایی بفرمایید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 20 آذر 1402

سلام دوست عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

رضا مرجانی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 مهر 1402

سلام، وقت بخیر. آب محل کار ما رسوب بالایی دارد و شور هم هست، برای حذف املاح و رفع شوری آب چه دستگاهی رو پیشنهاد می کنید؟ ممنون از شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 15 مهر 1402

سلام جناب مرجانی عزیز، برای انتخاب دستگاه مناسب برای شما نیاز به اطلاعات بیشتری داریم. همکاران واحد مشاوره فنی برای راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

فرزاد نگهداری
ارسال شده در : دوشنبه 03 مهر 1402

با سلام، من برای چاه کشاورزی یه دستگاه سختی گیر می خوام. اگه امکانش هست با من تماس بگیرین.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 05 مهر 1402

سلام جناب نگهداری عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

مرضیه کوشکی
ارسال شده در : دوشنبه 20 شهریور 1402

سلام، ببخشید برای چاه آب کشاورزی هم می شه از سختی گیر مغناطیسی استفاده کرد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 22 شهریور 1402

سلام سرکار خانم کوشکی عزیز، بله، سختی گیر مغناطیسی گزینه مناسبی برای حذف رسوبات موجود در آبیاری می باشد که می تواند رسوبات آب را کاهش دهد. گزینه دیگری که به این منظور استفاده می شود فیلتر دیسکی است.

محمود ملازم اسکویی
ارسال شده در : پنجشنبه 05 مرداد 1402

سلام، آیا نصب دستگاه سختگیر آب در فرآیند رنگرزی بر روی پارچه های ابریشمی مناسب است؟ بعد از نصب این دستگاه و هنگام کار با رنگ رآکتیو بر روی ابریشم درجه شفافیت آن چقدر تغییر می کند؟ آیا باعث تثبیت رنگ بر روی پارچه هم می گردد یا نه؟

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 08 مرداد 1402

سلام دوست عزیز، نصب سختی گیر به درجه سختی آب ورودی به دستگاه و ظرفیت خروجی مد نظر شما بستگی دارد.

مهدی نصری
ارسال شده در : یکشنبه 25 تیر 1402

سلام، وقت بخیر. ما 5 عدد کولر آبی 18000 داریم که از آب چاه استفاده می کنیم. رسوب و نمک آب بالا می باشد طوری که بعد از یک ماه کاملا محفظه های آب مسدود شده. سختی گیر مناسب برای کولر آبی دارین؟

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 27 تیر 1402

سلام نصری عزیز، بله، موجود است ولی قبل از انتخاب سختی گیر شما باید سختی آب چاه مورد نظر را به وسیله کیت های تشخیص سختی آب تهیه بفرمایید و سپس در خصوص انتخاب آن اقدام بفرمایید.

صالح مشایخی
ارسال شده در : شنبه 27 خرداد 1402

سلام، چاه آب کشاورزی دارم. پمپ آب ظرف سه ماه کاملا رسوب می بندد و هزینه زیادی روی دستم می گذارد. آیا با سختی گیر می توانم مشکل رو حل کنم؟ شدت رسوب گرفتن زیاد هست.

مدیر سایت
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1402

سلام جناب مشایخی عزیز، سختی گیر برای شما بسیار مناسب می باشد. شما باید به وسیله شیت تست، اقدام به تست سختی آب فرمایید. در صورت تمایل می توانید پاسخ تست را برای ما ارسال کنید تا سختی آب را برآورد کرده و سختی گیر مناسب را به شما معرفی کنیم.

مهدی خاکسار
ارسال شده در : یکشنبه 07 خرداد 1402

ضمن عرض سلام و احترام، لطفا بفرمایید برای منزل آیا امکان استفاده از سختی گیر آب در ورودی لوله منزل وجود داره؟ اگر پاسخ مثبت هست، چه مدل هایی رو می شه نصب کرد؟ آیا پس از سختی گیری آب نرم دوام و ماندگاری داره یا بعد از مدتی به حالت قبل بر می گرده؟ ممنون.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 17 خرداد 1402

سلام جناب خاکسار عزیز، بله، شما می توانید از سختیگیرهای مغناطیسی که بر روی لوله های ورودی نصب می شوند استفاده بفرمایید. این سختیگیرها با شکستن یون ها فعالیت می کنند و ظرفیت آنها بر اساس لوله ورودی و سایز آن می باشد. این سختیگیرها بسته به سختی آب موجود در لوله ها توانایی فعالیت دارند و برای هر شهر سختی آب متفاوت می باشد.

فضل الله علیشایی
ارسال شده در : دوشنبه 10 بهمن 1401

سلام، ما 3 عدد سختی گیر صنعتی 6 تا 7 تنی و 2 عدد فیلتر 7 تنی صنعتی داخل کارخانه ریسندگی داریم که از مدار خارج کردیم. شما خرید دارید؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 26 بهمن 1401

سلام، تمامی محصولات ارائه شده در هایپر صنعت فامکو از برندهای خاص با تاریخ تولید مشخص و گارانتی معتبر می باشند، لذا امکان خرید کالاها و برندهای متفرقه و پراکنده وجود ندارد.