دیتالاگر و رکوردر

دیتالاگر چیست؟ (ثبت کننده اطلاعات)

دیتالاگر یا رکوردر یا ثبت کننده اطلاعات، یک تجهیز الکترونیکی جهت ذخیره اطلاعات خروجی از تجهیزات اندازه گیری (ابزار دقیق) صنعتی در یک دوره زمانی مشخص می باشد. این تجهیز انواع و کاربردهای متنوعی دارد که بسته به کاربرد مصرف کننده و مشاوره کارشناس فروش مدل مناسب کاربر انتخاب و پیشنهاد می گردد.

انواع دیتالاگر

رکوردر یا ثبت کننده اطلاعات در انواع زیر قابل ارائه می باشد:

  1. ثبت کننده اطلاعات پرتابل
  2. دیتالاگرهای USB
  3. رکوردرهای کاغذی
  4. رکوردرهای گرافیکی و نموداری

دیتالاگینگ چیست؟

فرآیند دیتالاگینگ، شامل جمع آوری و ذخیره دیتا در یک دوره زمانی مشخص به منظور آنالیز یک فرآیند مشخص و یا ثبت کردن یک سری اتفاقات و فعالیت هایی که دیتا بیس هستند در یک سیستم، شبکه و یا محیط IT صورت می پذیرد.

عملیات دیتالاگینگ یا ثبت اطلاعات را می توان بصورت دستی توسط مشاهدات انسانی نیز انجام داد. اما استفاده از یک دیتالاگر الکترونیکی موثرتر می باشد و دقت بالاتر و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به ثبت بصورت دستی دارد. دیتالاگر همه این کارها را با یک هزینه مقرون به صرفه انجام می دهد.

شرح انواع دیتالاگر و ثبت کننده اطلاعات

دیتالاگرهای پرتابل

دیتالاگر پرتابل

این دیتالاگرها پرتابل هستند و قابل استفاده با تجهیزات اندازه گیری قابل حمل می باشند.

دیتالاگر  USB

دیتالاگر  USB

این دیتالاگرها به راحتی به پورت USB کامپیوتر متصل شده و اطلاعات را جهت ذخیره دائمی به کامپیوتر منتقل می کنند.

دیتالاگر یا رکوردر کاغذی
دیتالاگر کاغذی

درون این رکوردرها یک رول کاغذی قرار می گیرد و امکان پرینت دیتا ثبت شده در لحظه وجود دارد.

دیتالاگر یا رکوردر گرافیکی و نموداری

دیتالاگر یا رکوردر گرافیکی و نموداری

رکوردرهای گرافیکی اطلاعات را در خود ذخیره می کنند و امکان ارائه انواع نمودارهای گرافیکی را برروی صفحه نمایش خود برای کاربر فراهم می کنند.

بعضی از دیتالاگرهای تولید شده توسط یک برند خاص، فقط قابلیت استفاده و اتصال به تجهیزات ابزار دقیق همان برند را دارد و امکان اتصال به ابزاردقیق برند های دیگر را ندارد. تعدادی از دیتالاگرها علاوه بر قابلیت ثبت اطلاعات همزمان سنسور ابزار دقیق نیز دارند و کار اندازه گیری و ثبت اطلاعات را با هم انجام می دهند که نمونه آن در بخش تجهیزات اندازه گیری پرتابل در این سایت معرفی شده است.

اکثر دیتالاگر ها و یا رکوردرها، از طریق یک کابل ارتباطی مثل کابل RS232 و یا USB و همچنین ارتباط شبکه ایی مثل RS485 امکان اتصال به کامپیوتر و PLC و انتقال اطلاعات به این تجهیزات را دارند. بعضی از دیتالاگرها علاوه بر حافظه داخلی خود استفاده از کارت حافظه SD CARD را نیز پشتیبانی می کنند.

رکوردرهای گرافیکی و یا کاغذی اکثرا با تعداد کانال های ورودی آن شناخته می شوند، مثلا رکوردر 2 کاناله، 4 کاناله، 8 و 12 کاناله. این کانال ها معرف قابلیت پذیرش ورودی دیتا از انواع ابزار دقیق می باشند و ورودی های معتبر ابزار دقیق مثل سیگنال های دیجیتال و سیگنال های آنالوگ نظیر 4-20 mA ،0-10V و همچنین  ترموکوپل و RTD و غیره را ساپورت می کنند. رکوردها یا ثبت کننده های اطلاعات یک سری خروجی را نیز برای کاربر فراهم می کنند نظیر خروجی آلارم رله ایی و ترانزیستوری و خروجی شبکه RS485 ،ETHERNE و USB.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد عسکرزاده
ارسال شده در : یکشنبه 30 آبان 1400

سلام، در مورد یک کار تحقیقاتی که در خصوص پردازش سیگنال جریان هست راهنمایی می خواستم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 30 آبان 1400

سلام جناب عسکرزاده عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.