رادیاتور (شوفاژ)

رادیاتور یا شوفاژ چیست؟

رادیاتور یا شوفاژ با انتقال گرمای آب داغ به محیط باعث گرم شدن آن می شوند به همین دلیل می توان آنها را نوعی مبدل حرارتی دانست. انواع رادیاتور یا شوفاژ عبارتند از صورت پنلی، آلومینیومی، پره ای و قرنیزی که با متریال های مس، فولاد، چدن و آلومینیوم عرضه می شوند.

در ادامه به معرفی جدیدترین مدل رادیاتور شوفاژ خواهیم پرداخت. هایپر صنعت فامکو با بیش از دو دهه سابقه در زمینه تامین انواع تجهیزات ساختمانی و صنعتی، با کیفیت ترین و بروزترین انواع رادیاتور را به شما عزیزان ارائه خواهد نمود.

کاتالوگ معرفی رادیاتور

رادیاتور (رادیاتور شوفاژ)

انواع رادیاتور

انواع رادیاتور شوفاژ از لحاظ شکل ظاهری به شرح زیر است:

  • رادیاتور پنلی (فولادی و معمولی)
  • رادیاتور پره ای آلومینیومی
  • رادیاتور قرنیزی
  • رادیاتور برقی
  • رادیاتور شیشه ای
  • رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتور شوفاژ

و انواع رادیاتور پکیج از لحاظ جنس به شرح زیر می باشد:

  • رادیاتور آلومینیومی
  • رادیاتور فولادی
  • رادیاتور چدنی
  • رادیاتور استیل
  • رادیاتور شیشه ای

رادیاتور پره ای آلومینیومی

رادیاتورهای پره ای قدیمی ترین نوع رادیاتور می باشند که در مکان های مختلف مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه رادیاتورهای پره ای از جنس فولاد و آلومینیوم و در دو مدل برقی و معمولی تولید و در بازار عرضه می گردند. هر چه میزان تعداد پره های رادیاتور بیشتر باشد میزان گرمایش آن نیز بیشتر خواهد بود. رادیاتورهای پره ای با انواع پکیج و موتور خانه مرکزی سازگاری دارند.

رادیاتور پره ای آلومینیومی

مزایای استفاده از رادیاتور پره آلومینیومی نسبت به فولادی
  • ضریب حرارتی و راندمان عملکرد بالای آلومینیوم نسبت به فولاد
  • سبک تر بودن
  • مقاوت در برابر خوردگی بالاتر آلومینیوم نسبت به فولاد
  • عدم زنگ زدگی آلومینیوم در محیط های مرطوب مانند حمام
  • آلومینیوم با محیط زیست بسیار سازگار می باشد و به راحتی می توان آن را بازیافت کرد.
  • عدم خم شوندگی و ترک خوردگی
  • قابلیت اضافه کردن تعداد پره ها

محاسبه ظرفیت رادیاتور پره ای آلومینیومی

جهت بدست آوردن تعداد پره رادیاتور آلومینیومی از فرمول زیر استفاده نمایید:

متراژ محیط مورد نظر * بار حرارتی (متر مربع بر ساعت) = میزان بار حرارتی کل

توان حرارتی هر پره / میزان بار حرارتی کل = تعداد پره

  • میزان بار حرارتی در مناطق سردسیر برای هر متر مربع 110 می باشد.
  • میزان بار حرارتی در مناطق معتدل برای هر متر مربع 95 می باشد.
  • توان حرارتی هر پره (در صورتی که طول پره 8 سانتی متر باشد) 130 کیلوکالری می باشد.

رادیاتور پنلی فولادی

رادیاتورهای پنلی با سطحی صاف، از جنس فولاد و با توجه به موقعیت نصب به صورت عمودی و افقی ساخته می شوند که یکی از مقاوم ترین سیستم های گرمایشی می باشند. پنل رادیاتورهای پنلی در صورت آسیب دیدن یا زنگ زدگی و خوردگی باید به کل عوض شوند و نمی توان بخشی از بدنه آن را تعمیر کرد، اما در رادیاتورهای پره ای در صورت خرابی و زنگ زدگی می توان پره ها را تعمیر کرد و یا همان پره را تعویض نمود. رادیاتورهای پنلی گردش آب کمتری نسبت به رادیاتورهای پره ای نیاز دارند.

از رادیاتورهای پنلی به دلیل ظرفیت حرارتی بالایی که دارند در مناطق سردسیر بیشتر استفاده می شوند، همچنین معمولا رادیاتور پنلی با انواع پکیج ها سازگاری دارند.

رادیاتور پنلی فولادی

محاسبه ظرفیت رادیاتور پنلی فولادی

جهت بدست آوردن طول رادیاتور پنلی از فرمول زیر استفاده نمایید:

طول رادیاتور مورد نظر = 1750 / ( 130 * متراژ محیط مورد نظر)

به ازای هر متر مربع 1750 کیلو کالری ظرفیت گرمایی در نظر گرفته شده است.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی جدیدترین نوع رادیاتور می باشد که در کناره های ساختمان ها مانند قرنیز ساختمان قرار می گیرد و گرمایش محیط را انجام می دهد به این صورت که لوله های گرمایشی از درون قرنیزها عبور می کنند و باعث گرمایش محیط پیرامون و کف می گردند. از رادیاتورهای قرنیزی در ساختمان های مختلف اعم از مسکونی، تجاری و غیره استفاده می گردد. از مزیت های این رادیاتورها می توان به صرفه جویی در لوله کشی، تولید گرمای یکنواخت، بازدهی بالا و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور برقی

رادیاتور برقی یا شوفاژ برقی از یک سری المنت و روغن که درون آن قرار دارند تشکیل شده است. نحوه عملکرد این رادیاتورها به این صورت می باشد که المنت ها داغ می شوند و باعث به حرکت در آمدن روغن درون رادیاتور و انتقال حرارت گرما از روغن به محیط پیرامون می شوند. رادیاتورهای برقی در سایز های متفاوت تولید می شوند و آلودگی بسیار کمی برای محیط زیست دارند. از مزایای این رادیاتورها می توان به عدم نیاز به لوله کشی و نصب و راه اندازی آسان اشاره کرد.

رادیاتورهای برقی جهت تامین گرمایش محیط به برق شهری نیاز دارند و معمولا در شرایطی از آن ها استفاده می شود که فشار گاز کم تر از حد نیاز باشد.

رادیاتور برقی

رادیاتور شیشه ای

رادیاتور شیشه ای مانند رادیاتور قرنیزی یک رادیاتور دکوراتیو می باشد که در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتورهای شیشه ای نمای بسیار زیبایی دارند و می توان از آن ها به عنوان قاب عکس درون اتاق استفاده کرد. این رادیاتورها با انواع سیستم های گرمایشی نظیر موتور خانه و غیره سازگار می باشند و به صورت عمودی و افقی با طرح و رنگ متفاوت نیز طراحی می شوند. از مزیت های آن ها می توان به مصرف کم انرژی و داشتن برچسب انرژی گرید A اشاره کرد.

رادیاتور شیشه ای

رادیاتور حوله خشک کن

از رادیاتورهای حوله خشک کن در محیط های مرطوب مانند حمام، استخر ها، سرویس های بهداشتی و غیره استفاده می شود. رادیاتورهای حوله خشک کن در ابعاد متفاوت به صورت عمودی از جنس استیل، آلومینیوم و فولاد و با ظاهری لوله ای شکل ساخته می شوند. این رادیاتورها معمولا روی دیوار نصب می شوند و یا روی زمین به صورت ایستاده قرار می گیرند. این رادیاتورها علاوه بر گرمایش محیط توانایی کنترل رطوبت محیط و خشک کردن لباس های کوچک را نیز دارند. این رادیاتورها عموما در 3 سایز تولید و اجرا می شوند که به 10 لوله و 14 لوله و 20 لوله معروف هستند.

رادیاتور حوله خشک کن آلومینیومی

رادیاتور حوله خشک کن استیل

طرز کار رادیاتور شوفاژ

طرز کار رادیاتورها به این صورت است که گرما از طریق سیستم های مرکزی همانند موتورخانه یا سیستم مستقل همانند پکیج ها و توسط آب گرم به رادیاتورها منتقل می شوند و با انتقال گرما به صورت جابجایی یا تابشی توسط رادیاتورها محیط پیرامون گرم می شود. پس از گذشت زمان و انتقال حرارت از رادیاتور به محیط دمای آب گرم درون رادیاتور کاهش پیدا می کند و دوباره از طریق مدار برگشت آب مجدد به موتورخانه باز می گردد و این سیکل دوباره تکرار می شود. انتقال آب گرم از موتور خانه ها به رادیاتور و بازگشت آن به موتورخانه توسط لوله های توکار انجام می پذیرد. در ادامه مشخصات فنی هر یک از انواع رادیاتور توضیح داده می شود.

نحوه نصب و محل قرارگیری رادیاتور
  • استفاده از رادیاتور زمانی امکان پذیر است که فاصله کف تا سقف ساختمان 3 متر باشد در غیر این صورت بهتر است از سیستم های گرمایشی دیگر مانند هواساز، فن کویل و سایر سیستم ها استفاده نمایید.
  • هنگام نصب رادیاتورها به فاصله رادیاتور تا زمین و دیوار دقت نمایید، این فاصله معمولا بین 10 تا 12 سانتی متر از کف و 5 سانتی متر از دیوار می باشد.
  • بهتر است در محیط های مرطوب از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده شود.
  • بهتر است رادیاتورها در کنار دیوار و در زیر پنجره یا دیواره های سرد ساختمان قرار گیرند.
  • می توانید اندازه و ابعاد رادیاتور و جنس آن را متناسب با نوع کاربرد، محل قرار گیری و میزان ظرفیت مورد نیاز با توجه به فضای محیط انتخاب نمایید.
  • هنگام نصب رادیاتورها بهتر است از شیر های ترموستات خودکار بجای معمولی استفاده نمایید تا در مصرف سوخت (گاز) صرفه جویی کنید.
  • هنگام نصب رادیاتور از شیر های هواگیری خودکار استفاده نمایید تا با این عمل خطر نشت آب رادیاتور را کاهش دهید.
  • هر چه تعداد پره های رادیاتور بیشتر باشد میزان انتقال حرارت و گرمایش آن بیشتر خواهد بود و علاوه بر آن ظاهر رادیاتورها با تعداد پره بالا به مراتب زیباتر از کم پره می باشد.
  • سعی کنید هواگیری رادیاتورها را به موقع انجام دهید تا خطر نشت آب از رادیاتورها کاهش یابد، هواگیری رادیاتورها بهتر است توسط تکنسین متخصص انجام شود.

بعد از انتخاب ظرفیت رادیاتورها، انتخاب مدل و محل نصب این رادیاتورها بسیار حائز اهمیت می باشند. کارشناسان هایپر صنعت فامکو در زمینه ظرفیت سنجی و انتخاب مدل رادیاتورهای بهترین مشاوره ها را در اختیار شما قرار می دهند. شما با شناسایی مزایا و معایب این رادیاتورها به راحتی می توانید مدل و ظرفیت آنها را انتخاب نمایید.

faq

رادیاتور یکی از سیستم های گرمایشی پر کاربرد می باشد که به پکیج و یا موتورخانه مرکزی متصل می شود و باعث انتقال گرما به محیط پیرامون خود می گردد.

رادیاتور انواع مدل: رادیاتور پنلی فولادی، رادیاتور پره ای آلومینیومی، رادیاتور قرنیزی، رادیاتور برقی، رادیاتور شیشه ای و رادیاتور حوله خشک کن

می توانید اندازه و ابعاد رادیاتور و جنس آن را متناسب با نوع کاربرد، محل قرار گیری و میزان ظرفیت مورد نیاز با توجه به فضای محیط انتخاب نمایید. " برای دیدن سایر نکات و مطالب مشابه به سایت فامکو مراجعه نمایید." 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
نائب
ارسال شده در : دوشنبه 06 شهریور 1402

سلام، وقت شما بخیر. ممنون بابت مطالب مفید شما. بنده در انتخاب رادیاتور مردد هستم که پنلی بخرم یا پره ای و اینکه چه متراژ یا چه تعداد پره برای فضای بنده لازم و کافی است؟ ممنون می شم در این زمینه راهنمایی بفرمایید. مورد بعد اینکه آیا فروش درب شرکت یا اینترنتی تفاوت قیمتی دارد؟

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 شهریور 1402

سلام دوست عزیز، خیر، تفاوت قیمت در روش های گوناگون وجود ندارد. لطفا مساحت (مترمربع) را ذکر نمایید.

ارسلان عبدی
ارسال شده در : پنجشنبه 03 شهریور 1401

سلام، عالی بود.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 05 شهریور 1401

سلام جناب عبدی عزیز، ممنون از نظر شما.

ابراهیم صادقی
ارسال شده در : پنجشنبه 08 مهر 1400

سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز. می خواستم رادیاتور بخرم و اطلاعات من کم است. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنونم از زحمات شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : پنجشنبه 08 مهر 1400

سلام جناب صادقی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.