فیلتر ممبران چیست؟

فیلتر ممبران، اصلی ترین و مهم ترین قطعه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی در حوزه فیلتراسیون و تصفیه به شمار می رود. فیلتر ممبران صنعتی یک غشای نیمه تراوا است، که تمامی آلودگی های شیمیایی، نیترات، نیتریت، آرسنیک را تا 99.6 درصد حذف می کند همچنین توانایی حذف املاح موجود در آب را تا 0.0001 میکرون دارا می باشد به همین دلیل گفته می شود این فیلتر موجب شیرین سازی آب و حذف مواد محلول موجود در آب می شود.

مشتری گرامی فیلتر ممبران معرفی شده در این صفحه فیلتر ممبران آب شیرین کن می باشد و در صورت تمایل جهت خرید فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی به صفحه لینک شده مراجعه نمایید.

فیلتر ممبران (فیلتر ممبران آب شیرین کن)

همانطور که گفته شد فیلتر ممبران از چندین لایه غشاء نیمه تراوا تشکیل شده است بدین صورت که غشاء نیمه تراوا به صورت لایه های نازک به دور لوله ای پیچیده شده و ساختار آن به گونه ایست که تنها اجازه عبور برخی از مواد را می دهد، به همین دلیل در آب دارای املاح و آلاینده های مختلف تنها مولکول های آب اجازه عبور از فیلتر ممبران را داشته که نهایتا خروجی این فرآیند یا خروجی فیلتر ممبران آب تصفیه شده ای است که دارای استاندارد های لازم جهت نوشیدن یا استفاده در مصارف مختلف می باشد و در مقابل مایع تغلیظ شده ای که حاوی آلاینده های مختلف است به سمت مجاری فاضلاب هدایت شود.

فشار کاری بر روی فیلتر ممبران صنعتی، به سختی آب و املاح موجود در آن بستگی دارد، بدین صورت که هر چه سختی آب بالاتر باشد، فشار اعمال شونده توسط آب نیز بر روی غشای ممبران بیشتر خواهد بود به همین دلیل میزان فشار ایجاد شده توسط پمپ در فرآیند تصفیه آب به وسیله فیلتر ممبران از اهمیت بالایی برخوردار است این میزان فشار با توجه به میزان غلظت آب تعیین می گردد، بدین معنا که هر چه میزان غلظت بیشتر باشد به فشار بیشتری برای عبور مایع از فیلتر ممبران نیازمندیم، فیلتر ممبران اجازه عبور حدود 95 الی 99 درصد املاح موجود در آب را نمی دهد. شایان ذکر است فیلتر ممبران، با عنوان فیلتر دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته می شود.

فیلتر ممبران صنعتی (فیلتر ممبران آب شیرین کن)

فیلتر ممبران صنعتی با توجه به این که در مصارف دریایی یا صنعتی استفاده شود قادر به فیلتر آب با میزان سختی و املاح متفاوت می باشد به این شکل که هر قدر میزان سختی و املاح در آب بیشتر بوده فشار ناشی از تصفیه آب به فیلتر نیز بیشتر خواهد بود. به طور کلی انواع فیلتر ممبران صنعتی با توجه به نوع کاربرد که ممکن است دریایی و یا صنعتی باشد در میزان فشار کاری و میزان آبدهی متفاوت خواهند بود.

انواع فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی

فیلتر ممبران صنعتی، در دستگاه های تصفیه آب صنعتی با توجه به نوع آب ورودی، نوع ساختار و همچنین ظرفیت تولید، دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به شرح هر یک می پردازیم:

فیلتر ممبران بر اساس آب ورودی

فیلتر ممبران را بر اساس نوع آب ورودی به انواع ذیل تقسیم بندی می کنند:

  • فیلتر ممبران دریایی مناسب برای آب دریا است و با نام SW نیز شناخته می شود این نوع فیلتر ممبران صنعتی مناسب آب هایی با سختی فراتر از 10000 میلی گرم در لیتر می باشد.
  • فیلتر ممبران آب لب شور مناسب استفاده برای دستگاه های صنعتی است که از آب چاه یا آب شهری در سیستم های خود استفاده می کنند. این فیلتر ها با نام فیلتر های BW نیز شناخته می شوند، فیلتر ممبران BW برای آب هایی با سختی کم تر از 10000 میلی گرم بر لیتر مناسب می باشند.
فیلتر ممبران بر اساس ظرفیت

شایان ذکر است فروش فیلتر ممبران صنعتی در بازار در قالب سه مدل زیر می باشد:

  • فیلتر ممبران 2.5 اینچ (این ظرفیت فیلتر ممبران مناسب دستگاه تصفیه آب خانگی می باشد و صنعتی محسوب نمی شود.)
  • فیلتر ممبران 4 اینچ
  • فیلتر ممبران 8 اینچ

بهترین فیلتر ممبران برای کاربرد های صنعتی سایز های 4 و 8 اینچ است که از متداول ترین و کاربردی ترین سایز ها می باشند.

فیلتر ممبران بر اساس ساختار

اکنون، انواع فیلتر ممبران صنعتی را با توجه به نوع ساختار در زیر معرفی خواهیم کرد:

  • میکرو فیلتراسیون (MF)
  • الترا فیلتراسیون (UF)
  • ممبران های نانو فیلتراسیون (NF)
  • اسمز معکوس (RO)

در ادامه به شرح هر یک از موارد فوق می پردازیم:

فیلتر ممبران MF (فیلتر ممبران میکروفیلتراسیون)

این نوع فیلتر ممبران صنعتی برای عملکرد مطلوب نیازمند فشار در بازه 15 الی 60 PSI بوده و قادر به حذف ذزات با سایز 0.03 الی 10 میکرون می باشد. از نکات مهم درباره این فیلتر ها عدم توانایی آنها در حذف ویروس ها می باشد به همین دلیل توصیه می شود از نور ماوراء بنفش به عنوان ضد عفونی کننده آب در کنار این فیلتر استفاده شود، همچنین جهت جلوگیری از ایجاد رسوب می توان از این فیلتر در پیش تصفیه نیز استفاده نمود. از جمله ذراتی که توسط ممبران های میکرو فیلتراسیون حذف می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گل و لای و لجن
  • شن و ماسه
  • خاک
  • جلبگ، باکتری و انگل

فیلتر ممبران UF (فیلتر ممبران الترافیلتراسیون)

فیلتر الترا فیلتراسیون بر خلاف فیلتر میکرو فیلتراسیون قادر به حذف ویروس ها در فشار 30 الی 110 psi از آب می باشد، دلیل این امر نیز این است که فیلتر UF قادر به حذف ذرات تا 0.01 میکرون می باشد البته استفاده از روش های ضد عفونی کننده همچون افزودن مواد شیمیایی به آب نیز در کنار این روش توصیه می شود.

فیلتر ممبران NF (فیلتر ممبران نانوفیلتراسیون)

نانو فیلتراسیون ها به عنوان فیلتر ممبران صنعتی با توجه به حذف ذرات در مقیاس 0.001 میکرون از قدرت بالایی در حذف آلایندگی های آب برخوردارند و سختی آب را به قدری کاهش می دهند که آب تصفیه شده دارای خاصیت خورندگی است به همین دلیل از فیلتر های قلیایی یا آب تصفیه نشده برای کاهش خاصیت خورندگی آب استفاده می شوند از نکات حائز اهمیت در ارتباط با این فیلتر این است که پیشنهاد می شود پس از مرحله پیش تصفیه قرار گیرد.

فیلتر ممبران RO (فیلتر ممبران اسمز معکوس)

فیلتر ممبران اسمز معکوس از پرکاربرد ترین و قوی ترین فیلتر ها در حوزه تصفیه آب خانگی و صنعتی به شمار می رود، این فیلتر قادر به حذف تمامی آلاینده های محلول در آب در فشار 65 PSI و دمای 77 درجه سانتی گراد می باشد البته فیلتر ممبران RO پس از مرحله پیش تصفیه قرار می گیرد و قادر به حذف موارد زیر از آب می باشد:

  • فلزات سنگین
  • مواد آلی
  • انگل ها
  • باکتری ها
  • ویروس ها

برخی از فیلتر های ممبران با توجه به نوع برند دارای نکاتی می باشند که می بایست به آنها توجه شود، در ادامه به شرح برخی از آنها می پردازیم:

  • pH یکی از عوامل تاثیر گذار در عملکرد اسمز معکوس می باشد که محدوده استاندارد برای آن 2 الی 12 است.
  • از عوامل مهم دیگر در استفاده از فیلتر ممبران صنعتی میزان کلر موجود در آب است زیرا مقدار زیاد کلر موجب آسیب های جدی به لایه پلی آمیدی می شود. میزان استاندارد کلر در آب برای گذر از فیلتر ممبران 0.1 میلی گرم در لیتر می باشد.

روش های تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی

به دلیل قیمت بالای فیلتر ممبران صنعتی بعضی از سودجویان اقدام به تولید ممبران هایی با کیفیت پایین تر کرده اند که لازم است مواردی برای تشخیص فیلتر ممبران اصل از تقلبی عنوان شود.

  • خرید فیلتر ممبران صنعتی باید از فروشندگان با سابقه یا وارد کنندگان اصلی صورت پذیرد.
  • توجه به بسته بندی فیلتر ممبران صنعتی، زیرا فیلتر های ممبران تقلبی دارای بسته بندی بی کیفیت می باشد.
  • بررسی تعداد لایه های فیلتر ممبران صنعتی، این کار با مطابقت محصول با مشخصات فنی ارائه شده توسط شرکت اصلی صورت می گیرد.
  • بعد از باز کردن بسته بندی فیلتر ممبران صنعتی، باید بوی مواد نگهدارنده ای که در جهت جلوگیری از رشد و تکثیر میکروب ها و میکروارگانیسم ها به بسته بندی اضافه شده به مشام برسد. در صورت مشاهده جلبک در بسته به احتمال بسیار قوی، فیلتر تقلبی می باشد.
  • فیلتر ممبران صنعتی اورجینال یا اصل دارای وزن بالاتری نسبت به فیلترهای تقلبی می باشد.
  • غشا های فیلتر ممبران اورجینال یا اصل، دارای سریال نامبر می باشد که قابلیت استعلام دارند.
  • در هنگام خرید غشا های ممبران صنعتی، از فروشنده در خواست مشاهده برگ سبز محصول را نمایید.

چه املاحی از خروجی فیلتر ممبران حذف می شوند؟

از ویژگی های مهم در ارتباط با ذراتی که قادر به عبور از فیلتر ممبران صنعتی می باشند وزن ملکولی است که می بایست کم تر از 18 باشد همچنین بار یونی نیز از شاخص های دیگر به شمار می رود که باید بار یونی ذرات کم تر از بار یونی آب باشد تا قادر به عبور از فیلتر باشند. در همین راستا می توان گفت فیلتر ممبران صنعتی قادر به حذف 99 درصد آلاینده های موجود در آب می باشد از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نمک
  • مواد آلی
  • باکتری
  • املاح
  • رسوبات
  • ذرات کلوئیدی

نصب فیلتر ممبران

بهتر است، نصب فیلتر ممبران صنعتی توسط تکنسین صورت گیرد، اما برای آشنایی با مراحل انجام کار در ادامه شرح فرآیند نصب می پردازیم:

در ابتدا تجهیزات مورد نیاز طی فرآیند نصب همچون آچار آلن، سیلیکون و گلیسیرین به عنوان روان کننده و غیره را در دسترس قرار داده و در اقدام بعدی پرشر وسل را توسط آب شست و شو و روغن کاری نمایید. پس از انجام این مراحل رینگ را با توجه به نکاتی که در کاتالوگ محصول درج شده است در انتهای خروجی پساب قرار دهید. برای حفظ ترتیب ممبران ها، پرشر وسل ها را با توجه به ممبران ها و کد فنی آنها نامگذاری نمایید. برای جایگذاری ممبران ها در پرشر وسل های چند المانه ابتدا ممبران را تا نیمه در پرشر وسل قرار داده و سپس رابط قرار گرفته و روغن کاری شود و در گام بعدی، فیلتر ممبران دوم را قرار دهید البته پرشر وسل های ساخته شده در چند سال اخیر نیازمند رابط نمی باشند. پس از انجام مراحل ذکر شده نوبت به اتصال اند گپ فرا می رسد که در این مرحله می بایست به آببندی ها توجه ویژه نمود.

بسیاری از کارشناسان جهت اطمینان از انجام درست فرآیند اتصالات بین وسل ها از شیم گذاری استفاده می کنند. شیم یا واشر از جابه جایی طولی ممبران ها جلو گیری کرده و در اتصال کپ ابتدایی در وسل ها استفاده می شوند و دارای ضخامت 5 میلی متر بوده که با توجه به نوع و شرایط فیلتر ها از 1 تا 3 عدد متغییر می باشند.

نحوه عملکرد فیلتر ممبران

ابتدا فیلتر ممبران صنعتی که تشکیل شده از تعدادی لایه غشاء می باشد درون هوزینگ یا پرشر وسل قرار گرفته، آب وارد هوزینگ یا وسل شده و اطراف فیلتر را فرا می گیرد و از منافذ عبور کرده و وارد جریان آب تصفیه شده می شود، شایان ذکر است آب غلیظ شده و حاوی آلاینده ها وارد مجرای فاضلاب می شود.

دلایل انسداد فیلتر ممبران صنعتی

وجود مواد معدنی مختلف از مهم ترین عوامل در گرفتگی فیلتر های ممبران محسوب می شود به همین دلیل در ادامه به معرفی برخی از این عناطر می پردازیم:

  • سیلیکا: سیلیکا بیشتر در منابع آب طبیعی با pH های کمتر از 9 وجود دارد اما در صورتی که ph بیش تر از 9 باشد آنیون سیلیکات جدا شده و به شکل نمک رسوب می کند. برای حل این موضوع توصیه می شود از آمونیوم بیوفلوراید استفاده شود. البته مقدار اضافه شدن این ماده با توجه به خطرناک بودن می بایست توسط کارشناسان این حوزه انجام شود.
  • آلومینیوم: آلومینیوم معمولا زمانی که pH آب در محدوده 5.3 الی 8.5 باشد سبب گرفتگی در ممبران می شود، دلیل این امر نیز این است که آلومینیم در این محدوده ph، بسیار نامحلول بوده به همین دلیل از منعقد کننده هایی همچون سدیم سولفات با رعایت نکات ایمنی همچون محدوده های استاندارد استفاده می شود.
  • آهن و منگنز: در صورتی که میزان غلظت آهن و منگنز بیش از 0.05 میلی گرم در لیتر باشد به وسیله برخی عوامل اکسید کننده سه ظرفیتی شده و در pH های بالا با ایجاد هیدروکسید نا محلول موجب ایجاد رسوب می شود. این رسوب به وسیله پیش تصفیه قابل حذف می باشد.

  • گل و لای: در صورتی که میزان گل لای ها در آب ورودی بسیار باشد، و بر روی فیلتر ممبران صنعتی رسوب کند توصیه می شود لایه های اولیه توسط مواد شیمیایی و مابقی لایه ها توسط آب شستو شو داده شود.

  • قلیائیت: یون های منفی بی کربنات، کربونات و هیدروکسیل تشکیل قلیائیت می دهند، قلیائیت ها در منابع آب طبیعی در pH 8.3 به صورت بی کربنات و در pH های بالاتر 8.3 بی کربنات تبدیل به کربنات می شوند.
  • نمک ها: وجود نمک ها در آب دلیل اسیدی شدن آن است زیرا آب ممکن است با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا ترکیب شده و تشکیل کربنیک اسید را بدهد، همانطور که گفته شد آب دارای خاصیت اسیدی مستعد انحلال نمک هایی همچون بی کربنات کلسیم و غیره در خود می باشد برای رفع این مورد توصیه می شود با تنظیم pH و تزریق ماده آنتی اسکالانت از اسیدی شدن آب جلو گیری نمایید.
  • مس و روی: مس و روی به مقدار زیادی در منابع آب طبیعی وجود دارند که در طولانی مدت ممکن است فیلتر ممبران صنعتی را دچار روسوب کنند البته به این نکته توجه نمایید که این در صورتی است که این ماده ها در کنار پر اکسید هیدروژن قرار داده نشوند زیرا وجود این ماده سرعت رسوب مس و روی را به شدت افزایش می دهد.
  • فسفات ها: فسفات ها تمایل زیادی به واکنش با کاتیون ها و در نهایت تولید نمک های غیر قابل انحلال دارند برای کنترل این موضوع توصیه می شود محدوده ph کمتر از 7 تنظیم شود.
  • آلودگی های بیولیژیکی و مواد آلی: میکرو ارگانیسم ها همچون باکتری ها، ویروس ها و جلبک ها در صورتی که از فیلتر ممبران صنعتی عبور کنند موجب بروز رسوب می شوند، به همین دلیل توصیه می شود در مراحل پیش تصفیه حذف این مواد انجام شود.

ماده شوینده مناسب برای رسوبات فیلتر ممبران صنعتی
نوع انسداد فیلتر ممبران صنعتی ماده شوینده مناسب فیلتر ممبران صنعتی
رسوبات غیر آلی شوینده اسیدی
سولفات شوینده قلیایی
اکسیدهای فلزی شوینده اسیدی
ذرات کلوئیدی شوینده قلیایی
سیلیس شوینده قلیایی
گرفتگی بیولوژیکی ناشی از عوامل میکروبی شوینده قلیایی
مواد آلی استفاده از مواد شوینده قلیایی و اسیدی

نکات استفاده از فیلتر ممبران صنعتی

  • ضروری است، کلر موجود در آب خام قبل از ورود به فیلتر ممبران صنعتی توسط کربن یا تزریق متابی حذف شود. در غیر این صورت فیلتر ممبران صنعتی آسیب جدی خواهد دید.
  • در صورتی که سیستم اسمز معکوس قرار است برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، حتما از مواد نگهدارنده و شوینده مناسب ممبران صنعتی استفاده شود.
  • قبل از استفاده از فیلتر ممبران صنعتی، از آب بندی و همین طور کالیبره بودن ابزار و قطعات آب شیرین کن اطمینان حاصل نمایید.
  • کدورت آب ورودی به فیلتر ممبران صنعتی نباید بالاتر از 5 باشد.
  • بعد از اولین استفاده از فیلتر ممبران صنعتی، ضروری است فیلتر ممبران به صورت مداوم و همیشگی مرطوب باشد.
  • فیلتر ممبران صنعتی موجب حذف ذرات معلق یا همان TDS می شود.
  • غشای فیلتر های ممبران تنها امکان عبور آب خالص را می دهند، بدیهی است بعد از گذشت مدت زمانی، ناخالصی بر روی غشای ممبران صنعتی جمع شده که موجب می شود فشار وارده به پمپ زیاد شده و تولید آب تصفیه شده کاهش یابد. به طور کلی، اگر در سیستم با کاهش ده درصدی مواجه شدید، ممبران نیاز به شستشو دارد.
  • زمان شست و شوی فیلتر ممبران صنعتی، با توجه به مواد رسوب کرده بر روی آن مشخص می شود.
  • طیف اسیدی-قلیایی برای آب ورودی بین 2 الی 12 مناسب است.
  • دمای بالاتر از 45 درجه برای غشای فیلتر ممبران صنعتی مضر است.

عیب یابی فیلترهای ممبران

در جدول زیر روش های عیب یابی فیلتر ممبران صنعتی بیان شده است.

عیب یابی فیلترهای ممبران صنعتی
دبی آب شیرین املاح آب شیرین افت فشار علت اصلی اقدامات اصلاحی
افزایشی افزایشی بدون تغییر اکسید شدن غشا و آسیب دیدگی تعویض غشا
افزایشی افزایشی بدون تغییر نشت غشا کنترل عملکرد فیلتر کارتریج
افزایشی افزایشی بدون تغییر نشت واشر گرد تعویض واشر گرد
افزایشی افزایشی بدون تغییر نشتی لوله آب تعویض غشا
کاهشی افزایشی افزایشی رسوب گرفتن شست و شوی غشا و کنترل مسیر پیش تصفیه
کاهشی افزایشی افزایشی آلودگی های کلوئیدی شست و شوی غشا و کنترل عملکرد کارتریج
کاهشی افزایشی افزایشی آلودگی بیولوژیکی شست و شوی غشا به وسیله مواد ضد عفونی کننده
کاهشی افزایشی افزایشی آلودگی به مواد آلی شست و شوی غشا
کاهشی افزایشی افزایشی فشردگی غشا تعویض غشا

خرابی فیلتر ممبران

خرابی های شایع در فیلتر ممبران صنعتی معمولا به دلایل ذیل است.

  • طراحی نادرست در آب شیرین کن
  • فشار آب اگر بالاتر از فشار طراحی شده در سیستم طراحی rosa باشد، موجب تلسکوپی فیلتر می شود.
  • کیفیت پایین پیش تصفیه
  • تقلبی بودن فیلتر ممبران
  • کیفیت پایین فیلتر ها و قطعات مورد استفاده

احیای فیلتر ممبران با انجام عملیات شستشو (Back Wash)

در زمانی که فشار افزایش یابد و میزان تولید آب کاهش یابد، می توان فیلتر ممبران صنعی را به کمک ماده اسید قلیا شستشو داد، اگر بعد از انجام شستشو، تغییر به وجود نیامد، ممبران اوت شده و فیلتر غشا باید تعویض شود. ذکر این نکته بسیار با اهمیت است، اگر به صورت مکرر فیلتر ممبران شما دچار گرفتگی می شود باید، در پیش تصفیه خود تجدید نظر کنید در غیر این صورت فیلتر ممبران صنعتی شما در بازه زمانی بسیار کوتاهی نابود می شود. گرفتگی فیلتر ممبران صنعتی ممکن است به چهار صورت ایجاد شود:

  1. گرفتگی به وسیله عوامل رسوب زا
  2. گرفتگی به وسیله ذرات معلق موجود در آب
  3. گرفتگی به وسیله مواد آلی
  4. گرفتگی به وسیله میکروب ها

شستشوی فیلتر ممبران (CIP)

استفاده از فیلتر ممبران صنعتی در طولانی مدت سبب می شود منافذ ریز آن مسدود شده و در نهایت کارایی آن کاهش یابد برای رفع این معضل از CIP یا عملیات شست و شو استفاده می شود. از نکاتی که باید در ارتباط با cip در نظر گرفته شود موارد زیر می باشد:

  • زمان انجام CIP می بایست با توجه به آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن صنعتی و میزان آلودگی آن تعیین گردد.
  • در صورتی که در فواصل زمانی کوتاه مجبور به انجام فرآیند CIP هستید توصیه می شود پیش تصفیه دستگاه بررسی شده و در صورت نیاز تغییرات لازم انجام شود.
  • در فرآیند CIP می توان از شست و شو دهنده های قلیایی استفاده کرد تا مواد کلوئیدی و آلی از بین برده شود.

برای شست و شوی فیلتر ممبران صنعتی، ابتدا در یک مخزن مقدار اسیدی که توسط کارشناس تعیین شده را با میزان مشخصی آب ترکیب کرده، سپس این ترکیب را با فشار 3 بار به کمک پمپ به ممبران وارد کرده و آب پساب را به مخزن هدایت می کنیم سپس با گذشت مدت زمان سی دقیقه ای از شستشو، اسید را تخلیه کرده و در مرحله بعد، قلیا را به همین روش به فیلتر وارد می کنیم. در صورتی که در فیلتر باکتری رسوب کرده باشد، درون مخزن دترجنت ریخته و مراحل بالا را مجدد تکرار می کنیم. در پایان دستگاه را استارت زده و میزان تولید آب را بررسی می کنیم. برای درک بهتر مراحل شست و شو در زیر این مراحل به ترتیب ذکر شده است:

  • در اقدام اولیه برای شست و شوی فیلتر ممبران صنعتی محلول شست و شو را آماده کنید.
  • با فشار کم محلول شست و شو به داخل وسل ها پمپاژ شده و آب درون آنها و پساب ها به خروجی، منتقل می شود.
  • پس از ورود محلول به بخش مایع غلیظ و رقیق مایع شستشو سیرکوله شده و به سمت مخزن باز می گردد. در این مرحله کنترل دما و pH انجام شود.
  • در این مرحله پمپ از کار ایستاده و ممبران ها می بایست بسته به میزان رسوب 10 الی 15 ساعت در ماده شست و شو غوطه ور باقی بمانند. در صورتی که این مدت زمان طولانی باشد توصیه می شود برای جلوگیری از رسوب ماده شست و شو اقدام به سیرکوله آرام ماده نمایید.
  • پس از مرحله غوطه وری فیلتر ممبران صنعتی می بایست مایع شست و شو با فشار بالا پمپاژ شود تا تمامی رسوبات از بین رود.
  • مرحله آخر پمپاژ آب خالص به داخل سیستم پمپاژ می باشد.

نکات شست و شوی فیلتر ممبران صنعتی

  • توصیه می شود فیلتر ممبران صنعتی به صورت جدا گانه شست و شو شود.
  • در صورت وجود حجم بالای آلودگی در فیلتر ممبران صنعتی و تغییر رنگ مایع شست و شو اقدام به تعویض مایع نمایید.
  • میزان Ph محلول شست و شو بررسی شده و در صورت کاهش 0.5 درصدی اقدام به اضافه نمودن هیدروکسید سدیم و در شرایط عکس اسید نمایید.

زمان تعویض فیلتر ممبران صنعتی

در صورت رعایت تمامی اصول شست و شو و نگهداری فیلتر ممبران صنعتی به طور میانگین عمر بهترین فیلتر ممبران 2 تا 4 سال است و به دلیل فیلتر مصرفی بودن فیلتر ممبران صنعتی پس از اتمام می بایست اقدام به تعویض آن نمود. تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی بایستی توسط کارشناس حرفه ای صورت گیرد تا آسیبی به غشای فیلتر و پرشروسل ها وارد نشود.

پرشر وسل ممبران

پرشر وسل فیلتر ممبران صنعتی به محفظه ای گفته می شود که با قرار گیری ممبران در درون آن و افزایش فشار آب موجب می شود آب تصفیه شود. پرشر وسل ها با توجه به فشار در سه نوع برای نانو فیلتراسیون ها، آب های لب شور و آب شور دریا ارائه می شود. فیلتر های ممبران، داخل محفظه ای شبیه به لوله قرار دارند، که نام آن پرشروسل است و تشکیل شده از چندین لایه نازک می باشد که به صورت مارپیچ به دور یک لوله پلاستیکی پیچیده شده اند.

ساخت فیلتر ممبران صنعتی

ساخت فیلتر ممبران از تکنولوژی های پیش رفته به شمار می رود که می بایست در آن موارد زیر لحاظ شود:

  • در ساخت فیلتر ممبران، تعداد لایه های فیلتر ممبران صنعتی بسته به مدل بسیار مهم است، اکثر برند های فیلتر ممبران در ساخت ممبران از حداقل 30 لایه غشاء استفاده می کنند.
  • این فیلتر ها درون پرشروسل ها به صورت سری (پشت سر هم) قرار می گیرند.
  • تعداد فیلتر ممبران صنعتی در دستگاه ها با توجه به ظرفیت دستگاه و نوع آب ورودی می تواند متفاوت باشد.

برندها یا تولید کنندگان فیلتر ممبران صنعتی

از معروف ترین تولید کنندگان فیلتر ممبران صنعتی که محصول خود را در قالب برند های مختلف ارائه می دهند می توان موارد زیر را نام برد.

برند های فیلتر ممبران صنعتی
فیلتر ممبران آمریکایی filmtec فیلتر ممبران چینی vontron
لوگو filmtec لوگو ونترون (vontron)
اطلاعات بیشتر اطلاعات بیشتر
فیلتر ممبران چینی keensen فیلتر ممبران ژاپنی toray
لوگو keensen لوگو toray 
اطلاعات بیشتر
فیلتر ممبران ژاپنی csm
لوگو csm
اطلاعات بیشتر

نکات نگهداری فیلتر ممبران

  • پس از اولین استفاده از فیلتر ممبران صنعتی باید سطح فیلتر همیشه مرطوب باشد.
  • پیش تصفیه می بایست به گونه ای باشد که کدورت آب ورودی به فیلتر ممبران صنعتی کم تر از 5 میکرون باشد.

نکات خرید فیلتر ممبران

  • نوع دستگاه آب شیرین کن یا تصفیه آب صنعتی در انتخاب و خرید فیلتر ممبران صنعتی بسیار تاثیر کذار خواهد بود.
  • با توجه به این که برند دستگاه تصفیه آب برای کدام کشور است در قیمت و کیفیت ممبران تاثیر گذار می باشد.
  • ابعاد فیلتر ممبران صنعتی با توجه به دستگاه و نوع کارایی تعیین می شود.
  • متریال ساخت غشا که از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در قیمت نهایی فیلتر ممبران صنعتی بسیار تاثیر گذار می باشد.

کاربرد فیلتر ممبران صنعتی

فیلتر ممبران صنعتی در صنایع مختلفی که نیاز به آب با خلوص بالا دارند، استفاده می شود که به عنوان مثال می توان به صنایع مرتبط با مواد غذایی، هم چون آبمیوه سازی، آب شرب، صنایع لبنی و بویلر ها اشاره نمود.

قیمت فیلتر ممبران صنعتی

خرید و فروش فیلتر ممبران صنعتی می بایست توسط کارشناسان مجرب انجام شود. جهت خرید فیلتر ممبران ایرانی و خارجی همچنین اطلاع از قیمت فیلتر ممبران صنعتی از جمله قیمت فیلتر ممبران Ro و غیره با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

ممبران ها اصولا از یک لایه پلی استری، یک لایه تقویت کننده پلی سولفون و یک لایه پلی آمیدی تشکیل شده اند، که به دور یک محور استوانه ای پیچیده اند.

ممبرانی که مدتی از زمان استفاده آن گذشته یا خراب شده باشد را نمی توان مجددا مورد استفاده قرار داد.

فیلتر ممبران قادر به تحمل دمای 45 درجه سانتی گراد می باشد و دمای بالاتر از میزان ذکر شده به فیلتر ممبران آسیب می رساند.

در زمان خاموشی دستگاه، به هیچ عنوان نباید فیلتر ممبران خشک شود، زیرا موجب رشد میکروارگانیسم ها می شود. در این زمان باید فیلتر ممبران را، در محلول نگهدارنده مخصوص قرار دهید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: