قیمت :
5,100
تومان

بست لوله چیست؟

بست لوله اغلب اتصالی نیم دایره و یا دایره ای شکل است که یکی از اجزای مهم در لوله کشی و تاسیسات به شمار می رود، این قطعه به عنوان نگهدارنده و یا ساپورت لوله مورد استفاده است. این بست ها معمولا از جنس پلاسینک یا فلز می باشد

انواع بست لوله

  • پایه دار
  • معمولی
  • علمک گاز
  • آویز T
  • آویز رگلاژدار
  • آویز رکابی
  • دو تکه آویز
  • اسپیت
  • کرپی
  • ویکتالیک (VICTAULIC)
  • فلزی عایق دار
  • چنگالی
  • تک پیچ
  • گلابی
     

در زیر به اختصار به توضیح هر یک از انواع بست ها می پردازیم.

بست کرپی

بست کرپی از خمکاری میلگرد یا به طور معمول مفتول میلگرد آهنی جنس ST37 تولید می شود. ممکن است بر روی سطح آن از آبکاری گالوانیزه و یا پوشش تفلون و داکرومات استفاده شود. از بست کرپی به عنوان یک اتصال مقاوم در برابر تغییر و تنش استفاده می شود و معمولا در مکان هایی که نیروی وارده کم است کاربرد دارد. این بست متناسب با لوله سایز ½ الی ۳۶ اینچ (۲۲ الی ۹۱۴ میلیمتر) با ضخامت ۶ الی ۳۶ میلیمتر تولید می شود.

بست U-Bolt

بست علمک گاز

بست علمک گاز یا بست پایه بلند روکش دار در سایز های ۱۶ میلی ‌متر تا ۳۱۵ میلی ‌متر و اغلب از جنس آهن تولید می شود و برای اتصال به لوله های آهنی و پلیکا و پوش فیت با فاصله از دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

بست لوله علمک گاز

بست چنگالی کابل

بست چنگالی که شکلی شبیه به چنگک دارد برای نگهداری انواع کابل استفاده می شود. بست چنگالی معمولی و بست چنگالی عایق دار از انواع بست چنگالی هستند که نیازی به جوشکاری ندارند.

بست چنگالی

بست تک پیچ

بست تک پیچ که برای لوله های فلزی و پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد اکثرا از ورق آهنی ST37 با پوشش رنگ پودری و با تحمل دمای ۳۰- الی ۱۵۰+ درجه سانتیگراد مناسب لوله های سایز ½ و ¾ اینچ واز ورقی با ضخامت ۲ میلیمتر ساخته می شود.

بست تک پیچ لوله

بست آویز ریگلاژی

بست آویز رگلاژی همانطور که از نامش پیداست به صورت آویز و برای نگهداری لوله های فلزی و پلیمری در ارتفاع های مورد نظر بکار برده می شود. این بست از ورق ST37، A516 و A283 و غیره تولید می شود. برای ساخت این بست ها از پوشش گالوانیزه، داکرومات، کادمیوم و یا رنگ پودری استفاده می شود. بست آویز رگلاژی دارای ضخامت بیشتری نسبت به بست دو تکه آویز است و برای لوله ها با سایز ۵ الی ۲۴ اینچ (۱۴۱ الی ۶۱۰ میلیمتر) تولید می گردد. 


بست آویز رگلاژی 

بست فلزی عایق دار

این بست به دلیل عایق بودن مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. این بست در سایز TAC 12 تا TAC 48 و برای لوله و یا کابل در اندازه 8 تا 48 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. پوشش بدنه بست فلزی عایق دار از گالوانیزه می باشد و روکش آن نیز از نوع پلاستیکی است.

بست فلزی

بست اسپیت

بست اسپیت بیشترین کاربرد را در صنعت برق و نگهداری لوله های برق دارد و دارای انواع مختلفی ست که می توان بست های دو طرفه، بست یک طرفه، بست انعطاف پذیر، بست روکش دار و بست صلب را نام برد. این بست ها را از ورق گالوانیزه تولید می کنند. مهم ترین مزیت بست اسپیت این است که نیاز به جوشکاری ندارد.


بست اسپیت لوله برق 

بست دو تکه آویز

بست دو تکه آویز اغلب از ورق ST37 با ضخامت ۳ و ۴ میلیمتر با پوشش رنگ پودری و برای لوله از سایز ½۱ الی ۱۲ اینچ (۵۰ الی ۳۱۵ میلیمتر) تولید و به صورت آویزی مورد استفاده قرار می گیرد. طول میله آویز دو سر رزوه جهت آویز، ۱۶ سانتیمتر می باشد.

بست دو تکه آویز

بست لوله معمولی

بست معمولی یکی از پر کاربرترین بست ها در تاسیسات می باشد که از ورق آهنی و با تحمل دمای ۳۰- الی ۱۵۰+ درجه سانتیگراد، ساخته می شود. مدل C-12 برای لوله با سایز ½ الی ۲ اینچ (۲۲ الی ۶۳ میلیمتر) و مدل E-14 مناسب برای لوله با سایز ½۲ الی ۵ اینچ (۷۴ الی ۱۲۵ میلیمتر) می باشد.

بست معمولی برای سایز ½ الی ۱۲ اینچ تولید می گردد، شایان ذکر است بست معمولی برای سایز های ½ الی ۸ اینچ با پایه پلی اتیلن و برای سایز های۱۲و ۱۰ اینچ بدون پایه پلی اتیلن است.

بست معمولی

بست تی

یکی از انواع بست های آویز، بست دنباله دار یا تی می باشد که به آن بست دنباله جوشی نیز گفته می‌شود. این بست از جنس آهن با پوشش پودری می باشد که برای نگهداری انواع لوله فولادی و یا پلیمری مورد استفاده قرار می گیرد و پایه آن به وسیله جوشکاری به محل مورد استفاده وصل می شود. سایز های متداول بست تی از ۱۶ تا ۳۱۵ میلی ‌متر است.

بست تی

بست پایه دار

بست پایه دار یکی از معروف ترین بست های ساپورت انواع لوله می باشد. قسمت پایه معمولا از جنس فلز و قسمت نگهدارنده از جنس پلیمر می باشد. این نوع بست اغلب از ورق آهنی و یا آلیاژی با پوشش گالوانیزه، داکرومات، پودری و یا غیره تولید می شود. این روکش ها در برابر اسید، گاز، آب شور، الکتریسیته و حرارت مقاوم می باشند. بست پایه دار توانایی تحمل دما از ۳۰- درجه تا ۱۵۰+ درجه را دارد. بست های پایه دار به چهار نوع یک طرفه، دو طرفه، عایق دار و بدون عایق و همچنین در دو رنگ سفید و مشکی قابل عرضه می باشد.

بست پایه دار

بست رکابی

بست رکابی از ورق های آلیاژی و یا آهنی با ضخامت ۳ الی ۲۰ میلیمتر با پوشش پودری، گالوانیزه و یا داکرومات به همراه میله عرضی دو سر رزوه و بدون میله آویز برای لوله ها با سایز ۱ الی ۳۶ اینچ (۳۴ الی ۹۱۴ میلیمتر) کاربرد دارد.

بست رکابی
 

بست ویکتالیک

تفاوت بست ویکتالیک با سایر بست ها وجود یک لایه آب بند لاستیکی از جنس EPDM و پیچ و مهره استنلس استیل می باشد. این بست به راحتی باز و بسته می شود و برای اتصال لوله های گالوانیزه، مسی و آلومینیومی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

بست ویکتالیک لوله

بست گلابی لوله (بست اسپرینکلر)

بست گلابی یکی از تجهیزات اصلی آتش نشانی می باشد که از جنس فولاد با پوشش گالوانیزه می باشد. این بست دارای یک مهره برای جلوگیری از شل شدن در اثر ارتعاش می باشد.

بست گلابی
 

مزایای بست لوله
  • سرعت نصب بالا
  • ایمنی در نصب
  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت حرارتی تا 150 درجه سانتیگراد
  • مقاومت بالا در مقابل خوردگی و رطوبت
  • مقاومت بالا در برابر تنش و لرزش
  • عدم انتشار آتش
  • کاهش صدای ناشی از لرزش لوله

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حسین کرمی
ارسال شده در : پنجشنبه 16 دی 1400

سلام، وقت بخیر. در مورد بست ویکتالیک و قیمتش سوال داشتم. برای لوله آزبست ۶ اینج می خواستم. ممنون می شم راهنمایی کنید.

مدیر سایت
ارسال شده در : شنبه 18 دی 1400

سلام جناب کرمی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

محمدرضا طاهی
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 شهریور 1400

سلام، وقت بخیر. قیمت بست فلزی عایق دار نمره ۱۸ چنده؟

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 31 شهریور 1400

سلام جناب طاهی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.