فیلتر توری چیست؟

فیلتر توری در فرآیند تصفیه از عبور ذرات معلق موجود در آب که از فیلتر های هیدروسیکلون و شنی عبور کرده اند، جلوگیری می کنند و دارای دو نوع پلاستیک و فلزی هستند و در سازهای 5 تا 20 اینچ عرضه می شوند.

اگر ذرات معلق موجود در آب، از فیلتر های هیدروسیکلون و شنی عبور کنند، در این مرحله با برخورد به فیلتر توری تصفیه آب به دام می افتند. فیلتر های توری به دو صورت در بازار عرضه می شوند:

  • فیلتر توری تصفیه آب پلاستیکی
  • فیلتر توری تصفیه آب فلزی

فیلتر های توری را از لحاظ ارتفاع نیز دسته بندی می کنند که شامل فیلتر توری آبیاری قطره ای 5 اینچ، 7 اینچ، 10 اینچ و 20 اینچ می شوند که برخی با توجه به کوچک تر بودن در دسته مینی فیلتر توری تصفیه آب دسته بندی می شوند.

فیلتر توری

ویژگی های فیلتر توری کشاورزی
  • فیلتر های توری به عنوان فیلتر آبیاری کشاورزی، دارای بدنه پلاستیکی هستند و گاها از نوع فلزی نیز برای آن استفاده می شود، که در این صورت، برای جلوگیری از خوردگی فلز باید از پوشش الکترواستاتیک استفاده نمود.
  • میزان فشار مجاز عبوری از فیلتر توری تصفیه آب به طور میانگین 136 لیتر در ثانیه است. در صورت بالا رفتن فشار، امکان تغییر شکل استوانه فیلتر وجود دارد.
  • فیلتر توری آبیاری قطره ای اصولا به صورت دو لایه ساخته می شود که در طول سال باید توری را از محفظه خارج و به صورت دستی شستشو داد.
  • از دیگر ویژگی های فیلتر توری آبیاری قطره ای، نصب آسان آن است. که کاربرد آن را در صنعت، آبیاری و کشاورزی بیشتر از گذشته نموده است.
  • برای شستشوی فیلتر توری کشاورزی نیازی به مصرف آب زیاد نیست و امکان صرفه جویی در مصرف آب را فراهم کرده است.
  • فیلتر توری تصفیه آب، فضای بسیار کمی از محل مورد استفاده را اشغال می کند.
  • در مورد آب هایی که حجم شن و ماسه در آن زیاد است می توان از تعداد بیشتری از لایه های توری در فیلتر آبیاری قطره ای استفاده نمود. مثلا برای ذرات بسیار درشت از فیلتر توری کشاورزی 60 میکرون، برای ذرات با قطر متوسط، از توری 40 میکرون و برای ذرات بسیار کوچک از فیلتر 25 میکرون استفاده نمود.

انواع فیلتر توری آبیاری قطره ای

در ادامه به شرح فیلتر توری پلاستیکی و فیلتر توری تصفیه آب فلزی یا استیل می پردازیم:

فیلتر توری تصفیه آب پلاستیکی

فیلتر توری تصفیه آب پلاستیکی مناسب استفاده برای فیلتراسیون آب شرب می باشد و به عنوان فیلتر قابل شست و شوی دائمی نیز شناخته می شود. فیلتر توری پلاستیکی از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار بوده و قادر به عملکرد در دمای 2 الی 40 درجه سانتی گراد می باشد.

فیلتر توری تصفیه آب استیل

فیلتر توری تصفیه آب استیل دارای استحکام بالایی بوده و به همین دلیل قادر به عملکرد در دمای 2 الی 80 درجه سانتی گراد می باشد.

تفاوت فیلتر توری پلاستیکی و فلزی

فیلتر توری پلاستیکی، از جنس پلی پروپیلن است طول عمر آن نسبت به نوع فلزی کمتر است. در صورت استفاده از این فیلتر در صنعت مواد غذایی، باید به استاندارد توری فود گرید آن توجه نمود، در حالی که فیلتر توری فلزی، به دلیل استفاده از فلز در آن عمر بالاتری دارد.

مشخصات فنی فیلتر توری

فیلتر توری کشاورزی دارای سایز بندی متنوع است از جمله که بر حسب نیاز از سایز های مختلفی همچون مینی فیلتر توری می توان استفاده کرد. مواد قابل فیلتر در فیلتر توری تصفیه آب شامل، مواد آلی ریز، سیلیس و ماسه ها می شود. فیلتر های توری دارای دقت های مختلفی از 25 میکرون تا 100 میکرون هستند. لازم به ذکر است فیلتر با اعداد کوچکتر دارای دقت بالاتری هستند، یعنی اگر فیلتر توری کشاورزی دارای دقت 25 میکرون باشد، دقت آن نسبت به فیلتر توری کشاورزی 50 میکرونی بیشتر است. لازم به ذکر است که بسته به میزان دبی آب عبوری می بایست تعداد فیلتر شنی را در سیستم آبیاری مشخص نمود.

دقت فیلتر توری آبیاری بر حسب میکرون

عملیات شست و شوی فیلتر توری آبیاری قطره ای

فیلتر توری کشاورزی از فیلتر های مقرون به صرفه می باشد که پروسه شست و شوی بسیار ساده ای دارد به این صورت که پس از جدا نمودن در پوش پیچی توسط فشار آب تمامی ذرات موجود در توری را می توان جدا نمود. برای تعیین زمان بک واش در فیلتر توری تصفیه آب، باید به اختلاف فشار ورودی و خروجی آب دقت نمود، بدین منظور که اختلاف فشار در زمان اولیه و ثانویه اگر بیشتر از 3 متر باشد، نشان دهنده زمان بکواش است. فرآیند شست و شوی فیلتر توری تصفیه آب هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک امکان پذیر است البته فیلتر توری دستی نسبت به فیلتر توری اتوماتیک به دلیل آسیب کمتر به توری توصیه می شود.

فیلتر توری آبیاری قطره ای مناسب تصفیه ذرات ریز بوده و قادر به جدا سازی توده ذرات و جلبرگ ها نمی باشد، اگر فیلتر توری آبیاری قطره ای در مکانی نصب شود که آب دارای جلبک باشد، موجب گرفتگی سریع فیلتر توری کشاورزی می شود و مدت زمان شستشوی فیلتر کوتاه تر می شود.

نحوه انتخاب فیلتر توری آبیاری قطره ای

در زمان انتخاب فیلتر توری می بایست فاکتورهای زیر را مدنظر قرار داد:

  • نازل خروجی فیلتر توری کشاورزی
  • قطر و میزان ذرات موجود در آب
  • جنس ذرات موجود در آب

کاربرد فیلتر توری تصفیه آب

  • استخر
  • صنایع کشاورزی
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی

قیمت فیلتر توری آبیاری

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروزرسانی می باشد، لطفا جهت استعلام قیمت خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
شهرام میرشادی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 14 فروردین 1403

سلام، وقت بخیر. فیلتر توری برای تصفیه آب کشاورزی می خواستم لطفا راهنمایی کنید.

admin3@web24.ir
ارسال شده در : چهارشنبه 15 فروردین 1403

سلام جناب میرشادی عزیز، سال نو مبارک. همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمد بیگی
ارسال شده در : جمعه 28 آبان 1400

سلام، برای لوله ۴ اینچ و استفاده در سیستم آییاری قطره ای، فیلتر توری می خواستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 29 آبان 1400

سلام جناب بیگی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

علی شفاعی
ارسال شده در : چهارشنبه 06 اسفند 1399

سلام لطفا اطلاعات و قیمت انواع فیلتر شنی و توری را ارسال فرمایید. متشکرم

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 09 اسفند 1399

سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.