سوییپر چیست؟

جهت نظافت منازل و جمع آوری گرد و غبار در محیط خانگی از جارو برقی استفاده می شود ولی در محیط خارج از منزل مانند کارخانجات، فروشگاه ها و مکان هایی که پخش شدن گرد و غبار برای سلامتی افراد حاضر در محیط ضرر دارد، از دستگاه سوییپر صنعتی یا سوییپر خیابانی استفاده می کنند. پاکیزگی و نظافت موجب پایداری و افزایش مراجعه کنندگان به محیط های کسب و کار می گردد. دستگاه سوییپر صنعتی نیز به منظور نظافت محیط هایی که وسعت زیادی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سویپر

دستگاه سویپر صنعتی انواع مختلفی دارد که دو نوع اصلی آن عبارتند از:

  • دستگاه سویپر صنعتی دستی
  • دستگاه سویپر صنعتی سرنشین دار

سوییپر دستی

دستگاه سویپر صنعتی دستی با ابعاد فشرده و وزن مناسب بیشتر جهت نظافت فضاها با وسعت کم مانند خیابان مورد استفاده قرار می گیرد. سوییپر صنعتی دستی که به جاروی خیابانی نیز شناخته می شود، برای نظافت سطوح هموار و جمع آوری زباله های خشک کاربرد دارد. دستگاه سوییپر صنعتی در جمع آوری آلاینده های کوچک و بزرگ مانند قوطی نوشابه، گرد و خاک و زباله های کوچک کاربرد دارد. دستگاه سویپر صنعتی مدل دستی ابعاد کوچک دارد و در فضای راه پله ها راه پله و مسیرهای عبوری کوچک قابل استفاده است. اپراتور بواسطه دسته طراحی شده روی بدنه می تواند دستگاه را هدایت کند. مدل دستی در هر ساعت فضای 3000 متر مربع را نظافت می کند.

سوییپر دستی

سوییپر سرنشین دار

دستگاه سویپر سرنشین دار یکی از مهم ترین ماشین آلات و تجهیزات نظافتی صنعتی به شمار می رود. این دستگاه پهنای نظافتی بالاتری نسبت به سویپر صنعتی دستی دارد و به همین دلیل زمان لازم جهت نظافت را کاهش می دهد. سویپر سرنشین دار یا دارای راننده برای جمع آوری آلودگی و زباله محیط های صنعتی قابل استفاده می باشد. سوییپر خودرویی دارای مخزن بزرگ می باشد و جهت هدایت گرد و غبار به داخل مخزن از چرخش برس های دیسکی جانبی و برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار به فضای اطراف از سیستم مکش به روی برس استفاده می گردد. همچنین لازم به ذکر است نیروی محرکه سوییپر خودرویی به صورت الکتریکی یا سوخت فسیلی است. سویپر صنعتی خودرویی دارای مدل های متنوع می باشد که بطور میانگین 3000 تا 24000 متر مربع را نظافت می کند.

سوییپر سرنشین دار

ماشین سوییپر

ماشین سوییپر از دسته بندی سوییپر سرنشین دار یا سوییپر با راننده بوده که عملیات نظافت را در محیط های شهری در حجم بسیار بالا انجام می دهد. ماشین سوییپر اغلب در فضاهای شهری جهت نظافت زباله های خیابانی استفاده شده و قیمت آن با توجه به نوع و سایز ماشین سوییپر متغیر است. انواع ماشین سوییپر به منظور نظافت شهر ها، شهرک ها، محوطه مراکز تفریحی، انبار ها، سوله ها، پارکینگ های وسیع و محیط های صنعتی قابل ارائه خدمت مشتریان گرامی می باشد.

انواع سوییپر از نظر منبع انرژی

سویپر از جهت تامین انرژی مورد نیاز برای جابجایی و جمع آوری آلودگی، به سه دسته مکانیکی، دارای باتری و سوخت فسیلی (بنزینی یا دیزل) تقسیم بندی می شود. سویپر دستی به شیوه مکانیکی و با اعمال نیرو از سوی اپراتور در فضاهایی که دارای موانع هستند مانند انبار قابل استفاده است. در نوع دارای باتری، دستگاه مجهز به موتور الکتریکی می باشد که بسیار کم صدا می باشد. همچنین سویپر صنعتی دیزلی یا بنزینی دارای ابعاد بزرگی است و به دلیل آلودگی حاصل از سوخت فسیلی در فضای بسته قابل استفاده نیست و در محیط باز کاربرد دارد.

سوییپر مکانیکی

سویپر مکانیکی برای حرکت و نظافت محیط نیاز به موتور جهت تامین نیروی محرکه نداشته و چرخش برس ها توسط نیروی مکانیکی اپراتور در هنگام حرکت به جلوی دستگاه تامین می گردد. در جاروی صنعتی مکانیکی عملکرد هیچ یک از اجزاء وابسته به موتور نبوده و این موجب استفاده از دستگاه سوییپر صنعتی بدون هیچ منبع انرژی و در نتیجه ایجاد آلودگی کمتر در محیط می باشد. لازم به ذکر است که برخی از انواع سوییپر دستی از این دسته می باشند.

سوییپر برقی

در سوییپر برقی جهت تامین نیروی محرکه موتور الکتریکی از کابل برق مستقیم به طول 20 تا 25 متر تامین شده و مناسب نظافت فضاهای کوچک با دسترسی به کابل برق شهری می باشد. سویپر برقی به دلیل استفاده از کابل برق قدرت مانور بالایی نداشته ولی به علت استفاده از برق مستقیم دارای قدرت عملکرد بالایی در نظافت محیط می باشند. سوییپر دستی از دسته بندی انواع سوییپر برقی است که به صورت سوییپر دستی به همراه کابل برق ارائه می گردد.

سوییپر باتری دار

در سوییپر باتری دار جهت تامین نیروی محرکه دستگاه و چرخش برس ها از الکتروموتور استفاده شده که منبع انرژی آن از طریق باتری تامین می گردد. جاروی صنعتی باتری دار به دلیل عدم استفاده از سوخت فسیلی دارای هیچ گونه آلاینده زیست محیطی نبوده و مناسب استفاده در محیط های سر بسته می باشد. لازم به ذکر است که سوییپر باتری دار در انواع سوییپر دستی و سوییپر سرنشین دار قابل ارائه می باشد.

سوییپر بنزینی یا دیزلی

سوییپر دیزلی یا سوییپر بنزینی از پر کاربردترین دستگاه نظافتی برای جاروی محیط شهری بوده که برای تامین نیروی مورد نیاز موتور از سوخت بنزینی، دیزلی یا دوگانه سوز (گاز مایع به همراه بنزین) استفاده می نماید. سویپر با سوخت فسیلی هم به صورت سوییپر دستی و هم به صورت سوییپر سرنشین دار ارائه شده و از انواع سوییپر سرنشین دار با سوخت فسیلی به دلیل جمع آوری سریع و با کیفیت گرد و خاک و زباله های خشک در محیط های وسیع یا خیابانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نواع سویپر از لحاظ تخلیه مخزن

سوییپر با تخلیه دستی

تخلیه زباله در سویپر با تخلیه دستی مناسب سوییپر با حجم مخزن کوچک بوده که توسط فشردن یک اهرم مخزن از بدنه اصلی جدا شده و به صورت دستی تخلیه می گردد.

سوییپر با تخلیه مکانیزه

در سوییپر های صنعتی با حجم مخزن بزرگ تخلیه زباله به صورت دستی کار دشواری بوده به همین علت جهت رفع این مشکل در سویپر صنعتی از روش تخلیه مکانیزه استفاده می گردد به این صورت که مخزن دارای یک جک هیدرولیک بوده که تا یک ارتفاع مشخص بالا رفته و مستقیما داخل سطل زباله تخلیه می گردد. لازم به ذکر است که میزان تخلیه مخزن یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب جاروی صنعتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اجزاء سوییپر صنعتی

اجزاء سوییپر صنعتی

  1. صندلی قابل تنظیم
  2. کلید مرکزی
  3. فرمان کنترل
  4. درپوش پلی اورتان ضد ضربه
  5. پدال کنترل دریچه مکش
  6. بدنه فلزی
  7. کلید قطع کن اضطراری
  8. محل قرار گیری مخزن زباله
  9. دریچه مکش گرد و غبار
  10. چرخ های عقبی
  11. ضربه گیر
  12. موتور گرداننده برس ها
  13. چرخ محرک جلو
  14. برس های جانبی

وظیفه اجزای مهم سویپر صنعتی

  • برس کناری یا برس دیسکی: جهت جمع آوری گرد و غبار و زباله های کوچک کاربرد دارد.
  • برس مرکزی: انتقال زباله و گرد و خاک جمع آوری شده به مخزن و همچنین وظیفه فیلتر نمودن زباله ها را برعهده دارد.
  • مخزن زباله: برای جمع آوری زباله ها کاربرد دارد.
  • موتور: موتور دستگاه می تواند الکتریکی یا سوخت فسیلی باشد.

نحوه کار سوییپر صنعتی

دستگاه سوییپر صنعتی یا جاروی صنعتی دارای برس اصلی مرکزی و برس دیسکی جانبی می باشد که شیوه عملکرد دستگاه به دو صورت مکانیکی و مکش است. در عملکرد دستگاه سویپر صنعتی به روش مکانیکی، زباله ها با حرکت برس های جانبی به سمت برس مرکزی و سپس داخل مخزن فرستاده می شود. همچنین در شیوه جمع آوری زباله به روش مکش، سیستمی روی برس های جانبی جهت مکش گرد و غبار تعبیه شده است.

سوییپر صنعتی عملیات نظافت محوطه را به صورت عملیات همزمان مکانیکی و مکشی انجام داده به این صورت که ابتدا با عملکرد مکانیکی و دوران برس ها، زباله های جامد از محیط جمع آوری شده و به درون مخزن سویپر می ریزند و سپس سامانه مکشی که بر روی برس های جانبی تعبیه شده، گرد و غبار حاصل از جاروب محیط را مکش نموده و از انتشار آن به محیط اطراف جلوگیری به عمل می آورد.

نحوه انتحاب سوییپر
  1. در انتخاب دستگاه بایستی به اندازه و فضای محیط (فضای سرپوشیده یا فضای باز) توجه شود.
  2. مدت زمان استفاده معیار قرار داده شود.
  3. هر چقدر حجم آلودگی ها و زباله ها بیشتر باشد، حجم مخزن دستگاه بایستی بزرگ تر انتخاب شود.
  4. با توجه به جنس کفپوش انتخاب گردد.
  5. دستگاه دارای برس با کیفیت بالا باشد.

کاربرد سوییپر صنعتی

دستگاه سویپر صنعتی نوعی جارو برقی می باشد. این دستگاه عملیات شستشوی سطوح را انجام نمی دهد، بلکه وظیفه مکش زباله های جامد و گرد و غبار را دارد. استفاده از دستگاه سویپر موجب سهولت در امر نظافت شده است و بکارگیری این ماشین نظافت صنعتی به منظور جمع آوری پلاستیک و زباله های جامد در فضاهای مختلف شهری موجب بهره وری بیشتر خواهد شد. این دستگاه در ساختمان ها، کارخانجات، سطوح شهری قابل استفاده می باشد.

مزایای دستگاه سوییپر

  • افزایش کیفیت نظافت
  • سهولت در جابجایی و کاربرد
  • افزایش سرعت نظافت و پاکسازی انواع آلودگی های ریز و درشت
  • عدم انتشار و بازگشت آلودگی ها به محیط
  • جلوگیری از پخش شدن گرد و خاک با استفاده از سیستم مکش
  • کاهش هزینه های نظافت نسبت به روش سنتی

سرویس و نگهداری دستگاه سوییپر

  1. مخزن باید پس از هر بار استفاده تخلیه گردد.
  2. فیلتر دستگاه بطور پیوسته نظافت شود.
  3. فن و سیستم مکش بصورت دوره ای بررسی و در صورت بروز لرزش فن، تعویض شود.
  4. واشرها و بست های دستگاه را بازرسی و درصورت نیاز، اقدام به تعویض کنید.
  5. لاستیک های کناری دستگاه برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار هستند که بایستی عاری از خوردگی یا پارگی باشد.
  6. زاویه برس ها با سطح زمین به درستی تنظیم گردد.
  7. برس های دستگاه از اقلام مصرفی به شمار می رود و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.
  8. قطعات دستگاه به صورت روزانه روغنکاری شود.

عوامل موثر در قیمت سویپر صنعتی

مواردی همچون کیفیت ساخت و انتخاب مواد اولیه، برند سویپر صنعتی و نوع کاربری از عوامل موثر در قیمت سویپر صنعتی می باشد. به طور طبیعی سویپر نفر بر به دلیل قابلیت استفاده در محیط های بزرگ دارای قیمت نهایی بیشتری نسبت به سوییپر دستی می باشد. لذا از طرفی دیگر کیفیت ساخت و استفاده از مواد اولیه با کیفیت باعث افزایش طول عمر و نگهداری دستگاه شده و در قیمت نهایی سوییپر صنعتی موثر است.

قیمت سوییپر صنعتی دست دوم

خرید سوییپر صنعتی دست دوم همیشه از لحاظ هزینه های اقتصادی به صرفه نیست و گاهی باعث ایجاد ضرر و افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه می گردد. به دلیل عدم اطمینان از کارکرد دستگاه سویپر صنعتی دست دوم و نقش تعمیر و نگهداری در طول عمر دستگاه، توصیه می گردد که دستگاه سوییپر صنعتی به صورت نو و به همراه گارانتی معتبر خریداری گردد.

faq

به منظور جمع آوری آلودگی ها و نظافت محیط از سوییپر استفاده می گردد. در ابتدا به وسیله دو برس جانبی آلودگی ها جمع آوری شده و به کمک مکنده بسیار قوی گرد و غبار به داخل مخزن دستگاه هدایت می گردد.

در برخی از انواع سوییپر صنعتی کوچک برای تخلیه زباله از سیستم دستی استفاده شده و برخی از مدل های سوییپر صنعتی بزرگ نیز با استفاده از جک هیدرولیکی تخلیه می شوند. لازم به ذکر است که در سوییپر های صنعتی بزرگ که دارای ظرفیت بیشتر و اندازه بزرگ تر هستند، سیستم تخلیه زباله به صورت هیدرولیکی دارند.

عواملی همچون برند سازنده، منبع تغذیه و نوع مدل انتخابی دستگاه از عوامل مهم در قیمت نهایی سوییپر صنعتی هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: