پمپ پریستالتیک

پمپ پریستالتیک یا غلتکی چیست؟

پمپ پریستالتیک که نام دیگر آن پمپ غلتکی می باشد جزء پمپ های جا به جایی مثبت محسوب می شود. در این پمپ ها یک لوله یا تیوپ انعطاف پذیر وجود دارد که سیال در آن به کمک چندین غلطک، کفشک یا جراوبک به جریان در می آید. از مزایای پمپ های پریستالتیک عدم تماس سیال با محیط بیرون و در نتیجه عدم ورود آلودگی به سیستم می باشد. میزان استهلاک در پمپ های پریستالتیک حداقل می باشد زیرا سیال تنها با جداره داخلی لوله در تماس است و نیاز به استفاده از پکینگ، آب بند، شیرآلات و یا اورینگ نمی باشد.

از جمله کاربری های این محصولات می توان به انتقال، تزریق و فیلتراسیون مایعات شکننده و حساس، سیالات ترکیبی، سیالات ساینده یا خورنده، سیالات نامطبوع یا آلوده کننده اشاره نمود.

پمپ شلنگی چیست؟

به پمپ پرستالتیک بزرگ دارای فشار بالا، که برای پمپاژ سیالات با ذرات ساینده استفاده می شود، پمپ پریستالتیک شلنگی (Peristaltic Hose Pump) گفته می شود. پمپ پریستالتیک شلنگ قابلیت تأمین دبی حداکثر تا 50 متر مکعب در ساعت و فشار 16 بار را دارا هستند. برای کاهش سایش شلنگ توسط غلطک و همچنین تبادل حرارت و کاهش دما، محفظه پمپ های پریستالتیک شلنگی را پر از روغن می کنند. در پمپ های شلنگی فشار پایین از غلطک و در پمپ های شلنگی فشار بالا از کفشک استفاده می شود.

در انتخاب پمپ های پریستالتیک به این نکته باید توجه کرد که جنس لوله یا شلنگ پمپ به لحاظ ساختار شیمیایی با نوع سیال پمپ شونده مطابقت داشته باشد. همچنین شلنگ یا لوله علاوه بر خاصیت ارتجاعی بودن باید در مقابل با سایش نیز مقاوم باشد. به طور مثال موادی همچون PTFE و PVDF مقاومت خوبی در مقابل با خورندگی توسط مواد شیمیایی دارند اما قابلیت انعطاف پذیری آنها پایین است، در پمپ های پریستالتیک عمدتا از پلی یورتان، PVC، سیلیکون و ترکیب پلی پروپیلن و EPDM در متریال شلنگ ها استفاده می شود که ترکیب پلی پروپیلن و EPDM بالاترین مقاومت در مقابل خورندگی مواد شیمیایی و خستگی را دارد.

اجزاء پمپ پریستالتیک شلنگی

  1. الکتروگیربکس
  2. حلقه آب بندی
  3. براکت نصب فلنج
  4. کاسه نمد
  5. محفظه پمپ
  6. روتور
  7. پوسته پمپ
  8. شیشه روئیت
  9. شلنگ
  10. کفشک
  11. فلنج

 اجزاء پمپ پریستالتیک شلنگی

شلنگ پمپ های پریستالتیک

شلنگ پمپ های پریستالتیک به عنوان یکی از مهم ترین اجزای پمپ پریستالتیک از سیلیکون، تایگون، وایتون، epdm، nr، nbr، csm و سانتوپرن تشکیل شده که با توجه به سیال انتقالی متریال شلنگ این پمپ ها انتخاب می شود.

مشخصات فنی پمپ پریستالتیک

فروش انواع پمپ پریستالتیک آزمایشگاهی و پمپ پریستالتیک صنعتی در هایپر صنعت فامکو انجام می شود و کارشناسان این شرکت قادر به ارائه تمام مشخصات فنی پمپ پریستالتیک در قالب مدل های مختلف می باشند.

انواع پمپ پریستالتیک

  • پمپ شلنگی (Hose Pump)
  • پمپ خارج از مرکز 360 درجه ای (360 Degree Eccentric)
  • پمپ تیوپی (Tube Pump)

معرفی برخی از مدل ها

در ادامه به شرح هر یک از مدل های پمپ پریستالتیک می پردازیم:

پمپ پریستالتیک سری بیسیک (Basic)

 پمپ پریستالتیک سری بیسیک Basic

در این نوع پمپ پریستالتیک که جز پمپ های ارزان می باشد، کاربر فقط می تواند بر روی گردش موتور پمپ ( فرمان آغاز به گردش و ایست)، کم و زیاد کردن گردش موتور و جهت گردش، مدیریت نماید.

پمپ پریستالتیک سری دیسپنسر (Dispencer)

 پمپ پریستالتیک سری دیسپنسر (Dispencer)

این نوع درایو می تواند برای تقسیم کردن یا همان دیسپنسینگ برای خطوط تولید و یا تکرار یک عمل جابجایی دقیق برنامه ریزی شود. در این پمپ ها درایو پمپ دارای یک مایکروپروسسور است که یک بار سایز درونی شلنگ نصب شده روی هد دستگاه را به دستگاه وارد نموده و دستگاه سرعت جابجایی مایع را نشان می دهد. همچنین کاربر می تواند بر روی گردش موتور پمپ ( فرمان آغاز به گردش و ایست)، کم و زیاد کردن گردش موتور و جهت گردش مدیریت نماید.

به طور مثال با استفاده از این پمپ ها شما می توانید به درایو آن برنامه بدهید که در هر دقیقه 6 بار آغاز به کار کند و هر بار 17 میلی لیتر محلول را در زمان 7 ثانیه جابجا نماید و پس از جابجایی مایع موتور دستگاه نیم دور معکوس می شود تا مایع از نازل نشت نداشته باشد و 3 ثانیه مکث نماید تا ظرف زیر نازل تعویض شود.

پمپ پریستالتیک سری فلو ریت (Flow Rate)

 پمپ پریستالتیک سری فلو ریت Flow Rate

در این پمپ ها درایو پمپ دارای یک مایکروپروسسور است که یک بار سایز درونی شلنگ نصب شده روی هد دستگاه را به دستگاه وارد نموده و دستگاه سرعت جابجایی مایع را نشان می دهد. همچنین کاربر می تواند بر روی گردش موتور پمپ ( فرمان آغاز به گردش و ایست)، کم و زیاد کردن گردش موتور و جهت گردش آن مدیریت نماید.

پمپ پریستالتیک کوچک

معمولا از این نمونه از پمپ های پریستالتیک در دستگاه ها استفاده می شود. ابعاد کوچکی داشته و نشتی در این پمپ ها وجود ندارد.

نحوه انتخاب پمپ پریستالتیک

1- در انتخاب پمپ های پریستالتیک انتخاب تیوب یا شلنگ متناسب با سیال پمپ شونده بسیار مهم است که در بالا نیز به آن اشاره شد، در جدول پایین جنس شلنگ مناسب برای برخی از مواد شیمیایی نشان داده شده است. البته باید به این نکته توجه داشت که دما و غلظت بالای سیال در انتخاب متریال مناسب شلنگ تاثیر گذار است.

جنس شلنگ مناسب برای مواد شیمیایی
مواد شیمیایی متریال مناسب با مواد شیمیایی
سدیم هیپوکلریت (Sodium Hypochlorite) EPDM
سدیم بی سولفات (Sodium Bisulfate) NR, EPDM, CSM
کلرید آهن (Ferric Chloride) NR, EPDM
دوغاب آهک (Lime Slurry) EPDM
اسید سولفوریک (Sulfuric Acid) NR, EPDM
دی‌اتیلن گلیکول (Diethylene Glycol) EPDM
اسید نیتریک (Nitric Acid) EPDM, Norprene
اسید هیدرولیک (اسید معدنی) (Hydrochloric Acid) NR, EPDM
اسید هیدروفلوئوریک (Hydrofluoric Acid) EPDM
منیزیم هیدروکساید (شیر منیزیم) (Magnesium Hydroxide) NR, EPDM
واکنش گرها و منعقد کننده ها (Reagents & Coagulants) EPDM
کاستیک سودا (سودا هیدرواکسید) (Caustic Soda) EPDM
سدیم و کلسیم کربنات (Sodium & Calcium Carbonate) NR
روغن حیوانی (Animal Fats) NBR
روغن ها و هیدروکربن ها (Oils & 21Hydrocarbons) NBR, CSM
اریتربیک اسید (Erythorbic Acid) EPDM
استون (Acetone) EPDM
محلول آب نمک (Salt Brine) NR
سدیم برمید (Sodium Bromide) Norprene
سدیم پرمنگنات (Sodium Permanganate) Norprene

فشار پمپ: پمپ های پریستالتیک از نوع جابه جایی مثبت می باشند و فشار آنها تا بی نهایت می تواند افزایش یابد، اما با توجه به مقاومت مواد بکار رفته در ساختار پمپ و توان الکتروموتور این فشار دارای محدودیت هایی می باشد.

دبی پمپ: دبی در پمپ های پریستالتیک رابطه مستقیم با سرعت دورانی غلطک ها، قطر و طول شلنگ دارد. هر چه این پارامترها بیشتر باشند پمپ های پریستالتیک دارای دبی بیشتری می باشند. همانطور که می دانیم جریان خروجی از پمپ های پریستالتیک (شلنگی) دارای تناوب می باشد که هر چه تعداد غلطک ها در این پمپ ها بیشتر باشد جریان یکنواخت تری را تولید می کنند.

در زمان خرید پمپ پریستالتیک به جریان غیر یکنواخت، پالس و مستهلک شدن تیوپ الاستومری توجه نمایید.

زمانیکه تهیه برق شهری امکان پذیر نباشد می توان از پمپ پریستالتیک 12 ولت یا 24 ولت استفاده کرد. این سری دارای دبی پایینی هستند.

کاربرد پمپ پریستالتیک

  • پمپ پریستالیتیک پزشکی: باتوجه به حساسیت بالا در صنعت پزشکی پمپ های پریستالتیک مورد استفاده در این صنعت با دبی های پایین و با دقت بسیار بالا و با خطای نزدیک به صفر استفاده می شوند.
  • پمپ پریستالیتیک آژمایشگاهی: در سیسیتم پایلوت و آزمایشگاهی از پمپ های پریستالتیک با ظرفیت پایین استفاده می شود که بسته به نیاز کاربر می تواند دیجیتال و یا آنالوگ باشد.
  • پمپ پریستالتیک صنعتی: پمپ پریستالتیک صنعتی یا موتوری با ظرفیت بالا تولید شده و قابلیت انتقالات سیالات با ویسکوزیته بالا را دارا می باشد. برای نمونه پمپ های پریستالتیک صنعتی قابلیت انتقال گل بنتونیت، انواع سس و رب را دارا می باشند.

مزایای پمپ پریستالتیک
  • در این پمپ به دلیل اینکه سیال فقط با بخش داخلی تیوپ در تماس است لذا برای جابجایی سیالاتی که نیاز به شرایط استریل دارند، سیالاتی با ذرات ساینده، سیالاتی که به تنش برش حساس بوده، سیالات خورنده، مناسب می باشند.
  • تعمیرات و نگهداری آسان
  • فاقد قطعات آب بندی و سیل
  • توانایی مکش بالا
  • قابلیت خشک کار کردن پمپ
  • در این پمپ به دلیل اینکه سیال فقط با بخش داخلی تیوپ در تماس است، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﺳﻄﻮح داﺧﻠﯽ ﭘﻤﭗ را ﺗﻤﯿﺰ کرد و از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﻄﻌﻪ ﻣﺘﺤﺮﮐﯽ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﺳﯿﺎل وﺟﻮد ﻧﺪارد، ﭘﻤﭗ ﻫﺎی ﭘﺮﯾﺴﺘﺎﻟﺘﯿﮏ ﭘﻤﭗ ﻫﺎی ارزاﻧﯽ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭼﺮا ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺷﯿﺮآﻻت، آﺑﺒﻨﺪ و ﮔﻠﻨﺪ ﻧﯿﺎزی ﻧﺪارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﻠﻨﮓ و ﯾﺎ ﺗﯿﻮب ﺗﻌﻤﯿﺮات اﯾﻦ ﭘﻤﭗ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻤﭗ ﻫﺎیدﯾﮕﺮ ارزان ﻧﻤﻮده اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭘﻤﭗ ﻫﺎی ﭘﺮﯾﺴﺘﺎﻟﺘﯿﮏ ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﺑﺮﺷﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﺳﯿﺎل وارد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺳﺘﻔﺎده زﯾﺎدی در ﭘﻤﭙﺎژ ﮐﻠﻮﯾﯿﺪﻫﺎ و ﺳﯿﺎﻻت اﺳﻼری داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

پمپ پریستالتیک ایرانی

کشور عزیزمان ایران در زمینه تولید انواع پمپ های پریستالتیک فعالیت خوبی را داشته و توانسته پمپ های پریستالتیک آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی را روانه بازار کند. با توجه به اینکه شلنگ پمپ های پریستالتیک از قطعات مصرفی به شمار می رود قطعا خرید پمپ پریستالتیک ساخت ایران از لحاظ هزینه اولیه، تعمیر و نگهداری به نفع کاربران خواهد بود.

پمپ پریستالتیک دست دوم

با توجه به قیمت اولیه پمپ پریستالتیک نو افراد بسیاری اقدام به خرید پمپ پریستالتیک دست دوم می نمایند اما توصیه کارشناسان خرید نمونه نو دستگاه است. دلیل آن نیز تفاوت فاحش در راندمان کاری در مقایسه با نمونه دست دوم می باشد.

لیست قیمت پمپ پریستالتیک

با توجه به ارائه پمپ پریستالتیک در انواع مختلف، قیمت های آن نیز با توجه به مدل درخواستی کاربر متفاوت خواهد بود، از این رو توصیه می شود جهت دریافت قیمت با کارشناسان هایپر صنعت فامکو تماس حاصل نمایید.

faq

پمپ پریستالتیک که نام دیگر آن پمپ غلتکی می باشد جز پمپ های جابجایی مثبت محسوب می شود. در این پمپ ها یک لوله یا تیوپ انعطاف پذیر وجود دارد که سیال در آن به کمک چندین غلطک، کفشک یا جاروبک به جریان در می آید.

انواع پمپ پریستالتیک شامل موارد زیر می باشد:

  • پمپ شلنگی (Hose Pump)
  • پمپ خارج از مرکز 360 درجه ای (360 Degree Eccentric)
  • پمپ تیوپی (Tube Pump)

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: