موتور تک سیلندر

فروش موتور تک سیلندر

سیلندر محفظه ای استوانه ای شکل است، که احتراق داخل آن انجام می شود. موتور تشکیل شده از سیلندر، پیستون و شافت انتقال حرکت است و حرکت گردشی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می کند.

موتور تک که دارای یک سیلندر است نسبت به موتور های دیگر کوچک تر می باشد و در نتیجه نیروی کمتری می تواند تولید کند. از این موتورها برای وسایلی که به توان کم نیاز دارند استفاده می شود.

موتور تک سیلندر

موتور تک بنزینی و یا موتور تک دیزلی انتخاب مناسبی برای جایگزینی الکتروموتور ها در زمانی که جریان برق وجود ندارد می باشد. در موتور های بنزینی که از جمله موتور های احتراق داخلی هستند مشتعل شدن سوخت به کمک جرقه انجام می شود در حالی که در موتور های دیزلی این فرآیند به کمک هوای فشرده شده همراه با دما و فشار معین صورت می گیرد.

اولین موتور بنزینی به دست نیکولاس آگوست اتو در سال 1876 ساخته شد. طراحی موتور های بنزینی بصورتی است که نیروی محرکه خود را از احتراق سوخت درون سیلندر بدست می آورند. در اکثر موتور های بنزینی، سوخت و هوا قبل از ورود به سیلندر با هم ترکیب شده سپس وارد محفظه احتراق می شوند، این فرآیند در قسمتی بنام انژکتور انجام می شود و با توجه به هزینه های بالای نصب انژکتور در موتور های تک سیلندری معمولا از کاربراتور استفاده می شود.

انواع موتور تک سیلندر پمپ

موتور تک سیلندر بنزینی
  • موتور تک سیلندر بنزینی دو زمانه
  • موتور تک سیلندر بنزینی چهار زمانه
موتور تک سیلندر دیزلی
  • موتور تک سیلندر دیزلی دو زمانه
  • موتور تک سیلندر دیزلی چهار زمانه

بیشتر موتور سیکلت ها نیز از همین موتور ها استفاده می کنند و نیز روی اکثر دستگاه ها از همین موتور ها تک سیلندر نصب می شود. این موتور ها به جهت راندمان و کارایی بالا و خوب و نیز طول عمر مفید دارای طرفداران زیادی هستند.

نحوه عملکرد موتور تک سیلندر

برای اینکه با طرز کار موتور تک سیلندر آشنا شوید، لازم است قطعات آن را بشناسید، به جز باک، فیلتر هوا و مخزن روغن قطعات اصلی داخل موتور تک سیلندر شامل، میل لنگ، سیلندر، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، شاتون، شمع و سوپاپ ها می شود، که اصلی ترین قطعات یک موتور پمپ می باشد. حرک میل لنگ با کمک پیستون که به آن وصل می باشد، به وسیله احتراق کامل به حرکت در می آید.

چهار عمل اصلی در موتور تک سیلندر
  • مکش: پیستون از بالا حرکت رو به پایین خود را شروع می کند که در این هنگام سوپاپ باز می شود و مقدار مشخصی سوخت و هوا وارد سیلندر می گردد. در انتهای این زمان سوپاپ بسته می شود و هوای خاص داخل سیلندر حبس می شود.
  • تراکم: موتور تک سیلندر چهار زمانه دارای دو سوپاپ می باشد، یکی سوپاپ ورودی می باشد که از آن سوخت و هوا وارد شده و دیگری سوپاپ خروجی می باشد که از آن دود حاصل شده از انفجار خارج می شود. در این مرحله سوپاپ از پایین به بالا حرکت می کند و نیز هر دو سوپاپ بسته می باشد، هوای داخل سیلندر متراکم می شود و بر اثر این تراکم حرارت هوای داخل سیلندر به شدت افزایش می یابد.
  • انفجار: بعد از مرحله تراکم با جرقه ای که شمع ایجاد می کند (به طور معمول موتور های بنزینی از شمع های با ولتاژ بالا برای جرقه استفاده می کنند. این شمع ها با توجه به طراحی می توانند بصورت مغناطیسی یا کویل باشند) که حاصل این انفجار پرتاب شدن پیستون به سمت پایین می باشد که نتیجه آن حرکت خواهد بود.
  • تخلیه: در این مرحله پیستون به سمت بالا حرکت می کند و سوپاپ تخلیه دود باز می شود و دود حاصل از انفجار خارج می شود، همان دودی که نهایتا از اگزوز خارج می شود.

در هر سیکل که این چهار مرحله تکرار می شود، دوباره میل لنگ به حرکت در می آید. در موتور های دو زمانه، این سیکل در دو مرحله تراکم و انفجار انجام می شود به این صورت که مرحله مکش و تراکم با هم و مرحله انفجار و تخلیه با هم رخ می دهد. در نتیجه در هر بار فرآیند، چرخش میل لنگ یکبار است و به همین دلیل سرعت موتور های دو رمانه بیشتر و قدرت آنها کمتر می باشد. نکته دیگر در موتور های دوزمانه، ورود روغن به پیستون است که باعث غلیظ تر شدن دود می شود.

مشخصات فنی موتور تک سیلندر بنزینی

مشخصاتی که در هنگام خرید موتور تک بنزینی باید به آن توجه کرد:

  • قدرت موتور
  • حجم موتور
  • گشتاور
  • قطر پیستون
  • میزان مصرف سوخت
  • ظرفیت باک

مشخصات فنی موتور تک بنزینی

محاسبه توان موتور تک سیلندر بنزینی

تفاوت قیمت در موتور های تک سیلندر متناسب با توان آن می باشد. برای محاسبه توان از واحد اسب بخار استفاده می شود که عبارت است از:

RMP*T/5252 = W (hp)

در فرمول فوق RPM دور بر دقیقه موتور، T گشتاور تولیدی موتور و عدد 5252 ثابت واحد رادیان بر ثانیه است.

تفاوت موتور بنزینی و دیزلی

مکانیزم عملکرد یک موتور بنزینی با دیزل فرق دارد با این حال که قطعات موتور بنزین و دیزل با یکدیگر مشترک است و هر دو چرخه بالا را تکرار می کنند. مهم ترین و اساسی ترین تفاوت این دو موتور پمپ در نوع سوخت آنها می باشد. در موتور نوع دیزلی با افزایش فشار و گرم شدن ماده سوختنی احتراق انجام می شود ولی این عمل در موتور نوع بنزینی به وسیله جرقه شمع صورت می گیرد. در موتور بنزینی هوا و سوخت مکش می شود و هردو با هم متراکم می شوند و بر اثر جرقه شمع انفجار رخ می دهد اما در موتور نوع دیزل ابتدا هوا مکش می شود، در مرحله بعدی هوا متراکم شده و در مرحله آخر گازوئیل به هوا متراکم شده اضافه می شود و افزایش فشار و دما باعث ایجاد انفجار می شود.

خنک کاری موتور بنزینی

موتور های بنزینی هم به صورت هوا (فن) و هم بصورت سیال (رادیاتور) قابلیت خنک کاری را دارند. سیال خنک کننده معمولا آب می باشد که با ترکیباتی همچون اتیلن گلیکول یا پروپلین گلیکول ترکیب می شود. از ویژگی های این ترکیب ها می توان به جلوگیری از خورندگی، دارای روان کننده برای مراقب از پمپ و بلبرینگ ها و پایین بودن دمای انجماد و بالا بودن دمای جوش آنها نسبت به آب می باشد.

کاربرد موتور تک سیلندر
  • این موتور ها به دلیل ساختار ساده در بسیاری از تجهیزات اعم از ماشین آلات کشاورزی، کمپکتورها، اره برقی و غیره قابل استفاده هستند.
  • از کاربرد های دیگر موتور های تک سیلندر می توانیم به کوپل کردن آنها با ژنراتور های موجود، متناسب با توان موتور و استفاده از خروجی برق آنها برای تامین برق مورد نیاز برای جوشکاری و یا استفاده در مکان هایی که برق وجود ندارد برای تامین برق اشاره کرد.

مزایای موتور تک سیلندر

  • موتورهای تک سیلندر به دلیل ابعاد و اندازه کوچک و بازدهی بالا می توانند انتخاب مناسبی برای مکان هایی با محدودیت فضا باشند.
  • باتوجه به ساختار ساده این موتور ها تعمیر و نگهداری این موتور ها همچنین تامین قطعات مورد نیاز مصرفی در موتورهای تک سیلندر راحت تر از موتور های چند سیلندر می باشد.

faq

موتور تک سیلندر به وسیله مجموعه ای از کارکرد سیلندر به همراه پیستون و شافت، حرکت دورانی پیستون را به حرکت جنبشی تبدیل می کند و نیروی مورد نیاز از طریق فعل و انفعالات شیمیایی حاصل از سوخت فسیلی به دست می آید.

موتور تک سیلندر در ماشین آلات متنوع بخش های مختلف صنعت از جمله بخش کشاورزی (پمپ آب، تیلر، دستگاه سم پاش، اره برقی، علفچین)، بخش عمرانی (ماله موتوری، کاتر آسفالت بر، کمپکتور، بتونیر) و دیگر ماشین آلات صنعتی از قبیل ژانراتورهای تک فاز و کارواش خانگی قابل استفاده می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: