بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ دستگاهی است متشکل از چندین موتور پمپ که به شکلی موازی به یکدیگر متصل شده اند. با توجه به تغییر میزان آب مصرفی، در سیستم های پمپاژ ثابت شامل یک یا چند الکتروپمپ که دائما میزان مشخصی آب به داخل لوله ها پمپاژ می شود، ممکن است فشار آب درون لوله ها به طور ناگهانی کم یا زیاد شود. لذا برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لوله های آب، شیر آلات و احتمال قطعی آب در برخی نقاط شهر یا ساختمان در اثر نواسانات فشار آب باید این افزایش و کاهش فشار، کنترل و تنظیم شود. برای این منظور از بوستر پمپ که وظیفه ی تنظیم فشار آب مصرفی لوله ها را دارد استفاده می شود.

فامکو، تولید کننده بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ در تامین آب شرب مراکز اداری و تجاری، تفریحی و ورزشی و همچنین در صنعت کشاورزی در سیستم آبیاری تحت فشار در گلخانه ها و همچنین باغات کشاورزی با سیستم کشت صنعتی کاربرد فراوان دارد و همچنین در سیستم اطفا حریق تحت عنوان بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ آبرسانی مصرف فراوانی دارد. هایپر صنعت فامکو به عنوان تخصصی ترین مرکز مشاوره در زمینه نحوه انتخاب بوستر پمپ و فروش بوستر پمپ، بوستر پمپ آبرسانی، بوستر پمپ آتش نشانی و انواع پمپ آتش نشانی اطفاء حریق آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد.

جوایز فامکو

گروه صنعتی فامکو بزرگترین واردکننده و سازنده بوستر پمپ دارای فضای کارگاهی در حدود 3000 متر در جاده مخصوص تهران کرج تولید کننده و سازنده بهترین بوستر پمپ می باشد. جهت تامین فشار آب مورد نیاز در ساختمان های مرتفع، بیمارستان ها، استادیوم های ورزشی، صنایع کشاورزی و تغذیه ایستگاه های اطفاء حریق (بوستر آتشنشانی) همزمان تامین دبی یا آبدهی مورد نیاز در آن فشار (هد) مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بوستر پمپ قابل ارائه به شرح زیر می باشد:

  • بوستر پمپ خانگی
  • بوستر پمپ آبرسانی
  • بوستر پمپ آتش نشانی

کاتالوگ بوستر پمپ

لیست قیمت بوستر پمپ

فامکو، سازنده بوستر پمپ

هایپر صنعت فامکو به عنوان تولید کننده بوستر پمپ و با داشتن هزاران پروژه درخشان در زمینه تولید بوستر پمپ، آمادگی خود را جهت ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه تولید انواع آن اعم از آبرسانی، خانگی و آتش نشانی و همچنین دور متغیر و دور ثابت اعلام می نماید. در ادامه تصاویر برخی از نمونه های تولید شده در هایپر صنعت فامکو را مشاهده می نمایید. برندهای بوستر پمپ تولید شده توسط هایپر صنعت فامکو شامل موارد زیر می باشد:

  • بوستر پمپ با پمپ های ابارا
  • بوستر پمپ با پمپ های پنتاکس
  • بوستر پمپ با پمپ های گراندفوس
  • بوستر پمپ با پمپ های لئو
  • بوستر پمپ با پمپ های پمپیران
  • بوستر پمپ با پمپ های نوید موتور
  • بوستر پمپ با پمپ های سایر
  • بوستر پمپ با پمپ های رایان
  • بوستر پمپ با پمپ های داب
  • بوستر پمپ با پمپ های لوارا
  • بوستر پمپ با پمپ های واترفال

فامکو، سازنده بوستر پمپ

فامکو، تولید کننده انواع بوستر پمپ

فامکو، سازنده انواع بوستر پمپ

مشخصات فنی بوستر پمپ خانگی (آبرسانی) و آتش نشانی

در ادامه به شرح انواع این محصول اعم از بوستر پمپ خانگی، آبرسانی و آتش نشانی خواهیم پرداخت و مشخصات فنی هر نوع را به تفکیک شرح خواهیم داد.

پیشنهاد می گردد پیش از خرید، ویدیو ها و تصاویر پروژه های اجرا شده توسط فامکو را در انتهای این صفحه مشاهده نمایید.

فامکو نماینده رسمی بوستر پمپ پنتاکس

عموما هنگامی که آب شهری نتواند فشار مورد نیاز بلندترین واحد مصرف کننده در ساختمان با حداقل 30 Psi را تامین نماید از بوستر پمپ ها استفاده می کنیم. یک بوستر می تواند شامل تنها یک پمپ سانتریفیوژ، منبع تحت فشار، Pressure Switch، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی باشد.

بوستر پمپ چیست؟

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ

با افزایش جمعیت و رونق ساخت و ساز مجتمع های مسکونی به سختی می توان آب مورد نیاز تمام واحد های یک ساختمان خصوصا واحد های مستقر در طبقات فوقانی را تامین نمود. لذا جهت تامین فشار آب مصرفی تمامی واحدها از انواع مختلف پمپ آب خانگی استفاده می گردد. برای تامین دبی مورد نیاز مجتمع های بزرگ تجاری و مسکونی بهتر است به جای استفاده از یک پمپ از چندین پمپ که بصورت موازی به یکدیگر متصل شده اند استفاده کرد که در این مجموعه هر پمپ به تنهایی قادر به تامین تمام فشار مورد نیاز است و دبی بین پمپ ها تقسیم می شود. استفاده از چند پمپ باعث کاهش مصرف انرژی، استهلاک و هزینه نگهداری می شود.

انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

تک پمپ

  • دور ثابت
  • دور متغیر

چند پمپ

  • دور ثابت (همراه با پمپ پیشرو (جوکی پمپ) و بدون پمپ پیشرو (جوکی پمپ))
  • دور متغیر
  • دور ثابت و متغیر

بوستر پمپ تک پمپه جهت مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در آبرسانی و مصارف صنعتی کاربرد دارد. این نوع بوستر پمپ ها کاملا یکپارچه بوده و برای استفاده از آن کافی است که کلکتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی آن به شبکه مصرفی متصل شوند و برق مورد نیاز آن نیز از تابلوی کنترل فرمان تامین می گردد.

بوستر پمپ دور متغیر (دبی متغیر)

با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز در بوستر پمپ دور متغیر، قابلیت تنظیم سرعت گردش پمپ با استفاده از اینورترهای تابلو فرمان فراهم می شود. استارت آنی پمپ از جمله معایب پمپ ها بوده که باعث کاهش عمر آن و افزایش لرزش های پمپ می شود، اما در بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر به دلیل سیستم راه اندازی نرم الکتروپمپ این مسئله حل شده است. بوستر پمپ های دور متغیر از نظر شکل ظاهر با بوستر پمپ های دور ثابت، یکسان بوده، در این نوع سیستم تغییرات در تابلو برق ایجاد شده است. این تغییر استفاده از (اینورتر) دستگاه کنترل دور است. سیستم دبی و فشار مورد نیاز انتخاب شده را توسط تغییر سرعت الکتروموتور ایجاد می کند. همچنین شایان ذکر است در سیستم کنترل یک مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر، همواره مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق بوستر پمپ از مهمترین بخش های آن محسوب می شوند.

این بوستر پمپ ها دارای سیستم درایو فرکانس متغیر VDF بوده و قادر است سرعت دورانی پمپ را با توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد.

دستگاه اینورتر دارای قابلیت برنامه نویسی است و می توان برای آن برنامه ای مناسب شرایط تعریف کرد. استفاده از اینورتر کاهش مصرف برق و هزینه های مربوط به نگهداری و استهلاک پمپ را در بردارد. ثابت ماندن فشار و حذف ضربات هیدرولیکی نیز از مشخصه های این سیستم است. گفتنی است، هزینه تهیه این سیستم نسبت به سیستم دور ثابت بالاتر است ولی در طول زمان با هزینه مربوط به نگهداری و مصرف برق آن برابری می کند.

بوستر پمپ دور ثابت

در بوستر پمپ دور ثابت، پرشر سوییچ نصب شده روی آن، به پمپ ها به صورت نوبتی فرمان می دهد تا بر حسب نیاز خطوط لوله را تامین نمایند. در این نوع بوستر پمپ، هر پمپ با دیگری دارای 0.5 بار اختلاف فشار می باشد تا بتواند دبی و فشار مدار بوستر پمپ را در بهترین حالت تامین کند. در این بوستر پمپ ها با استفاده از پرشرسویچ های نصب شده بر روی پوستر امکان فرمان نوبتی پمپ ها بر اساس نیاز موجود در خطوط لوله فراهم می گردد.

بزرگترین تفاوت بوستر پمپ ها در این دو دسته هوشمند بودن دسته دور متغیر است. در این دسته، ازاینورتر و سنسور مخصوصی برای دریافت اطلاعات و به کار انداختن پمپ ها استفاده می شود. بدین صورت که اگر در ساختمانی تنها تعدای از شیرها باز شوند، پمپ با حداکثر سرعت و توان خود کار نمی کند و به اندازه مصرف ساختمان میزان فشار را تعیین می کند. همچنین هر قدر مصرف ساختمان زیادتر یا کمتر شود، سنسور آن را محاسبه و به تابلو فرمان هوشمند فرستاده و از آنجا سرعت و قدرت پمپ و یا پمپ ها کاهش و یا افزایش می یابد. اما در بوستر پمپ های دور ثابت این عمل دیده نمی شود.

بسیاری از بوستر پمپ های دور ثابت با اتوماتیک و منبع های تحت فشار معمولی طراحی و ساخته می شوند و فقط توسط یک تابلو فرمان نیمه هوشمند کنترل می شوند. به طوری که پمپ اول در حداکثر قدرت به کار افتاده و آب مورد نیاز را تامین می کند و اگر این فشار کم بود پمپ بعدی نیز با حداکثر قدرت به راه می افتد.

واضح است که تمرکز و تاکید ما بر روی بوستر پمپ های کاملا هوشمند و دور متغیر هست. این گونه پمپ ها برق بسیار کمتری مصرف کرده و استهلاک بسیار کمتری داشته و صدای آنها بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است.

مزایای بوستر پمپ دور متغیر نسبت به دور ثابت
  • ثابت بودن کامل فشار سیستم که شاخصه اصلی بوستر پمپ های دور متغیر است.
  • بوستر پمپ دور متغیر بنا به دلایل زیر به منبع دیافراگمی نیاز ندارد:
    • حذف ضربه قوچ در شبکه مصرف به دلیل روشن و خاموش نشدن آنی الکترو پمپ ها
    • معادل بودن مقدار آب پمپاژ شده بوسیله بوستر پمپ ها با میزان آب مصرفی
    • ثابت بودن کامل فشار سیستم و عدم نیاز به ذخیره سازی آب در حد فاصل دو فشار در مقایسه با بوستر پمپ های دور ثابت
  • کاهش فضای اشغال موتور خانه با حذف منبع دیافراگمی
  • کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکترو پمپ ها
  • افزایش عمر مفید بوستر پمپ و اجزا تشکیل دهنده آن
  • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
  • کاهش هزینه های مستمر برق مصرفی تا ۳۰% بدلیل متناسب بودن شدت جریان برق مصرفی با دور الکتروموتور و حذف شدن جریان راه اندازی در مقایسه با بوستر پمپ های دور ثابت به هنگام روشن شدن آنی الکترو پمپ ها
  • دارای سیستم حفاظتی یکپارچه و ایمن

بوستر پمپ آتش نشانی

امروزه با افزایش تراکم ساخت و ساز در شهرها واجرای پروژه های بلند مرتبه، ارتقاء سطح ایمنی در دستور کار مناطق مختلف شهرداری قرار گرفته که از جمله مهمترین این بخش ها استفاده از سیستم های هشدار و اطفای حریق می باشد.

فیلم معرفی بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از کاربران وجود داشته باشد که بوستر پمپ آتش نشانی چیست و چگونه عمل می کند. از جمله مهمترین بخش ها در سیستم نوین شهرنشینی استفاده از سیستم هشدار و اطفای حریق مانند پمپ آتش نشانی اطفاء حریق می باشد. بوستر پمپ آتش نشانی اطفاء حریق با فشار بالا در مدار قرار گرفته و آب مورد نیاز شبکه اطفاء حریق را تامین می کنند. به دلیل کم کارکرد بودن بوستر پمپ آتشنشانی، خطر گیرپاژ پمپ ها وجود دارد لذا با استفاده از مدار فرمان امکان استارت دوره ای پمپ ها (بازه های زمانی 15 روزه به مدت 15 ثانیه) جهت پیش گیری این مسئله فراهم می گردد. برای مثال بوستر پمپ آتش نشانی پمپیران یکی از انواع پمپ آتش نشانی ساختمان است که کارایی بسیار مناسبی داشته و می تواند در سیستم اطفاء حریق ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد.

بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی

اجزای بوستر پمپ

نحوه آرایش پمپ ها در بوستر پمپ آتش نشانی

مطابق با استاندارد NFPA هر پمپ باید قادر به تامین تمام دبی باشد (یک پمپ تامین دبی و دیگری به عنوان رزرو) و تنها وقتی که دبی از GPM 5000 بیشتر باشد با تایدیه مقام قانونی، می توان سه پمپ اصلی به کار برد. مطابق با استاندارد اروپایی (EN12845) بوستر پمپ آتش نشانی هرگز دارای بیشتر از سه پمپ اصلی نباید باشد.

چیدمان پمپ آتش نشانی می تواند به صورت هفت روش زیر باشد:

تک پمپه

  1. یک الکترو پمپ
  2. یک دیزل پمپ

دو پمپه

  1. دو الکترو پمپ
  2. یک الکترو پمپ و یک دیزل پمپ
  3. دو دیزل پمپ

چند پمپه

  1. یک الکترو پمپ و دو دیزل پمپ
  2. سه دیزل پمپ
  3. یک الکترو پمپ و یک دیزل و یک جوکی پمپ

در بوستر پمپ های چند پمپه حداکثر یک الکترو پمپ وجود دارد و سایر پمپ ها دیزلی خواهد بود. جوکی پمپ می تواند در کنار هر کدام از این انواع قرار بگیرد.

اجزاء بوستر پمپ

بوستر پمپ از اجزاء مختلفی تشکیل شده است:

  1. پمپ ها
  2. بخش مکش
  3. بخش دهش
  4. شاسی اصلی

سایر اجزای اصلی

  • بوستر پمپ های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دورثابت منبع دیافراگمی پرشرسوئیچ ها حداقل و حداکثر فشار تشکیل می دهند.
  • بوستر پمپ های دور متغیر عبارتند از تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر
  • الکترو پمپ: در اکثر قریب به اتفاق بوستر پمپ ها از الکترو موتور به عنوان موتور محرک پمپ استفاده می شود.

مکش

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله ای است که به واسطه شیرآلات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها خروجی مخزن ذخیره آب متصل می گردد و شیرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از:

  • شیر قطع و وصل
  • صافی
  • لرزه گیر
  • فلنچ
  • مهره ماسوره

بخش دهش بوستر پمپ

بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور لوله ای است که به وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل می شود. شیرآلات این بخش عبارتند از:

  • شیر یک طرفه
  • لرزه گیر
  • فلنچ مهره ماسوره

الکتروپمپ

  • الکتروپمپ مجموعه الکتروموتور سه فاز یا تک فاز 50 یا 60 هرتز، واسطه و پمپ سانتریفیوژ افقی یا عمودی طبقاتی است. در زیر نمای برش خورده یک پمپ سانتریفیوژ استیل عمودی طبقاتی Grundfos به همراه الکتروموتور و واسطه نشان داده شده است.

شماتیک بوسترپمپ

اجزا و شماتیک بوستر پمپ

مخزن دیافراگم بوستر پمپ

آب سیالی است با درصد تراکم نزدیک به صفر و بطور عملی غیر قابل تراکم از آنجا که درخطوط پمپاژ همواره می بایست تداوم جریان سیال برقرار باشد تا عمل ازدیاد فشار و انتقال توسط پمپ انجام گیرد و با توجه به غیر قابل تراکم بودن آب تا بخشی از سیستم پمپاژ بصورت ارتجاعی قابلیت جذب انرژی بصورت فشار یا کشش را دارا باشد. مخازن دیافراگمی این قابلیت را دارند که آب را تحت فشار معینی ذخیره نموده ودر صورت نیاز دوباره آن را به سیستم باز گردانند. تحت فشار بودن دائمی سیستم پمپاژ می تواند عملکرد صحیح پرشر سوئیچ را نیز تضمین نماید. تحقیقات نشان می دهد که وجود مخزن دیافراگمی در جلوگیری از بوجود آمدن تنش های بزرگ در اثر پدیده ضربه قوچی آب موثر است.

از سوی دیگر، برای جلوگیری از ازدیاد روشن و خاموش شدن پمپ ها سعی می شود حجم مخزن دیافراگمی را قدری بزرگتر از حداقل مورد نیاز برای نگهداری فشار انتخاب نمود، تا مصارف کوچک از محل ذخیره مخزن تامین گردد و سپس درصورت نیاز به مقادیر بیشتر آب مورد نیاز تامین شده و ضمنا آب تخلیه شده از مخزن نیز دوباره جایگزین شود. هر چند این وظیفه را می توان به پمپ جوکی نیز محول نمود تا مصارف کوچک را پاسخگو باشد اما به دلایلی که ذکر شد ترکیبی از پمپ جوکی و مخزن دیافراگمی توصیه می شود که باعث جلوگیری از روشن و خاموش شدن های مکرر پمپ های اصلی گردد. در بوسترپمپ هایی که از کنترلر برای کنترل کارکرد بوستر پمپ استفاده می شود، حجم مخازن دیافراگمی مورد نیاز کمتر از حجم محاسبه شده خواهد بود. چرا که کنترلر با برنامه ریزی صحیح می تواند بخشی از عملکرد مخزن دیافراگمی را پوشش دهد. این منبع به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتوردهش بوستر پمپ متصل می گردد و فقط در بوستر پمپ های دور ثابت مورد استفاده قرارمی گیرد.

منابع انبساط معمولا بصورت دیافراگمی هستند بطوریکه آب تحت فشار وارد دیافراگم لاستیکی شده و از طرف دیگر هوای درون مخزن با فشار معمولا 2 تا 2.5 بار قرار دارد که متراکم شده و ایمپالس آب درون سیستم را جذب می کند. این تانک ها بهنگام وصل و قطع شدن بوستر پمپ ضربه آب درون لوله را جذب می کنند. بهتر است هر 6 ماه فشار هوای درون مخزن بازبینی شود. حجم تانک های انبساط از روی دبی Q و فشار cut in پرشر سوئیچ تعیین می شود. تا حجم منبع 450 لیتری از نمودار های زیر استفاده می کنیم. این حجم باید بگونه ای طراحی شود که به هنگام خاموش شدن بوستر پمپ فشار آب را پشت لوله ها تامین نماید.

دیافراگم بوستر پمپ

نمودار بوستر پمپ

کلکتور مکش و دهش بوستر پمپ

ورودی پمپ ها به الکترو مکش متصل می شوند و سیال از طریق این کلکتور وارد پمپ ها می شود. خروجی پمپ ها از طریق اتصالات و شیرآلات و فلنچ ها به کلکتور دهش متصل می شوند و سیال از طریق این کلکتور خارج می شود. در مصارف آبرسانی کلکتور باید گالوانیزه باشند تا از نظر بهداشتی مورد تایید باشد. در سیستم های آتشنشانی کلکتور باید از نوع بدون درز بوده و توانایی تحمل فشار بالا را داشته باشد.

لرزه گیر بوستر پمپ

جهت عدم انتقال ارتعاش بوستر پمپ به شبکه لوله کشی، باید از لرزه گیر در کلکتور مکش و دهش استفاده کرد. هنگامی که دبی خروجی از پمپ ها زیاد باشد، ارتعاش در بوستر پمپ نیز زیاد می شود، به همین دلیل از لرزه گیر بصورت جداگانه در هر خط بوستر پمپ یعنی در ورودی و خروجی هر پمپ استفاده می شود.

شیر یک طرفه بوستر پمپ

برای جلوگیری از برگشت آب به پمپ و جلوگیری از صدمه رساندن ضربه قوچی احتمالی، از شیر یک طرفه استفاده می شود.

صافی بوستر پمپ

در بسیاری از موارد، سیال مورد استفاده حاوی ذرات ریز یا اجسامی است که باید حتما از ورود آنها به پمپ جلوگیری شود تا به پمپ صدمه ای نرسد. بنابراین از صافی برای این منظور استفاده می شود. در سیستم های آتشنشانی توصیه می شود که برای هر کدام از پمپ ها یک صافی جداگانه در نظر گرفته شود تا در صورت بسته شدن یک خط بقیه پمپ ها به کار خود ادامه دهند.

حتی در صورت استفاده از بهترین اجزا و برندها، انتخاب اولیه، مونتاژ نهایی مجموعه، در صورتی که محاسبه بوستر پمپ آبرسانی، محاسبه بوستر پمپ آتش نشانی تنظیمات plc و راه اندازی سیستم به درستی صورت نگیرد هر کدام می تواند باعث عدم عملکرد مناسب بوستر پمپ گردد.

به همان اندازه که بوستر پمپ باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری می شود، انتخاب غیر اصولی و لحاظ نکردن استاندارد های لازم باعث افزایش مصرف انرژی، افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری و عدم رضایت و آسایش مصرف کنندگان خواهد شد. حساسیت بیش از حد مصرف کننده به قیمت نهایی این محصول از جمله عواملی است که همواره باعث عدم تامین نیاز مصرف کننده می شود.

مدار فرمان بوستر پمپ

در سیستم کنترل یک بوستر پمپ، مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق بوستر پمپ جزو بخش های بسیار با اهمیت می باشند. تابلو برق وسیله ای است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می کند و طراحی مناسب تابلو می تواند نقش بسزایی در کارکرد بوستر پمپ داشته باشد. تابلو های برق و فرمان می بایست الکتروموتورها و پمپ ها را از خطرات احتمالی نظیر نوسانات شدید در شبکه برق و خشک کارکردن پمپ ها و غیره محافظت کنند. همچنین تابلو از نظر ایمنی نیز مورد تایید باشد. نقشه مدار فرمان بوستر پمپ به طور مستقیم با کارایی، استهلاک اجزای تابلو برق بوستر پمپ و میزان مصرف انرژی در ارتباط است. مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی با مدار فرمان بوستر پمپ آتشنشانی کاملا متفاوت بوده و این موضوع به دلیل تفاوت در نحوه آبدهی این دو نوع بوستر پمپ می باشد.

همچنین مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی خود به دو دسته مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت و مدار فرمان بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر تقسیم می شود. پر واضح است که مدار فرمان بوستر پمپ دور ثابت ساده تر از مدار فرمان بوستر پمپ دور متغیر بوده و تمام کنترل ها توسط اینورتر یا PLC صادر می شود. . وظیفه کنترلر PLC این است که بوستر پمپ را به نحوی کنترل کند که در شبکه مصرف، فشار و دبی مطلوب ایجاد کرده و استهلاک نیز در پمپ ها بطور مساوی تقسیم گردد.

نقشه تابلو برق مدار فرمان بوستر پمپ آتش نشانی مشابه بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت بوده و به دو دسته الکترونیکی و الکترومکانیکی تقسیم می شود. همچنین لازم به ذکر است در زمان نشتی و یا کم فشار شدن که به دبی کمتری نیاز است برای تامین فشار در سیستم بوستر پمپ آتش نشانی از جوکی پمپ استفاده می شود.

نمونه نقشه تابلو برق بوستر پمپ دور ثابت

نمونه نقشه تابلو برق بوستر پمپ دور متغیر

پرشر سوئیچ بوستر پمپ

در بوستر پمپ های دور ثابت از دو پرشر سوئیچ برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود و مقدار محدوده فشار مجاز کاری بوستر پمپ را برای واحد کنترل با استفاده از پرشر سوئیچ معین می کنیم.

پرشر ترنسمیتر بوستر پمپ

در بوستر پمپ های دور متغیر برای کنترل و ثابت نگه داشتن فشار از این تجهیز استفاده می شود.

مانومتر بوستر پمپ

برای راه اندازی فشار ورودی بوستر پمپ، فشار خروجی بوستر پمپ و فشار تک تک پمپ ها از مانومتر استفاده می شود.

اتصالات تبدیلی و فلنچ های بوستر پمپ

برای اتصالات قطعات مختلف بوستر پمپ بهم از اتصالات و فلنچ استفاده می شود. که بنابر نوع و حجم بوستر پمپ از اتصالات و فلنچ های جوشی دنده ای استفاده می شود.

شاسی بوستر پمپ

برای یکپارچه بودن بوستر پمپ، مجموعه الکتروپمپ ها بخش مکش، بخش دهش و تابلوی کنترل و فرمان برروی یک شاسی اصلی نصب می گردند. شاسی از جنس فولاد گالوانیزه می باشد لازم است که پمپ ها و الکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری کند. مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتورها و پمپ های مصرفی دارد.

کوپلینگ بوستر پمپ

اگر پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ کوپله نگردد. برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز به کوپلینگ متناسب به وزن و حجم الکتروموتورها و پمپ های مصرفی در بوستر پمپ است. تمام قطعات بکار رفته در بوستر پمپ باید بتوانند با ضریب اطمینان درنظر گرفته شده، فشار ایجاد شده توسط پمپ را تحمل نمایند.

جوکی پمپ چیست؟

با توجه به اینکه پمپ های آتش نشانی در زمان شروع به کار انرژی زیادی صرف می کنند و در اثر استارت های زیاد مستهلک خواهند شد برای بهبود عملکرد پمپ آتش نشانی از الکتروپمپ های کوچکتر با فشار برابر با پمپ اصلی و دبی کمتر استفاده می شود. این پمپ های کوچک در صورت وجود نشتی و مصرف بسیار کم وارد مدار می شوند و هنگامی که نیاز به دبی بیشتر احساس شود پمپ آتش نشانی اصلی شروع به کار می کند. به این نوع پمپ های کوچک، پمپ پیشران، پمپ کمکی، پمپ یدکی، جاکی پمپ یا جوکی پمپ (Jockey Pump) گفته می شود.

دبی جوکی پمپ

محاسبه دبی پمپ های جوکی به این که سامانه لوله کشی روی زمینی یا زیر زمینی باشد بستگی دارد. برای روی زمینی مطابق NFPA20 دبی برابر با یک گالن در دقیقه و یا نرخ نشت در ده دقیقه است؛ که هر کدام بیشتر باشد لحاظ می گردد. اما این نکته حائز اهمیت است که مقدار آن نباید از دبی یک اسپرینکلر با کمترین ضریب K و دورترین مسیر هیدرولیکی بیشتر باشد.

در روش زیر زمینی احتمال وجود نشتی بیشتر از حالت روی زمینی است (به خصوص در سیستم های قدیمی) به همین علت دبی جوکی پمپ ها در این سیستم باید بیشتر از بوستر پمپ های سیستم اسپرینکلر در نظر گرفته شود.

به صورت سر انگشتی، دبی جاکی پمپ در سامانه لوله کشی زیر زمینی معادل یک درصد دبی پمپ های اصلی در نظر گرفته می شود.

هد جوکی پمپ

حداقل اختلاف فشار سوئیچ پمپ جوکی (پیشرو) با پمپ های اصلی باید 0.7 بار (10 پوند بر اینچ مربع) باشد تا از عملکرد خطای پمپ های اصلی اطمینان حاصل شود.

بر اساس NFPA پمپ و شیرآلات پمپ جوکی نیازی به لیست بودن ندارند.

سری بستن پمپ های آتش نشانی

سری کردن پمپ های آتش نشانی یک روش مناسب برای کم کردن هزینه خرید پمپ برای ساختمان های بلند مرتبه است. اما نصب پمپ در این شرایط دارای پیچیدگی هایی است که دقت زیادی لازم دارد؛ چون عدم کارکرد درست یک بخش از سیستم می تواند خسارت های جبران ناپذیری به جای بگذارد.

نکات نصب سری پمپ

  • هرگز نباید بیش از سه پممپ را به صورت سری در پمپ های آتش نشانی به کار برد.
  • استفاده از شیر پروانه ای و هرگونه تجهیزات کنترل فشار بین دو پمپ مجاز نمی باشد.
  • تمام پمپ های سری و اجزای آن باید در محل (پمپ خانه) استقرار یابد مگر اینکه شرایط زیر اعمال شود:
    • استارت و استاپ کلیه پمپ ها باید ازتمامی اتاق های پمپ خانه میسر باشد.
    • چک کردن فشار مکش و رانش تمامی پمپ ها از کلیه اتاق های استقرار پمپ ها میسر باشد.
    • سیم کشی پمپ های سری باید از محل امنی در طول ساختمان صورت گیرد تا در صورت بروز حریق دچار آسیب نشود (با بتن با ضخامت حداقل 2 اینچ پوشانده شود).

مکش پمپ های اطفا حریق

طبق NFPA مکش پمپ های آتش نشانی نمی تواند منفی باشد و حتما مخزن باید روی پمپ سوار باشد (مطابق قوانین آتش نشانی تهران مکش منفی برای پمپ اطفا حریق مجاز نیست). بدین ترتیب اگر سطح آب پایین تر بود باید از پمپ های توربینی عمودی استفاده شود.

اما طبق استانداردهای اروپایی امکان مکش منفی برای پمپ اطفا حریق امکان پذیر است، توصیه استاندارد این است که مکش منفی وجود نداشته باشد اما در صورت اجبار باید شرایط زیر رعایت گردد:

  1. حداکثر عمق مکش نباید از 3.2 متر بیشتر باشد.
  2. در مسیر مکش منفی شیر کشویی یا شیر پروانه ای نصب نگردد.
  3. هر پمپ مسیر مکش جداگانه لازم دارد و کلکتور در مکش مجاز نیست.
  4. برای جلوگیری از پدیده کاویتاسیون باید NPSHa حداقل یک متر از NPSHr بیشتر باشد.

مکش مثبت NFPA

آب مخزن باید همواره بالاتر از خط مرکز پمپ باشد و هنگامی که پمپ در دبی 150% مشغول به کار است و سطح آب در مخزن روی حداقل است نباید گیج مکش فشاری کمتر از 0.2- بار (3- پوند بر اینچ مربع) را نشان دهد. وقتی پمپ در دبی صفر به کار گرفته شود، هد آن نباید از 140% تجاوز کند.

صفحه ضد گرداب

وقتی مکش پمپ به مخزن وصل است، لوله مکش در داخل مخزن باید به صفحه ضد گرداب مجهز باشد تا از ایجاد جریان گردابی در مکش جلوگیری گردد.

شیرآلات در مکش پمپ اطفا حریق

مطابق با دستور العمل NFPA نصب شیر پروانه ای در مکش پمپ اطفا حریق ممنوع است و باید از شیر کشویی ساقه متحرک (OS&Y) استفاده گردد و حتما به کنترل سوپروایزری مجهز شده باشد.

شیرآلات در مکش پمپ اطفا حریق

مطابق با دستور العمل NFPA نصب شیر پروانه ای در مکش پمپ اطفا حریق ممنوع است و باید از شیر کشویی ساقه متحرک (OS&Y) استفاده گردد و حتما به کنترل سوپروایزری مجهز شده باشد.

شیر جلوگیری از بازگشت جریان در مکش

نصب شیر یکطرفه جلوگیری از بازگشت جریان در مکش مجاز است اما در نصب باید به نکات زیر توجه کرد:

از آنجایی که مکش پمپ باید حتما مثبت باشد افت ناشی از شیرها و یکطرفه باید مورد محاسبه قرار بگیرد تا در مکش مشکلی ایجاد نکند. (هد مکش در دبی 150% از صفر بار کمتر نشود).

برای جلوگیری از ایجاد جریان گردابی در مکش پمپ مجموعه شیر یکطرفه جلوگیری از بازگشت جریان باید حداقل 10 برابر قطر لوله از مکش پمپ دورتر باشد.

تبدیل

چنانچه سایز لوله مکش از سایز فلنچ مکش پمپ بزرگتر باشد برای جلوگیری از به دام افتادن هوا و ایجاد جریان دو فازی به داخل پمپ باید از تبدیل کاهنده غیر هم مرکز استفاده شود و قسمت صاف تبدیل در بالا قرار گیرد.

سوئیچ فشار پمپ اطفا حریق

بر اساس دستورالعمل NFPA سوئیچ فشار پمپ های اطفا حریق در کنار تابلو کنترل نصب می شود. این سوئیچ به کمک یک خط سنجش فشار به یک خروجی مناسب بین شیر یکطرفه و شیر کنترل متصل می شود.

مطابق استاندارد اروپا این سوئیچ در دهش پمپ و مابین شیر یک طرفه و شیرب کنترل نصب می شود و هر شیر باید مجهز به دو سوئیچ فشار باشد که زیر آن ها شیر تست نصب شده است.

متاسفانه در کشورمان به این نکته توجه نکرده و به عنوان یک اشتباه متداول، سوئیچ فشار روی کلکتور رانش نصب می کنند و هیچ شیر تستی برای آن درنظر گرفته نمی شود که آن یک اشتباه بزرگ است.

خط سنجش فشار

خط سنجش فشار به طرف سوئیچ فشار در کنار تابلو برق باید بدون هیچ شیری در بین راه کشیده شود. سایز این خط نباید از 2/1 اینچ کوچکتر باشد و جنس آن از مواد غیر خورنده مانند برنج، برنز و استیل ضد زنگ است.

شیر اطمینان گردشی پمپ اطفا حریق

برای جلوگیری از بازگردش داخلی آب در داخل پمپ در دبی صفر پمپ های اطفا حریق باید مجهز به یک شیر اطمینان گردشی باشند.این شیر با تخلیه آب وقتی که نقطه کارکرد پمپ به دبی صفر برسد از اورهیت (Overheat) شدن سیال داخل پمپ و آسیب دیدن پمپ جلوگیری می کند.

این شیر باید در مسیر رانش و قبل از شیر یکطرفه نصب شود و بر روی فشار شات آف پمپ با در نظر گرفتن حداقل هد ورودی تنظیم شود. سایز این شیر تا پمپ با دبی 2500 گالن در دقیقه 4.3 اینچ و برای بزرگتر از آن 1 اینچ است.

منحنی پمپ اطفا حریق

بهترین پمپ برای بوستر پمپ آتش نشانی پمپ های افقی مکش از ته و پمپ های دو مکشه هستند. به دلیل شیب کم منحنی در این پمپ ها تغییرات دبی منجر به تغییرات زیاد هد نمی گردد.

مطابق با دستور العمل NFPA پمپ باید در دبی 150 درصد حداقل 65 درصد فشار طراحی را ایجاد کند.

حداکثر فشار مجاز تولید شده توسط پمپ

حداکثر فشار ایجاد شده توسط پمپ نباید از حداکثر فشار تجهیزات سیستم بیشتر باشد.

شیر آزاد سازی فشار (رلیف ولو)

پمپ با محرک دیزل باید مجهز به سیستم کنترل دور باشد تا هرگز دور پمپ از 110 درصد دور نامی تجاوز نکند. جهت کنترل فشار و جلوگیری از افزایش فشار از حداکثر فشار اجزای سیستم باید در مسیر رانش پمپ شیر آزاد سازی فشار (رلیف ولو) اجرا شود. این شیر باید قبل از شیر یکطرفه نصب شود. شیر آزاد سازی فشار می تواند به صورت پایلوت دار یا فنردار استفاده شود.

محرک پمپ اطفا حریق

محرک پمپ اطفا حریق باید الکترکی، دیزلی و یا توربین بخار باشد. محرک دیزلی و الکتریکی پرکاربردترین هستند و محرک بخار تنها در پمپ خانه های نیروگاه از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

تست پمپ اطفا حریق

پمپ اطفا حریق باید به نحوی اجرا شود که بتوان پمپ را در دبی طراحی و دبی حراکثر مود آزمون و بررسی قرار داد. برای انجام این آزمون می توان با نصب و اجرای یک کلکتور تست در بیرون از موتورخانه، در فاصله های زمانی معین پمپ ها را تست کرد.

سایز لوله انشعاب تست باید مطابق با جداول استاندارد ارائه شده باشد و باید از محلی بین شیر یکطرفه و شیر رانش پمپ گرفته شود تا بتوان در زمان تست ارتباط بین کلکتور تست و پمپ را قطع کرد.

فلومتر

استفاده از فلومتر به منظور اجرای تست پمپ اطفا حریق روشی مناسب است. در این روش می توان آب را دوباره به مخزن برگرداند اما باید به این نکته توجه کرد که این برگشت جریان موجب اغتشاش و ایجاد اختلال در مکش نشود. طبق استاندارد NFPA فلومتر باید از نوع لیست شده (عملکرد ونچوری) باشد.

شیر جلوگیری از برگشت جریان

ماند آب در سامانه لوله کشی اطفا حریق با تغییرات شیمیایی همراه است و برگشت آن به سامانه آب آشامیدنی می تواند سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیاندازد. به همین دلیل در صورت مشترک بودن آب اطفا حریق و آب آشامیدنی باید روی آن شیر جلوگیری از بازگشت جریان نصب شود. این شیر می تواند در مکش و در رانش پمپ نصب شود.

اگر شیر در رانش نصب شود می توان از شیر یکطرفه پمپ صرف نظر کرد. در این شرایط اگر سیستم ضد یخ باشد باید تمهیدی برای افزایش فشار اندیشید.

کاربرد بوستر پمپ
  • آبیاری قطره ای و باران مصنوعی در سیستم کشاورزی
  • آبیاری مزارع بزرگ
  • آبرسانی مجتمع مسکونی، ساختمان ها، شهر و شهرک ها، بیمارستان و فرودگاه ها
  • سیستم اطفاء حریق و آتش نشانی
  • آبرسانی هتل ها و کارخانه ها و مراکز صنعتی

سیستم آتش نشانی

برای بررسی سیستم آتش نشانی و به کارگیری تجهیزات آتش نشانی صنعتی یک پروژه ابتدا بایستی به دستورالعمل سازمان آتش نشانی در مورد سیستم های اعلام و اطفا حریق توجه نمود. زمانی که پروژه جهت ثبت دستور نقشه به شهرداری می رود یک دستورالعمل که شامل کلیات پروژه می باشد به پروژه تعلق می گیرد که تعدادی از بندهای آن مربوط به سیستم اطفا و اعلام حریق می باشد. برای مثال اینکه کل ساختمان باید اسپرینکلر داشته باشد و یا اینکه تنها قستمی از آن نیاز به اسپرینکلر دارد. همچنین لزوم وجود فایرباکس را تعیین می نماید. بنابراین هنگام نوشتن گزارش فاز یک بایستی این دستورالعمل را از کارفرما درخواست کنید.

در قدم اول برای نوشتن این بخش لازم است که در مورد انواع خاموش کننده ها و مزایا و معایب هریک توضیح دهید و با توجه به کاربری پروژه بهترین سیستم را به کارفرما پیشنهاد دهید. سپس در مورد انواع سیستم های تر و خشک و لزوم آنها و همچنین سیستم اسپرنیکلر و انواع آنها (بالازن یا پایین زن) توضیحاتی را اضافه نمایید. اگر ارتفاع سقف کاذب از 80 سانتیمتر بیشتر باشد بایستی جهت اطفا حریق داخل سقف کاذب نیز سیستم اسپرینکلر پیش بینی شود.

قدم بعدی بررسی لزوم ایجاد فشار مثبت در راه پله می باشد. درصورتی که راه پله دارای پنجره و یا در رو به بیرون باشد نیازی به کانال هوای تازه نیست. در غیر اینصورت بایستی کانال کشی هوای تازه جهت ایجاد فشار مثبت پیش بینی گردد تا هنگام ایجاد حریق دود به بیرون هدایت گردد. بنابراین مدیریت دود در پروژه دارای اهمیت زیادی می باشد. شما بایستی تمهیداتی جهت خروج دود از ساختمان در هنگام حریق و جلوگیری از نفوذ دود به سایر طبقات بیاندیشید.

توجه: در صورت اجرای پروژه در شهرک بایستی از خط هیدرانت شهرک جهت سیستم آتشنشانی محوطه استفاده نمود.

در نهایت بایستی محل شیر دوقلو، مسیر لوله های افقی، محل رایزرها، محل فایرباکس ها و محل اسپرینکلرها روی نقشه مشخص گردد.

طراحی و محاسبه دبی و هد بوستر پمپ آتش نشانی

برای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ بوستر ﭘﻤﭗ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺪ ﻭ ﺩﺑﯽ ﺑﻮﺳﺘﺮ ﭘﻤﭗ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﯾﻢ.

  • دبی

ﺩﺑﯽ ﯾﮏ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮐﺎﺭ ﻣﻌﺎﺩﻝ 50gpm ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺟﻌﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺑﯽ ﭘﻤﭗ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ:

gpm = 50 × n

ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎﻻ‌ n ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺰﻣﺎﻧﯽ ﺟﻌﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ. ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮ ﭘﻤﭗ ﻫﺎﻱ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧی ﺑﺴﺘﮕی ﺑﻪ ﻧﻮﻉ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺍﻃﻔﺎﻱ ﺣﺮﻳﻖ ﺁﺑی ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ N.F.P.A ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧی ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮﭘﻤﭗ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻣﺼﺮﻑ 50 ﮔﺎﻟﻦ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺟﻌﺒﻪ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣی ﮔﺮﺩﺩ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﺎﻛﻦ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﻫﻴﺪﺭﺍﻧﺖ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧی ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺑﻮﺳﺘﺮﭘﻤﭗ 500 ﮔﺎﻟﻦ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣی ﺷﻮﺩ.

  • ﻫﺪ

در ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﻮﺳﺘﺮ ﭘﻤﭗ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ، هد ﺍﺯ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺯﯾﺮ به دست می آید:

Pt P1 + P2 + P3

ﺍﻓﺖ ﻣﺴﯿﺮ:

P1= 1.5 × L × 0.04

L: ﻃﻮﻝ ﻣﺴﯿﺮ ﺭﻓﺖ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﺑﻮﺳﺘﺮ ﭘﻤﭗ ﺗﺎ ﺑﺎﻻ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻌﺒﻪ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺘﺮ

ﻓﺸﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺷﻠﻨﮓ ﺑﺎﻻ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻌﺒﻪ P2= 42 m.H2O

P3 =ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺑﺎﻻ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺟﻌﺒﻪ ﺍﺯ ﺩﻫﺎﻧﻪ ﺑﻮﺳﺘﺮ پمپ بر حسب متر

ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺣﺠﻢ ﻣﺨﺰﻥ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺁﺏ ﺁﺗﺶ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ ﻋﺪﺩ ﺩﺑﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻤﭗ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺪﺩ 30 ﺿﺮﺏ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺣﺠم مخزن ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﮔﺎﻟﻦ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﯾﺪ.

برای محاسبه پمپ آبرسانی و به کارگیری فرمول محاسبه توان پمپ اب می توانید به صفحه نحوه انتخاب بوستر پمپ مراجعه نمایید.

نحوه انتخاب بوستر پمپ

محاسبه سایز کلکتور های مکش و رانش بوستر پمپ با استفاده از سایز دهانه مکش و رانش هر یک از پمپ ها:

تعداد پمپ های بوستر n است. در واقع یک مجموعه بوستر n خط. پمپ ها موازی هستند بنابراین دبی مجموع کلکتور مکش یا رانش برابر مجموع دبی هر یک از پمپ ها است. Q=Q1+Q2+⋯+Qn

از آنجائیکه Q=AV که A سطح مقطع اتصالات و V سرعت جریان درون لوله هاست: AV=A1V1+A2 V2+⋯+AnVn

با فرض سرعت جریان یکسان درون اتصالات و کلکتورها: A=A1+A2+⋯+An

از A=(πd^2)/4 که d قطر دهانه مکش یا رانش و D قطر کلکتور مکش یا رانش است: D2=d12+d22+…+dn2

مثال: بوستر پمپ آتشنشانی 3 خط با دو پمپ با دهانه مکش 4 اینچ و یک پمپ با دهانه مکش 1.5 اینچ مفروض است. مطلوب است اندازه کلکتور ورودی یا مکش؟ D2=42+42+1.52

"D=5.85" => D=6

مثال: بوستر دو خط با پمپ های عمودی طبقاتی لوارا مدل 5SV13 مفروض است. مطلوب است سایز کلکتور رانش؟

DN32 mm یا 1.25 اینچ دهانه رانش هر پمپ است. D2=2*1.252=>D=2”=50 mm

اندازه کلکتور دهش با رنج بالاتر 2 اینچ انتخاب می شود.

برخی از مشتریان ما

  • بنیاد مسکن استان مرکزی
  • سازمان تعزیرات حکومتی تهران
  • دانشگاه عالی دفاع ملی
  • پلایشگاه نفت بندر عباس
  • دانسگاه علمی کاربردی مرکز

نمونه بوسترپمپ های ساخته شده توسط فامکو

بوستر پمپ آتش نشانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بوستر پمپ آتش نشانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بوستر پمپ آبرسانی مسکونی و خانگی

سازنده بوستر پمپ

ساخت بوستر پمپ

بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ پتروشیمی قم

بوستر پمپ آتش نشانی 3 پمپه باالکتروموتورهای 90 و 200 کیلووات و موتور دیزل 259 کیلووات به همراه کلکتورهای 12 و 10 اینچ، صافی، لرزه گیر و شیرآلات مربوطه طبق استاندارد NFPA اروپا به سفارش ساخت پتروشیمی قم

بوستر پمپ آتش نشانی

بهترین بوستر پمپ

بوستر پمپ آتش نشانی 3 پمپه

بوستر پمپ آتش نشانی مجتمع پالایشگاهی زاهدین قم

بوستر پمپ آتش نشانی 3 پمپ با پمپ های پمپیران مدل WKL 100/7 و الکتروموتور 90 کیلووات (پمپ جوکی یا پیشران) و پمپ WKL 150/3 با الکتروموتور 200 کیلووات (پمپ اصلی) و پمپ WKL 150/3 با موتور دیزل TAD 734 GE ولوو با قدرت 250 کیلووات

بوستر پمپ آتش نشانی مجتمع زاهدین قم بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی مجتمع پالایشگاهی زاهدین قم بوستر پمپ پروژه مجتمع زاهدین قم

تابلو برق بوستر پمپ

مولفه های بوستر پمپ

بوستر پمپ ها بر اساس دو مولفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار طراحی می شوند و نوسانات ساعتی مصرف آب نیز عامل موثر در تعیین مشخصات آن می باشد.

ممکن است هر یک از اجزای بوستر پمپ از بهترین مارک های موجود در بازار باشد، اما انتخاب اولیه، مونتاژ نهایی مجموعه، تنظیمات مربوط به plc و راه اندازی، در صورتی که به درستی انجام نشوند، می توانند باعث کارکرد نامناسب مجموعه بوستر پمپ شود.

اجزای بوستر پمپ

محیط پمپ خانه پمپ اطفا حریق (آتش نشانی)

پمپ ها باید در محیطی نصب شوند که از خطراتی مانند انفجار، آتش، سیل و غیره در امان باشند. دمای محیط پمپ خانه باید بالای 4 درجه سانتی گراد باشد و در صورت استفاده از پمپ های دیزلی، حداقل دما باید 14 درجه سانتی گراد باشد. فضا موتورخانه باید کاملا خشک و بدون شبنم و همچنین روشنایی مناسب داشته باشد.

در پمپ خانه ها با موتور دیزلی باید سیستم تهویه وجود داشته باشد تا اکسیژن کافی برای افراد و موتور فراهم شود در غیراین صورت بازده پمپ دیزلی پایین می آید.

شرایط محیط پمپ خانه

شرایط محیط پمپ خانه در جدول زیر آورده شده است.

شرایط محیط پمپ خانه
پمپ خانه ساختمان جدایی مورد نیاز
بدون اسپرینکلر بدون اسپرینکلر دیوار 2 ساعت مقاوم در برابر حریق یا 50 فوت (3.15 متر) فاصله
بدون اسپرینکلر پوشش کامل اسپرینکلر
پوشش کامل اسپرینکلر بدون اسپرینکلر
پوشش کامل اسپرینکلر پوشش کامل اسپرینکلر دیوار 1 ساعت مقاوم در برابر حریق یا 50 فوت (3.15 متر) فاصله

مزایای استفاده از بوستر پمپ
  • محدوده وسیعی را از جهت تنوع مسیر پوشش می دهد.
  • وقتی نوسان های مصرف کننده بسیار زیاد باشد به جای استفاده از یک پمپ بزرگ از چند پمپ کوچک که بصورت بوستر پمپ هستند، استفاده می شوند تا بتوان با توجه به نیاز، تعدادی از آنها را به کار گرفت و از کار کردن بیهوده ما بقی جلوگیری نمود، در حقیقت استهلاک و مصرف انرژی به حداقل می رسد.
  • بدلیل اینکه بوستر پمپ از اجزای مختلف متصل بهم تشکیل شده، می توان با جدا کردن این اجزا بوستر پمپ را با سهولت حمل و در مکان مناسب نصب نمود.
  • کارکرد دائمی بوستر پمپ را می توان با کارگذاشتن یک پمپ رزرو تضمین کرد و هنگامی خرابی یک پمپ، پمپ رزرو وارد مدار می شود تا وقفه ای در کارگروه ایجاد نگردد که قابلیت سرویس حین کار را نیز دارد.

لیست قیمت بوستر پمپ

با عرض پوزش کلیه قیمت ها در حال بروزرسانی می باشد، لطفا جهت اطلاع از قیمت روز بوستر پمپ با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

قیمت بوستر پمپ
ردیف شرح قیمت به تومان
بوستر پمپ پنتاکس
1 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT160/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی بدون تابلو تماس بگیرید
2 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT160/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
3 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT210/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
4 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CB400/01 تکفاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
5 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT400/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
6 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT600/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
7 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT751/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
8 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT1000 سه فاز و دور ثابت با تابلو تماس بگیرید
9 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT1250 سه فاز و دور ثابت با تابلو تماس بگیرید
10 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CBT1500 سه فاز و دور ثابت با تابلو تماس بگیرید
11 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CMT160/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
12 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CM210/01 تکفاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
13 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CMT210/00 سه فاز و دور ثابت با پروانه پلاستیکی یا نوریل با تابلو تماس بگیرید
14 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CMT210/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
15 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CMT310/01 سه فاز و دور ثابت با پروانه برنجی با تابلو تماس بگیرید
16 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CMT400/00 سه فاز و دور ثابت با پروانه پلاستیکی یا نوریل با تابلو تماس بگیرید
17 قیمت بوستر پمپ پنتاکس ایتالیا دو خط مدل CAB200/00 تکفاز و دور ثابت با پروانه پلاستیکی یا نوریل با تابلو تماس بگیرید
بوستر پمپ لوارا
18 قیمت بوستر پمپ لوارا ایتالیا دو خط مدل GMD20/4HM9T دور ثابت عمودی و طبقاتی استیل با تابلو تماس بگیرید
19 قیمت بوستر پمپ لوارا ایتالیا دو خط مدل GMD20/SV408F15T دور ثابت عمودی و طبقاتی استیل با تابلو تماس بگیرید
20 قیمت بوستر پمپ لوارا ایتالیا دو خط مدل GMD20/2HM7T دور ثابت عمودی و طبقاتی استیل با تابلو تماس بگیرید
21 قیمت بوستر پمپ لوارا ایتالیا دو خط مدل GMD20/SV411F22T دور ثابت عمودی و طبقاتی استیل با تابلو تماس بگیرید

faq

بوستر پمپ ها جهت کاهش نوسانات آب در مجتمع های مسکونی یا صنعتی بزرگ که فاقد الگوی مصرف ثابت در شبانه روز می باشند استفاده می شوند، دلیل این امر استفاده از چندین پمپ در ساختار بوستر پمپ می باشد که به طور موازی به یکدیگر متصل شده و سبب پمپاژ مقدار مشخصی آب با توجه به میزان مصرف به داخل لوله ها می شوند به همین دلیل می توان گفت بوستر پمپ ها اقدام به تنظیم دبی سیال با توجه به الگوی مصرف می کنند به همین دلیل در طول شبانه روز لزوما تمامی پمپ های تعبیه شده در بوستر پمپ در حال فعالیت نمی باشند. بوستر پمپ ها علاوه بر مصارف باغبانی و خانگی، جهت اطفاء حریق نیز استفاده می شوند.

بوستر پمپ ها در انواع بوستر پمپ تک پمپ به صورت دور ثابت و دور متغییر و بوستر پمپ های چند پمپ که همانند تک پمپ به صورت دور ثابت و دور متغییر ارائه می شوند، البته بوستر پمپ چند پمپ دور ثابت ممکن است بدون پمپ پیشرو یا به همراه پمپ پیشرو یا جوکی پمپ که دارای ظرفیت کمتری نسبت به مابقی پمپ ها می باشد، ارائه شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حسین آدینه
ارسال شده در : یکشنبه 02 مهر 1402

سلام، من همواره چندین پروژه در حال ساخت دارم، اکنون جهت یکی از پروژه ها که کامل شده یک پکیج بوستر پمپ 2 پمپه تمام اتوماتیک دور متغیر آبرسانی طبقاتی عمودی استیل با آبدهی 9 مترمکعب در ارتفاع 75 متر نقطه کاری و یک پکیج بوستر پمپ 2 پمپه تمام اتوماتیک دورثابت آتشنشانی طبقاتی افقی با موتور 20 اسب با آبدهی 22 مترمکعب در ارتفاع 85 متر نقطه کاری نیاز دارم. چون زمان ندارم، خواهشمندم چنانچه امکان همکاری با ما را دارید زودتر با شماره من تماس بگیرید.

مدیر سایت
ارسال شده در : دوشنبه 03 مهر 1402

سلام جناب آدینه عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

کاظم چگنی
ارسال شده در : شنبه 24 دی 1401

سلام، ضمن قدردانی از سایت خوب شما. آپارتمان 10 واحدی در 5 طبقه و هر واحد 130 مترمربع که در تمام طبقات و دو طبقه پارکینگ، مجموعا 7 باکس آتش نشانی با یک مخزن 6000 لیتری نصب شده. محل نصب بوستر پمپ در پارکینگ منفی یک در نظر گرفته شده، لطفا راهنمایی فرمایید که پکیج مورد نیاز چه ظرفیتی باید داشته باشد؟ هزینه با نصب و راه اندازی با برند مناسب حدودا چه میزان است؟ آیا شرکت شما نصب نیز دارد؟ متشکر از پاسخگویی شما.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 23 بهمن 1401

سلام جناب چگنی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی برای ارائه لیست قیمت و راهنمایی بیشتر با شما تماس خواهند گرفت.

حمید رشیدوند
ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 07 تیر 1401

سلام، برای طبقات 5 تا 10 هر طبقه 3 واحد مجموع 15 واحد، یک بوستر پمپ لازم داشتیم. ممنون می شم پاسخ بدید.

مدیر سایت
ارسال شده در : چهارشنبه 08 تیر 1401

سلام جناب رشیدوند عزیز، لطفا متراژ واحد ها (متر مربع) و محل قرارگیری بوستر پمپ (همکف یا منفی) را ذکر بفرمایید.

علی داودی
ارسال شده در : شنبه 25 دی 1400

باسلام، جهت مجتمع مسکونی ۱۲۰ واحدی که دو بلوک ۶۰ واحدی می باشد، بوستر پمپ دور متغیر آبرسانی مورد نیاز است. لطفا مشخصات فنی و قیمت هر سیستم را اعلام فرمایید. سپاسگزارم.

مدیر سایت
ارسال شده در : یکشنبه 26 دی 1400

سلام جناب داودی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.